Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Blad appelboom verwijderen?

appelsientje 60

Recommended Posts

Ik heb onlangs een appelboompje gekocht en een mooi plekje gegeven, er zit nog mooi groen blad aan.

Nu heb ik dacht ik eens ergens gelezen dat je als er nu nog blad aan zit dat blad er af moet halen.

De bladeren zijn nog mooi groen.

Zou het zo zijn dat het boompje nu in een soort van winterslaap moet komen, en zijn energie niet meer in het blad moet steken?

Wie weet hier iets van?

De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!

Gewoon laten zitten die blaadjes. Na wat nachtvorst laat hij ze echt wel versneld vallen. Bovendien houden jonge boompjes wat langer hun bladeren vast dan oude bomen heb ik gemerkt maar zelfs mijn oude appelboom , een Elstar , zit momenteel nog vrij goed in het blad.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Wat zullen die appelboeren het druk hebben als ze dat zouden doen.

Maar bij hun zitten de bladerener ook nog aan 14-11-2013 zelf gezien

Boomkwekers die de bladeren versneld willen laten vallen(om sneller boompjes te kunnen verkopen) sproeien met een loodoplossing...

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Omdat hij ze nu uit de grond haalt voor de verkoop. Blad eraf = geen verdamping = stoppen ( of vrijwel stoppen ) sapstroom = boom in rust = beter verhandelbaar.

Dat is de handel.

Totaal onzinnig om blad van bomen te trekken in de tuin. Tenzij het eens een klein boompje betreft wat ziek is en waar je het blad niet van in de tuin wil hebben ( sporen ) voor het volgende seizoen.

Des te meer reden om het boompje met rust te laten, gewoon z'n gang laten gaan. Boompje maakt nu nog een tijdje haarwortels aan, meer niet. Niets doen. Voorjaar gaat het allemaal als vanzelf verder.

Blad van de bomen trekken is echt iets voor de handel ( transportbaarheid en opslag enzo ) In de tuin niet. Nooit. Tenzij ziek.

@appelsientje60

Bladeren vallen op een gegeven moment vanzelf van de bomen omdat de cellen aan de basis van de bladsteel steeds meer verkurken. Er vormt zich op die manier een natuurlijke breukplek en die plek wordt op een gegeven moment zo zwak dat een zuchtje wind het blad al laat vallen. Op het plekje waar het blad aangehecht zat blijft nu een keurig gesloten litteken achter. Ga je tegen de natuur in goed aangehechte bladeren verwijderen dan loop je de kans jonge twijgjes te beschadigen. Beschadigde plekjes , je kunt ze als kleine wondjes zien , zijn vatbaarder voor schimmels en andere aantastingen. In de praktijk zullen de gevolgen wel niet zo dramatisch zijn maar toch zou ik alleen al om deze reden het proces van het verliezen van blad maar aan de natuur over laten.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --