Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Andere hobby's

Featured Replies

Geplaatst:
4 uren geleden, woldistel zei:

tot mijn pensioen

Iedereen denkt altijd dat als je met pensioen bent, je alle tijd van de wereld hebt.  Dat dacht ik ook altijd van "dan ga ik dit en dat doen". Dat is niet helemaal zo. Het ligt eraan wanneer je met pensioen gaat en hoeveel energie je hebt.
Ik ben gestopt met officieel werken (officieel, want ik kan niet stil zitten en heb dus toch nog wat baantjes gehad, maar dan hoefde het niet perse voor mijn brood, maar voor extraatjes) op mijn 45e jaar. Mijn man kon stoppen met werken toen hij 55 was. Ik heb nog een jaar doorgewerkt. Toen wij naar Spanje verhuisden was ik dus 45, mijn man 56. Mijn man en ik hadden 15 jaar op top niveau ballroom gedanst en een goede conditie. Voor het afbouwen ging ik naar een fitness in Nederland voordat wij emigreerden naar Spanje.

Ik heb in het begin best veel gedaan hoor in Spanje. Tot op mijn 60e had ik 3 webshops, maakte ik haak- en breipatronen, speelde de laatste jaren keyboard en nam nummers op, veel bakken en koken, studeerde talen, sportte zowel op de sportschool (3 x Zumba, 1 x bodypump, 1 x body balance, 1 x pilates en 2 x zwemmen aansluitend n de winter) en thuis als ik niet naar de sportschool ging rende ik rondjes in de tuin (een heel parcour had ik). In de zomer zwom ik elke dag thuis, vaak 2 x per dag rondjes (links en rechts). En ik had 2 honden waarmee ik speelde.
Nu ben ik 65, woon in Duitsland en ik heb nu diverse pijntjes en slaap miserabel en het lijkt wel of ik nergens aan toe kom. Dat heeft ook te maken met het feit dat zowel mijn man als ik veel doktersbezoeken afleggen, en die zijn vaak ver weg. Een half uur tot 1 uur rijden.
Dus doe zo snel mogelijk wat je leuk vindt en stel nooit uit!! Want misschien komt er geen later. Ik kon het mij ook niet voorstellen. Ik had nooit pijntjes, behalve een keer een kater na veel drinken, maar dan had ik wel lol gehad. 😂 En dat was tijdelijk, maar nu heb ik dus bijna 24 uur per dag pijn. Ik ben 15 maanden geleden begonnen met een groentetuin en die na 3 maanden heel erg vergroot, toen had ik alleen wat stijfheid, maar nu zal ik het een tandje rustiger moeten doen binnenkort. Ik wil hierbij niet klagen, alleen als je met pensioen gaat, doe je alles ook alles langzamer en soms moet je wel langzamer doen.😒😒

Ik mis de sportschool in Palamos, Spanje heel erg. Ik was altijd de lolmaker daar, een van de oudste, maar deed alles na wat de lerares deed en stond altijd vooraan in de klas. Dan snap je een beetje waarom ik het moeilijk vind zoveel stappen terug te moeten doen nu.
Ja, waarom ik daar weg ben gegaan? Dat was toentertijd voor mijn moeder en vlak daarna is zij teruggegaan naar Nederland, had heimwee en een jaar daarna overleden. Mijn man te moe om na 2 jaar dat ze bij ons was weer de hele reis terug te ondernemen met 2 honden en dan zoeken naar een huurhuis. Maar misschien over een paar jaar toch weer terug, maar dat ligt helemaal aan onze gezondheid en hoe de stand in de wereld is.
Hier een paar fotos uit de goede tijd, die kunnen ze mij niet afpakken tenminste. Op de laatste foto geef ik dansles (ballroom) na de Zumba dag buiten, zo gek deed ik dus.

https://www.youtube.com/channel/UCz4UrFadOuPVxKhCymG9UZw

Dansen 1.jpg

Dansen 2.jpg

Pump 13 feb 2019 foto.jpg

Pump 13 feb 2019.jpg

Salsa met Ester 4.jpg

Salsa met Ester 10.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:
11 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Ik ben gestopt met officieel werken (officieel, want ik kan niet stil zitten en heb dus toch nog wat baantjes gehad, maar dan hoefde het niet perse voor mijn brood, maar voor extraatjes) op mijn 45e jaar.

Dit is Nederland, hier moet je door tot 67+, tenzij je zoveel geld hebt, dat je eerder kunt stoppen.

11 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Dus doe zo snel mogelijk wat je leuk vindt en stel nooit uit!! Want misschien komt er geen later

Er zit maar 24 uur in een dag, Petra. En als er geen later komt, dan zie ik dat dan wel weer (of niet 💀). Krampachtig rondrennen om maar zoveel mogelijk te moeten

genieten is niet zo mijn ding.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:
1 uur terug, woldistel zei:

stoppen.

Mijn man kon stoppen met zijn 55e bij de marine. Er gingen toen mensen eruit en hij heeft ervoor gekozen mee te gaan. Zonder extra geld hoor. Het pensioen eordt ook elk jaar minder.

Geplaatst:

Ook ik heb teveel hobbies.. breien, borduren, naaien, friemelkussens maken voor dementerende en mensen met Altzheimer en doeborden voor de heren.

Voor een volgende fotoshoot ( fotograferen doe ik ook ) voor t model weer een outfit gemaakt, zo blijf ik lekker bezig 

IMG-20250117-WA0004.jpeg

IMG-20250117-WA0001.jpeg

IMG-20250113-WA0016.jpeg

IMG-20250113-WA0014.jpeg

IMG-20250113-WA0002.jpg

17371884580598200687967766413046.jpg

Geplaatst:
23 minuten geleden, Lia56 zei:

voor

Leuk om te zien!

Geplaatst:
2 uren geleden, Jorieke123 zei:

hun gezicht

Nee hoor. Geen probleem. Er is een lerares daar die elke dag filmt op de sportschool en iedereen staat op Instagram.

Maar wel goed dat je het noemt. Hier in Duitsland kan het beslist niet.

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

In Nederland was mijn leven wat saaier dan nu en dat haal ik nu in. Daarvoor ben je namelijk nooit te oud!

In Nederland heb ik gestudeerd, maar nu volg ik een opleiding tot electricien. Heel anders, maar veel leuker. Daarnaast ben ik actief bij de vrijwillige brandweer en de katastrofendienst. 

Verder fotografeer ik veel en dan vooral in verlaten ondergrondse bunkercomplexen. En natuurlijk de moestuin, al staan de hobbies nu even op een laag pitje, ben bezig met de laatste loodjes van de opleiding, dat gaat voor. En dan kan ik daarna ook weer mijn paddenstoelendeskundige studie verder doen, dat staat nu ook stil.

Wandelen (met en zonder hond) doe ik ook graag, de omgeving hier is schitterend.

Geplaatst:

Mooi @Lia56 die kussens en doe-borden die je voor dementerenden en Alzheimer-patiënten maakt. Mooie kussens, maar ook mooi dat je dat doet. Bijzonder.

Geplaatst:

Ik heb ook best wat hobby's naast het (moes)tuinieren. Keyboard spelen, lezen, wandelen, bakken en koken. Ik borduur ook graag, maar zit op de grens om een leesbril nodig te hebben. Dus ik borduur nu even niet meer, het is te vermoeiend voor de ogen. Ik vind dat best jammer, maar het komt vanzelf weer wanneer ik een leesbril ga gebruiken. 

Geplaatst:

Gewoon leesbrilletje bij de  drogist kopen en in combinatie met een felle (daglicht)lamp helpt dat best wel wat bij het borduren. Ik heb een 1+ brilletje van de Kruidvat en er staat een halogeen stalamp naast mijn plekje op de bank. Kan ik alles mee zien en ook nog moeiteloos draadjes door de naald doen. 

Die bril heb je straks toch nodig om te lezen; er is geen ontkomen aan 🤓 (ooglens wordt minder elastisch naarmate je ouder wordt). 

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Zondagavond hadden we de eerste oefenavond voor de musical waar ik me voor heb op gegeven. Ik zing daar in het koor. Weer leuk om mee te doen. 

Geplaatst:
Op 21-1-2025 om 16:16, Gitta zei:

musical

Wat leuk!

Geplaatst:
Op 19-1-2025 om 18:00, Gitta zei:

Keyboard spelen

Speel jij ook nog Keyboard? Heb je daar tijd voor? Wat ben jij ook ijverig! Maar ja, 5 jaar geleden deed ik ook nog van alles, maar ik had geen tuin en geen werk. Knap hoor allemaal. Ik heb het idee dat toen ik nog werkte ook veel meer deed.😊

Geplaatst:
31 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

Wat leuk!

Ja, heel leuk en gezellig. 

Geplaatst:
29 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

Speel jij ook nog Keyboard?

Ja, ook heel handig met de musical. Ik kan dan de muziek spelen op het keyboard en zingen. Mijn oudste zoon speelt ook keyboard sinds september. Heel leuk. 

Geplaatst:
3 uren geleden, Gitta zei:

muziek spelen op het keyboard

Hoe lang speel jij al? Ik heb sinds mijn verhuizing 4 jaar geleden uit Spanje bijna niet meer gespeeld. Ik moet steeds opnieuw beginnen. Ik heb wel de tango gespeeld in Spanje, maar nu zou ik het niet meer kunnen spelen. Hierbij 2 filmpjes op youtube waarbij je mij ziet dansen vele jaren geleden en de muziek die je hoort speel ik. Iemand heeft mij geholpen om dit samen te bundelen.
@Rookie dit had jij ook nog niet gezien.

Geplaatst:

Zou het ook mogelijk zijn om een gesprek te voren zonder steeds te quoten? Vooral de quotes met losse woorden leest heel verwarrend. Zie een topic als een doorlopend gesprek, dat loopt een stuk beter als je niet steeds herhaalt wat een ander zegt.

Een selectie quote is bedoeld om op een specifieke zin of stuk tekst te reageren. Zoals je in een gesprek zou zeggen "je zei net -dit en dat- maar hoe bedoel je dat?"
Met een hele quote kan je bijvoorbeeld een reactie van een stuk terug aanhalen zodat de lezer niet naar terug hoeft te scrollen om te herlezen. 
Gericht op iemand reageren kan met de tagfunctie onder het @ wat ook nog eens veel sneller is dan quoten of de namen typen. 

Geplaatst:
7 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Hoe lang speel jij al?

Vanaf dat ik 14 of 15 jaar was. Dus jaar of 30 met kleine pauzes er tussen. 

@loesik zal het niet meer doen.

aangepast door Gitta

Geplaatst:

Eindelijk de rust om ook hier even te reageren. Mijn hobbies, naast de moestuin. Te veel om op te noemen, en zeker te veel om allemaal bij te houden! Alles muziek en zingen. Alles creatief. Alles recycle en zelfmaak. Dan heb je het wel zo ongeveer.   

Qua muziek; ik zing mijn hele leven al alles wat los en vast zit maar het meest klassiek en licht, liefst in kleine ensembles dwz hoorbaar. Heb ook voor jeugdkoren gestaan als dirigente, mis dat wel maar mijn armen doen het niet zo best meer dus tja. Ik vind het ook superleuk om mee te doen met musicals en theater/muziek producties, dat is echt een gemiste roeping! In mijn volgende leven als ik mag kiezen 🤪. Verder speel ik sinds enkele jaren harp, wat ik als kind als wilde maar niet mocht, daarvoor piano, daarvoor viool, daarvoor jarenlang dwarsfluit. Voor mij met mijn lousy armen is de harp wel ongeveer het slechtst denkbare instrument, maar het is een meisjesdroom die ik eindelijk kon invullen. Ik ben begonnen met 10 minuten per dag (en dan pijn) maar ik kan inmiddels zonder problemen 45-60 minuten aaneengesloten spelen. Hoera! Dat was onbedoeld een goed revalidatietraject dus. 

Qua creatief en recycle/zelfmaak teken en schilder ik regelmatig, meest mixed media (=alles door elkaar en alles mag) met een focus op mensen- en dieren, vaak portretten. Ik gebruik daarbij alles wat ik tegenkom en ook mijn ondergronden zijn lang niet altijd standaard; zo verzamel ik bijvoorbeeld altijd alle papier uit online pakketjes en schilder daar dan op, of gebruik het om op te printen, of als collage. Ik ben sowieso mijn hele leven al een enorme liefhebber van papier in alle soorten en maten, en kan serieus nog geen papiertje wegggooien. Voor ik schilderde, maakte ik heel veel 3D papierprojecten, en daarvoor ook origami. Doordat ik ook in het schilderen mijn ambities van groots en meeslepend (op grote doeken) moest terugbrengen naar kleiner en handzamer, ben ik in diverse internationale online art communities terecht gekomen en daar geniet ik onwijs van. Zo leuk om te zien wat iedereen doet en maakt! En vooral dat kunst universeel is, en niet afhankelijk van wat de verzamelaar 'goed' acht. Geen vastgeplakte bananen op de muur die miljoenen kosten dus voor mij. Ik houd ook erg van 3D dingen maken, zoals met gaas, papier maché, wol (naaldvilten) of andere technieken. Ik heb lange tijd ook speksteen bewerkt maar door beperkte armfunctie doe ik dat bijna niet meer, te jammer want zo leuk. Mijn nieuwste interesse is in zelf pigmenten maken, de bedoeling is ook t.z.t. zelf verf te gaan maken. Vandaar mijn wensenlijstje voor verfplanten. Ik ben ook redelijk handig met de naaimachine, heb vroeger voor de kinderen vooral veel genaaid en nu af en toe een projectje, meestal voor de kids op verzoek (cosplay) of meer praktisch gericht. Ik heb ook altijd heel veel gebreid en later ook gehaakt, vooral truien en knuffels, maar ook dat is nu minder vanwege mijn armen. Om knuffels te haken moet je flink strak kunnen haken, dat lukt gewoon niet meer. Zo jammer. Maar toch blijft bloed kruipen waar het niet gaan kan en heb ik nog steeds incidenteel een haak- of brei-aanval, en recent heb ik zelfs geborduurd (ik word oud). Er wordt hier in huis vrijwel niks weggegooid, alles is immers herbruikbaar in mijn kunst of praktisch. Lege yoghurtemmertjes worden plantenlabels, wc rolletjes worden plantenpotjes, oude elektra bekabeling wordt koperdraad voor electrocultuur, oude muziekboeken of brieven of gewone boeken zijn allemaal materialen die in mijn werkstukken kunnen worden gebruikt, oud vinyl gebruik ik als etiketjes op ook al herbruikte glazen potten. Het is ook de uitdaging om creatief te zijn met wat je hebt of wat gemakkelijk toegankelijk is, in plaats van alsmaar nieuwe dingen te kopen. De keerzijde is wel een huis vol zooi voor 'je weet maar nooit'. Geen Marie Kondo hier. 

Enfin, zo dus. Ik vergeet vast nog hier en daar wat. Ik snap niet dat ik dit, inclusief werken (enkele dagdelen per week) én de moestuin, allemaal in 24 uur prop. Dat lukt dus ook regelmatig niet. Maar ik ben nog niet op het punt om dingen echt los te laten. Er is gewoon te veel leuks te doen!!! 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Eén van mijn hobby's is muziek luisteren en bug hunten voor programma's. Doe dat dus ook voor het muziek programma wat ik dagelijks gebruik (meer dan 100 bugmeldingen gedaan in 1 jaar tijd). MediaMonkey. Voor de gene die op hun pc's hun lokale muziek collectie willen beheren, het is een goed en uitgebreid programma. Maar naar mijn mening nog niet helemaal af.

Voor de rest een een grote hobby programmeren. Ik maak tools en programma's voor op mijn eigen gebruik. Waaronder b.v. een video downloader waarvan ik bijna van elke websites muziek, video's, films, series etc kan downloaden onderandere van youtube etc ook als beveiligd is.
Twee weken terug een programma willen uitproberen maar die hadden geen proefversie en moest direct een paar 300euro+ aftikken voor de software. Dus de software wel gedownload, 11dagen bezig geweest met uitpluizen van hoe de licentie/activering/beveiliging in elkaar zat. En in die tijd een programma/patcher geschreven die de licentie/activatie en uitschakeled, waardoor ik het programma nu dus wel kon gebruiken en testen. Uiteindelijk na het werkend krijgen van het  programma vond ik het programma maar eigenlijk maar zo zo, dus ga ik het niet gebruiken. Maar heeft wel bijna 11x3a4uur zitten hobby/puzzelen/problem solving om de patcher werkend te krijgen. Wat eigenlijk wel een erg goed gevoel krijgt om dat voor elkaar te krijgen. Ongeacht de tijd waarschijnlijk meer waarde had dat de 300euro zelf.. Patcher programma's zet ik trouwens niet online aangezien dat niet fair is voor de ontwerpers... Nu hopen dat de lente er snel aankomt, kan ik wat minder uren achter de pc door brengen. 😅

Geplaatst:

Ik bespeel van die grote pijporgels tijdens kerkdiensten,  speel op laag niveau tennis, op hoog niveau schaak en ben actief binnen meerdere online groepen en voor organisaties op het gebied van darmkanker als ervaringsdeskundige en belangenbehartiger.  Daardoor heb ik ervaren dat het hebben van kanker je brengt op plekken waar je niet wilt zijn, maar ook op toffe congressen in de VS, Barcelona, Porto etc.  Overigens ben ik als het goed is van deze klote ziekte af (moet nog 1x een scan in 2026 ondergaan), wat verbazingwekkend is, want ik begon 9 jaar geleden met hooguit 5% kans op genezing.

Geplaatst:

Muziek kan ik wel van genieten maar ik maak het niet zelf.
Ik zit met hobby's meer in de handwerkhoek met behulp van naaimachine en snijplotter. Dat is allemaal op een lager pitje komen te staan met kleine kinderen in huis en nu maak ik alleen dingen voor eigen gebruik. Voorheen ook voor anderen, niet als bedrijfje maar gewoon hobbymatig waardoor het betaalbaar blijft. Dat zou ik graag weer oppakken als de jongste naar school gaat maar de de regels rondom hobbymatige verkoop zijn flink veranderd dus ik moet eerst eens uitzoeken of zoiets nog wel kan zonder allerlei instanties aan mijn broek.

Valt sporten ook onder hobby of is het leuker om daarvoor een apart topic te maken?
Zwemmen doe ik graag en sinds coronatijd thuis Yin Yoga en soms wat andere online lessen. Ik wilde eigenlijk weer terug naar pilates maar dat durf ik met mijn gammele lichaam niet aan zonder instructeur dus toen overal online lessen werden gegeven ben ik andere dingen gaan proberen. Zo ook Yoga waarvan ik vooraf dacht dat ik het te zweverig zou vinden.

Geplaatst:

Ik wil nog wel eens de smeedhamer ter hand nemen om wat ijzer om te vormen tot iets bruikbaars.

DSCF2080.thumb.JPG.f4fab027b72e6efa9aa2288a828dbae7.JPG

DSCF2236.thumb.JPG.93d1f64310a766899d4da954dc6bb4af.JPG

DSCF2305.thumb.JPG.26bf43be434f9f47bd6402ebb9e6bccb.JPG

DSCF2315.thumb.JPG.4fec990e140c8f2af8d0242f7e200ed7.JPG

Geplaatst:

@loesJa ik met mijn pijntjes sport ook elke dag thuis. Een kwartier op de grond en daarnaast 15 min fietsen en/of op loopband. Mag niet hard, vanwege heupartrose, maar wel flink doorstappen. Ik heb ook elastieken en een step, maar die laatste kan/mag ik niet gebruiken. Alleen rustig aan.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.