mijke Posted August 11, 2013 Share Posted August 11, 2013 Hallo allemaal! Ik ben Mijke en ik woon met mijn vriend, hond en 2 katten op een flatje in Groningen. Onze straat heeft een erg leuk project genaamd de eetbare straat (zie http://www.dichtbij.nl/groningen/regionaal-nieuws/artikel/2504998/eetbare-straat-in-selwerd-geopend.aspx). Hartstikke tof om zelf je eten te kweken, en nog biologisch ook! Wij staan nu op de wachtlijst voor een moestuintje, maar van onze lieve buren hebben wij alvast het onrkuidhoekje van hun tuintje gekregen om dit jaar nog wat om te pielen! Het is ongeveer 2 vierkante meter, en dat leek ons eerst wel voldoende aangezien we allebei totaal geen ervaring hebben met tuinieren en ook na de verhuizing ff geen geld hadden voor zaadjes en plantjes enzo. Wat zaten wij er naast! Moestuinieren hoeft bijna niks te kosten. Tenminste, als je leuke buren hebt (en dat hebben wij!). Wat zij over hebben bij het opschonen of uitdunnen van de tuin ging allemaal linea recta naar ons. En na 2 maanden weten we al: het is verslavend, dat tuinieren! En dus is de moestuin alweer bijna te klein, en zijn we ook op het balkon en in de vensterbank begonnen We hebben er inmiddels een aantal kruiden, valeriaan, aardbei, framboos, lavendel, tomaat, spruitjes, sla, rucola, rode bietjes en peentjes in staan, en in de vensterbank zijn we nog meer kruiden, sperzieboon, tomaat, prei, bosui en broccoli aan het opkweken die we voor 1 euro in totaal bij de AktieMaxi hebben gekocht. Volgens internet is dat misschien iets aan de late kant, maar dat zien we dan wel weer, al doende leert men toch! Natuurlijk heb ik op internet honderdmiljoen sites gelezen en tot nu toe spreekt het concept van natuurlijk tuinieren mij wel aan. En dus laat ik de brandnetels en zuring in mn tuintje gewoon staan, want dat kun je immers eten, dus waarom zou je gratis voedsel van de natuur verruilen voor kale grond? En planten met bloemetjes mogen ook blijven, een daarvan bleek bijvoorbeeld smeerwortel te zijn en wordt dus druk bezocht door hommels en bijen! Enfin, genoeg te vertellen dus over ons tuintje, maar nog veeeel meer te vragen en te leren. En daarom ben ik dus hier, want ik gok dat jullie vast wel in die behoefte kunnen voorzien! Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted August 11, 2013 Share Posted August 11, 2013 Welkom mede Groninger! Jij woont écht dichtbij. Ik fiets binnenkort wel eens langs om het eetbare project te bekijken.Voor welke moestuinvereniging sta je op de wachtlijst? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rimco Posted August 11, 2013 Share Posted August 11, 2013 Welkom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted August 11, 2013 Share Posted August 11, 2013 Welkom en een mooie oogst. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
roosmarij Posted August 11, 2013 Share Posted August 11, 2013 Hee Mijke, welkom!! Ja, voor je het weet zit je tot over je oren in de moestuin! Ik heb er sinds kort eentje, een overwoekerd stukje grond van 50 vierkante meter, en er stond al een kasje en wat fruit op (en ook stapels ongewenste planten) en ben bijzonder in mijn nopjes met mijn landje. En nu al denk ik over uitbreiden... Brandnetelgier schijnt overigens ook een geweldige meststof te zijn, dus als je uitgegeten bent kun je de resten van de netels nog altijd gebruiken voor je andere planten! Dit geldt ook voor smeerwortel, geweldige gier van te maken, vertelde me gisteren iemand op de tuin. Zo kom je nog eens iets aan de weet Veel plezier op het forum en in je tuin(en), Marijke. Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijke Posted August 11, 2013 Author Share Posted August 11, 2013 Bedankt voor het welkom allemaal! Welkom mede Groninger! Jij woont écht dichtbij. Ik fiets binnenkort wel eens langs om het eetbare project te bekijken.Voor welke moestuinvereniging sta je op de wachtlijst? Ik sta niet bij een moestuinvereniging op de wachtlijst, maar bij ons zelf in de straat Het stukje tuin dat ik nu heb is dus eigenlijk gewoon een hoekje in het tuintje van de buurman, maar zodra een van de andere buren gaat verhuizen komt er een lapje vrij en dat wordt dan echt van ons dus. Alsnog niet groot hoor, maar iig groot genoeg om zo'n lekker grote reuzenplant als pompoen of courgette neer te zetten! Wat betreft mest, we zijn net bezig om een wormenbak op te starten voor compost. Ons moestuintje heeft wel een gezamelijke composthoop, maar dat vertrouw ik niet helemaal; mensen gooien er zieke planten en onkruid op, en er zitten gekke dingen in zoals fietsbanden, plastic zakken en laatst zelfs een pet . Maargoed dat krijg je al snel denk ik bij zoiets openbaars dat midden in de stad staat. Een wormenbak kun je gewoon zelf binnen in je flatje houden en het percolaat schijnt ook supergoede meststoffen te bevatten, dus ben benieuwd hoe dat gaat werken! Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijke Posted August 11, 2013 Author Share Posted August 11, 2013 Ik zal trouwens ook ff wat fotootjes plaatsen voor zover ik die heb, ik lees namelijk dat jullie daar gek op zijn onze sla die groeit als kool: onze kinderkamer in de vensterbank: balkonkruidentuintje: babyplantje bij het verspenen: Hmmm, ik merk eigenlijk net dat ik verder van de moestuin zelf helemaal geen foto's heb Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 11, 2013 Share Posted August 11, 2013 leuk om te zien, je hebt vast wel groene vingers ( en in ieder geval zwarte handen ) welkom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijke Posted August 11, 2013 Author Share Posted August 11, 2013 groene vingers weet ik niet, als ik op mn mama lijk wel, maar de citroenplant die ik laatst van haar kreeg wist ik de eerste dag gelijk al bijna te vermoorden met veel te veel water en zon Achja, al doende leert men toch! Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Welkom ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marijke Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Wat een leuk project! Een mooie manier om je buren ook te leren kennen Succes met je (a.s.) tuin en welkom op het forum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jacquie Posted August 13, 2013 Share Posted August 13, 2013 Zeker een leuk plan ! Ik hoop dat er gauw een stukje grond vrij komt voor jullie.Je bent bij deze gewaarschuwd...het is een beetje verslavend....lees lekker stukje bij beetje het forum door en dan krijg je een hoop informatie Zet hem op he ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijke Posted August 13, 2013 Author Share Posted August 13, 2013 pffft, ik heb vannacht de hele nacht gedroomd over hoe ik ons tuintje in wil gaan richten, en ik heb dat tuintje nog niet eens! Dus idd, verslavend jah Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts