Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Ik wil de kippen op stok, zij niet...

Piroska

Recommended Posts

Mijn grote brahmas van 5 maanden slapen nog steeds met zijn 8-en op hetzelfde stukje vloer van het kippenhok waar ik hen een paar maanden geleden als kuiken liet kennismaken met hun nieuwe huis. Aan de tegenovergelegen wand hangt hun stok om te slapen. Stok is de juiste maat, juiste hoogte, juiste vorm en juiste afstand van de muur voor dit ras.

Nu kraaien de hanen al en ik verwacht toch ook deze of volgende maand de kippen aan de leg en ik wil op de plek waar ze slapen de legnesten neerzetten, dit kan niet anders met de indeling van het hok. Ik weet zeker als ik NU de nesten neerzet dat ze daarin zullen gaan slapen ipv leggen dus dat lijkt mij geen goed idee, ze zullen dan elders gaan leggen, zeer waarschijnlijk in de tuin en ik wil niet elke dag paaseieren gaan zoeken et het risico van oude eieren vinden etc.

Sinds 4 dagen ga ik na zonsondergang het hok in en zet ze dan allemaal op stok, dat vinden ze prima maar de volgende avond slapen ze weer op de grond! Nu heb ik precies dat stuk waar ze slapen ontdaan van strooisel dus er is nu alleen maar beton, onder de stok ligt nu stro om ze die kant uit te bewegen. Gisteravond weer de het kippenhok in en jahoor, ze slapen nu op het harde kale beton! Arghhh..

Iemand nog tips?

Hier zitten de meeste dames op stok, maar er zijn er altijd een paar die daar dan weer onder gaan zitten. Met als gevolg dat ze poep op hun rug hebben 's ochtends

Misschien is je hok te donker? Kunnen ze de stok niet vinden? Hier bij de hanen hangt een zeer zuinige ledlamp, die ik zo rond kippen-bedtijd aanzet. Ze kunnen dan wat zien, en kiezen de stok als slaapplek.

Er zullen er altijd wat in de legnestjes gaan slapen. Lekker poepen op de eieren die er dan nog liggen (want die leggen ze er ook) Wij hebben de legnestjes in een oude varkenstrog, en die kunnen we open en dichtdoen met zo'n schot. Zo rond 5 uur verzamel ik de eieren, en doe ik het schot dicht.

De volgende ochtend gaat het luikje naar buiten weer open, en doe ik ook het schot open. En dan gaan ze rond een uur of 10 leggen.

en ik wil op de plek waar ze slapen de legnesten neerzetten, dit kan niet anders met de indeling van het hok. Ik weet zeker als ik NU de nesten neerzet dat ze daarin zullen gaan slapen ipv leggen dus dat lijkt mij geen goed idee,

En als je die nesten nu toch al eens plaatst maar er voor zorgt dat ze er voorlopig niet in kunnen ?

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Dat zouden we kunnen doen ja, Holland. Dat ga ik onthouden.

Maar de stokken die er nu staan, zijn 'los'. We kunnen ze steeds verplaatsen zeg maar, er moet nog een vaste oplossing komen.

Heb je niet meer problemen met bloedluis, met zo'n bak er onder? Zijn wel weer kiertjes en hoekjes waar die rotbeestjes gaan zitten. We houden het goed onder controle met oude frituurolie, maar dan nog...

We slachten de kippen die op de grond gaan/blijven zitten gewoon .

@ Jorieke

Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Hij had een bak getimmerd met daarover tuingaas, en volgens mij daarover een dikke balk getimmerd.

Opa is en was een echte boer, zijn kippen waren ook het "standaard" legkippenras wat je in de stallen ziet bij boeren. Ik denk ook dat bloedluis enzo bij hem geen kans maakten dat hij daar wel met allerlei middeltjes mee vooraan stond. Eerder had ie 40 legkippen en bij zijn nieuwe huis zeven. En alle twee de keren had hij zo'n bak in het hok staan.

Vriendelijke groeten,

Holland

Gisteravond de dames en heren weer op stok gezet, ze blijven hardnekkig grondzitten. Een enkeling zou mij niet uitmaken maar allemaal,pff..

Het hok lijkt mij niet te donker, ze gaan met schemer naar binnen en er zit een redelijk groot raam in dus de stok is echt wel goed te zien of zijn kippen kippig? dan wordt het natuurlijk lastig.

Ik ga nog een paar dagen door met op stok zetten en dan gaan de legnesten erin met een schot ervoor ik hoop dat ze dan gaan verkassen..

't Zijn natuurlijk brahma's heh, zeer zwaar. Hoe hoog staat die stok in het kippenhok? Als ik je goed begrijp wil je een legnest onder die zitstok en dat kan niet bij Brahma's

Voor een Brahma wordt aangegeven dat de zitstok niet hoger dan 30-40 cm mag staan, anders geraken ze er niet op

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Nu je het zegt, misschien zit er ergens een belemmerend probleem! Dus niet gewoon eigenwijze kippen..

Ze slapen nu onder het raam (dicht raam, kan helaas niet open) , er staan geen bomen/struiken in die buurt dus zwiepende takken is het niet. Wel is het al wekenlang tussen de 35 en 40 graden, misschien is de grond (beton) koeler dan de stok?

Nu je het zegt, misschien zit er ergens een belemmerend probleem! Dus niet gewoon eigenwijze kippen..

Ze slapen nu onder het raam (dicht raam, kan helaas niet open) , er staan geen bomen/struiken in die buurt dus zwiepende takken is het niet. Wel is het al wekenlang tussen de 35 en 40 graden, misschien is de grond (beton) koeler dan de stok?

En hoe staat die zitstok nu eigenlijk?

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

En hoe staat die zitstok nu eigenlijk?

die hangt evenwijdig aan de muur tegenover het raam op uit mijn hoofd iets van 40 van de muur en 30 van de grond ofzo, kan ook andersom maar ik heb de richtlijn voor de dikke kippenkonten van de grote Brahmas aangehouden en rekening gehouden met het feit dat ze niet zo hoog kunnen springen omdat ze zo zwaar zijn.

mijn eerste idee is ook dat de stok te hoog is voor de kippen van een zwaar ras ? Misschien kun je de stok eerst heel laag doen, zeg op 10 cm hoogte en dan elke week een stukje hoger plaatsen, tot je de legnesten eronder kunt plaatsen? Ik zou dan wel een mestplank op de legnesten plaatsen.

Ik geloof niet dat het het raam kan zijn...mijn kippenstok in de caravan is voor het raam geplaatst, en als je tegen schemer langs de ren loopt zie je de hele bende achter dat raam op stok zitten en kijken wat ik nu weer ga doen

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Het rare is dat ik in de vlier (5 stammen uit de grond met een groot hol ertussen waar ze altijd zitten bij regen en/of veel zon) ook een stok heb opgehangen, en wel een gewone kleine ronde tak uit het bos op een behoorlijke hoogte, ik denk op wel 60 cm en daar zitten ze overdag WEL op.. Niet allemaal maar toch wel enkelen. Dus de hoogte kan het haast niet zijn lijkt mij..

Nu kan ik die tak in het hok gaan hangen natuurlijk maar de diameter is maar 4 cm ofzo, veel te klein voor een Brahma zeggen ze..

Nee slaapstok is niet rond, keurig rechthoekig met afgeronde hoeken volgens de maat voor grote hoenders. Als we ze erop zetten blijven ze ook keurig zitten, ze springen er niet af maar vallen heerlijk in slaap. De volgende avond echter slapen ze weer op de grond waar ik ze niet wil hebben.... zucht

slapen ze weer op de grond waar ik ze niet wil hebben.... zucht
Ik zou daar waar je ze niet wilt hebben wat gaas neerleggen, op 10 cm hoogte, op paaltjes. Om het af te leren. Daarna weer weghalen.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Nee nee geen bloedluis, is brandnieuw hok en stok, alles clean!

Gisteren heb ik de bench met de nieuwe kuikens van 5 weken IN het nachthok gezet precies op de plek waar de kippen telkens slapen en wat denkje, zojuist gaan kijken:

de kuikens lagen tegen de buitengevel van het kippenhok te slapen, ze konden de deur niet vinden ofzo dus we hebben ze in hun bench gezet en zowaar binnen zaten wel DRIE kippen op stok! yeah! 1 zat achterste voren, nevermind, stok is stok, de andere 5 zaten half onder de stok dus al aardig in de buurt. We houden vol, volgens mij gaat het lukken!

Ik maak me niet meer druk waar ze slapen, sommige slapen hier op de klopstok (hier werd vroeger de kleden over gehangen en met de mattekloper schoongeklopt) en deze stok hang zeker 180hoog mijn brahamas die heb gehad sliepen ook wel eens op een stok met een hoogte van zeker 70cm, nu slapen er 2 cochins op stok met een van de ex batterij kippen, een mengelmoes kipje van 10jaar slaap in een hoek op de grond, en 2 cochins slapen op een uitsparing van het konijnhok het andere ex batterij kipje slaap in het legnest.

Nu gaat het redelijk hier, het ging er voornamelijk om dat ik de legnesten op de voor mij geschikte plek kon neerzetten en dat gaat nu lukken.. De kippen slapen nu onder en op de stok ze maken er een warboel van maar ik heb ze in elk geval aan de LINKER kant van het hok en nu kan ik rechts de legnesten neerzetten.

Ik ben een tevreden mens