Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Help: advies om verwaarloosde grond klaar te maken?

dekkers

Recommended Posts

Hallo mensen,

Wij (gezin; pa, ma en 4 kinderen) zijn nieuw op dit forum en ook nieuw en daarmee ook onbekend met het fenomeen moestuin /volkstuin. Via de gemeente hebben wij een sterk verwaarloosd stuk grond gehuurd. Sinds deze week kunnen we er eindelijk mee aan de slag. We hebben er veel zin in, de kinderen hebben al veel plannen wat ze zelf willen gaan verbouwen, maar ....

Zoals gezegd het stuk grond was sterk verwaarlossd, het onkruid stond metershoog. Nu heeft de gemeente dat keurig voor ons verwijderd, zij zijn er met groot materiaal op gegaan en hebb alles ondersteboven gekeerd. Nu is dat inmiddesl wel al een week of drie geleden en is de (klei)grond inmiddels tot grote bonken en op sommige delen massief plat is getransformeerd en het gras / onkruid al weer op komt. Nu vind ik dat laatste niet zo 'n probleem, maar wel van die grond.

Ik heb namelijk geen idee wat ik er (nu nog) mee moet doen. Het gaat om een stuk van 400 m2 (best groot voor een beginner :S) en zie het niet zitten om de spade ter hand te nemen en alle bonken aan gruzelementen te slaan.

Heeft het zin om nog voor de winter hier een frees doorheen te halen? MOet ik toch maar wachten tot het voorjaar? En moet ik dan toch maar ook grofgeschut inzetten? Budget om eea te laten doen is praktisch nul

Het is zeker niet de bedoeling om het hele stuk direct in te gaan zetten voor eigen groente teelt etc, minstens de helft blijft voorlopig maar eens grasland. Maar ik moet natuurlijk wel meet een maaier oid dit gras kunnnen oinderhouden. Zoals de grond nu is, gaat dat ws niet lukken ...

Wie kan ons adviseren??

Dag. Welkom.

Je vraag en je probleem is niet een onbekende hier op dit forum. In dit topic-deel kun je tal van adviezen vinden die over iets vergelijkbaars gaan.

Heel kort ( want dit is een groot en uitgebreid onderwerp wat je aansnijdt ) gezegd moet je jezelf een paar dingen afvragen voor je aan de slag gaat. Welk deel van die 400m2 denk je het 1e jaar ( volgend seizoen ) te gaan benutten ? En wees daar realistisch. 400m2 is best veel om mee te beginnen.

Dat deel wat je sowieso wil gaan inzetten zal je het best toch moeten spitten. Je hebt daar nog een paar maanden voor. Daarna frezen ja.

De dichtgereden stukken diepspitten denk ik, of op z'n minst spitten wel ja. Padenplan maken, dat scheelt delen spitten

Je kán het heel anders aan willen pakken. Bovenstaande is de klassieke manier. Je kan heel andere benaderingen kiezen. Verdiep je daar in en maak een keuze. Je hebt nu geen haast. Maar het onkruid , grassen en wortelonkruiden enz groeien nu nog wel even door. Delen dichtleggen met doek is ook een optie. Dichtleggen met een dikke laag mulch ook.

Ik zou eerst eens goed bedenken wat je volgend jaar wil. Neem ook niet té veel hooi op de vork in 1x. Uitvlakken en dichtzaaien met gras en volgend jaar maaien ( een deel ) kan ook.

Tal van topics gaan over dit soort vragen en geven allerhand adviezen, en leer je vanzelf ook ons forum kennen.

Ik zou denk ik het deel wat je volgend jaar wil gebruiken afdekken met karton en dan compost erover

in het voorjaar freezen of los woelen

wel een groot stuk land om in 1 x te doen dus zou stapje voor stapje doen

een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook

Welkom Dekkers op dit Forum.

Jongens toch,400 m2 is wel erg groot hoor.

Mocht het zijn dat je hier tegenop ziet,dan kun je altijd nog een deel,bijvoorbeeld de helft,

afdekken met zwarte landbouwfolie, dit om onkruid tegen te gaan.

Ik weet natuurlijk niet wat jij aan kunt.(misschien is de 400 m2 wel geschikt voor jou. .

Om de kleigrond losser te maken,kun je paardenmest gebruiken.

Ik weet niet of je hier aan kunt komen,maar meestal kun je dit gratis krijgen.

Ik had ook mijn twijfels over paardenmest,maar daar ben ik overheen. Gewoon gebruiken....

Welkom hier! Ik denk dat je aan deze site wel veel kunt hebben: http://natuurlijkemoestuin.be/

En mocht je in de gelegenheid zijn om een lezing of cursus van Marc Siepman te volgen dan zou ik dat zeker aanraden. Die cursus geeft je veel informatie om de ontwikkeling van een goede bodem te begrijpen. Dit is zijn website: http://www.gevoelvoorhumus.nl

Verder vind je in de permacultuur ook veel antwoorden op dit soort vragen. Op de site http://www.permacultuurnederland.org/ vind je heel veel informatie, of meld je, als je facebook hebt, aan op de groep Permacultuur.

Overigens kan het een voordeel zijn dat de grond sterk verwaarloosd was en er veel onkruid stond: dit betekent dat er hoogstwaarschijnlijk al een rijk bodemleven en een goede structuur aanwezig is. Nu hopen dat ze dat met hun groot materiaal niet kapot hebben gemaakt. Hoe het ook zij, veel succes, en ik ben benieuwd naar jullie vorderingen!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Ik zou er nu inderdaad de frees doorheen halen. Het deel wat gras wordt kun je dan nu nog net inzaaien. Het andere deel zo veel mogelijk onkruid vrij houden. Zelf leg ik op mijn moestuinbedden een laag compost (hier gratis bij de milieustraat).

Morgen mag ik nog een lading karton gaan halen om op de ook erg verwaarloosde grond te leggen, daar gaat dan compost boven op.

Het schijnt dat ik verkeerd werk, wie schreef dat weer? Maar hoe houd ik dat karton anders op zijn plaats?

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Gefeliciteerd met deze aanwinst.

Was de grond wel verwaarloosd? of lag de grond gewoon "braak", dit is een veel beter uitgangspunt dan uitgeputte grond of besmet, door een verkeerd wisselplan, met o.a. aaltjes.

Eerst met de (gehuurde) frees erover. Vroeg beginnen en een benzine voorraad bij de hand Ondiep afstellen en later pas dieper gaan. Graag bij droge/opgedroogde grond, anders wordt het een smeerboel.

Al lijkt het hopeloos en zonder resultaat, plotseling wordt de grond fijner, niet opgeven.

Neem een grondmonster en bepaal nu de zuurgraad. Kalk strooien is tot maart prima.

Zaai snel gras in voor het gedeelte wat niet als moestuin wordt gebruikt. Plant desgewenst in november fruitbomen of bessenstruiken.

De bomen ten noorden van de moestuin, anders staan de groenten straks in de schaduw.

Kies je blijvend voor gras onder boompjes? neem dan een graszaadmengsel geschikt voor schaduw.

Maak nu al de paden van de moestuin en schoffel de bedden vanaf de paden. Ook in de periode tot april.

Veel succes

wroeten is mijn missie

Beste vader Dekkers!

Mijn eerste tip zou zijn om een paar avonden te besteden aan het lezen van alle informatie die Diana Stek uit Spijkenisse geeft over moestuinieren. Onmisbaar en zeer praktisch. Zowel voor absolute beginners als voor later, als naslagwerk. www.mooiemoestuin.nl

Mijn tweede tip sluit aan bij wat anderen al schreven: begin klein en breid langzaam uit. Kijk ook eens in de buurt of er een ander gezin is dat mee wil doen. Wij hebben zelf 150 m2 en als je dat goed benut heb je het hele jaar door te eten

Mijn derde tip is: probeer voor de winter een klein perceel (20 - 40 m2) goed te bemesten met oude stalmest, als je daaraan kunt komen. De brokken klei zullen in de winter verweren en je kunt op dat stuk eind april dan aardappels poten (wel op tijd bestellen!), dat is een goede pioniersteelt.

Als vierde: dek inderdaad een deel af met landbouwplastic om de groei van onkruid tegen te gaan (liefst als de grond vochtig is van een lekkere regenbui) en zaai een ander deel in met een groenbemester als winterrogge.

Last but not least: ga met elkaar heerlijk dromen over wat je allemaal op je landje gaat telen, ga zaaigoed bestellen of koop het tegen weinig geld bij een volkstuinvereniging, en ga alvast krachttraining doen, want je spieren hebben te lijden op de klei

Succes en laat nog eens iets horen!

Zoveel mensen, zoveel meningen.

Ik denk dat het belangrijk is dat jullie eerst bedenken op wat voor manier je met je tuin en grond om wil gaan.

Landbouwplastic werkt prima om onkruid tegen te houden, maar dood ook al het bodemleven.

Zelf houd ik van een natuurlijke manier van tuinieren. Ik heb zelf voor de stukken waar veel onkruid in zat, karton gehaald bij de fietsenwinkel, dat zijn grote lappen. Zorg dat er geen gekleurde inkt op het karton zit, haal de nietjes eruit en laat de stukken elkaar ruim overlappen. compost erop als je het hebt, en anders voorlopig vastleggen met stenen of een klomp klei. Houdt dat al het onkruid tegen? Nee maar wel een hoop. Is het een mooi gezicht? Nee, maar wel praktisch en gezonder voor je gezin ipv alles platspuiten.

succes met jullie tuin!

Zaai snel gras in voor het gedeelte wat niet als moestuin wordt gebruikt. Plant desgewenst in november fruitbomen of bessenstruiken.

Even nieuwsgierig, maar waarom gras zaaien? Als er iets is dat toch onder de noemer onkruid valt... onuitroeibaar bijna. Wat is het voordeel van gras in deze? En dan fruitboompjes daarin planten? Fruitboompjes houden helemaaaaal niet van gras, kunnen er zelfs dood van gaan.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Ik vind inzaaien van een deel tuin wat je voorlopig niet denkt te gaan gebruiken best wel een optie. Moet je wel maaien natuurlijk, maar dat is in een vloek en een zucht gedaan. Gras niet in bloei laten komen ( of vrijwel niet ) en kort houden dus.

Met een lekker gemulchte spiegel om de struiken of boompjes, kan je in een grasveldje best wat fruit kwijt. Wel lastiger maaien misschien ( goed van te voren over na denken ) Onderhoud wat elke week of 2 weken terug komt in het seizoen, van te voren overdenken, is wel handig. Zelf heb ik een goedkope striemer op accu om de randen van het gras te doen rond struiken en boompjes.

Denk goed na, dat alles tijd neemt. Maar je kan het wat efficiënter plannen dus.

Ik heb niet echt weet van nadelen voor vrucht of fruit in gras ( wel een open spiegel houden de 1e jaren ) en bij heel zwak groeiende onderstammen beter de spiegel kaal houden ( mulch )

Zeker weten Aardpeer. Vanzelf. Maar Topic-starter vraagt om een deel niet te gaan gebruiken volgend seizoen he ? Het hele stuk tuin is wat groot om mee te starten begrijp ik.

Groenbemester inzetten ; natuurlijk . Maar ja, dat vergt daarna wel weer handelingen.

Even nieuwsgierig, maar waarom gras zaaien? Als er iets is dat toch onder de noemer onkruid valt... onuitroeibaar bijna. Wat is het voordeel van gras in deze? En dan fruitboompjes daarin planten? Fruitboompjes houden helemaaaaal niet van gras, kunnen er zelfs dood van gaan.

Onvolledig ben ik wel. Tussen gras en moestuin zal altijd een (tegel)pad moeten zijn en rond de boompjes een cirkel met (houtsnippers). Het gras is deels decoratief en geeft de zaden van de "vroegere wildernis geen kans. Ik heb e.e.a. niet van dichtbij gezien en wellicht past gras inderdaad niet.

wroeten is mijn missie

Hallo allemaal,

Wat een reacties. Er werd ergens gezegd; zoveel mensen, zoveel meningen... inderdaad dat blijkt maar weer Bedankt allen tot nu toe. Nog meer ideeen altijd welkom

We gaan alles eens goed overdenken. Vanwege andere verplichtingen zijn we de afgelopen twee niet in gelegenheid geweest om ook maar iets te doen :S

We moeten nog een beetje moed verzamelen. Er is nog geen schuur oid aanwezig, dus we moeten alles ook allemaal meeslepen. Eerst daar maar voor zorgen. Wellicht krijgen we nog een beetje mooi najaar, dan kunnen we nog wat (frees?)werk verrichten voor de winter invalt. Ik heb ook al gehoord/gelezen dat je dat weer het beste vlak voor de vorst kunt doen...

Inmiddels ook beetje verdiept in de makkelijke moestuin. Dat spreekt me (voorlopig) ook wel aan. In elk geval om daarmee voor een deel te beginnen. Beetje combinatie van makkelijke en tradiotionele moestuin lijkt me wel wat.

@ Jorieke. Ze gaan er niet dood aan, maar best is het niet. Voor zwakgroeiende onderstammen dan ( kleinere struikvormige bomen en boompjes ) bij fruitbomen.

Dat soort frtuitboompjes willen liever geen ondergroei, dat neemt te veel voeding weg voor de zwakkere wortels van de frruitboom. Ook bij gras.

Een halfstam of hoogstam kan die concurrentie beter aan, maar ook voor dat soort boompjes wordt het aanbevolen de 1e jaren een spiegel aan de voet van de boom vrij te houden van begroeiing.

Staat de boom er eenmaal een jaar of wat, kan het weiland zich sluiten. Overigens, ook dán wordt een spiegel mulch wel aanbevolen.

Kleinfruit; bessen enzo, kunnen heel wat concurrentie hebben en zullen ook dragen, maar dragen beter en rijker en gezonder, wanneer ze geen wortel-concurrentie ondervinden ( aanbrengen van spiegels/mulch ) Bessen en ander kleinfruit wortelen zeer oppervlakkig.

Dood gaan ze niet zo snel nee.

@Sammetje: wij hebben afgelopen winter ongeveer de helft van onze volkstuin bedekt met landbouwplastic, van november tot maart, omdat we er qua onkruid niet doorheen kwamen. Ik heb niets gemerkt van een verstoord bodemleven, integendeel: 'onze' woelrat had het er enorm naar zijn zin, en die moeten ook eten, toch? Landbouwplastic is dan wel niet natuurlijk, maar ik gebruik het het hele tuinseizoen door om bijv. vakken tijdelijk dicht te leggen die niet direct ingezaaid worden, om zaaibedden vochtig te houden of om het aardappelpootbed in het voorjaar op te warmen door de zon. Best handig

Beste Willy, wie ben ik dat ik kan zeggen dat iemand iets verkeerd doet.

Ik heb alleen gevraagd waarom je het zo deed. Een paar takken erover en de zaak blijft wel liggen en met de dauw 's nachts is het karton doorweekt en blijft wel liggen.

Zaden over aan het einde van het seizoen of gewoon voor het goede doel?

http://zadenvoorleven.wordpress.com/posts/