Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

MTFD Tomatenproeverij


geedee

Aanbevolen berichten

Het is niet mijn idee (maar van Weknow) maar ik zag t net langskomen en vind er nog geen topic over.(of ik kijk niet goed in welk geval deze post weer wegkan )

 

Jouw favo tomaten meenemen om te laten proeven

 

Ik neem de , op dát moment, lekkere rijpe oogst van Limburgse bodem mee.....benieuwd of bijvoorbeeld de "Siberian Superior" gekweekt op noordelijker gelegen bodem ( of franse, of oostenrijkse, of hongaarse ) bodem ánders smaakt.

 

Nemen jullie óók wat tomatenproeverijtjes mee?

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...
Vorm en kleur dragen bij aan smaakbeleving. Dus blindproeven zonder te weten welke tomaat je proeft?

 

 

*Geedee krijgt flashbacks van verjaarspartijtjes met blinddoeken en lepeltjes pindakaas, appelmoes enz*

 

Hier nog steeds veel oogst....elke 4 a 5 dagen een mandje vol. Ik heb een paar exemplaren gereserveerd om zaterdag mee te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

pff. ja.... vind je het gek ?? Eijsden-Margraten ligt ook wel erg veel dichter bij de middelandse zee he ?

 

Vanmiddag even op de tuin. Mijn Tomaten zijn echt niks meer. Nog ietswat ( onrijpe ) in het kasje. Heb hier wel nog een paar groters in het donker binnen liggen. Ik neem wat mee !!

( ik verheug me namelijk wel écht op dat proeven hoor )

Link naar reactie
Delen op andere sites

De black cherries (ras = "black cherry") van Appelvrouw....?

Waren erg lekker! Sowieso voor het eerst enkele "zwarte" (of blauwe of paarse) rassen geteeld en voor het eerst geproefd dit seizoen ("Nyagous" en een onbekend soort zaad van een buurman gekregen) en alle 3 zijn smaaktoppers..... Begin te vermoeden dat ik echt een liefhebber ben van de wat kruidiger smaak en steviger vrucht, waarvan ik vermoed dat ze eigen is aan "zwarte "tomatenrassen....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Nog even een reactie achteraf: ik vond de proeverij zeer geslaagd. Verschillen vond ik aanwezig, maar moeilijk te duiden. Zo uit het handje geproefd smaakt een salade-tomaat nu eenmaal beter dan een saus/vleestomaat. En jammer dat de ananastomaat niet een vleugje van die smaak had. Zo zie je (ik) maar weer dat het oog de smaak kan beinvloeden.

Voor herhaling vatbaar! Misschien dan steeds tussendoor een klein stukje (stok)brood, om de smaak van de vorige te wissen.

(En wat te denken over een muntproeverij. De smaak van de vorige wissen wordt dan wel nog een stuk lastiger).

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...