Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Winterui in kas zaaien?


Shiatsusjois

Aanbevolen berichten

Zou ik niet doen. Gewoon zaaien in het voorjaar als andere uien, bolletjes oogsten in juli en dan in oktober/november uitplanten. Dus je zaait om pootgoed te bekomen.

Niet de makkelijkste weg en duurt anderhalf seizoen.

 

Je kunt beter pootuitjes kopen! Dan heb je in juni een vrij zekere oogst. Zie verder dit draadje: https://www.moestuinforum.nl/post166644.html?hilit=winterui#p166644

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat heb ik ook gelezen shiatsujois, en ik wil dat dit jaar ook gaan uitproberen. In de volle grond dan, dat wel.

 

Ook had ik dit voorjaar ui gezaaid en die van de zomer gerooid (mooie kleine bolletjes). Ik dacht eigenlijk dat die pas van het voorjaar weer de grond in moesten en niet nu in het najaar nog?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later ...

Ik heb vandaag winterui Vroege van Parijs gezaaid in P9 potjes gevuld met 1/2 oude potgrond 1/2 oude compost. Daar boven een laag van een 3cm nieuwe potgrond 5 zaadjes en dan 0,5cm vermiculiet.

Het plan is om de zaden te laten kiemen in de serre, dan alles naar buiten, wanneer het weer te bar wordt terug naar binnen en in het voorjaar buiten uitplanten. Ik heb gelezen dat de plantjes voor de winter drie bladeren moeten hebben.

Misschien een voorbarige vraag, maar stel dat alles goed verloopt, wat tot welke grootte laten winterajuinen zich verplanten en wanneer zou ik ze best buiten uitplanten? Juist voor of na de winter?

Het is voor mij een nieuwe teelt en er is niemand in mijn omgeving die er iets zinnigs kan over vertellen. De teelt moet wel er lastig zijn want er is op het hele internet maar weinig over te vinden.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben dit jaar ook een test begonnen met winterajuin . winterajuin-echo-f1-t14942-20.html . Was oorspronkelijk de bedoeling met 1 ras maar is een 2de bijgekomen waarvan er ook pootgoed van te koop is . Om het verschil tussen pootgoed en zaaiajuin van zelfde ras te ondervinden .Misschien nog het interessantste aan het tuinieren dingen uitproberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat tot welke grootte laten winterajuinen zich verplanten en wanneer zou ik ze best buiten uitplanten?

 

Ik plant ze, gekochte in allerlei maten in een zakje van 250 of 500 gram, 2e helft september/oktober buiten. Ik neem aan dat met zelfgeteelde bolletjes het niet anders hoeft.

 

Bij mij al enkele jaren een probleemloze en erg makkelijke teelt. Gewoon op ruggetje - zodat ze niet kletsnat staan - met veel compost. In voorjaar wat extra kalium. Verder niets. Het enige "maar" was dat 2 of 3 bollen van de vele in mei in bloei gingen. Die heb ik eruit gegooid. Kan nu nog een week of 3 toe met de oogst van afgelopen juni en de - gedroogde - uien zijn nog hard en gaaf. Bewaarbaarheid tot oktober/november is dus geen probleem. Daarna begin ik aan het opeten van de uien van gewone teelt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jawel dus, maar niet in de kas.. de normale cyclus van bijna(!) alle alliums is het ontkiemen, het dan redelijk snel maken van een bol (hoe groot verschilt per soort), waarbij het loof afsterft in de winter (geldt niet voor bijvoorbeeld de herfstprei) om dan weer te gaan groeien in het vroege voorjaar. Als je een kas gebruikt verwacht ik dat de ui iets langer door zal groeien en dan alsnog af zal sterven. Maar misschien blijft je ui ook wel groen.

Dat er nog niets opkomt is redelijk normaal. Uien zijn sowieso rare kiemers en gaan bij mij soms na een half jaar alsnog kiemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier kwamen de eerste sprietjes te voorschijn na een week . Het was de eerste keer dat ik er zaaide dus geen ervaring of dit normaal is wat ik wel vond dat ze wel erg gespreid waren in het uitkomen . Staan in kleine potjes telkens 1 in het midden en stonden op tafel dus gemakkelijk de zeer kleine sprietjes te zien.

 

het loof afsterft in de winter
Volgens mij sterft het loof van winterajuin niet af in de winter . Lijkt me erg onlogisch als dit zou gebeuren met pootgoed groen neemt voedsel uit knol en ui heeft geen tijd meer om nieuwe energie in de knol te steken ,moest het zo zijn zou men deze uien ook beter in het voorjaar planten dan moet hij eens minder energie uit de bol nemen . En plantjes van zaadajuin heeft nog geen knol aangelegd waar ze haar voeding kan uithalen voor de begingroei . Ik heb er geen ervaring mee maar verwacht dat ze groen blijven voor deze reden .
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik kan vinden is dat de uit tot 20°F (-7 Celsius) winterhard is. Dit gaat alleen over uien in het algemeen, dus misschien niet voor jouw uien? Waar heb je dat zaad vandaan en hoe heet het ras dan? Je uien zullen dus in de kas iets meer kans op overleven hebben. Wat nog meer helpt is mulchen en de vochtigheid van de grond laag houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Waarschijnlijk een wat domme vraag, maar wie niet waagt... Ik heb dit jaar veel plezier gehad van zaadje van de uien De Barletta en Roja de Niort. Heerlijke uitjes! Kan ik deze nu in mijn kas zaaien en eens kijken wat er gebeurt of is dat een plan dat hoe dan ook gaat mislukken?

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...