Foto's van: Compostbak

Plaats hier je vragen, tips en berichten over grond, bodem, bemesting en wisselteelt
Bit
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (208)
Woonplaats / locatie: Rotterdam, tuin 1+2: Krimpenerwaard, tuin 3 : N-Frankrijk

Re: Foto's van: Compostbak

Berichtdoor Bit » Di 04 Aug 2015, 16:09

Niet voor de discussie wat er in gaat, wat wel en wat niet enz. ( zie andere topics ), maar wel even laten zien; dezelfde compostbak ruim een jaar later. ( bak zat echt mutje vol en is nu onder de helft geslonken )
Maar het is echt goud !

Afbeelding

Johmir
Woonplaats / locatie: Purmerend

Berichtdoor Johmir » Zo 28 Feb 2016, 22:01

Ik ben begonnen met het bouwen van een nieuwe composthoop. Het worden twee bakken naast elkaar van ca. 90x90 cm en 110 cm hoog.
De palen zijn hardhout waartegen ik planken heb geschroefd. Tussen de palen komen pallets die ik om maat heb gezaagd. Al het hout is afkomstig van oude schuttingen (palen) en afvalpallets. Hieronder de eerste foto's.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En mijn tuinkameraad de roodborst was steeds dichtbij....
Afbeelding

Johmir
Woonplaats / locatie: Purmerend

Berichtdoor Johmir » Ma 07 Mar 2016, 08:14

Even een tussentijdse update

Afbeelding

Afbeelding

Patrijs
Moestuin Seizoen: Bekijk update (79)
Woonplaats / locatie: Aan de voet van Lands Hoogste Duin

Berichtdoor Patrijs » Za 21 Mei 2016, 18:31

Image

Ik heb drie compost/mest bakken op mijn tuin. Ik maak er mijn eigen compost in van alle tuinafval behalve de wortels van koolplanten, aardappelloof, tomatenplanten en de verse kweekwortels en bewaar er de mest die ik verder in het seizoen kan gebruiken,
bijvoorbeeld om de pompoenen of prei bij te mesten.
Deze winter had ik een lading verse koemest gekregen van de Lakenvelders.
De Lakenvelders staan op weilandjes met weidevogelbeheer, wat inhoud dat ze pas laat gemaaid worden en diesgevolg ook laat bemest met de ruwe mest. Dit houd in dat de oude mest niet beschikbaar was, het ligt nog steeds onder op de mestvaalt.
De verse mest heb ik wel gebruikt om mijn kool, mais , zonebloemen en courgette- vak te bemesten.
Voor de aardappels en andere groente vond ik de mest nog te jong.
De mest die over was heb ik gebruikt om laagjes te maken met plantaardig afval voor de compost en de rest ging in een leeg vak.

Image

Image

Om de mest om te gooien en om ruimte te maken heb ik de laatste mest op de compost in wording gegooid.
Er komt de komende tijd bijna geen groenafval van de tuin, behalve een weinig onkruid.
Ook hoop ik op nog een lading oude mest, en dan heb ik de ruimte nodig.
De koemest was bovenop aardig droog, maar al snel kwam ik op een laag met veel rode mestwormen die hard voor me aan het werk waren.

Afbeelding

Afbeelding

Met de verse zuurstof en de wormen in de mest is het nu alleen maar wachten op mooie mest/ compost.
De linker bak zit helemaal vol en bovenop ligt de meest verteerde mest. Die kan ik nu er mooi uitscheppen als ik daar behoefte aan heb.
De twee rechter bakken zijn "leeg" en die gebruik ik als tijdelijke opslag plaats.

Image

henkg
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (231)
Woonplaats / locatie: Zeeland (regio Tholen)

Berichtdoor henkg » Di 12 Jul 2016, 14:31

Compostbak van pallets, gedestilleerd uit andere (leerzame!) ideeën, een deels houtje-touwtje oplossing.

Van mijn buurman kreeg ik een aantal balk-pallets:
Afbeelding

Zonder zagen en schroeven wilde ik demontabele bakken, met name de tussenschotten moesten er makkelijk uitgehaald kunnen worden.

Zo was het:
Afbeelding

En dit is het geworden, met behulp van een aantal paaltjes a 120 cm, en wat touw. Gebruik makend van de specifieke vorm/uitsteeksels van die balk-pallets:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Met goed stevig touw (onder, midden en boven) zijn de paaltjes aan de achterkant wellicht niet eens nodig. Enkel een paaltje aan het uiteinde van ieder haakse schot zou voldoende kunnen zijn. Bij Euro-pallets kun je dat paaltje binnenin de pallet slaan.

Nu nog iets erover heen, om een teveel aan regen tegen te gaan. Het worteldoek op mijn oude “free style” hoop bleek teveel water door te laten, de hoop werd te nat.

Enig gebruikte gereedschap: een zware moker met een lange steel om de paaltjes in de grond te meppen, die kon ik lenen van dezelfde buurman. De eerste klappen waren geen daalder waard, want mis. Na enige oefening ging het een stuk beter. Mocht ik ooit ergens op een kermis komen, dat zal ik de kop van Jut eens gaan proberen.
Het weer nu, op mijn tuin
Live webcam tuin (Als je niks ziet dan is het donker. Of een webcam-storing)
2018_teeltlijst
2018_layout_tuin

RenJ
Moestuin Seizoen: Bekijk update (14)
Woonplaats / locatie: Betuwe

Berichtdoor RenJ » Wo 13 Jul 2016, 19:58

Ziet er goed uit! Al zou ik er zelf toch voor gekozen hebben om de paaltjes vast te schroeven, al was het alleen maar zodat je niet achter die touwtjes blijft hangen met de spitvork als je 'm aan het omzetten bent :lol:

Hier mijn eigen composthoop, alvast excuus voor de slechte kwaliteit foto:

Afbeelding

Gewoon simpel gemaakt van wat resten hout die hier nog lagen. Daaromheen kippengaas gedaan, werkt goed genoeg :thumbup:
De schotten aan de voorkant kunnen eruit, zoals op de foto bij de linker bak gedaan is. Handig met omzetten of leegscheppen.

Wortel
Moestuin Seizoen: Bekijk update (50)
Woonplaats / locatie: Driebergen

Berichtdoor Wortel » Do 28 Jul 2016, 21:35

Onze compostbak, gemaakt van gehalveerde oude schuttingdelen. De paaltjes zijn de nog niet rotte restanten van dezelfde schutting.
De voorste stukken staan los om er makkelijk bij te kunnen.

Wat gaat er zoal op: snoei- en tuinafval, gras maaisel, alles uit het konijnenhok (poep, stro en resten hooi) af en toe stro en poep van de geiten van de buren. Het eerste deel op de foto wordt nu gevuld. Het tweede deel was vol, maar is al voor een derde geslonken. Wil binnen kort het bovenste eraf halen om bij de klare compost te komen.

Afbeelding

krijnvanleeuwen
Moestuin Seizoen: Bekijk update (37)
Woonplaats / locatie: noord-brabant

Berichtdoor krijnvanleeuwen » Vr 29 Jul 2016, 11:00

Mijn compostbakken verplaatst, ze staan nu naast de kas en is gelijk een afscheiding geworden tussen de gewone tuin en de moestuin
Afbeelding

Voor de bakken ben ik een terras aan het leggen. De tegels rechts gaan weg en alles word gelijk gelegd aan de kas.
Afbeelding

roeier
Moestuin Seizoen: Bekijk update (7)
Woonplaats / locatie: Iens

Berichtdoor roeier » Vr 02 Dec 2016, 16:33

Afbeelding

Afbeelding

Af is het nog niet, op de een of andere manier heb ik ook wat weerzin om bouwsels op de volkstuin neer te zetten; zou liever de ruimte vrij en open houden. Maar ik zat met veel opschot van wilgen, ook is het de tijd dat veel bladeren vallen, het leek me beter om daar toch maar wat mee te doen.
Ik zag veel pallet-achtige constructies op deze bladzijden, dat lijkt me praktischer als je makkelijk aan dat hout kunt komen, maar ik zat dus met die wilgen.

Het is wel mijn bedoeling dat de bak op z'n minst drie wanden gaat krijgen, hoor, er is pas een van af, maar als de bladeren voorlopig maar wat op hun plaats blijven. Er gebeurt weinig met deze hoop op het moment, ik denk dat er meer groen bij kan, maar als ik compost heb voor 2018 vind ik het goed.

Glenn1ap
Woonplaats / locatie: beringen

Berichtdoor Glenn1ap » Wo 17 Mei 2017, 12:24

Zo plastieken compostvaten gebruik ik voor mijn buren hun maaisel en onkruid in te laten gooien, dit gaat allemaal lekker recht de grond in (put van 1 op 1, 2 langs elkaar)

Terug naar “Bodem en bemesting”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.