appelsientje 60 Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Ik heb onlangs een appelboompje gekocht en een mooi plekje gegeven, er zit nog mooi groen blad aan.Nu heb ik dacht ik eens ergens gelezen dat je als er nu nog blad aan zit dat blad er af moet halen.De bladeren zijn nog mooi groen.Zou het zo zijn dat het boompje nu in een soort van winterslaap moet komen, en zijn energie niet meer in het blad moet steken?Wie weet hier iets van? Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bobjan10 Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 ik heb er geen verstand van maar ik zou het niet doen. Ik denk dat je boompje nog voedingsstoffen uit de bladeren kan halen en dat hij ze dan vanzelf los laat. Quote "Een onkruid is een plant die elke overlevingsstrategie beheerst, behalve die van het groeien in rijen." http://www.moestuinforum.nl/blog/Bobjan10/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Gewoon laten zitten die blaadjes. Na wat nachtvorst laat hij ze echt wel versneld vallen. Bovendien houden jonge boompjes wat langer hun bladeren vast dan oude bomen heb ik gemerkt maar zelfs mijn oude appelboom , een Elstar , zit momenteel nog vrij goed in het blad. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelsientje 60 Posted November 14, 2013 Author Share Posted November 14, 2013 Dank jullie wel voor het antwoord Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spike Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Wat zullen die appelboeren het druk hebben als ze dat zouden doen.Maar bij hun zitten de bladerener ook nog aan 14-11-2013 zelf gezien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eveline68 Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Hier zitten de fruitbomen ook allemaal nog in het groen, en laat dit gewoon zitten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Wat zullen die appelboeren het druk hebben als ze dat zouden doen.Maar bij hun zitten de bladerener ook nog aan 14-11-2013 zelf gezien Boomkwekers die de bladeren versneld willen laten vallen(om sneller boompjes te kunnen verkopen) sproeien met een loodoplossing... Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Of trekken ze er met de hand af. Dat doen wij hier met de bomen die we nu uit de grond halen (de laatste blaadjes gaan er zo vanaf). Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelsientje 60 Posted November 14, 2013 Author Share Posted November 14, 2013 Frank, waarom haal je die blaadjes er dan vanaf? Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Omdat hij ze nu uit de grond haalt voor de verkoop. Blad eraf = geen verdamping = stoppen ( of vrijwel stoppen ) sapstroom = boom in rust = beter verhandelbaar.Dat is de handel.Totaal onzinnig om blad van bomen te trekken in de tuin. Tenzij het eens een klein boompje betreft wat ziek is en waar je het blad niet van in de tuin wil hebben ( sporen ) voor het volgende seizoen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelsientje 60 Posted November 15, 2013 Author Share Posted November 15, 2013 Bit, dit gaat over een pas aangekocht en geplant appelboompje een terrasboompje wat in een grote kuip staat. Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Des te meer reden om het boompje met rust te laten, gewoon z'n gang laten gaan. Boompje maakt nu nog een tijdje haarwortels aan, meer niet. Niets doen. Voorjaar gaat het allemaal als vanzelf verder.Blad van de bomen trekken is echt iets voor de handel ( transportbaarheid en opslag enzo ) In de tuin niet. Nooit. Tenzij ziek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrones Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Ik heb zoveel moeten snoeien dat er geen blad te zien is.. achja..maar zie ook geen noodzaak om blad te verwijderen, wel een keer van de kers moeten doen omdat die ziek was. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinH Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Boomkwekers die de bladeren versneld willen laten vallen(om sneller boompjes te kunnen verkopen) sproeien met een loodoplossing... Agent Orange schijnt daar ook erg goed voor te zijn Ook weer zo'n fijn Monsanto product. Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 @appelsientje60Bladeren vallen op een gegeven moment vanzelf van de bomen omdat de cellen aan de basis van de bladsteel steeds meer verkurken. Er vormt zich op die manier een natuurlijke breukplek en die plek wordt op een gegeven moment zo zwak dat een zuchtje wind het blad al laat vallen. Op het plekje waar het blad aangehecht zat blijft nu een keurig gesloten litteken achter. Ga je tegen de natuur in goed aangehechte bladeren verwijderen dan loop je de kans jonge twijgjes te beschadigen. Beschadigde plekjes , je kunt ze als kleine wondjes zien , zijn vatbaarder voor schimmels en andere aantastingen. In de praktijk zullen de gevolgen wel niet zo dramatisch zijn maar toch zou ik alleen al om deze reden het proces van het verliezen van blad maar aan de natuur over laten. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelsientje 60 Posted November 15, 2013 Author Share Posted November 15, 2013 Bedankt allemaal! Ik laat ze lekker zitten en de natuur haar gang gaan Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts