Persica († december 2016) Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Zou graag willen weten welk perenras dit is.Iemand onder de kenners een idee ?Bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Geen kenner hier Maar doet me helemaal denken aan clapp's. Hoewel meestal foto's worden getoond van clapp's met een wijnrood blosje, is dit de normalere vorm zoals ik die ken. Heldergroen, vroeg en om hard/knapperig te eten. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted October 7, 2013 Author Share Posted October 7, 2013 Ik meen dat Clap's een zomerpeer is? Aangezien dat de peren op foto nu pas van de boom vallen lijkt me dit zelf geen Clap's maar kan het natuurlijk mis hebben? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 lijkt goed op : -Bonne Louise d'avranche -Concorde Clapps is het idd zeker niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blije bakkus Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 De kleur van de schil lijkt heel erg op een Légipont. Maar een Légipont is niet stomp aan de bovenkant. De stompe bovenkant doet weer meer denken aan een Conseiller a la Cour, maar die zie je maar heel weinig meer in Nederland. Zie Pagina 12 en pagina 19 van de bijlage in de link: http://www.provant.be/binaries/5-Fruitwijzer-Peren_tcm7-119876.pdf Een foto waarop de aanzet van de vruchtsteel zichtbaar is kan wellicht uitsluitsel geven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Persica, waar heb je hem vandaan. Wat kan je erover vertellen. UIt een oude boomgaard , bij een commerciele fruitteler ?...oude hoogstam , of jonge boom ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted October 8, 2013 Author Share Posted October 8, 2013 Deze peer grenst aan mijn tuin, eigenaaresse van deze boom heeft hem 4 j geleden gekocht bij een particulier fruithandelaar verder onbekend, aanvangkelijk dacht ze een 'Conference' gekocht te hebben, dit jaar voor het eerst (weinig) fruit, ondanks dit voorjaar een uitbundige prachtige bloei, bloesems werd druk bezocht door honingbijen.Waarschijn ontbreekt een goede bestuiver in de buurt.Groeiwijze is een spilvorm (laagstam) met vrij rechtopgaande hoofdstam met zijwaartse lange takken, ik vermoed dat de top eruit moet ? en verdere vorm snoei zou zeker niet verkeerd zijn.De peren zijn nog keihard, moeten wellicht nog een tijd liggen om te kunnen consumeren. Als er interesse is voor evt. entmateriaal dan graag via een PB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berry Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 Het lijkt me een suikerpeer, heb ze hier ook. We hadden helaas een slecht jaar.. Quote http://www.hetnieuwemoestuinieren.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
blije bakkus Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 Suikerpeer is het niet, want deze rijpt in augustus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted October 8, 2013 Author Share Posted October 8, 2013 De peervorm herinnerd me wel aan het afgelopen jaar toen heb ik regelmatig "Xenia " gekocht. Daar heeft m'n peer wel wat kenmerken van, alleen de maat is wat kleiner dan Xenia.Na wat zoekwerk zag ik dan 'Triomphe de Vienne' een kruising rasouder is van "Xenia" wellicht zou het dan om een Triomphe de Vienne gaan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 Xenia is idd een pak groter en ook niet zo elegant van vorm en heeft denk ik ook een veel korter steeltje, en mijn triomphe de vienne zijn al 2 weken op en die waren toen al lekker zacht , herinner me nog het sap die langs bij kin liep Ik ga even naar buiten gaan kijken naar mijn Xenia , als ik ze nog zie in de halve donker.edit:idd veel korter steeltje , en bobbels , niet mooi egaal rond Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blije bakkus Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 Tja het moet toch wel bijna zeker een redelijk courante variëteit zijn als ik zo luister naar de herkomst van het boompje. Als het geen stoofpeer is maar een handpeer, en de vrucht is nog heel erg hard, dan zou het misschien een Comtesse de Paris kunnen zijn. Al moet ik zeggen dat deze meestal veel meer roest heeft op de schil. Comtesse de Paris rijpt erg laat af, als ze al rijp wordt. En ze is niet zelfbestuivend dus dat zou de geringe opbrengst kunnen verklaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blije bakkus Posted October 12, 2013 Share Posted October 12, 2013 Nou ik ben er maar eens even voor gaan zitten en heb wat afbeeldingen gevonden met dwarsdoorsnedes van verschillende peren. Het klokhuis heeft bij elke variëteit namelijk een unieke vorm. Nu moet het dus zeker lukken om te bepalen wat voor peer het is! Pas op voor je vingers bij het doorsnijden van de peren Persica ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted October 13, 2013 Author Share Posted October 13, 2013 Fijn dat je deze moeite wil doenEerlijk gezegd had ik het een beetje gelaten voor wat het was ... onbekend, maar met je fotos is er wellicht nog een kans, ga ze straks opensnijden zoals te zien is op je afbeeldingen.Trouwens, ondanks ze al een poosje liggen willen ze nog niet zichtbaar rijpen.. het lijken me nu harde stoofperen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blije bakkus Posted October 13, 2013 Share Posted October 13, 2013 Ook nog wat stoofperen dan! Eerst een link naar een afbeelding van de IJsbout, vervolgens Gieser Wildeman, Provisiepeer St Remy en handpeer Zwijndrechtse Wijnpeer. http://library.wur.nl/speccol/fruithof/fruit/Pee/Tekst/PeeT51.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted October 13, 2013 Author Share Posted October 13, 2013 Nou, ben aan de slag gegaan met nemen van enkele foto's, peer was toch rijper dan ik aanvangkelijk dacht, stoofpeer kan geschrapt het is een lekker peertje, iets té ver doorgeslagen maar smaak was goed, nog net niet melig, zoet, met een geparfumeerde nood, glad vruchtvlees zonder steencellen. Opmerkelijk langwerpige pitten. Foto's nemen was lastig, vanwege het glimmend vruchtvlees is het deel rondom het klokhuis moeilijk in beeld te brengen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blije bakkus Posted October 13, 2013 Share Posted October 13, 2013 Ik vind hem het meest lijken op een Légipont: http://www.bongerdgrooteveen.nl/peren/Fondante_de_Charneu/Fondante_de_Charneu.php Wat is jouw mening Persica? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted October 13, 2013 Author Share Posted October 13, 2013 Ik ga met je mee Erg veel overeenkomsten ook in groeiwijze.Veel dank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
willemGN Posted October 15, 2013 Share Posted October 15, 2013 Ik heb hier een perenboompje staan ooit eens gekocht bij Kruidvat, er zit eigenlijk zo goed als geen groei meer in en ik denk dat het een jaar of 5 terug in mijn bezit is gekomen. Het heeft nog nooit gebloeid/fruit gedragen itt alle andere fruitboompjes die ik heb. Ik en mijn boompje zijn ten einde raad! Kunt u ons helpen? Quote [*] Link to comment Share on other sites More sharing options...
willemGN Posted October 15, 2013 Share Posted October 15, 2013 Nou, ben aan de slag gegaan met nemen van enkele foto's, peer was toch rijper dan ik aanvangkelijk dacht, stoofpeer kan geschrapt het is een lekker peertje, iets té ver doorgeslagen maar smaak was goed, nog net niet melig, zoet, met een geparfumeerde nood, glad vruchtvlees zonder steencellen. Mocht je er veel van hebben, bij melig kun je er nog prima sap van maken! Quote [*] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted October 16, 2013 Author Share Posted October 16, 2013 Ik heb hier een perenboompje staan ooit eens gekocht bij Kruidvat, er zit eigenlijk zo goed als geen groei meer in en ik denk dat het een jaar of 5 terug in mijn bezit is gekomen. Het heeft nog nooit gebloeid/fruit gedragen itt alle andere fruitboompjes die ik heb. Ik en mijn boompje zijn ten einde raad! Kunt u ons helpen? Het lijkt mij een onmogelijke opgave om aan de hand van enkele 'blad foto's' perenrassen van elkaar te onderscheiden,..zelfs via detail foto's van het blad is zoiets erg lastig. Via het kruidvat aangeschaft,..? dan zou je in de eerste instantie al snel denken aan een gangbaar soortje bv. Conference of/ Doyenne du Comice peer, maar omdat het boompje nog steeds niet gedragen heeft moet ik dan ook weer gelijk denken aan eventuele opschot vanuit de onderstam. Misschien dat Blije bakkus er iets meer over kan vertellen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 @Willem weet je zeker dat het een peer is? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Ziet er niet uit als "standaard" perenblad als je het aan mij vraagt. Zou best wel eens een onderstam kunnen zijn. Áls het geen onderstam is mag hij tenminste wel even gesnoeid worden. haha Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
blije bakkus Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Aan de hand van het blad is het vrijwel onmogelijk om te bepalen welke variëteit je hebt. Het is in ieder geval wel een peer. Je hebt deze foto in het vroege voorjaar genomen en dan is het blad dikwijls nog een beetje rood en dun. Normaliter heb je enkele rijpe vruchten nodig om te kunnen bepalen wat voor variëteit je hebt en die heb je helaas nog niet. Toch is er nog hoop . Zoals al eerder gezegd zijn die perenboompjes bij Kruidvat en Karwei vrijwel altijd D. du Comice of Conference. Als je nu iemand kent met een Conference of D.du Comice, dan kun je een klein takje afbreken van deze boom en deze naast een takje van je eigen boom leggen. Omdat er waarschijnlijk maar twee mogelijkheden zijn (Comice of Conference), moet het denk ik wel lukken om op die manier te bepalen welke peer je hebt. Die hoge bomen op de achtergrond zijn overigens niet bevorderlijk voor de groei van een jonge perenboom maar dat wist je waarschijnlijk al. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
willemGN Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Blije bakkus bedoel je met de hoge bomen op de achtergrond, de bloeiende bomen? Dat zijn, nu meer waren, appelboompjes van minder dan 2 meter hoog. Wat daarachter staat is een heg, om de wind tegen te houden. Het bewuste boompje zelf is zeker niet meer dan 2 meter hoog en heeft eigenlijk al 3 jaar deze vorm (Er zit dus geen groei in.) En ik heb m 2 jaar terug voor het laatst gesnoeid, komt ik weet niet wat het is. Als alternatieven kreeg ik dat het een populier! zou kunnen zijn of kaki of nashipeer. Dus Angela je zou ook nog wel eens gelijk kunnen hebben. Daarom snoei ik ook niet meer Frank, want een peer moet peers gesnoeid worden en een kaki euhm weet ik niet en polulier lijkt me erg weird... En onderstammen, ik heb het idee dat KweeMC voor peren toch wel een soort standaard is, daar lijkt het niet op. Wat me ook opvalt aan de stam is dat ik ook niet echt een overgang van onderstam naar ent kan ontdekken. Welke (peren)onerstam is anders klein blijvend met perenblad? De meest voorkomende perenonderstamen (Pyrus...) Groeien toch wel uit naar zo'n 6 meter dacht ik. Ik wil nog wel een foto posten van hoe het blad er nu bij staat. Wat me wel opvalt is dat het itt andere perenbomen op het volkstuincomplex geen last heeft van oranje vlekken. Dat maakt dat ik het interessant vind om er toch eens achter te komen wat het wel is. Hopelijk willen julli emee doen in deze 'Quest' Quote [*] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts