Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Vliegen en maden composthoop?

appelsientje 60

Recommended Posts

Inderdaad. Geen vlees, brood en gekookte etensresten. Sowieso niet doen!!!! Dan zijn vliegen en maden geen probleem.

Wel fruitvliegjes op fruitresten komen nu voor, maar dat kun je wat tegengaan door af te dekken met groen bovenop. Is maar tijdelijk "probleem".

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ik heb hier ook zo een geval staan, op de aarde, alle ongekookt keukenafval gaat daar in en er zitten alleen héél veel wormen in en fruitvliegjes. Die laatste zijn wel wat ongemakkelijk als ge het vat opendoet maar voor de rest geen ongemak, er komen er zelfs minder in huis dan vroeger vinden wij.

Daarbij heb ik het nog nooit geroken, kan ook aan mijn neus liggen hé

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Een goede mengeling is het geheim van een mooie geurvrije zuivere compostbak. Genoeg bruin materiaal (dorre bladeren, stro, houtsnippers, ...) en groen materiaal (gras, plantresten, ...).

Ik respecteer gewoon een aantal vuistregels:

- zet mijn houten bak(zonder bodem uiteraard) recht op de grond zonder tegels of dergelijke, gewoon recht op de aarde

- eerst een laag houtsnippers onderaan, dan de rest

- ik gooi alle groente en fruitafval uit de keuken erin, maar alleen als het rauw is, niet gekookt dus

- geen eierschalen, geen vlees, geen vis, geen uitwerpselen van katten of honden (mogelijk wel van konijnen, kippen, koeien, ...)

- als ik veel gras erin smijt gooi ik altijd wat stro ertussen, om de hoeveelheid groen afval te compenseren met wat bruin afval

- op de 30 cm gooi ik wat compostmaker er tussen, dat versnelt alles

- als ik veel mieren zie, hetgeen op droogte wijst, maak ik de hoop eens goed nat.

Riverdale schreef:

op de 30 cm gooi ik wat compostmaker er tussen, dat versnelt alles

Dit is echt overbodig en weggegooid geld!

Als je een nieuw opgezet compostvat "ent" met een beetje rijpe compost, liefst met wat compost-wormen, heb je hetzelfde effect. Overigens als je dat niet doet, maakt het ook niet veel uit in snelheid. Veel belangrijker is het om te zorgen voor voldoende vocht en lucht en mengeling zoals je beschrijft ( en dus: af en toe omscheppen, omroeren) ...de rest komt vanzelf! Ook het bijmengen van een beetje kippenmest/konijnenmest, een koeienflat of iets dergelijks brengt de werking van bacteriën en schimmels meer op gang. Maar nodig is het niet. Het belangrijkste is mengen en genoeg vocht (ongeveer zoals een licht uitgeknepen spons, of de hoeveelheid die in potgrond zit als je de planten net goed water gegeven hebt...om een idee te geven van wat "goed" vochtig is).

@ Bio-fee

Je schreef:

"Waarom geen eierschalen?"

Het Vlaco-document legt dit uitgebreid uit. Omdat het een PDF is, kan ik er niet uit citeren. Kijk eens op bladzijde 16. Hier is de link: http://www.vlaco.be/system/files/generated/files/infopage/vlaco-detaillijst_-_versie_2012.pdf

Voor mij is dit document intussen wel DE autoriteit op het gebied van composteren. Ze hebben het echt degelijk uitgezocht, getest en met harde gegevens onderbouwd.

Als ik het samenvat, noemen ze 2 redenen:

- Het mag niet.

- Er zitten risico's aan.

De beoordeling van deze redenen, die uitgebreid worden uitgelegd in bovenstaande link, laat ik aan je zelf over.

Overigens is kalk toevoegen aan je compost achterhaald en ongewenst. Het onttrekt namelijk stikstof aan je compost. Nu zullen eierschalen weinig kalk toevoegen aan je compost, temeer omdat ze zo heel langzaam verteren. (Ik heb ze ook lange tijd in mijn compost gedaan en vond de schilfertjes nog jaren later terug in de grond waar compost was toegevoegd).

Huh, verboden? Jeetje dat weet toch ook (bijna) niemand?!

Ik begrijp dus dat het niet mag omdat je op deze manier ziektes kunt verspreiden. Tsssss. Het zoveelste gevolg van de massaproductie.

Als je het mag-niet gedeelte even vergeet, zou het dan dus ook niet zinvol zijn om (fijngemalen) eierschalen direct op je bodem aan te brengen, zodat het daar verder kan verteren?

Interessant document trouwens, ik ga er eens verder in neuzen! Dank voor het posten.

Riverdale schreef:
op de 30 cm gooi ik wat compostmaker er tussen, dat versnelt alles

Dit is echt overbodig en weggegooid geld!

Als je een nieuw opgezet compostvat "ent" met een beetje rijpe compost, liefst met wat compost-wormen, heb je hetzelfde effect. Overigens als je dat niet doet, maakt het ook niet veel uit in snelheid. Veel belangrijker is het om te zorgen voor voldoende vocht en lucht en mengeling zoals je beschrijft ( en dus: af en toe omscheppen, omroeren) ...de rest komt vanzelf! Ook het bijmengen van een beetje kippenmest/konijnenmest, een koeienflat of iets dergelijks brengt de werking van bacteriën en schimmels meer op gang. Maar nodig is het niet. Het belangrijkste is mengen en genoeg vocht (ongeveer zoals een licht uitgeknepen spons, of de hoeveelheid die in potgrond zit als je de planten net goed water gegeven hebt...om een idee te geven van wat "goed" vochtig is).

Ik weet het niet hoor... ik heb toch de indruk dat dat serieus versnelt. Heb onlangs de hoop omgegooid en daar wat van die compostmaker tussen gedaan en ondertussen is alles bijna klaar zelfs. Maja ik kan natuurlijk niet vergelijken met een bak zonder compostmaker, dus ik kan nooit zeker zijn. Compostmaker is eigenlijk ook helemaal niet duur. Met zo'n doos van 6 euro kom je makkelijk een jaar toe.

• 6 years later...
Op 2-9-2013 om 18:27, weknow zei:

Het Vlaco-document legt dit uitgebreid uit. Omdat het een PDF is, kan ik er niet uit citeren. Kijk eens op bladzijde 16. Hier is de link: http://www.vlaco.be/system/files/generated/files/infopage/vlaco-detaillijst_-_versie_2012.pdf

Het documentje waarvoor iedereen zo fijn bedankte is niet meer te vinden... Iemand nog een andere, soortgelijke link ? Alvast bedankt!