Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Moestuin winterklaar maken

Yentlboy8

Recommended Posts

Hey westvlaming ,

Welkom op het forum hier.

Momenteel hoef je in de moestuin niets te doen en afwachten tot de lente, alé bij mij is 't toch zo .

Wat je wel al kan doen is een plannetje maken wat je waar zal planten/zaaien, en vanaf februari kan je al veel groentjes binnen voorzaaien.

In ieder geval, veel succes !!

Grtjs,

Katrien

je kunt je grondje voorbereiden:

- spitten als je klei hebt of juist niet als je zand hebt

- mesten en/of tekorten aanvullen na een grond analyse

- teeltplan maken en grond voorzien van kalk/kali/compost of juist niet afhankelijk van je teeltkeuze

- onkruid weghalen

- compostbak opzetten

- struikjes of bomen planten op kale wortel

Edited by Guest

Hoe moet ik mijn moestuin winterklaar maken tegen sneeuw, vorst, etc.

Niet. Heel simpel: niet. Zie verder eventueel een keuze uit wat RobO zegt afhankelijk wat jou nodig lijkt. Je geeft verder geen info over je tuin, dus het kan van alles zijn, maar het kan ook niks zijn.

Je tuin tegen de weersinvloeden beschermen ? waarom zou je dat willen ?

Neem je een bestaande tuin over, dan zou je kunnen beginnen met de tuin schoon te maken. Zodra de winter echt begin hoef je hier niets aan te doen tot vroeg in het voor jaar.

Ben je van plan om knoflook te planten of andere winter groenten, dan zal je eerst een plan op moeten zetten waar je waar gaat planten.

In ieder geval nog welkom en heel veel moestuin plezier...

RobO

Spitten als je klei hebt of juist niet als je zand hebt,

Ik heb zandgrond spit je dat niet? Als dat zo is wat doe je dan.

Het zou me namelijk goed uitkomen want door allerlei omstandigheden ben ik niet zo'n spitter meer. Bij ons op het tuinen complex is het elk voorjaar koemest en spitten.

klei spit je liever voor de winter want dan vriest ie lekker stuk, zand spit je niet omdat het al los is en blijft;

oude koemest brengt de grond lekker omhoog en geeft ook veel humus, dat is aan te raden volgens mij; als je echt niet wilt spitten kun je met koemestkorrels werken maar dan wordt je grond wel steeds humusarmer; of je laat het door iemand onderwerken (wij hebben een medetuinier die voor weinig geld een hele tuin spit)

als je wilt mesten met oude koemest zou ik in voortjes werken:

1 voortje leegmaken (1 flinke steek diep)

wat mest onderin het voortje gooien en de volgende voor er op gooien zonder te keren (de bovenste laag blijft dus de bovenste laag voor het bodemleven in de eerste 10 cm)

enzovoorts, laatste voor gooi je met de allereerste dicht

twee steken spitten is echt niet nodig tenzij je een harde laag eronder hebt zitten die je wilt losmaken

verder zou ik zoveel mogelijk eigen compost door de bovenste laag grond werken en als je erg veel droogte krijgt ook nog eens mulchen om de grond lekker vochtig te houden

je kunt ook gaan no dig gardening of perma gaan dan werk je in lagen op de grond die je hebt. Ik heb er geen ervaring mee maar ik denk dat de diep wortelende planten wel wat tekort komen in de eerste jaren

Ik probeer in tegenstelling wat Robo zegt de mest zo hoog mogelijk in de grond te krijgen. Als je de mest meer dan een spit diep gaat leggen kunnen de planten er niet bij en kunnen de voedingstoffen uitspoelen. Ik spit minder diep en dat doe ik door wat schuiner te spitten en wat ondieper. Scheelt ook een boel tijd, want het is minder zwaar en gaat echt sneller.

reden waarom we de mest wat dieper leggen is dat we de jonge plantjes niet in de mest willen hebben

als ze gaan groeien, en bijna alle planten wortelen dieper dan die steek, dan krijgen ze de mest die ze nodig hebben

sla van 2 maanden wortelt bijvoorbeeld wel 90 cm diep met zijn haarwortels:

fig9375921379915264.jpg

ik zit even naar dat grafiekje te kijken

en met de preiwedstrijd al in het achterhoofd.........

hoe diep zou je daar de mest dan moeten onderscheppen? en hoelang worden de wortels van een grote prei dan wel niet???

ik ga ze namelijk in bakken kweken......en moet dan natuurlijk voor de Vorst invalt de kippestront/aarde er dan al doorheen doen?????

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Het uitspoelen gaat bijna altijd naar beneden. Ik houd liever de mest in de teeltlaag. Dat een slaplant nog uitgespoelde voeding van heel diep weghaalt is alleen maar meegenomen.

De meeste wortels zitten bij de meeste planten wel in de teeltlaag. Er zijn uitzonderingen.

Zelf ben ik geen voorstander van mest diep onderwerken. Onder de 20 cm komt bij mij de mest echt helemaal nooit. Ben zelf voorstander van mesten bovenop of in de bovenste 10 cm.

Wat weknow ergens aangaf is ook wel waar, dat nu mest uitrijden veel uitspoeling met zich meebrengt, maar goed, zelf schat ik de mestwaarde niet zo hoog in van oude stalmest van vee en huisdieren. Ik zie dat soort goede mesten eerder als structuurverbetering

Onder de 20 cm zit maar weinig bodemleven die de mest kan omzetten in voedingsstoffen ( in het goede jaargetijde ( warmte )) Dus ik blijf bovenin.

Wat weknow ergens aangaf is ook wel waar, dat nu mest uitrijden veel uitspoeling met zich meebrengt,

als de grond kouder is gaat de omzetting naar oplosbare voedingszouten ook trager, dus is er minder uitspoeling mi;

toch mesten we hier pas in februari; nu composteren we vnl

Onder de 20 cm zit maar weinig bodemleven die de mest kan omzetten in voedingsstoffen ( in het goede jaargetijde ( warmte )) Dus ik blijf bovenin.

klopt helemaal denk ik ook, maar oude mest is al verteerd voor het grootste deel dus de plantjes kunnen zo aan tafel

(met mest in/op de bovenste laag heb ik ook wat probleempjes gehad: klonten drogen soms uit, het is wat lastiger zaaien en schoffelen, soms is het toch echt te scherp voot het jonge spul en zie ik verbranding)

Ik heb inmiddels ook al mest aangebracht. ik breng het ook altijd op de grond aan en werk het niet onder. Pas in februari pak ik de greep en woel ik het in. Dus niet omspitten, maar de grond even per steek optillen zodat wat er tegen die tijd nog over is van de mest een beetje in de grond valt zeg maar. Mijn ervaring is dat een groot deel van de mest dan al is opgenomen door de bodem. En de laatste resten die door dit vorkwerk in de gornd komen dan in februari en maart grotendeels worden opgenomen/verteerd. Inderdaad klonten en stroresten blijven dan achter maar tegen de tijd dat ik wil gaan zaaien of planten, hark ik dat gewoon er af. Het is dan echt niet veel meer.

Ik gebruik stalmest vooral voor structuurverbetering. Maar vergeet niet dat structuurbverbetering in de eerste plaats inhoudt dat er meer humus in de bodem komt. En de eigenschap van humus is dat het weer voedingsstoffen bindt. Dus voor uitspoeling ben ik niet bang. Uitspoeling is volgens mij meer een probleem als je veel kunstmest gebruikt op gronden die arm zijn aan organische stof. of die arm zijn aan kleidelen, want dat zijn ook uitstekende bufferaars voor voedingsstoffen.

Ik ga nu ook composteren en in maart koeienmestkorrels in de bovenste laag mengen.

Ik ga voort eerst zelfgemaakte compost gebruiken.

Meloenen zijn heel gevoelig voor schimmels...mag ik daar zelfgemaakte compost voor gebruiken of beter compost van de gemeente...of nieuwe potgrond?

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Ik heb inmiddels ook al mest aangebracht. ik breng het ook altijd op de grond aan en werk het niet onder. Pas in februari pak ik de greep en woel ik het in. Dus niet omspitten, maar de grond even per steek optillen zodat wat er tegen die tijd nog over is van de mest een beetje in de grond valt zeg maar. Mijn ervaring is dat een groot deel van de mest dan al is opgenomen door de bodem. En de laatste resten die door dit vorkwerk in de gornd komen dan in februari en maart grotendeels worden opgenomen/verteerd. Inderdaad klonten en stroresten blijven dan achter maar tegen de tijd dat ik wil gaan zaaien of planten, hark ik dat gewoon er af. Het is dan echt niet veel meer.

Ik gebruik stalmest vooral voor structuurverbetering. Maar vergeet niet dat structuurbverbetering in de eerste plaats inhoudt dat er meer humus in de bodem komt. En de eigenschap van humus is dat het weer voedingsstoffen bindt. Dus voor uitspoeling ben ik niet bang. Uitspoeling is volgens mij meer een probleem als je veel kunstmest gebruikt op gronden die arm zijn aan organische stof. of die arm zijn aan kleidelen, want dat zijn ook uitstekende bufferaars voor voedingsstoffen.

Heel goed verwoord. Ik breng de mest nog niet aan. Deels wordt het wel opgenomen door de bodem, maar een deel (stikstof) verdampt gewoon. Vind ik wel jammer. Voor echte jonge mest kan het zeker wel.

Ik bemest ook voornamelijk voor de structuur/humus. Ik heb het probleem in mijn tuin dat het grondwaterpeil in de wintermaanden soms veel te hoog is. Dan moet je denken aan grondwater op 5 cm diep. Alle oplosbare voedingstoffen lossen dan gewoon in het grondwater op. Momenteel, met al die regen, is het grondwaterpeil al op 20 cm diep.

Ik ga dus echt niet mijn mest nu al op het land brengen. Dat doe ik pas in februari/maart en dan echt niet zo diep. Ik ben niet gek.

• 2 years later...