Jump to content

Recommended Posts

Posted

Als uitbreiding voor mijn boomgaard heb ik 6 patio-fruitboompjes besteld (3 pruim, 1 perzik, 1 nectarine en 1 kers), die wil ik in een cirkel zetten. Welke afstand moet ik aanhouden tussen de boompjes?

Posted

Heb het hier op een blaadje even in een schets voor je getekend. 6 boompjes in een 'cirkel' , met een cirkeldoorsnede van ongeveer 10 meter , geeft een onderlinge afstand van hart-boom op hart-boom van ongeveer 3.6om a 3,80m tot 4 m. Dat zou minimaal zijn denk ik. Kan elke boom vanuit stam 2 meter elke kant op. Nét an, maar dat gaat wel.

ruimer is mooier misschien. Maar ik weet niet wat je ruimte is die je hebt.

Posted

Bit bedankt voor meedenken en ontwerpen maar ik hoop dat de hartafstand van patiofruit (hoogte tot 1,40) veel minder mag zijn anders krijg ik een ruimte probleem

Posted

Ik weet niet wat jij besteld hebt precies he ? Het woord 'patio' zegt mij niet zó veel, buiten het feit dat het een marketing-begrip is om mensen te laten denken dat de struikjes zo klein mogelijk blijven.

Misschien kun je een link plaatsen van de kweker ? waar je ze besteld hebt ?

Als het echt boompjes zijn die maximaal 1.40 worden ? Dan kan je met minder ruimte toe ja. Ik ga van 3m hoogte uit. doorsnede 3 m. Ga je van echt minder uit, kom je op een kleinere cirkel uit ja. zeg een cirkel ( op hart stam ) van 5 a 6 meter.

Posted

3m hoogte is overdreven hoog, 1.4/1.5 meter is in pot of met een flinke snoei wel haalbaar. Hoeveel oogst je er vanaf haalt is natuurlijk een andere vraag! Laagstammen geven een vele malen hogere productie; simpelweg om dat er in een grote boom meer fruit past.

Patiobomen; voor als je hele kleine ruimte hebt maar toch een fruitboompje wilt (bijvoorbeeld op je patio), laagstammen; als je bomen wilt waarbij je makkelijk kunt plukken en een hoge productie wilt behalen.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Posted

Hallo Frank,

Ik heb ook diverse laagstam fruitbomen staan ( oa appel, pruim, kers, perzik) en ik kon voor een zacht prijsje aan patiobomen komen en wil daarmee het assortiment rassen uitbreiden en tevens kruisbestuiving een handje te helpen.

Bv de Regina patiokers om de Kordia kers (op gisela5) te bestuiven.

Het leek mij leuk om de boompjes in een cirkel te zetten....blijft de vraag...welke plantafstand moet ik aanhouden?

Posted

Het leek mij leuk om de boompjes in een cirkel te zetten....blijft de vraag...welke plantafstand moet ik aanhouden?

dan blijft de tegenvraag nog steeds: wat is de doorsnee? (edit: van de patioboom dus)

Posted

En inderdaad, niet alleen van de patiobomen, maar ook van de laagstamboompjes die je dus al schijnt te hebben. Want een "laagstam"- boompje gaat in ieder geval al weer naar een hele andere maat toe he ? ( groter, hoger, ook kwa doorsnede ) dan de patioboom ? Verwarring van begrip. En daarom mijn vraag: misschien je vraag iets verduidelijken met een link van de bomen die je besteld hebt ? en / of een foto van de bomen die je al hebt ?

Posted

Ow oké. Dan heb / had ik een probleem met begrijpend lezen. sorry

Maar ik zal me er buiten houden verder. Ik ben wat sceptisch over dat begrip 'patioboom' eigenlijk. Maar goed. Ik lees het dan wel van een ander.

Posted

ik weet het ook niet hoor, vandaar de vraag

als ik op patio boompjes zoek dan kom ik echt mini boompjes tegen. dus ik ben ook benieuwd naar het antwoord.

Posted

Bertus,

wil je die in volle grond plaatsen ? want je schrijft over een "boomgaard".

Zoja , dan zou je moeten zeggen welke rassen je gekozen hebt, en welke onderstam er gebruikt is.

En welke grond je hebt

Posted

Powerlite, dit is de bestelling:

- pruim Aprimira

- pruim Victoria

- pruim RC Verte

- platte teller perzik

- platte teller nectarine

- kers Regina

Ik woon op (rijke) zandgrond.

Onderstam nog niet bekend, ik ga ze a.s. zaterdag ophalen en dan zal ik eens vragen

Posted

Bij nader inzien heb ik de (meeste) patioboompjes niet gekocht.

De pruimen zijn nl geënt op St.Julien welke vrij standaard voor pruimen wordt gebruikt.....dus "patio" ...ho maar, je moet er met de snoeischaar naast blijven staan om hem klein te houden. En of je nog fruit krijgt is maar de vraag.

Wat met de kweker staan babbelen. De patioboompjes die echt klein blijven raadt hij af omdat de fruitkwaliteit ervan erg matig is.....conclusie => geen fruitcirkel.

Wel de Aprimira pruim meegenomen, deze staat nu midden in "de cirkel".

Posted

Oei Bertus,

Juist , ik moest je nog antwoorden.

Alle rassen die je opnoemde hebben een kruin van ongeveer 4 meter. ze gaan in volle grond zeker niet klein blijven , zelfs niet op de zwakste onderstammen die nu in de handel zijn.

En wat die kweker zei klopt als een bus.

Patioboompjes , verkoopspraat , met matige resultaten in pot , en zeker niet voor volle grond wat jij van plan was.

De enige boompjes die echt heel klein blijven van nature , zijn de zogenoemde "ballerina" boompjes. Dit zijn een aantal rassen specifiek geselecteerd , en die maken van nature zo goed als geen zijtakken. Maar geen enkele van die rassen zijn eigenlijk de moeite om te planten. De enige rechtvaardiging die zo'n boom kan krijgen is het visuele aspect.

Posted

Mijn ouders ooit ( ze gingen verhuizen naar kleiner ) begin jaren negentig een Ballerina-boompje cadeau gegeven. Die waren toen net echt in zwang. Smalblijvend inderdaad. Maar niks echt klein hoor. Ding is inmiddels 3,50m hoog, doorsnede boom van rond de 1 meter. Stam-doorsnede zeker 15cm aan de voet. Zeer geschilferde bast, ook van de takken. Bloeit elk jaar als een gek, behoeft weinig snoei, geeft wel 50 a 60 appels elk jaar, van matige tot redelijke kwaliteit. Ding is dus inmiddels rond de 20 jaar oud, probleemloos. Maar om nou te zeggen écht klein ?

Posted

Rassen zijn inmiddels flink verbeterd. In de hoogte gaan ze nog wel, maar ze gaan nóg minder in de breedte. Kwaliteit van de appeltjes is ook sterk verbeterd. Ik had dit jaar voor het eerst de Cats-rassen (staan nog niet op m'n site), en ik heb ook de Sensation-rassen. En ik moet zeggen dat het prima appeltjes zijn. Maar de productie is niet echt hoog te noemen.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Posted

Even een vraag tussendoor, maar wel van belang bij keuze: bepaalt de onderstam ook echt de kwaliteit van de appel zelf?

Als deze in de volle grond staat. En als dat zo is, helpt het natuurlijk ook niet om een ander ras te enten op deze onderstam?

Posted

Van Perzik en nectarine zijn er wel degelijk 'dwergen' oftewel ' Patioboompjes' genoemd, ze groeien ongeveer zo'n 4 a 5 cm per jaar....en ja ze geven ook vruchten zelfs de laatste nieuwe moderne rassen geven dikke vruchten met een fijne smaak.

Zal er even bij vermelden dat deze NIET op een zwak groeiende onderstam worden ge-ent, maar zelfs op een krachtige onderstam (zoals) op zaailing onderstam, hier wordt de dwergfactor het klein blijven bepaald door de ent zelf deze is genetisch bepaalt daarom is het zelfs noodzaak om dit type patioboompjes juist op groeikrachtige onderstammen te enten , anders zouden ze zelfs verzwakken en afsterven.

Fruitlent heeft nu een assortiment van deze boompjes is hun collectie, heb ze mogen bewonderen en proeven, deze blijven echt klein en erg geschikt voor een patiotuin.

Het ene patioboompje is echt het andere niet, voor je er een aanschaft, oriënteer je dus goed in de verschillen.