Andre de Witte Posted September 29, 2013 Share Posted September 29, 2013 Hoi tuinmannen en tuinvrouwen, Mijn tuin is te groot oftewel ik heb te weinig tijd om hem goed te onderhouden.Wie wil mij helpen in ruil voor verse groenten?Lokatie: Zwolle Ruusbroeckstraat. Of Heb je een tip voor mij hoe ik dit probleem kan oplossen?De volkstuinvereniging wil alleen stukken van 80m2 verhuren. En dat is naast mijn werk studie enz. net een beetje te veel.Andre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted September 29, 2013 Share Posted September 29, 2013 Met iemand samen doen is de leukste/beste optie. 80 m2 moet te doen zijn met 3x per week een a anderhalf uur..... Hier nog wat andere ideeen:- Kleinfruit planten op een deel? - 1/3 deel aardappels zetten?- Mulchen met compost of houtstrooisel?- Zaai groenbemester op een stuk of een wilde bloemenmengsel? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René Posted September 29, 2013 Share Posted September 29, 2013 Elk jaar een ander deel inzaaien met een groenbemester lijkt mij wel een goede oplossing Quote Wie zaait zal oogsten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted September 29, 2013 Share Posted September 29, 2013 Inderdaad. Stuk braak leggen ( groenbemester dus ) is een optie. Stuk aardappels poten ook ( moet je ook wel iets van onderhoud plegen gaandeweg het teeltseizoen ( zo'n 4x in die 4 maanden er doorheen met de hand ( = 4x 1 uur werk ). Andere is inderdaad: permacultuur toepassen; je richten op kleinfruit en vruchten en pompoenen bv; dichtleggen met zeil of grondoek ( als dat mag van je vereniging en het is niet al te best voor je grond ); veel boerenkool poten; gras zaaien en maaien; stoppen met het idee dat je een moestuin wil als je niet minimaal 3x in de week een uur effectieve tijd er voor hebt ( voor die maat die je noemt ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre de Witte Posted September 29, 2013 Author Share Posted September 29, 2013 Als ik niemand kan vinden die wil helpen dan lijkt me zo'n groenbemester wel wat.Ik begrijp dat je dit dan moet zaaien? Is nog goed voor de tuin ook.Dank jullie wel.André Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted September 30, 2013 Share Posted September 30, 2013 Ja hoor. Op ons forum onder het kopje grondbewerking en bemesting kun je vele topics vinden waar het ook over groenbemesting gaat ( zoekfuntie ). Er zijn vele opties daarvoor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijke Posted September 30, 2013 Share Posted September 30, 2013 Waarom zaai je het niet gewoon in met prachtige bloemen? Kun je er een bijenbiotoopje van maken. Goed voor de bestuiving voor alle moestuintjes en je hoeft er exact niks aan te doen! Kies bijvoorbeeld eenjarigen die zichzelf uitzaaien. Dan hoef je niet te wieden, niet te mesten, niet te maaien en maar 1x te zaaien. En als jij of de buren er problemen mee hebben dat dat ook in hun tuin uitzaait kun je een 'hegje' maken van smeerwortel of aardpeer, dat houdt het grootste gedeelte tegen. Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 30, 2013 Share Posted September 30, 2013 Tussen die mooie bloemen komen ook andere (on)kruiden te staan en bloeien, waar omliggende moestuintjes wel eens last van kunnen krijgen. Een groenbemester zaai je vaak dichter, en het bestaat uit 1 gewas waar je onkruid goed tussen kunt ontdekken. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted September 30, 2013 Share Posted September 30, 2013 Inderdaad. Je kunt vele methodes uitproberen. Mijn ervaring met mijn moestuin de afgelopen 2 seizoenen. Phacelia, zeer dicht gezaaid op nieuwe opgebrachte grond ( het begin van een nieuwe tuin ), waar heel veel wortelonkruid in bleek te zitten, of ónder bleek te zitten.Het stuk waar ik de Phacelia had gezaaid, daar bevonden zich veel pispotten. Zeer dicht gezaaid dus, in het voorjaar. Tijdens opkomen zaad af en toe alles wat niet phacelia was weggenomen. Phacelia is geen echte dichte afsluiter, maar tegen de bloei was er eigenlijk geen ander kruid meer te bekennen. Prachtig veldje met een super-bijen-plant mooi lila-blauw. Zaait echter als een gek. Ik heb er nu nog de gevolgen van, maar dat deert mij niet veel. Het grondje is super inmiddels. Zéér aanbevelingswaardig. ( = dus zeer arbeids-extensief, maar wel even begeleiden in het begin ) Dit jaar een stuk wilde bloemenweide-mengsel gezaaid op een ander stuk. Dat is minder een succes. Het is prachtig. Maar je herkent geen 'onkruid' van het gezaaide. Het stuk staat nu nog steeds te bloeien, maar is een grote bron ook van het lastigste onkruid. Helaas pindakaas dan maar. Volgend jaar daar weer veel te doen Het bloeit nóg, en is ook een bron voor veel insektenleven. Ik vind het práchtig, maar niet op die manier voor herhaling vatbaar denk ik. ( = zeer arbeidsextensief , maar met gevolgen ) Dit jaar ook een stuk ingepoot met planten van zelf voorgezaaide Cosmea. Het stuk ( 5x4 meter ) is één bloemenzee geweest. Inmiddels met wind en regen ingestort, maar geen onkruid te bekennen. Ik ben wel blijven schoffelen tot de cosmea het stuk had afgesloten ( ijle plant, maar véél loof ) Inmiddels de cosmea omgehakt en laat ik liggen tot het voorjaar. Verder tuinafval gaat daar bovenop de winter door, en daar maak ik komend voorjaar de basis van van de nieuwe composthoop. Geen lasig onkruid komt daar meer op. ( = niets doen dus ) Het deel waar ik dit seizoen de pompoen had staan ( 4 x 6 m ) is ook geheel onkruidvrij, nu ik hem weggehaald heb. Ook daar in het begin wel wat begeleiden en wat onkruid weghalen. ( = ook arbeidsextensief ) Ik had hier bij poten pompoen wel het hele deel met een dikke mulchlaag belegd. Ik heb een vrij groot deel met Dahlia's staan. Geen groenbemester dus ofzo, maar gewoon teelt. Dat sluit de grond absoluut goed af. Heel af en toe iets groots aan onkruid weghalen. Het stuk met de Dahlia's heeft wel een dikke mulchlaag. Ik laat de Dahlia's dit jaar in de grond. Nieuwe mulchlaag er over voor de winter, en daarover heen iets van dennentakken of coniferengroen oid. tegen wegwaaien mulch. Volgend jaar wil ik een groter stuk inpoten met zelf voorgetrokken Oostindische kers. Of misschien zaaien. Zie ik nog wel hoe of wat. En ga weer een stuk met Phacelia doen. En het stuk met Dahlia's uitbreiden.Ik denk er ook aan om een heel stuk met Lathyrus in te zaaien, zonder klimhulp. als bodembedekker. Met recht een goede groenbemester vanwege de stikstofproductie. Dicht gezaaid is dat ook voldoende ter afsluiten bodem. En de geur natuurlijk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heleen1963 Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 misschien is pompoenen zaaien op een gedeelte een optie ?? Je hoeft er zeer weinig aan te doen, en je hebt toch leuk resultaat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eveline68 Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Je zou er een zit hoek kunne maken, vaste plante border, fruit tuin etc. Vele mogelijkheden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 misschien is pompoenen zaaien op een gedeelte een optie ?? Je hoeft er zeer weinig aan te doen, en je hebt toch leuk resultaat Die moet je wél indammen want in 4 dagen groeien ze 2 buren verder! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Je kunt de suggesties ook combineren: het deel dat je niet gebruikt bedekken met antiworteldoek of zwart landbouwfolie en daardoorheen pompoenen, kalebassen en courgettes planten. Heeft mijn buurman op de tuin ook gedaan (2 jaar lang) met een zwaar verwaarloosde en overgroeide tuin. Het zag er keurig uit, de vruchten bleven mooi schoon en het eindresultaat was een behoorlijk onkruidvrije tuin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts