Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mollen in de moestuin.


bonnie f

Aanbevolen berichten

Ik heb dus mollen in de tuin.

Pokkebeesten, jaren heb ik niet naar de tuin omgkeken en dan zie je ze niet....ga je op de vierkante centimeter moestuinen, spitten ze je hele tuin om.

Ik had op 6 plekken in de tuin hopen, mijn hele knoflookperk omgespit

Is het 1 mol per hoop? Wat kan ik eraan doen?

Wie heeft er verstand van?

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee of je hem vermoorden wil maar je kunt gif of een klem kopen dat je in een mollengang zet.

Een alternatieve manier is een fles voor de helft ingraven ze schijnen een hekel te hebben aan het geluid wat de wind veroorzaakt

bij de flesopening, geen idee of dat afdoende werkt maarja dat is vaker bij alternatieve manieren.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee bonnie, het is niet 1 mol per hoop. Het is waarschijnlijker dat alle hopen van 1 mol zijn. 1 mol maakt makkelijk 150 meter gang (inclusief hier en daar een hoop).

 

Net als bij slakken zijn er planten die de mol zouden afschrikken maar de resultaten hiervan zijn niet echt hoopvol. Zou ik dus niet aan beginnen. Wij hebben geen mollen maar hier in de streek zweert men bij die staven die je in de grond steekt en die om de zoveel seconden een trilling/geluid uitzenden. Daar schijnt ie niet tegen te kunnen (mol kan namelijk heel goed horen). Het werkt een beetje als die omgekeerde fles (zonder bodem) in de grond steken.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt zo'n lawaaiapparaat (want dat is het voor de mol) ook zelf maken. Van zo'n fles (bodem eruit en omgekeer in de grond), of een beetje stevig kinderwindmolentje (zo'n stokje met dat molenstuk eraan) in de grond steken, of een doodgewone ijzeren staaf en daar zelf af en toe een klap op geven (moet je wel geen baan hebben...) of een ijzeren staaf met daar iets aan dat wappert in de wind tegen die staaf aan zodat die staaf gaat trillen of geluid maakt. Waar het bij dit idee om gaat is dat er een trilling en/of een geluidsdreun door de grond/gangen gaat waar de mol zich bevindt. De mol heeft een nogal gevoelig gehoor en is net als wij niet gediend van geluidsoverlast. Als je maar lawaai genoeg maakt dan zal ie op den duur verkassen.

 

Of je probeert de remedie die onze oude buurman ons toevertrouwde: zeer regelmatig bovenop de hopen urineren. En voor de dames betekent dat plassen in een spafles en regelmatig hiermee de hopen bewateren. Wel even volhouden maar na een maand of wat is ook dan de mol verdwenen. Tenminste dat zegt onze oude buurman

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja, de truc van het lawaaiapparaat is dat ie wel in de grond boven de gangen moet staan. Dus niet willekeurig waar in je moestuin maar zelf even strategisch uitproberen in de buurt van de hopen.

 

En als dit allemaal niet helpt kan ik nog wel het nummer van een ouderwetse mollenvanger uit Zeist voor je opsnorren!

 

Maar heel veel schade doen mollen niet hoor. Ze vreten bijvoorbeeld niet aan de wortels van je planten. Je planten gaan hooguit dood omdat ze door de mol opgewipt worden of omdat er een gang precies onder de plant zit en ze dus eigenlijk met hun wortels in het luchtledige hangen. Natuurlijk is het stomvervelend maar als je je planten regelmatig in de gaten houdt kun je ze nog heel goed redden. Da's met bijvoorbeeld slakken een heeeeel ander verhaal.

 

Terwijl je dus de mol bestrijdt met een lawaaidemonstratie dit moestuinseizoen, goed je plantjes in de gaten houden. Eventueel terugduwen, verplanten of uit de molshoop graven en wellicht is de mol aan het einde van het seizoen verdwenen en heb je volgend jaar wel een ontspannen tuin! (Niet die lawaaidingen uit de grond halen aan het einde van het seizoen, want dan komt er gewoon een andere mol terug.

 

Succes!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet te veel zorgen hebben om de mollen, de hopen zijn eigenlijk de enige last die je ervan hebt. In onze kleigrond hebben ze de nuttige functie dat er "gelucht" wordt. Teveel molshopen is natuurlijk niets.

Een oude buurman sloeg 5 keer per dag met een houten moker op een houten paal.

Medemoestuiniers zweren bij een omgekeerde plastic fles boven op een bamboestok. Door de wind in de fles trilt de stok in de grond.

Ik heb echter geleerd dat de woelmuis/rat zich hiervan helemaal niets aantrekt en dit beest is echt een schrik voor de moestuinier.

Dit is een wortel eter en niet als de mol een (voornamelijk)insectenvanger.

Carbid in de gangen en veel geduld is de enige werkende remedie in mijn ervaring. Voor de mol zou ik dit sneu vinden, het is zo'n koddig beestje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik weet niet mischien ligt het aan de grond maar bij ons zijn molshopen groot en hoog,

je hebt onderhand een kruiwagen nodig om de hoop weg te scheppen, (oke ik overdrijf een beetje ) maar vet lastig beest.

 

edit vergeten keizerkroon bollen helpen want de bollen stinken.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik deed van het weekend mijn koude bak open waar ik worteltjes en radijsjes had staan, nu heb ik ook een berg middenin. Waarschijnlijk vond hij het ook wel aangenaam daar binnen.

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bonnie er zijn meerdere oplossingen en reddingen gegeven. Als die allemaal niet werken in jouw tuin dan moet je je er gewoon bij neerleggen en de hopen dankbaar afgraven. Heb je wel eens goed gekeken wat een prachtige losse korrels grond zo'n hoop is! In mijn vorige tuin hadden we heel veeel mollen. Ik heb de grond van de hopen gebruikt om andere mooie bedjes van te maken, hoefde ik dat alvast niet zelf te spitten.

 

Tuinieren doe je nu eenmaal voor een groot deel buiten en buiten ben je helaas niet alleen

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp het, als die geluidsdingen niet helpen....kan ik alleen nog maar een bordje in de tuin zetten met het verzoek of ze willen verhuizen naar die onaardige buren 2 deuren verder.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Heb hier een rijtje keizerskroon voor de kas staan maar op 1,5mtr afstand zijn toch weer nieuwe gangen en hopen ontstaan. Ik denk dat als je dat wilt laten werken er echt een soort ondergronds hekwerk van keizerskroonbollen om je tuin moet staan. Overigens wel een heel bijzondere plant om te zien.

Heb ook vanuit duitsland een lavasteentjes in knoflook gedrenkt meegenomen maar dat werkt maar tijdelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las net nog een tip die misschien de moeite is om te proberen: Je hebt van die ansichtkaarten met muziek. Als je die open doet blijven ze schijnbaar wel een maand of 2 liedjes spelen. Als je zo'n kaart opengeslagen in een mollengang doet schijnen de mollen er vandoor te gaan.

 

(zit je lekker in de tuin aan de koffie en dan denk je steeds wat hoor ik nou toch?? )

 

En als je een keer een dag de tijd hebt, kun je ook proberen om hem zelf te vangen. Als je hem ziet graven kun je hem uit de grond scheppen en dan loslaten in de tuin van die vervelende buren (of liever nog een bos oid hier vér vandaan). Dan moet je wel op de loer gaan liggen, uit de wind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Alweer een oud onderwerp, maar ik wilde liever niet een nieuwe openen als het niet hoeft.

 

Op onze nieuwe volkstuin nog nergens een molshoop gespot, tot ik gisteren wat onkruid weg haalde bij de (late)aardappelen. Molshoop tussen de aardappelen (voelde dat er gat onder zat). Ik weet dat een mol normaal met name wormen en insekten eet, maar is het 100% zeker dat meneer mol geen aardappelen lust? De aardappelen zijn nog niet goed genoeg om eruit te halen, vandaar.

Recentelijk gepromoveerd tot 'Moestuingeeltje' (na 5 jaar tuinieren)/i]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...