Alles dat geplaatst werd door veuvecouderc
-
Vraagje over bv courgette en komkommer
Marije, bijna alle boeken (of websites) over groente telen gaan ervan uit dat iedereen een flink tientallen aantal vierkante meters 'schone' en voedzame grond heeft waar ie zijn groentetuin maakt. Maar zoals je op dit forum kunt zien is dat lang niet altijd het geval. Er zullen ongetwijfeld anderen op dit forum zijn die je een compleet ander advies geven maar dit vind ik ervan. Je kunt je courgette neerzetten waar je wilt en het maakt niet uit hoeveel grond je vrij maakt van onkruid e.d. Het punt alleen is dat wanneer je een (optimale) oogst wil (en daar gaan die boeken en website voor het gemak maar van uit want je moet ergens vanuit gaan), je ervoor moet zorgen dat de groente, in dit geval courgette, de ruimte krijgt om te groeien en de omstandigheden krijgt die het graag heeft. Voor alle groenten geldt dat wanneer je geen enkele rekening houdt met de wensen van de plant kan betekenen dat zijn buurplanten hem letterlijk overschaduwen waardoor ie gebrek aan (zon)licht krijgt, dat er in de grond beestjes zitten die door de buurplanten worden aangetrokken maar die schadelijk zijn voor de groente, dat de vruchten van je oogstplant niet goed kunnen drogen na een regenbui omdat het 'te druk' is met ander groen en dan dus gaan rotten, etc etc etc etc. Er zijn legio problemen en kwesties die kunnen optreden als je je plant niet geeft wat ie wil. Maar dat betekent helemaal niet dat je het niet kunt proberen Persoonlijk ben ik er zelfs erg voor. (Ik zet minimaal 1 aubergineplant in mijn bloemenborder want het blad van de aubergine vind ik prachtig.) Hoe meer praktische experimenten met onze groentes hoe beter! En zelfs als je courgetteplant maar drie echt eetbare vruchten geeft dan is er toch nog niets aan de hand. Volgend jaar weer een nieuwe kans. Daarbij komt ook nog dat de courgette niet zo heel moeilijk doet. In ons dorp groeit ieder jaar een courgette op een al lang geleden verlaten stukje moestuin. Komen nog steeds prachtige ronde courgetjes van! Wel vroeg plukken die courgettes (bij 15 a 20 cm), niet laten uitgroeien tot reuzen dan zit er geen smaak meer aan, zelfs niet als je uit je eigen tuin komen
-
Kiemgroente
Ik koop mijn kiemzaden altijd gewoon in de Natuurwinkel, hier in Frankrijk maar ook in Nederland deed ik dat al. De meeste hebben een enorme keus.
-
Brandnetels; toepassingen (eten, gier, etc.)
Brandnetels zijn enig als ze zich een beetje bescheiden opstellen, maar als ze zich de hele tuin toe eigenen dan vind ik het asociale rakkers en gaan ze er resoluut uit! Behalve je grond los maken en de (meestal!) oppervlakkige wortels eruit trekken kun je met veel geduld brandnetels (en natuurlijk ook ander onkruid) uitroeien door hun bovengrondse delen consequent te plukken/knippen. Het zijn taaie rakkers die brandnetels maar net als iedere plant hebben ze wel blaadjes nodig om te overleven, dus als je consequent en langdurig bovengronds afmaait dan raken de wortels op den duur wel uitgeput en geven het op. Ergo, afgelopen met de brandnetels.
-
Mag ik jonge prei overplanten?
Die bedoel ik inderdaad, maar hetzelfde lijkt mij te gelden voor potjes van krantenpapier, van eierdozen en ander materiaal dat water opzuigt. In water dompelen voor zaaien maar daarna ook de potjes blijvend vochtig houden!
-
Schorseneren
Leuk AJ, ik ga mijn eerste schorseneren hier ook bijhouden. Maar dat duurt nog wel even, het zaad moet nog de grond in!
-
Seizoenen van ajmoraal
Wow, wat een bescheiden groen voor zo'n groente van (figuurlijk) formaat! Ben ook benieuwd naar de close-up!
-
Seizoenen van ajmoraal
AJ, lekker tuin bij het huis! Waar op de foto vind ik je schorseneren. Dit jaar wordt mijn allereerste schorsenerenjaar, en ik zou graag een volwassen schorseneer uit jouw tuin zien!
-
Mag ik jonge prei overplanten?
Komt omdat wij telen volgens dezelfde 'religie'
-
moet ik mijn tomaten steunen/leiden
Dieven (en toppen) bij tomaten doe je eigenlijk juist om de groei van de plant tegen te houden. Je voorkomt de vorming van nieuwe scheuten en takken. In plaats daarvan kan de plant al zijn energie in de trossen grandioze tomaten steken, tenminste dat is de theorie. Wil je dus een flinke oogst met veel en grote tomaten dan top en dief je om de plantgroei af te remmen. Kan het je niet schelen hoeveel je oogst en hoe groot je tomaten zijn dan kun je de plant laten doen wat ie wil. Kan echter best een jungle worden, tomaten die de vrije teugel krijgen. Dus ook als je niet teveel ruimte hebt voor je tomaten kun je beter dieven en toppen. In welke volgorde het hoort - eerst dieven en dan toppen - weet ik niet. Ik dief altijd zo snel als ik een dief zie en ik top na de vierde of vijfde tros (volle grondstomaten).
-
Mag ik jonge prei overplanten?
Voordat ik mijn preizaailingen verplant gaan er denk ik zeker 3 maanden voorbij. Prei vraagt geduld! PS misschien weten jullie dat al lang maar bij kweek in perspotjes moet je vooral de perspotjes zelf ook nat spuiten (aan de buitenkant) anders gaat het water dat je je zaailingen geeft regelrecht naar de perspotjes en dan droogt je teelt dus inderdaad snel uit.
-
Mollen in de moestuin.
Bonnie er zijn meerdere oplossingen en reddingen gegeven. Als die allemaal niet werken in jouw tuin dan moet je je er gewoon bij neerleggen en de hopen dankbaar afgraven. Heb je wel eens goed gekeken wat een prachtige losse korrels grond zo'n hoop is! In mijn vorige tuin hadden we heel veeel mollen. Ik heb de grond van de hopen gebruikt om andere mooie bedjes van te maken, hoefde ik dat alvast niet zelf te spitten. Tuinieren doe je nu eenmaal voor een groot deel buiten en buiten ben je helaas niet alleen
-
Hoe aanpakken? Puin verwijderen
Marije, ik heb ook een tuin geerfd die vol lag (ligt ) met puin. Ik weet natuurlijk niet wat voor puin jij in je tuin hebt maar je kunt van een heleboel rotzooi toch nog wat maken. Ik kan je mijn tips aan de hand doen maar kijk eerst even in het topic over mijn tuin Moestuin van Weduwe Couderc.
-
Keltisch zeezout in de moestuin. Alternatieve methode deel 1
Ik heb de materie die hier gepredikt wordt niet gelezen (en misschien mag ik daarom uberhaupt wel niet reageren) maar planten gaan sowieso dood van teveel zout in de grond(water). Een plant krijgt zijn water namelijk binnen via osmose, een systeem dat we allemaal wel kennen van de lessen biologie. Het werkt (simpel uitgelegd) omdat het vocht in de plantcellen zelf zouter is dan het grondwater, en vanwege allerlei natuurlijke wetten en processen kan er daarom dus water van buiten (grond) naar binnen (plant) stromen. Wie (teveel) zout toevoegt aan zijn grond, o.a. door overbemesting, maakt dat het grondwater zouter wordt dan het water in de plant en dan werkt osmose dus niet meer. Zout, in welke vorm dan ook, is wel het laatste dat ik mijn planten zou geven.
-
Moestuin de weduwe Couderc
En vanwege de goede moed, ook nog een paar voor en na foto's. We hebben namelijk weer wat bramen en brandnetels getrokken en bomen gekortwiekt. Zo was het zicht dus vorig jaar half mei als je vanuit het huis naar achteren keek en zo was het zicht vanochtend (eind maart) En als je van achterin naar het huis kijkt dan kan je het huis nu tenminste zien
-
Moestuin de weduwe Couderc
Alhoewel ik het hartstikke leuk vind dat anderen ook plezier beleven aan mijn moestuin topic is het toch ook heel handig voor mijzelf. Het is een soort 'dagboek'. Iets dat ik me elk teeljaar weer voorneem zodat ik volgend jaar niet weer alles opnieuw moet uitzoeken en in naslagwerken moet gaan zitten speuren wanneer ook al weer wat. En nu dankzij dit forum ben ik het eindelijk eens gaan doen! Tis dus een soort tuinsymbiose waar iedereen plezier van heeft. Zo sta ik bijvoorbeeld elk jaar weer vertwijfeld boven mijn zaaibakken als er groen spul bovenkomt. Is het onkruid of is het wat ik gezaaid heb? [ik zaai in de volle grond of in zelfgemaakte zaaiaarde, beide hebben altijd nog een percentage onkruidzaad bij zich] Ik vergeet namelijk altijd hoe al die kiemblaadjes en plantjes eruit zien en dus moet ik dan weer wachten tot het spul wat formaat heeft voordat ik het kaf van het koren kan scheiden. Maar als ik nu van al mijn groenten babyfoto's maak dan kan ik volgend jaar eerder beginnen met wieden! En daarom krijgen ook de tomatenkiempjes toch een plek in dit draadje.
-
tomaten binnen/buiten
Het enige probleem voor de geduldigerds is dat je dan straks half mei omkomt in het werk
-
Broodbakken - een paar basis tips.
Volgens mij zijn er nogal wat mensen die brood (willen) bakken op dit forum en bij de een gaat het beter dan bij de ander. Ik doe het al jaren maar in het begin lukte het van geen kanten. Ik zal jullie niet lastig vallen met al mijn misbaksels, maar ik wil wel graag een heel eenvoudig schema en simpele tips met jullie delen voor het bakken van een basisbrood. Met het procentenschema in je achterhoofd (en netjes uitgevoerd!) zal het maken van een goed basisbrood binnen de kortste keren lukken. Natuurlijk geldt - net als met zoveel dingen - dat hoe meer je oefent, hoe beter het gaat. Brood heeft een aantal basisingredienten, en als je die ingredienten in de onderstaande verhouding met elkaar mengt/kneed/mixed dan krijg je - in principe - altijd een goed deeg. Bij al het brood dat je maakt moet je ervan uitgaan dat de hoeveelheid meel die je gebruikt staat voor 100%, vervolgens moet je de overige ingredienten toevoegen in de volgende hoeveelheden. Water = 60% Gist, vers = 2% (droge gist bijv. in korrel of poedervorm = 1%) Zout = 2% Suiker (naar keuze) = 1 a 2 % Vet (naar keuze) = 3 tot 5 % Zout dient in brood voor de smaak maar ook voor het vasthouden van vocht. Suiker wordt in brood over het algemeen niet gebruikt voor de smaak maar het hoofddoel van toegevoegde suiker is de invloed op de rijs van het deeg en de kleuring van de korst. Het eventueel toegevoegde vet maakt dat het brood (in theorie) minder snel oudbakken wordt. Suiker en vet zijn dus optioneel, ook zonder deze ingredienten lukt het. Mijn basisbroden bestaan alleen uit meel, zout, gist en water. Een rekenvoorbeeldje om het nog iets duidelijker te maken. 500 gram Tarwemeel 300 gram Water 10 gram Verse Gist (5 gram Droge Gist) 10 gram Zout 5 tot 10 gram Suiker (optioneel) 15 tot 25 gam Boter (optioneel) Bij het maken van brood zijn de verhoudingen tussen de ingredienten belangrijk. Een snufje zout of een mespuntje gist gaat niet op als je goede broden wilt bakken. Toch kan het dat ieder voor zich bepaalde marges in met name het vochtpercentage moet inbouwen. Over het algemeen kun je wel zeggen dat de hoeveelheid vocht niet minder dan 57% of niet meer dan 62% is. Het verschil zit 'em vooral in het mengen van de ingredienten. Met de hand kneden, de broodbakmachine, een keukenmachine, het kneedproces gaat overal anders. En sommige meelsoorten (met name volkorenmeel) hebben net iets meer vocht nodig dan anderen. Met die hoeveelheid vocht zul je dus zeker in het begin nog wat experimenteren. Een ding is zeker: een goed gekneed brooddeeg voelt niet plakkerig aan, je kunt het makkelijk in je handen nemen zonder dat het aan al je vingers blijft plakken of aan de kneedhaag van je machine. Is dat wel het geval dan zul je lepel voor lepel nog wat meel toe moeten voegen tot het goed is. Is je deeg te korrelig en krijg je het toch niet goed samengekneed dan moet je lepel voor lepel nog water toevoegen. Doe dit echt stapje voor stapje (en niet met scheuten) want voor je het weet is het juist weer te droog of te nat. Andere wetenswaardigheden voor het maken van brood: - zout en gist verdragen elkaar niet als ze rechtstreeks met elkaar in contact komen, meng dus eerst het zout goed door het meel voordat je de gist toevoegt - gist verliest zijn werking als het te warm wordt, gebruik dus nooit water (of ander vocht) met een temperatuur boven de 30 graden - aan de andere kant krijg je het beste resultaat als je met 'warme' spullen werkt, spoel je deegkom om met warm water vlak voor je em gebruikt, gebruik ingredienten op kamertemperatuur en werk niet in je koude garage (bij voorkeur) - gluten uit tarwe zorgen voor de luchtigheid van het brood. Niet in alle granen zitten gluten: gerst en gierst bevatten bijvoorbeeld geen gluten. Boekweit heeft ook geen gluten maar is strikt genomen ook geen graan - meel is niet hetzelfde als bloem. Meel bestaat uit granen waarbij niet alleen de kern maar ook de zemel is mee vermalen. Volkorenmeel is gemaakt van de HELE tarwekorrel (meelkern, zemel en kiem). - bruin brood bestaat niet als zodanig. 100% volkorenmeel broden zijn hooguit wat grijzer dan een witbrood gemaakt van bloem. de bruine kleur van het brood krijg je alleen door het toevoegen van kleurstof, in het geval van brood is dat bijna altijd moutpoeder of moutextract - rijzen is een belangrijk onderdeel van brooddeeg maken, het deeg rijst het beste in een warme (20-25 graden) en vochtige omgeving (natte theedoek erover). voor de tuiniers met een warme kas, zet je brood erin als het moet rijzen! hoe lang iets moet rijzen is niet altijd uit te drukken in tijd, belangrijk is dat het deeg in volume verdubbeld is. Er zijn natuurlijk talloze variaties op de basisingredienten mogelijk. Bij sommige variaties/toevoegingen is het handig om het volgende te weten - wie suiker vervangt door honing moet er rekening mee houden dat honing (gemiddeld) 17% vocht bevat. de hoeveelheid vocht (water) moet in je recept dan wel aangepast worden. voorbeeld als je 60 gram honing zou toevoegen dan moet je in totaal 10 gram minder vocht bij je deeg doen. - als je losse vlokken of granen aan je deeg toevoegt dan moet je 5 tot 10 gram extra vocht aan je deeg toevoegen (omdat de vlokken water opzuigen), bij het toevoegen van noten of pitten is dit niet nodig - ipv water kun je ook melk gebruiken. Melk geeft o.a. meer voedzaamheid, het brood wordt minder snel oudbakken, de korst wordt minder krokant, het 'kruim' wordt wat blanker. wie melk gebruikt ipv water moet de absolute hoeveelheid vocht met 10% verhogen. Dus niet het percentage! In het bovenstaande rekenvoorbeeld moet je ipv 300 gram water dus 330 gram melk toevoegen Tot slot, je gekneede deeg zet je voor de 1e rijs warm en vochtig weg dus. Als het deeg in volume is toegenomen dan sla je het een paar keer door, maw je kneed het lichtjes opnieuw. En dan maak je het in de vorm waarin je het wilt bakken. Deze vorm zet je weg voor de 2e rijs, ook hier is volume belangrijker dan tijd, het deeg moet verdubbeld zijn in volume. Vaak zal die 2e rijs wel korter zijn dan de eerste. Over tijden van afbakken zeg ik niets. Iedere oven werkt anders. In mijn allereerste oven moest het brood wel een uur staan, maar dat was een kl...ding. In mijn huidige oven is mijn brood in 25 tot 30 minuten klaar, maar dat is een semiprofessionele oven. Dat moet iedereen dus voor zichzelf uitvinden. Je moet wel warm beginnen (laten we zeggen 220 tot 230 graden) en na een tijdje terugdraaien naar 200. Aan het einde kun je je brood ook nog uit zijn vorm halen (als je 'em in een vorm bakt) zodat ie helemaal door en door goed is. Een goed gebakken brood klinkt hol als je op de onderkant klopt, het heeft een mooie (donker)bruine korst en mocht je een voedselthermometer in huis hebben dan zou het midden van het brood 90 graden aan moeten geven. Graag benadruk ik dat al het bovenstaande tips zijn waarmee je in mijn ogen een goed houvast hebt om zelf met succes brood te maken. Het zijn geen broodbakwetten Er zijn legio broodbakkers die het helemaal anders doen of erop los experimenteren (ikzelf bijvoorbeeld maar een paar basistips leek me gewoon wel aardig. Veel succes! EDIT 2022 door Goldfish (moderator): Dit met veel enthousiasme en liefde geschreven recept (het water loopt bij mij al in de mond door het lezen alleen al) stelt dat gerst "glutenvrij" is. Ik ben er op gewezen dat gerst weldegelijk gluten bevat. In de meeste producten waar "gerst" in verwerkt wordt, gaat het om een gerstenmoutaroma dat relatief weinig gluten bevat en dan bijvoorbeeld toegepast in cornflakes voor de meeste personen met glutenintolerantie acceptabel is. Maar als basis voor brood kan je dit beter niet gebruiken!
-
tomaten binnen/buiten
Veerke, ik heb mijn tomaten buiten in de koude bak gezaaid op 9 maart. Ze staan op een zonnige plek maar dus vanwege de bak beschermd tegen de grootste koude. Sinds eergisteren komen de zaailingen op. 20 dagen dus om te kiemen! Als het een mooie dag is zet ik de bak open. 's Nachts gaat ie weer dicht. Het is niet zozeer dat het zaad niet tegen kou/vorst kan (volgens mij) maar veel zaden kiemen vlotter als de temperatuur een beetje aangenaam is. Als ik mijn tomaten binnen had gezaaid dan waren ze veel vlotter ontkiemd, maar ik heb geen haast en ik houd niet van bakjes binnen dus ik zaai zoveel mogelijk buiten. De kiemplantjes zijn wel vatbaar voor kou (vorst) maar een koude bak geeft in principe genoeg bescherming tegen vorst.
-
In het wild
Ook hiervoor geldt, zodra ik vandeweek weer daar ben zal ik 'em eens goed bekijken. Maar tis geen plantje, deze staak is minimaal 1,50 hoog.
-
Wat is dit? Fruit of doorn
@Rick, weet ik niet. helemaal niet op gelet maar als ik binnenkort weer ga dan zal ik de boom goed bekijken.
-
Vraagje over rabarber van een absolute leek
Gut wat zijn het toch een lelijke dingen die rabarberstompies, maar wel zo lelijk dat het aandoenlijk wordt en daarmee ook het mooiste in je voorjaarstuin
-
Mollen in de moestuin.
Oh ja, de truc van het lawaaiapparaat is dat ie wel in de grond boven de gangen moet staan. Dus niet willekeurig waar in je moestuin maar zelf even strategisch uitproberen in de buurt van de hopen. En als dit allemaal niet helpt kan ik nog wel het nummer van een ouderwetse mollenvanger uit Zeist voor je opsnorren! Maar heel veel schade doen mollen niet hoor. Ze vreten bijvoorbeeld niet aan de wortels van je planten. Je planten gaan hooguit dood omdat ze door de mol opgewipt worden of omdat er een gang precies onder de plant zit en ze dus eigenlijk met hun wortels in het luchtledige hangen. Natuurlijk is het stomvervelend maar als je je planten regelmatig in de gaten houdt kun je ze nog heel goed redden. Da's met bijvoorbeeld slakken een heeeeel ander verhaal. Terwijl je dus de mol bestrijdt met een lawaaidemonstratie dit moestuinseizoen, goed je plantjes in de gaten houden. Eventueel terugduwen, verplanten of uit de molshoop graven en wellicht is de mol aan het einde van het seizoen verdwenen en heb je volgend jaar wel een ontspannen tuin! (Niet die lawaaidingen uit de grond halen aan het einde van het seizoen, want dan komt er gewoon een andere mol terug. Succes!
-
Mollen in de moestuin.
Je kunt zo'n lawaaiapparaat (want dat is het voor de mol) ook zelf maken. Van zo'n fles (bodem eruit en omgekeer in de grond), of een beetje stevig kinderwindmolentje (zo'n stokje met dat molenstuk eraan) in de grond steken, of een doodgewone ijzeren staaf en daar zelf af en toe een klap op geven (moet je wel geen baan hebben...) of een ijzeren staaf met daar iets aan dat wappert in de wind tegen die staaf aan zodat die staaf gaat trillen of geluid maakt. Waar het bij dit idee om gaat is dat er een trilling en/of een geluidsdreun door de grond/gangen gaat waar de mol zich bevindt. De mol heeft een nogal gevoelig gehoor en is net als wij niet gediend van geluidsoverlast. Als je maar lawaai genoeg maakt dan zal ie op den duur verkassen. Of je probeert de remedie die onze oude buurman ons toevertrouwde: zeer regelmatig bovenop de hopen urineren. En voor de dames betekent dat plassen in een spafles en regelmatig hiermee de hopen bewateren. Wel even volhouden maar na een maand of wat is ook dan de mol verdwenen. Tenminste dat zegt onze oude buurman
-
Moestuin de weduwe Couderc
Het afgelopen weekend heb ik me onledig gehouden met vlechten. Van de wilgentenen is voorlopig een klein poortje naar de moestuin gemaakt en een klimrek voor de roos. Onderstaande foto is hetzelfde rek alleen nog maar half af Ik moet me wel een beetje inhouden geloof is, voor ik het weet heb ik een landleven tuin bij elkaar gevlochten
-
Moestuin de weduwe Couderc
Ha! De eerste zaailingen komen op. De tomaten in de koude bak zijn allemaal opgekomen en van de erwten en peulen in de volle grond mis ik er nog drie, maar die komen wellicht nog. Radijs en sla beginnen ook te komen en de prei binnen gaat ook los! Het seizoen is wat mij betreft nu echt begonnen... Van al deze sprieten en kiemen is eigenlijk alleen de erwt fotogeniek genoeg voor dit forum