Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Foto's van: Compostbak


Jorieke123

Aanbevolen berichten

  • 1 maand later ...

Ben zelf ook aan de slag gegaan met een compostbak. Er stond zo’n ton van plastic in maar dat leek me te klein en onhandig. Van een oude schutting nu een bak gemaakt dat uit twee delen bestaat.

 

Helaas na dat ik klaar was kwam er iemand naar mij toe om te melden dat het muisdicht moet worden??? Dus nu maar gaas aan de binnenkant nieten.

 

 

 

 

 

Linked Image

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Linked Image

aangepast door Gast

Volkstuin Vereniging Maasland

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later ...

Mijn compostbakken zijn gemaakt van sleufpalen en betonnen kantplanken overgebleven van een omgewaaid oud hek de palen waren verrot op grondniveau na schoonmaak en inkorten prima bruikbaar voor deze toepassing.

Wel een paar nieuwe blokhutprofiel delen gekocht om erin te kunnen.

 

 

2094621150_2020-03-2115_31_44.jpg.94501b7b82296bd82f80601fbf8e3c77.jpg1140464208_2020-03-2115_32_32.jpg.8145d5ea7d6610a6f2643ab7e5f20713.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Ik heb mij in de voortuin laten inspireren door 

 

Maar het toe passen van dit systeem in de moestuinbakken in de voortuin vraagt om een strakkere, meer esthetische uitvoering.
Bij de Ikea verkopen ze afvalemmers met gaten uit de Hallbar serie. Ik vond ze 2 jaar geleden in het zwart. Volgens mij zijn ze er nu in het wit of grijs. 

Dit is het resultaat bij aanleg. De laatste foto toont de inhoud na 1 jaar.

 

Ik heb 8 van deze bakken in 8 moestuin vakken. Die worden gevuld met het afval van de eigen bak en aangevuld met groenafval uit de keuken.
In de lente trek ik de emmers uit de grond en laat ik de inhoud drogen in een grote zaaibak. Ik zoek er wel even de wormen uit. Deze 'werknemers' gooi ik terug in de bakken. Terwijl de compost droogt zoeken de merels er nog eventueel ander leven uit. 

 

Tijdens het composteringsproces zijn het trouwens enorme magneten voor pissenbedden en slakken. De slakken zijn er makkelijk uit te vissen. Ik maak een keer per week een rondje, gewapend met een papieren broodzak en een keuken tang (ook IKEA). Die oogst gaat dan in de groene bak ...
Als de compost klaar is zitten er trouwens geen slakken of pissebedden meer in. Die zijn dan verhuist naar de volgende bak.

 

Voor zover ik kan beoordelen is het lastig van de IKEA bakken goed bestand tegen UV. Ik heb de bakken in gebruik genomen in 2017 en ze zien er nog goed uit. 

IMG_1826.jpeg

IMG_1832.jpeg

IMG_1833.jpeg

IMG_1840.jpeg

IMG_1841.jpeg

IMG_3641.jpeg

  • Like 1

Want tussen droom en daad

staan wetten in de weg en praktische bezwaren,

en ook weemoedigheid, die niemand kan verklaren,

en die des avonds komt, wanneer men slapen gaat.

Willem Elschot (1882-1960)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de achtertuin hebben we het groter aangepakt. Daar hebben we nu een toren van drie bakken gemaakt voor het snoei afval.
 

IMG_1962.jpeg

IMG_1963.jpeg

Want tussen droom en daad

staan wetten in de weg en praktische bezwaren,

en ook weemoedigheid, die niemand kan verklaren,

en die des avonds komt, wanneer men slapen gaat.

Willem Elschot (1882-1960)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-3-2019 om 13:11, Torentjesbloemkool zei:

Bij MiWa, het receyclagepark hier.

Weet je toevallig of wij buitenlanders (Nederlanders) dit ook kunnen kopen bij jullie recyclagepark?? Of is het alleen voor de inwoners van het gebied?

 

Ze zijn niet duur, 65 euro voor de eerste bak en 45 euro voor een aanbouw (2e bak). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Hoi Samantha,

 

Helaas, ze zijn alleen te krijgen voor inwoners van die gemeente. Je moet je legitimeren met een speciale afvalpas die ze in Belgie hebben.

 

Ik heb ook nog deze gevonden, wel een stuk duurder, maar die is dan weer uitverkocht. 

https://www.zwartgroen.nl/product/compostbak-1300-liter-eco-oh/

Link naar reactie
Delen op andere sites

@SamanthaP. Je kunt ook eens op  Belgische 2e hands sites kijken. Daar heb ik een paar jaar geleden 2 van deze bakken gevonden.


https://www.2dehands.be/a/tuin-en-terras/overige-tuin-en-terras/m1597316358-compostbak-eco-oh.html?c=08c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

aangepast door Amrutten
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
  • 5 maanden later ...

Afgelopen week een nieuwe compostbak gemaakt. Deze bestaat uit één europallet met daarop 5 stapelpallets.

Tussen iedere rand heb ik een blokje hout gelijmd zodat er lucht bij kan komen. Op de bodem, dus op de europallet, ligt een laagje worteldoek

Uit iedere stapelpallet heb ik een zijde gezaagd zodat je er makkelijk bij kunt om 'm weer leeg te scheppen.

Het hout van de stapelpallets is zo'n 2 cm dik, dus die gaan wel even mee. Makkelijk te maken, gewoon een kwestie van stapelen :-)

Binnenkort komt er nog een tweede naast te staan.

 

20210408_130457.thumb.jpg.54cf9ef418506f42864e73c380c25489.jpg20210408_130410.thumb.jpg.c045828ced2d0c4c7b736495a3661321.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, precies wat fre3ke zegt. Vanaf de grond stapelen, dan hoeft het worteldoek er al helemaal niet tussen en komt het composteren vanuit de grond op gang.

Verder wel een mooi systeem en handig voor de lucht, die blokjes* ertussen.

Nette schuifgelegenheid om de planken* er uit te halen.:thumbup:

 

* In plaats van blokjes, die je vast kwijt gaat raken, vooral bij de schuifplanken, kun je er lange schroeven gedeeltelijk indraaien. Tot op de gewenste afstand, die blijven zitten als je de planken eruit haalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, fre3ke zei:

Waarom niet op de grond? Het lijkt me lastiger voor wormen, zoals het nu is opgezet.

Waarom niet op de grond?? Goede vraag... ik weet het niet :-)

Stapelpallets worden op een gewone pallet gestapeld, dus dat heb ik dan maar gedaan.

Ik heb er 2 handen vol wormen van mijn wormenbak in gedaan. Hopelijk voelen ze zich daar thuis en gaan ze flink voortplanten.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-4-2021 om 18:21, HuubvG zei:

* In plaats van blokjes, die je vast kwijt gaat raken, vooral bij de schuifplanken, kun je er lange schroeven gedeeltelijk indraaien. Tot op de gewenste afstand, die blijven zitten als je de planken eruit haalt.

Schroeven er in.... Dat ik daar niet zelf op gekomen ben, super idee, ga ik meteen doen :-) 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later ...

Geïnspireerd door de stapelpallets, heb ik mijn composthoop gebouwd van legerranden. Die hebben ook de maat van een europallet.

 

Ze zijn stapelbaar en het geheel is erg stabiel. Bij de hoeken heb ik stenen eronder gelegd, en de eerste laag daarmee waterpas gezet. En dan vullen en opbouwen maar.

IMG_20211106_161321.thumb.jpg.1a9ac093698cb71ee8c302e13d8fb89e.jpg

Vandaag kreeg ik een halve kuub blad van een buurman, dus ik kon hem lekker opvullen. 

IMG_20211106_162132.thumb.jpg.f3a3f1fac8b07c68160da02741bdd742.jpg

Van de randen en worteldoek heb ik ook eerder een verhoogde bak gebouwd, ook heel fijn. Ik ga er nog wat bijhalen want ik wil nog zo'n bak maken, en de composthoop moet ook hoger.

 

aangepast door fre3ke
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later ...

De enige twijfel die ik inmiddels heb, is of er Chroom-6 in de verf zit op de stalen hoekdelen. De randen komen van het leger en de Chroom-6-perikelen zijn veel in het nieuws geweest. Het staal roest een beetje en de verf bladdert dan wat. Geen grote hoeveelheden, meer sporadisch.

 

Maar verder ben ik heel tevreden. Vooral omdat het hout niet echt werkt, ik heb vrij makkelijk de planken weer eraf kunnen tillen en ernaast opnieuw opbouwen.

aangepast door fre3ke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn compostbak liet ik al eens in januari 2011 zien maar van die bijdrage werkt de link naar de foto's (toen geplaatst bij photobucket) niet meer. Daarom nu nieuwe foto's en een quote van de tekst van toen want er is in die 11½ jaar niks aan de bak veranderd. Eén dingetje klopt echter niet en dat is de vermelde inhoud van de bak (rekenfoutje).  Inhoud is niet ruim 3 kuub maar behoort ruim 4 kuub te zijn.

 

compostbak2.thumb.JPG.14e76865bbca102983dce42d92677ef3.JPG

 

compostbak1.thumb.JPG.7f941267ecdd526fb195121603d04282.JPG

 

Quote
De bak is opgebouwd uit oude los gestapelde bouwelementen waardoor er van alle kanten gemakkelijk verse lucht bij kan komen. De inwendige lengte x breedte is ongeveer 2.6 x 1.2 meter. Uitwendige hoogte is ongeveer 90cm maar omdat de bodem van de bak nog eens 50cm diep uitgegraven is bedraagt de inwendige hoogte effectief 1.4 meter . Ik kan er dus , met bult bovenop , zo'n 3 kuub materiaal in kwijt. Door dat uitgraven is hij ook aan de rechterkant wat verzakt maar dat laat ik zo. Ik heb wel wat beters te doen in mijn tuin dan een composthoop 'restaureren' 

  • Like 2
  • Thanks 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...