Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bestellen onderstammen voor fruitbomen (update prijs Wavit!)


Aanbevolen berichten

Als er iemand onderstammen wil bestellen via mij mag dat

 

Peer, appel, pruim enz

 

Ik moet per 25 st bestellen dus we moeten wel op 25 tallen komen

 

Prijzen zijn afhankelijk van de soort en dikte van de onderstam ze gaan van €0,75 tot €5 ps

 

Gr Bart

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Bart,

 

Leuk aanbod, we hebben het er in het voorjaar al over gehad. Vooral omdat aankoop voor particulieren in kleine hoeveelheden (10 of 25 is "niks" voor een bedrijfsaanpak) heel moeilijk is.

 

Ik heb toen - op advies van Yuras - wat onderstammen besteld (M9 en M106 voor appel en Kwee-A voor peer) besteld bij

http://www.fruittuin.com/fruitbomen-webshop.html en er van elk enkele geplant om er zelf meer te kunnen kweken (en enkele om in het voorjaar eens te proberen enten....het occuleren is er deze zomer helaas wat bij ingeschoten). Het voordeel voor mij is dat ik het allemaal nog moet leren doen, heb niet zo veel geld, dus een handjevol was even voldoende. http://www.fruittuin.com/ heeft nu nog geen onderstammen in de webwinkel, maar dat zal binnenkort wel weer komen....ik betaalde 1,50 per stuk + porto. Natuurlijk zijn dit de meest gangbare en meer speciale soorten zijn voor mij/ons als liefhebbers veel moeilijker ergens te krijgen. Yuras heeft mij uitgelegd hoe ik zelf onderstammen kan afleggen van de uitgeplante.

 

Zij hadden toen geen onderstammen voor kersen (Gisela-5) of pruim e.d. (Julain-A) dus als ik er daarvan enkele mee zou kunnen kopen in een gezamenlijke aankoop eventueel, dan heb ik daarvoor zeker belangstelling.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, Bart

Heel leuke verhaal.

Afhankelijk van onderstammen, kan ik ook meedoen.

Ik ben op zoek naar Gisela's en kleine pruim onderstammen (stuk of 5-10 elk soort). Ook M111 voor de appels zijn wel interessant. stuk of 5.

Normaal koop ik onderstammen bij www.fruittuin.com of bij http://www.batterijen.nl . Ze hebben sommige op voorraad, maar niet alles. En, sommige onderstammen is vrijwel moeilijk zelf te vermeerderen (als gisela).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erg interessant....

 

Heb namelijk wat verwilderde pruimenbomen, komen heel veel heerlijke kleine blauwe pruimpjes aan. En die bomen groeien echt heel erg snel.

Het zou leuk zijn om die op een lage onderstam te kunnen enten en zodoende de groei wat in toom te kunnen houden.

 

Maar heb totaal geen ervaring met enten, maar wel een hele winter voor de boeg om me in te lezen en te oefenen met snoeitakjes die hier toch liggen.

 

Dus ik ben ook wel geïnteresseerd in onderstam voor kleine pruim... Stuk of vier/vijf misschien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kies je type onderstam afhankelijk van het type grond dat je hebt, maar ook de boomvorm welke je op het oog hebt, vooral voor kersen is dit erg belangrijk.

Voor pruim geld bv. dat een klein blijvende onderstam zoals VVA-1 op een schrale magere grond sowieso op een teleurstelling uitdraait.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb vorig jaar een rondleiding bij fruittuin.com gehad. Leuke mensen die uitgebreid de tijd namen om vanalles en nog wat uit te leggen en te laten zien en proeven!

Voor mij misschien makkelijk, ik woon er 15 min vandaan maar is het een idee om met een aantal een keer te doen en dat aan te vragen?

Dan kan je je bestelling ook gelijk meenemen

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erny

 

Ik zit op deels de zelfde grond als u dikke vette zware zand veen grond van 150cm dik. En gebruik veel zaailing voor appel en peer dan kom je er goed mee weg

Kersen zet ik op G 5. Pruimen op st Julian A en dit jaar ook wat op wavit.

 

De zwakke VvA-a gaat op mijn grond vlot kapot en de bomen worden gevoelig.

 

Zaailing onderstammen zitten onder de €1 ps

 

Maar zet de prijzen er bij als ik alles binnen heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interesse! Ik zoek onderstammen voor hoogstam appel, peer, pruim, kers. Komen op klei te staan. Overal een stuk of 5 kan ik wel kwijt. Evt meer.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum

Kockie speelt, zingt en "danst" mee in de musical Sweeney Todd op 19 en 20 mei in schouwburg Amphion in Doetinchem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanx Barth...

 

Dan zoek ik dus waarschijnlijk de Wavit (ook info gekregen via pb van Persica)...

Is dat een soort die je ook kan bestellen?

 

En tzt kan ik de onderstammen eventueel wel komen ophalen in Emmen... er gaat een bus vanuit Groningen.

 

Edit... bedenk net dat ik er ook wel een paar onderstammen voor appel, dezelfde grond, wil hebben. Er staat tegenover mn moestuin een hoogstam Veendammer Glorie die ik ontzéttend lekker vindt. Lijkt me de moeite waard om te proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

yuras: ik ben niet erg tevreden over mm111, bij een flink aantal bomen van mij bleek de verankering in de grond te slecht te zijn. te gote kroon in verhouding met het wortelgestel. maar ik zit in een winderig gebied. bij mm106 heb ik geen last.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

De prijzen perstuk.

 

Malus sylvestris. €0,75

Pyrus communis. €0,75

Kwee E ' €1,70

Malus d. 'M 27'. €1,25

Malus d. 'MM 111'. €1,25

Prunus dom. insititia 'St Julien A' 1,25

Prunus 'Gisela 5'. €4,5

Prunus 'VVA-1'. €1,70

Wavit Volgt.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Bart

 

Begrijp ik het goed dat je al onderstammen gekocht hebt?

 

Voel je niet verplicht om ze te moeten leveren aan ons....maar ik zou concreet wat M27, St Julien-A en Gisrla-5 willen kopen. 3 a 5 stuks van elk is genoeg voor mij omdat ik deze soorten zelf weer kan vermeerderen en het bij mij toch zal gaan om af en toe eens iets enten of occuleren. Kijk maar wat kan eventueel

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De prijzen perstuk.

 

Malus sylvestris. €0,75

Pyrus communis. €0,75

Pyrus c. 'Pyrodwarf' €1,70

Malus d. 'M 27'. €1,25

Malus d. 'MM 111'. €1,25

Prunus dom. insititia 'St Julien A' 1,25

Prunus 'Gisela 5'. €4,5

Prunus 'VVA-1'. €1,70

Wavit Volgt.

 

Dag Bart,

Heb je misschien ook een korte omschrijving van de eigenschappen van deze onderstammen. Ik kan ook Googlen, weet ik maar volgens mij heb je er ervaring mee en en wat je er veel van, ook in het gebruik.

Ik heb zelf bijvoorbeeld ervaring van afgelopen winter met KweeMC voor peren en MM106 voor appels.

 

Alvast bedankt, ik heb zeker interesse!

als het niet kan zoals het moet, dan moet het zo als het kan

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...