Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Fenologische Seizoenen 2014


jasmin

Aanbevolen berichten

WIKI: http://nl.wikipedia.org/wiki/Fenologie

 

Fenologie is de studie van het verband tussen organische natuurverschijnselen – bijv. de tijdstippen waarop de markante ontwikkelingsfasen van planten en dieren intreden (ontluiken, intrede van bloei, rijpheid van de vrucht, bladverkleuring), gedrag bij dieren zoals eieren leggen door insecten en vogels, balts, enz.) – en de meteorologische omstandigheden en de tijdstippen in het jaar. Ze bestudeert dus ook de jaarlijks terugkerende natuurverschijnselen en is een onderdeel van de ecologie.

Voorbeelden van onderzochte verschijnselen zijn de tijdstippen waarop trekvogels terugkomen of weer vertrekken, en de eerste vlinders gesignaleerd worden.

Bij planten kan gelet worden op de tijdstippen, en de percentages op verschillende tijdstippen voor al deze verschijnselen:

vegetatieve groei: zoals knopdragend, bladdragend, herfstkleuren en bladval

voortplanting: zoals vegetatief plant (niet bloeiend of vruchtdragend), bloei, vruchtzetting en rijping

 

In dit topic gaan we onze eigen observaties plaatsen naar aanleiding van een reeds bestaand topic over de fenologische zaaikalender van Velt.

zie aanleiding vorige topic: fenologische-zaaikalender-t12444-20.html#p198451

 

Je kan vervolgens dit topic op meerdere manieren gebruiken. Je kan de observaties van anderen gebruiken om direct de zaaikalender van Velt toe te passen. Ik kan me voorstellen dat je niet alle signaalplanten bij jezelf in de buurt hebt, maar als je van een ander hoort dat bijvoorbeeld de lindebomen bloeien, kan je die wetenschap gebruiken om een handeling uit de zaaikalender toe te passen.

 

Je kan ook dit topic gebruiken om jezelf aan te leren de natuur om je heen zorgvuldig te bestuderen, en voor jezelf en je tuin daar conclusies uit te trekken.

 

Spelregels: alleen observaties, liefst met foto. Dubbele meldingen zijn helemaal OK, want regionale verschillen vinden we ook interessant.

Bij een post gaan we uit dat de datum van posten, ook de datum van observatie is, anders natuurlijk datum vermelden. Regio vermelden. Relevante omstandigheden vermelden (bv. bloeit die bloem in een beschutte hoek of op open veld). Observaties mogen heel breed uiteenlopend zijn: planten, dieren, weersomstandigheden, temperaturen

 

We zullen hier ook steeds, per fenologisch seizoen, een aantal "fenologische referenties" melden zodat er op die verschijnselen gelet kan worden.

 

Bij de "beginnende lente" horen bijvoorbeeld de volgende verschijnselen:

(beginnende ongeveer eind februari)

(Volgens de Fenologische kalender voor de groentetuin van Maurice Broekaert, zie link in eerste bericht.)

 

- De sneeuwklokjes ontluiken

- De eerste madeliefjes, ereprijs

- Alnus glutinosa (els) stuifmeelt

- De kikkers eerste roep

- Het kleine hoefblad bloeit

 

Graag ook de locatie van de waarneming in je bericht vermelden.

 

Bespiegelingen en discussies blijven we in het oude topic doen: fenologische-zaaikalender-t12444.html

 

Observaties invoeren:

Met het verstrijken van de tijd kunnen we tabellen en grafieken maken, waarmee je in 1 oogopslag kunt zien hoe het verloop van een seizoen ging in relatie tot iets anders (bijvoorbeeld temperatuur, droogte, regen etc.)

SuusP heeft een Google+ document geopend waarin we markante observaties kunnen noteren. Dubbele meldingen zijn nog steeds OK. Met vragen hierover kan je bij SuusP terecht. RvO doet ook zijn best om te helpen het systeem zowel gebruiksvriendelijk als effectief te maken.

 

Link naar het invoerschema: https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AhPyQHYH48sldEkwT3RrYTdsMDJnRmZHX21rcXA5dGc&usp=drive_web#gid=0

 

Uitleg bij invoeren: https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AhPyQHYH48sldEkwT3RrYTdsMDJnRmZHX21rcXA5dGc&pli=1#gid=2

 

Het verzoek om dus zelf je eigen data in te voeren. Als het niet lukt, of als je het te moeilijk vindt, kan je natuurlijk hulp vragen bij SuusP of RvO, maar in principe is het vrij simpel te snappen als je begint. Mij kan je ook PB-en hoor, voor hulp bij invoeren. (Technisch ken ik dat systeem niet).

 

Je kan het beste eerst in dit topic je observaties zetten, en in een ander tabblad het schema openen, en heen en weer switchen met invoeren, best een lollig werkje.

 

 

Interessante links:

 

Downloadpagina van Velt: http://www.velt.be/Joomla/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=100&Itemid=108

 

De Natuurkalender: http://www.natuurkalender.nl/

 

Fenologische kalender voor de groentetuin: http://users.telenet.be/mbrk/groentetuin.htm

 

Logboek weer.nl : http://www.logboekweer.nl/Fenologie/Fenologie.htm

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Observatie 1:

12.02.14

Op twee plaatsen vers geplunderde, kapotte vogeleitjes gevonden

 

19117721020332606513641029111367n89771392208501.jpg1924400102033260654564181403840555n62391392208509.jpg

 

Observatie 2:

12.02.14

De merel in wiens territorium mijn tuin zit, heeft zich nog niet laten zien (ik herken hem aan 1 albino veertje in de vleugel). Vorig jaar zat hij brutaal en hongerig mijn uitgestrooide compost na te pluizen waar ik naast stond op wormen enzo. Hij leeft nog wel. Kennelijk geen honger. Ook mijn opgekomen knoflook wordt door de vogels met rust gelaten, en er niet uitgetrokken. Ik was vergeten een stuk af te schermen, maar maakt niet uit. Tot nu toe geen gewroet in de groentebedden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Cornus mas, ook wel de gele kornoelje genoemd, bloeit hier sinds 01-02-14. Hij was al eerder geel, maar de bloemetjes worden bevlogen door insecten vanaf ongeveer die datum.

 

266px-Gelekornoelje16-03-20061394391392224764.48 ( fotootje wikipedia, de grote struik staat her achter het huis, maar heb daar geen mooie foto van )

 

De Sneeuwklokjes bloeien hier ( open ) sinds de 1e week februari.

grotere hoeveelheden gewone crocussen bloeien hier in de wijk sinds 08-02-14.

 

Een Kleine Vos zien vliegen op mijn tuin rond 20 januari. Meerder koolwitjes ook gezien trouwens.

Grote dikke hommel zien zoeken, laag langs de grond. 1e week van februari.

 

Locaties: Rotterdam / Krimpenerwaard.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

We zullen hier ook steeds, per fenologisch seizoen, een aantal "fenologische referenties" melden zodat er op die verschijnselen gelet kan worden.

 

Bij de "beginnende lente" horen bijvoorbeeld de volgende verschijnselen:

(beginnende ongeveer eind februari)

(Volgens de Fenologische kalender voor de groentetuin van Maurice Broekaert, zie link in eerste bericht.)

 

- De sneeuwklokjes ontluiken

- De eerste madeliefjes, ereprijs

- Alnus glutinosa (els) stuifmeelt

- De kikkers eerste roep

- Het kleine hoefblad bloeit

 

Graag ook de locatie van de waarneming in je bericht vermelden.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sneeuwklokjes in volle bloei al waargenomen op 4-2. Knoppen van een soort narcis gingen die dag al bijna open. Bloeiende madelieven ook al langer dan een week geleden.

Afgelopen vrijdag voor het eerst: kloppen en "lachen" van een specht.

Krokussen in bloei sinds ca. 10 dagen. Winterakonieten al bijna uitgebloeid.

Aardbeien met bloem knoppen sinds begin januari. (Zowel gewone als doordragers)

Sleutelbloemen (in tuin, dus geen wilde) bloeien al sinds december, nu staan ze allemaal in knop of al met diverse bloemstengels met geopende bloemen.

Zwarte bessen en rode bessen lopen uit. (Bladknoppen zijn groen). Knoppen appelbomen zwellen. In perzik zijn bloemknoppen zichtbaar.

Goudsbloemen niet gestopt met bloeien gedurende de winter. Spaanse margrieten hebben meer bloemen dan gedurende de hele zomer.

Katjes in hazelaars waren 14 dagen geleden al volop open.

 

 

Iets zegt me dat dit geen "normaal" voorjaar is.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok... dat gaat snel daar in Zeeland... dan zal ik voor jou ook gelijk de verschijnselen behorende bij:

"De vroege lente" geven:

(volgens de kalender beginnende ongeveer eind maart)

 

- De bessenstruiken bloeien

- Populus tremulor(Populier) stuifmeel

- Bloei van: bosanemoon, sleutelbloem

- Bloei: van fluitekruid, maarts viooltje.

- Bloei van paardebloem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag heel goed geobserveerd .. (dankzij dit topic)

 

Allereerst: een bloeiende paardenbloem en het zag er naar uit dat er nog meer aankomen:

 

tuin-kips-kas-03535331392313947.JPG

 

Het was vandaag 12 gr met nonstop zon, na een nacht van -4 gr vorst en na 48 uur nonstop regen.

 

Verder zag ik vandaag dat alle lieveheersbeestjes die in huis (blijkbaar) overwinterd hadden zich met zijn allen richting ramen begaven, alle ramen vol met die beestjes!

 

3e opvallende ding: ik zag een paar huisvliegen, niet in huis, maar in de patio.

 

Tsja, nu zou ik graag weten wat dit allemaal zegt over het verloop van de lente natuurlijk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel ongeveer de bedoeling dat je zelf je waarneming in de sheet zet, anders wordt t een hels karwei om bij te houden vrees ik. Als ik langskom en zie toevallig wat berichtjes hier die er nog niet in staan, dan ben ik heus niet te beroerd om ze in te vullen maar dan hangt t nogal van het toeval af. Uiteraard verplicht niemand je om alles in het systeem te zetten, maar dan komt t misschien dus niet in het overzicht terecht. Hier kun je dan meer info neerzetten, o.a. foto's.

Safen gaat vanzelf elke paar seconden, invullen zou moeten gaan zonder inloggen met de huidige instellingen.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Link naar reactie
Delen op andere sites

- De eerste madeliefjes, ereprijs

hm dat is gek, aangezien madeliefjes echt het hele jaar rond bloeien? hier zijn ze in ieder geval in de winter niet weg geweest!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, juist heel andere zaken dan planten ook. De zwaluw. De ooievaar, de zangvogels die beginnen en en en..... Broedende zwanen.

Vorige week bij mij achter een merel heel schor maar aanhoudend begonnen te zingen. Inmiddels is de zang na een week oefenen al bijna op stoom. Heel mooi. Elke ocht en avond dezelfde merel.

 

Gistermiddag in straffe koude wind weer een dikke hommel die laag speurend over de grond vloog, op de tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zwarte bes bij mij ( is altijd de eerste van de bessen. Nog niks aan blad in de schuivende knoppen ). Nog niet echt ver vooruit op andere jaren:

 

DSCN543463301392382477.JPG

 

Zomaar een bloeier, die nooit gestopt is; al maanden bloeit nu :

 

DSCN543666821392382545.JPG

 

Rode bes: niets nog :

 

DSCN543314181392382591.JPG

 

Mijn Amandel. De topjes zijn nog niet kaal geweest. Knoppen zwellen behoorlijk:

 

DSCN543738411392382644.JPG

 

De pruim ( de eerste bij mij, van de vruchtbomen ) Zwelling van knoppen.

 

DSCN544073411392382782.JPG

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds 11-2 14 Deze mooie bloeisels, Komen elk jaar op het zelfde plekje voor bij mijn tuinhek in de straffe wind weer op.

DSC0304254641392386027.JPG

Ik denk dat ik ze maar is een keer uitgraaf en mooi achter in de tuin zet

DSC0304197461392386032.JPG

Hortensias krijgen ook al knoppen

Link naar reactie
Delen op andere sites

ook maar even de tuin ingegaan....

akelei staat al 10/15cm hoog

de braam krijgt knoppen,

DSC0508857841392386992.JPG

framboos zelfs beginnend blad,

de roos bloeit voor de zoveelste keer deze "winter",DSC0509996461392387041.JPG

de mierikswortel komt al 5 cm boven de grond,

ene paardebloem zie foto....staat naast transformatorhuisje

DSC0508916361392386995.jpg

blauwe bes heeft knoppen en appelboom beginnende

DSC0509042591392386997.JPG

bloeiend gras!!!!

DSC0509891661392387039.JPG

moederkruid staat her en der ook weer 10/15 hoog

de vlier krijgt beginnend blad

DSC0510372751392387043.JPG

 

het valt me op dat het heermoes/paardestaart nog niet te zien is [heb ook geen idee in welke tijd dat normal

is

 

is in de sheet ingevoerd!

aangepast door Gast

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eves-Delight-14-02-14-bloemknoppen86311392456135.jpg

Volle bloemknoppen in Eve's Delight, geen volle bloei, andere aardbeien geen knoppen.

 

goudsbloem-14-02-1491101392456149.jpg

 

hondsdraf-in-bloei-14-02-1417151392456158.jpg

Paarse dovenetel overal in volle bloei, beschut en onbeschut

 

jakobskruiskruid-14-02-1420851392456167.jpg

Dit plantje staat in bloei, heeft kenmerken van jakobskruiskruid, maar wel erg klein.

 

krokus-14-02-1466821392456184.jpg

Overal, beschut en onbeschut, krokussen die in knop zitten. Dit zijn krokussen die een beetje wild her en der geplant zijn door buren vermoed ik. De eigen vorig jaar geplante krokussen hebben nog totaal geen bloemknoppen.

 

onbekend-14-02-1423551392456274.jpg

Een mij onbekende boom in het bos, was leuke verrassing om te zien

 

slaapmutsje-14-02-14-nooit-doodgegaan77911392456313.jpg

Slaapmutsje is nooit doodgegaan

 

onbekend2-14-02-1442291392456287.jpg Rododendrons

 

gevlekt-longkruid-14-02-1439151392456142.jpg Gevlekt longkruid staat fris met jong blad

 

vlier2-14-02-1475531392457903.jpg

De beschut staande vlier had minder uitlopend blad, dan de minder beschut staande vlieren. Ik denk dat het daglicht hier belangrijker is dan de temperatuur. Meer licht: sneller blad.

 

zwartebes-met-knop-14-02-1424551392457909.jpg Zwarte bes staat vol in knop, de rode bes veel minder.

 

brandnetel-14-02-1494371392462948.jpg

Brandnetel wortelstokken lopen uit

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zwarte bes is naar mijn gevoel een echte indicator. Zo zijn er nog een paar, maar de zwarte bes is altijd vroeg, laat zijn vorderingen ook heel duidelijk zien.

 

Wat ik er mee wil zeggen is , dat een fenologische observatie eigenlijk alleen maar zit heeft, als het ingebed is in kennis. Kennis van. Kennis van oorzaken en gevolg. Van micro-klimaten, standplaatsen en en en.

 

Natuurlijk is dat zo Bit..we zullen dit sowieso jaren vol moeten houden om er conclusies aan te kunnen verbinden..en dan zelfs nog...maar het helpt wel te leren kijken wat er gebeurd in je tuin..dat is ook een voordeel niet?

foto`s van vanmiddag: zwarte bes

IMG601618791392584832.JPG

bosasperges (Ornithogalum pyrenaicum) komen nu boven de grond piepenIMG598776931392586348.JPG

Helleborus nogwattius IMG600215241392584811.JPG

Het was heel druk met bijtjes bij de sneeuwklokjesIMG600769311392584821.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...