Grootte moestuin om volledig zelfvoorzienend te zijn

Naast algemene moestuin berichten kunt u hier ook alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt.
lorre
Moestuin Seizoen: Bekijk update (12)
Woonplaats / locatie: Diksmuide

Grootte moestuin om volledig zelfvoorzienend te zijn

Berichtdoor lorre » Vr 22 Jun 2012, 21:04

Beste leden,

Samen met mijn echtgenote heb ik een andere woonst gekocht, met een iets grotere tuin. Nu ben ik bezig met onderhandelen met mijn vrouwlief over hoe groot de moestuin moet/kan zijn.
Ik zou alle groenten zelf willen kweken die hier op tafel komt. Nu kopen we nog onze aardappelen en met sommige groenten komen we maar een groot halfjaar verder.
Nu ben ik eens nieuwsgierig of er bij jullie ook zijn die alles uit eigen tuin kunnen halen een heel jaar rond. En hoe groot de tuin dan is bij jullie.

grtz
Lorenzo
Ist vandage ni tis vo morge

Jorg
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (24)
Woonplaats / locatie: Zeeland

Re: Grootte moestuin om volledig zelfvoorzienend te zijn

Berichtdoor Jorg » Vr 22 Jun 2012, 22:21

Ligt er aan hoe je hem indeelt en welke groente je teelt. Ik heb mijn moestuin voornamelijk voor de productie en zet dus ook flink wat planten. Dat betekent niet te veel verschillende en speciale soortjes maar gewoon functioneel ingedeelde rijen groente. De totale oppervlakte bedraagt 208 m2. We kunnen met z'n drieen/vieren bijna heel het jaar groente uit eigen tuin eten. Alleen in de winter kopen we wel eens wat groenten bij de supermarkt, zoals tomaten en sla. We halen het natuurlijk niet met alles tot de nieuwe oogst, zo rond februari/maart zijn een aantal groente wel al op, zoals wortels en erwten.
Wat zit er zoal in de vriezer:
Kolen: broccoli, rodekool, koolrabi
Wortels en bietjes
Tomatenpuree (1x in de week pasta, we halen het dit jaar tot de nieuwe oogst)
Erwten, sperzie en snijbonen
Courgetteblokjes
Paprikablokjes
Spinazie (niet heel veel :problem: )
Diverse soepen grotendeels vers uit eigen tuin
Diverse kruiden
Gepureerd fruit
Alles is in porties ingevroren.

In de opslag:
Aardappels (eten ongeveer 5x per week aardappels, halen we tot februari/maart): let op nemen wel vrij veel ruimte in
Uien (rode en zilveruitjes)
Knoflook
Pompoen
Witlof

Inmaak:
Komkommers

Verder staat op het land altijd wel voldoende prei, stengelui, mescunslamix (heel deze winter verse sla van gegeten) en veldsla.

Dit jaar valt helaas de broccoli oogst tegen, binnenkort nog een tweede poging.

Zeeuw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (30)
Woonplaats / locatie: Zeeland

Berichtdoor Zeeuw » Vr 22 Jun 2012, 22:29

Mijn tuin is een 200 m2 en er staat ook een kippenhok en een kas op.
Alle normale groenten teel ik zelf en de groenten die geweckd kunnen worden doe ik wecken of in de vriezer.
Aardappels zet ik nu alleen vroege en middel vroege de late raap ik wel op bij de boeren.
Volgend jaar krijg ik er waarschijnlijk nog een 200 m2 bij dat zal dan deels aardappels en voederbieten voor de paarden worden.
Vorig jaar heb ik voor een 20 euro gekocht aan groenten dus dat valt mee.

Wat ik teel en wat kan ik bewaren in de vriezer of weck

Sperciebonen vorig jaar meer dan 25 kilo,
Bloemkool
snijbonen
prei (zomer, herfst en winter)
spruiten
Rode kool
andijvie
witte kool
savooiekool
bieten op zuur heerlijk
Tomaten pasta en tomatensoep
spitskool
peultjes

Fruit kopen daar ontkom je niet aan bananen en sinasappels kweken zal me niet lukken denk ik :lol:

De kippen die ik net heb gaan voor eieren zorgen en in de toekomst wie weet kippen houden voor de slacht dus een heel eind zelfvoorzienend.

lorre
Moestuin Seizoen: Bekijk update (12)
Woonplaats / locatie: Diksmuide

Berichtdoor lorre » Vr 22 Jun 2012, 23:38

Hier is men kip een 14tal eitjes aan het uitbroeden, als die allemaal uitkomen zullen er wel een paar een niet natuurlijke dood meemaken :D
Volgend jaar kijk ik om een duivenhok te installeren die kweken ook gemakkelijk nemen niet veel plaats en zijn lekker om te eten. Konijnen ben ik nog aan het overwegen ik kan aan zoveel keukenafval geraken op men werk. Dat ik er zeker een konijnen nest kan mee opkweken. Maar vrees dat het slachten van die beestjes moeilijker zal gaan. :oops: die oogjes en dat snuitje is zo koddig
Ist vandage ni tis vo morge

pepescooking
Woonplaats / locatie: 8 Zaligheden

Berichtdoor pepescooking » Za 23 Jun 2012, 01:33

Mijn tuin is zo'n 225 m2. Mij gaat het niet zozeer om de productie maar meer om de teelt het hele jaar rond, tenminste dat is wat ik probeer. Tot dusverre gaat het goed. Aardappelen plant ik maar beperkt. Ze kosten mij teveel ruimte en moet ze bovendien lang bewaren.

Om vroeg in het voorjaar te kunnen telen heb ik er wel 3 platte bakken ingezet van 5 bij 2 mtr. Hierin trek ik de sla, radijs, kool, raapstelen etc op. Dit vervroegt de oogst toch al gauw met een paar weken. Ik zit eraan te denken om deze bakken nog eens met een stuk of 3 uit te breiden. Het past dan meteen in een wisselteelt schema. Bovendien worden de kwetsbare pootplantjes goed beschermd tegen duiven en ander ongedierte. Vooral de afdekking met vlies is mij goed bevallen.
Bezoek ook eens mijn website Pepe's Cooking Place

D_SDennis
Woonplaats / locatie: Rhenen

Berichtdoor D_SDennis » Za 23 Jun 2012, 09:24

ik heb 140 (waarvan 40 m in gebruik door mijn buurman) dus 100 m2. Ik kweek alleen wat ik lekker en leuk vindt. Ik koop nagenoeg geen groenten in de maanden mei tot en met augustus/september. Ik houd van vers en vries dus nauwelijks iets in. Ik kweek korte rijtjes en kleine partijtjes tegelijk, maar dan gedurende het seizoen. Zeg maar twee kroppen sla die ik om de drie weken zet. Dat kan natuurlijk niet met alles, maar wel met veel. Bijvoorbeeld prei, broccoli, sla, boontjes. Ik heb ook snijbloemen als gladiolen, asters en zonnebloemen. Voor eigen gebruik, maar ook om kado te doen, goedkoper dan een bos bloemen in de winkel en vele malen meer gewaardeerd.

Mijn hoofddoel is eigenlijk dat mijn kinderen zien waar de groenten en aardbeien vandaan komen. Daarnaast vindt ik het erg leuk om te zien dat ik met een kilo aardbeien thuis kom terwijl op het bord van de groentenboer staat: 2,99 per pond. Ik heb nog weinig tegenslagen gehad met mijn nieuwe moestuin dus het rendeert goed, ook leuk. Behalve dan mijn volledig mislukte worteltjesteelt en meloenplant die verrotte.

Meer naar de vraag: ik heb altijd begrepen dat met 400 m2 je echt zelfvoorzienend kan zijn met groenten en fruit. Je moet dan geen ananas willen idd.

appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (230)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Berichtdoor appelvrouw » Za 23 Jun 2012, 09:51

Helemaal precies heb ik het nooit opgemeten, ik dacht altijd iets van 200 m2 te hebben.Ik denk eigenlijk dat het meer is. Lie heeft er in het voorjaar nog 24m2 bij gespit. Ik heb een kas.
Ik heb in mijn tuin 170 aardappelplanten, 200 doperwten, 100 peulen, 150 tuinbonen, 150 sperzie- en droogbonen planten staan.
Verder 3 courgettes, 17 pompoenen, 5 komkommers, 18 tomatenplanten, 9 pepers en paprika`s, 5 aubergine`s.
Dan nog 15 meter wortelen, 20 meter uien, 4 meter sjalotten. 12 meter bieten, 8 meter pastinaken, 49 preiplanten, 20 koolplanten en koolrabi`s , 35 aspergeplanten, 6 meter schorseneren,10 knolselderij en 10 bleekselderij, 6 meter witlof, 3 meter roodlof en 6 meter sla in verschillende groeistadium.

Verder nog iets vergeten? Frambozen, aardbeien, bessen, kruiden..deze staan rond -en dus niet in- de moestuin.Boomgaard met appelen en peren ( zit helemaal niets in dit jaar)

Er gaat heel veel in de vriezer, een deel conserven/confituren maar ik deel ook uit. Verder eten wij 2 overmatig veel groente in het seizoen..minstens een kilo per dag.
Afgelopen jaar was mijn tuin iets kleiner, we hebben tot eind maart uit de vriezer gegeten..ik kocht alleen af en toe venkel of een vers tomaatje.
Aardappelen hadden we tot begin mei, en nu eten we al weer iedere keer de vroege.
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (231)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Za 23 Jun 2012, 09:53

Ik ga heel vervelend klinken hoor, en ik weet dat jij dit topic niet hebt genoemd zoals het nu heet (Luc...?). Maar volledig zelfvoorzienend worden, gaat vrij moeilijk met een 'iets grotere tuin' ;)
Want je hebt nogal wat ruimte nodig voor granen voor bijv. brood. En het voer voor je kippen? En je duiven? Hoeveel grond heb je nu tot je beschikking? Met alleen een groenten tuin ben je er nog niet.
Zie, klink ik weer vervelend, en die toon was nou eindelijk weg van dit forum :D

Wil je dus het hele jaar uit de tuin eten, dan hebben mijn voorgangers al goed antwoord gegeven. Mijn groentetuin is ruim 200 m2. Maar daar staan geen pompoenen, bonen, suikermaïs, aardappels, erwten, etc. Dat staat allemaal op andere veldjes, achterop ons land.
En al het fruit (bomen en struiken) staat ook weer ergens anders.

eva1986
Moestuin Seizoen: Bekijk update (58)
Woonplaats / locatie: Noord Brabant

Berichtdoor eva1986 » Za 23 Jun 2012, 10:06

Haha Jorieke! Dat klinkt toch niet vervelend! De vraag in het eerste bericht is vrij duidelijk, het gaat over groenten, en die vraag is redelijk beantwoord denk ik, jij probeert helemaal zelfvoorzienend te zijn, en dat is toch wel een ander verhaal! ;)
Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

pepescooking
Woonplaats / locatie: 8 Zaligheden

Berichtdoor pepescooking » Za 23 Jun 2012, 12:33

Zoals ik al schreef wil ik een heel jaar uit de eigen tuin oogsten. Met name aan het eind van de winter en in het begin van het voorjaar is de oogst maar heel beperkt. Dit jaar heb ik voor dit doel oa schorseneren, en witlof gezaaid. Wat me leuk lijkt is om voor deze tijd van het jaar het dieet aan te vullen met zelf ingelegde zuurkool. (Elzasser zuurkool heerlijk!) Wie heeft er voor mij een goed recept?
Bezoek ook eens mijn website Pepe's Cooking Place

Terug naar “Huiskamer”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.