Geplaatst: 23 december 201312 j Gewoon zomaar voor de lol ben ik heel benieuwd wat jullie met kerst eten dit jaar! Gaan jullie voor klassiek, doe je weinig moeite, zitten er gekke voedseltradities tussen, en waarom? Of blijf je thuis met een pizza? Vertel verteeeel! Waarom? Nou gewoon, vind ik leuk! Wij gaan dit jaar heeeerlijk eten. Dat komt omdat ik me tegenwoordig elk jaar met het kerstmenu bemoei. Toen mijn moeder net gescheiden was deden zij en mn zusje de inkopen omdat ik nog ver weg woonde. Ze hadden nergens over nagedacht en toen ik aankwam om 5 uur 's avonds was er nog niks gebeurd. Behalve dat mijn moeder een hele dikke bak vol gourmetvleesstukjes in een hele hete wok had gegooid en van het eiwit dat daaruit was gesijpeld een gestolde 'pannenkoek' aan het bakken was omdat ze dacht dat dat lekker was Inmiddels is mijn moeder, onder invloed van een vriendschap met turkse restauranthouders en de eigenaren van Le Souk, een stuk meer bedreven in de keuken en wat blijkt? Ze heeft zelfs talent! Dus dit jaar maken wij: Herfstige perencake met witte chocola en kruidensiroop (ik)- nog nooit gemaakt, maar het recept is uit mijn nieuwe geweldige kookboek van Yvette van Boven dus dat moet wel gewoon ernstig belachelijk huilend lekker zijn. Hot Whiskey (ik)- dat is gewoon lekker een flinke scheut whiskey, een schijf citroen, suiker, een kruidnagel en dan heet water er over. Verwarmend en verfrissend tegelijk. Krijg je honger van! Tatin van gecarameliseerde aubergine (ik)- elders op het forum heb ik het recept hiervoor al eens gedeeld - echt goddelijk, danwel hemels! Linzensoep (mama)- nog nooit gehad, maar mama's soepen zijn altijd vurrukkuluk! Groente en vlees stoofpotje (mama) met gegrilde geitenkaaspolenta (ik)- hardgeworden polenta met geitenkaas aanbakken in de grillpan, oh dat is zo lekker om te soppen in het kookvocht van zo'n kruidig gemarineerd herfstig stoofpotje! Herfsttiramisu (mijn broertje)- een tiramisu obviously, maar dan iets met bramen. Ik heb geen idee, mijn broertje is niet zo van de toetjes, maar volgens mij weet ie wel wat lekker is! London Fog (mijn broertje)- earl grey thee met vanille-caramelsiroop en opgeschuimde melk. Ja goh, vast ook erg lekker. Nou, ik denk dat dat wel lekker wordt allemaal Nu jullie!
Geplaatst: 23 december 201312 j Klinkt inderdaad goed!!! Die aubergine ga ik ff opzoeken... En die Souk-clan ken ik ook... eh... misschien ken ik je moeder wel??? Mijn moeder kan dan altijd al goed koken en vandaar dat ze het kerstgebeuren dus niet aan ons overliet (behalve sporadisch keertje). Ook al liet haar gezondheid al dat geredder helemaal niet toe, krom van de pijn toch doorgaan, eigenwijs als wat. Ze heeft ook nogal control-issues... Nu haar gezondheidsstaat dusdanig is dat ook zij moet inzien dat het niet meer gaat en wíj weigeren om met kerst uit eten te gaan, zijn wij (broer en ik) dus éindelijk aan de beurt. Ik roep dus al een jaar of 10 (als het niet meer is) dat ik (wij) het wel wil doen... maar ja... roepende in de woestijn... Het idee dat ze dus geen boodschappen voor die dag hoeft/mag doen gaat er dus ook niet echt in. Heb net voor de zoveelste keer verteld dat ze niets hoeft te kopen, wij alles thuis koken/voorbereiden, daar opwarmen. Dus nix nodig!... Geheid dat ze toch weer van alles heeft gekocht...Ooit... toen we ook eens mochten koken (hele dag in Italiaans thema) had ze het voor elkaar gekregen dat ze er een complete maaltijd náást had gekookt! Kip, peertjes, geb. aardappel, boontjes, appelmoes... En zij de enige die er van at... enigszins demonstratief... lekker hoor, wil je ook wat?! Oftewel... moeilijk af te richten die moeder van mij. Maar goed... het menu... ff de stapel boeken er weer bij pakken: Dit jaar Indiaas thema (= makkelijk thuis voor te bereiden):Lunch: Pompoensoep van mijn broer, waarschijnlijk deze:http://www.culy.nl/recepten/het-ultieme-pompoensoep-recept-van-masterchefs-matt-preston/ Tussendoor:Kofta balletjes (helaas niet pittig want kan mams niet hebben, met yoghurtsausje, ik)Garnalensaté op sereh (eigenlijk zijn het meer garnalencakejes... heb ruzie met dit recept... , ik)Kokos Barfi (kokos-kardamom zoete hapjes, ik)......... misschien nog iets... van mn broer zn kant.... En dan als alles goed gaat komt er 's avonds op tafel:Nalli Korma Lucknow (Lamsschenkel Korma, nét de práchtige lamsschenkels opgehaald, ik)Kip Badam Pasanda (Kippedijtjes in amandel-yoghurtsaus, ik)Bijgerechten:Dum Gobhi (gestoomde bloemkool, van mn broer)Palak Panir (spinazie met zelfgemaakte panir kaas, ik)Komkommer Raita (ik)Cachumber van ui en tomaat (ik)En als dessert:Maakt mijn broer een Trifle... Had ie al bedacht voordat we het Indiaas thema gingen hanteren. Maar door de bezetting van India door de Britten past het dan toch ook wél weer... Dat moet het dus gaan worden... Lig helemaal op schema... vandaag een curry maken, morgen een curry maken...
Geplaatst: 23 december 201312 j Auteur Oh heeerlijk. Ik ben ook dol op lam! Hoewel ik me altijd lichtelijk kannibaal voel als ik het eet (mijn achternaam is... jup! ). Wat ontzettend veel eten zeg. Zijn jullie met een grote familie?
Geplaatst: 23 december 201312 j Met zn zesjes... Maar het is de bedoeling dat je dan van alles een béétje neemt... dus... geen grote pannen vol dus... BIJ gerechtjes... Een concept dat mijn broer ook niet schijnt begrijpen... komt vast met een reusachtige bloemkool aan... want... die zijn nou eenmaal zo groot zei hij... en dan gebruikt ie ook het hele ding maar gelijk... Ach... en beter te veel als te weinig toch? Daar hebben we de Tweede Kerstdag voor... en de derde... Lam komt bij Nazar weg... heel goed vlees daar! Toen ik er net was werd de vleeskoeling éven bijgevuld... 16 schaapskarkassen kwamen langs mij heen... Hmmm... nu wordt ik wel nieuwsgierig... Lam... Lamsma... Lamstra... Lamstraal...
Geplaatst: 23 december 201312 j voor het eerst komt mijn moeder haar vriend en mijn broertje bij mij eten met kerstmis! YES eindelijk mijn beurt en ik heb er zin in! Ik hou van koken dus het wordt een heel uitgebreid diner. Mijn vriend is nogal een moeilijke eter dus ik heb wel een menu gekozen die iedereen lust:) Zo kan er in elke gang worden gekozen tussen verschillende gerechten zodat niemand honger hoeft te leiden:) Soms dan wat standaard maar met de toetjes komt dat helemaal goed iedereen houd van toetjes en ik vind het geweldig om ze te maken! Dus hier ons menu Als voorgerecht huisgemaakte tomatensoep ( een van de weinige soepen die mijn vriend lust, het was dit of kippensoep) Met zelfgemaakte kaas stengels met sesam en stokbrood als hoofdgerecht een trio van vlees ; biefstuk, varkenshaas en lamsrack. Met verschillende soorten groenten zoals worteltjes , witlof , boontjes etc. Gebakken aarappeltjes en aardappel kroketjes:) En als Dessert; Een TOETJESBUFFET! ik hou van toetjes Ik maak een 3 kleuren chocolade mouse taart, bosvruchten mouse taartjes met lange vingers , yoghurt panacotta en huisgemaakte sinaasappel ijs dus er is weer genoeg te eten voor iedereen. ik ben ook nog druk bezig met de tafel decoratie. het wordt een rood thema. En ik maak van zuurstokken de naamkaartjes houders.
Geplaatst: 23 december 201312 j 1ste kerstdag met zn 2tjesvandaag een mooi stuk varkenshaas gekregen. dus het wordt iets met varkenshaas maar nog geen idee wat... 2e kerstdag bij mijn ouders. dan wordt er uitgebreid gekookt en de bedoeling is dat iedereen wat doet. hoofdgerecht: varkensrib-eye in rodewijnsaus uit de ovennagerecht: yoghurt panna cotta met framboosde rest is nog een verrassing.
Geplaatst: 23 december 201312 j Kerstverhaal:Ooit ging ik met ex-Lie met kerst een weekje naar Texel. 1975. We hadden het huisje gehuurd vanaf kerstavond. Met een late boot aangekomen bleken alle winkels dicht, en wij op een eenzame plek op het eiland te zitten. Het hagelde en het sneeuwde en het was er zo..enfin..je kent het liedje.Lopend moesten we naar de plek van het huisje..rugzak op. In een klein dorpje was er nog iemand bezig een winkel op te ruimen..hij wilde ons wel koffie, wortels, aardappels, een blik cornedbeef en uien verkopen. meer ging er niet in de rugzak.Je begrijpt de volgende dag raakten we ingesneeuwd. De traditie van hutspot met kerst heb ik daarna echt nog heel lang volgehouden..(t liefs nog vegetaries, omdat ik het nu eenmaal zo zielig vind..is het een keer vrede op aarde moeten we zo nodig toch de kip/kalkoen/gans/lam enz. opeten) maar de klachten van mijn gezin werden steeds groter en luider. "Als jullie perse dan vlees en zo willen koken jullie zelf maar" schijn ik geroepen te hebben. Nu is de traditie dus gourmetten. En zelfs niet eens vegetaries Nou ze doen maar, ik bak wel wat wortels en ui in mijn pannetje We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 23 december 201312 j Wij weten het lekker niet, zijn uitgenodigd.Zal wel lekker zijn, de dame is italiaanse. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 23 december 201312 j Leuk verhaal Appelvrouw! Ik maak niets speciaals met kerst, we doen er eigenlijk niet aan dit jaar… (wegens familieomstandigheden eerder dit jaar, geen feestdagen voor ons) We zijn gewoon met zijn tweetjes tot 2 januari. Op kerstavond wil ik dan nog wel ietsje meer mijn best doen qua menu: Morgen, kerstavond: knoflooksoepje voor. Vlaams stoofvlees met bier, zelf gebakken/zelfgemaakte frietjes, zelfgemaakte mayo met verse eitjes van de kippen.Een salade van witte bonen en flageolettes met groene koriander en walnoten, citroen, knoflook, komijn en paprika (poeder). gestoofde koolrabi met citroen en room. Stoofpeertjes met custard na. Woensdag iets uit de vriezer vissen. Donderdag buiten in de tuin leemovenpizza en wortel/ramanas salade met rozijntjes en citroen. En dan natuurlijk warme chocomel met slagroom na, het zal wel fris zijn buiten, dus nemen we er ook een perenpalinka bij
Geplaatst: 23 december 201312 j Hoewel wij normaal gesproken 1 van de 2 Kerstdagen stamppot boerenkool eten, is het nu iets anders geworden. Dag 1 brunch met 2 goede vrienden:Versgebakken brood, eigengemaakte broccolissoepkerststolKipstukjes van de bbqgeitenkaassoufflésaladeBanoffeepie Dag 2 met schoonouders en zwager:Pasteitjes met ei en baconkipstukjes van de bbqgarnalen in filodeegfrittata met aardappel en blauwe kaasBanoffeepie
Geplaatst: 23 december 201312 j Neeeee, dit jaar eens niet weer de bakplaat(die hebben we nu wel weer gezien) en ook geen rollade.1ste kerstdag niet thuis maar, Indisch. kipkerriesoep, boem boem Bali, gehaktballetjes in Indische satesaus etc.2de kerstdag als tussendoortje/voor de lekkere trek home made bonbons van Vliesbloesenstroop met Hazelnoten en melk en/of pure chocolade bestrooid met wat nogatine enhome made kippenragout(heb ik net staan maken) met home made pasteibakjes.Het menu eerst een Italiaans-soepje weet nog niet zeker welke smaak(denk wel opbasis van tomaat) met home made brood en kruidenboter dan een kleine lasagne home made van vers gemaakte pasta en als hoofd gerecht friet met rosbief en salade.Toe home made ijs(zou zomaar uit een pakje van Van Gils kunnen komen(lekker ijs dat toverijs) erg makkelijk je hoeft niet te roeren e.d. enkel invriezen) Kan dus wel lavendelijs worden om het Italiaans te houden of lavendelkoekjes ook home made bij de koffie als laaste toetje na het ijs. Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.
Geplaatst: 23 december 201312 j Helemaal geen gekke dingen, gewoon normaal net als elke andere dag, heb dienst en dan ook nog eens dubbelen dienst, dan eet ik liever niet te veel en ook niet te zwaar. En met nieuwjaar ook dubbelen dienst pfff krijg je overal oliebollen onder je neus en dan krijg je het niet over je hart om nee te zeggen pfff tegen die oudere mensen, maar een dag later pffff volgens mij moet ik dan ook werken Dus dit jaar gewoon een boterham met kaas.
Geplaatst: 23 december 201312 j Auteur Alles is bij jou home made met een home made sausje of niet stan? Toch grappig dat er zo veel mensen zijn die er een stampot traditie op nahouden. Ik las het al in een kookboek en heb het van de week ook meerdere keren op tv voorbij zien komen, en nu dus ook hier in dit topic. Gek genoeg hoor ik dat dit jaar voor het eerst, ik had nog nooit eerder van kerststampottradities gehoord. Zouden al die families er een verhaal a la Appelvrouw op nahouden, of is het gewoon een nieuwe rage? Geniaal verhaal overigens!
Geplaatst: 24 december 201312 j Tsja Mijke, als je veel allergieën hebt moet je wel. En ik moet zeggen ook zeker niet minder lekker e.d. Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.
Geplaatst: 24 december 201312 j Dat van die stampotten en 'traditie' hoor ik ook veel om me heen, maar dat was 20 jaar geleden toch ook al wel zo. Zulke feesten hangen van tradities en familie aan elkaar toch ? Hier geen stampot overigens. Ook hier wordt de familie bij elkaar gehaald en doen we allemaal een deel van het menu en dan komt dat in de loop van 1e kerstdag bij elkaar bij moeders. Die moeder wordt in haar stoel vastgebonden en de keuken wordt overgenomen door dé koker van het stel ( dat ben ik niet ). Mijn zus heeft me 2 weken geleden benaderd of ik dan de stoofpot wil maken en voor de aardappelen ( uit de tuin ) wil zorgen. "die worstvormige dingetjes van van de zomer, heb je die nog? ". De Pink fir apple's gaan dus als ovenschotel mee. Verder gaan er prei en selderij en zoete peen ( van de buurtuin ) en uien in de pot. Eigengetrokken bouillon, een fles wijn en een hele hoop andere dingen, waaronder mooie ontbijtkoek van de bakker en vijgen, veel knoflook enz. Vlees ga ik zo halen, is al besteld. 1,5kg hele mooie succade. Ga ik het vanmiddag maken. Andere onderdelen van hetgeen er op tafel komt, zijn mij niet bekend. Mijn zwager heeft de regie verder. En dat is hem helemaal toevertrouwd 2e kerstdag doe ik eigenlijk niet aan. Kerstontbijt des te meer. Hier eend en zalm, warme broodjes, sappen en zoet bij het ontbijt. Nou ja ontbijt. Niet 's ochtends vroeg hoor.
Geplaatst: 24 december 201312 j 1e kerstd: ontbijt bij vrienden, verrassing; avondeten met kids: garnaalkroketje (hadden we al gemaakt) op een slabedje uet, pomposoepje uet, knolselder uet/kaas met kartoffelpuffer uet en zalm, ijs met aardbei uet toe2e kerstd: eten bij familie, verrassing 24 december 201312 j aangepast door Gast
Geplaatst: 24 december 201312 j 1e kerstdag is onze zoon jarig,dus hebben we de hele dag zo'n beetje visite. Doordat je de hele dag een beetje dooreet,heb je eigenlijk geen honger meer 's avonds. We gaan BBQ en.D.w.z. de haard gaat buiten aan,en wie zin heeft kan er een lapje vlees o.i.d op leggen.Tweede kerstdag erwtensoep,dat eten we altijd 2e kerstdag. Meestal gingen we 2e kerstdag op vakantie met zn allen,en dan was dat erg makkelijk. Ik maak een pan van tevoren,en vries dan porties in. Maar de kinderen zijn nu groter,en willen niet meer met paps en mams camperen,dus blijven we nu thuis,en gaan paps en mams daarna weg.
Geplaatst: 24 december 201312 j Gezellig tafelen met het gezin. Vermits de vrouw moet werken, vroegdienst vandaag, en ook morgen, houden we het eenvoudig, maar toch feestelijk :Aperitief met warme toastjes;Aspergeroomsoep;Zelfgemaakte kroketten met rosbief (eens geen hert of canard of..) en verschillende soorten groente.Zeker ook veenbessen, is een traditie.Ijsbollen met veel eigenbereide advocaat. Aan iedereen : maak er een gezellig, prettig of zalig zo u wil, feest van !!
Geplaatst: 24 december 201312 j Auteur 1e kerstd: ontbijt bij vrienden, verrassing; avondeten met kids: garnaalkroketje (hadden we al gemaakt) op een slabedje uet, pomposoepje uet, knolselder uet/kaas met kartoffelpuffer uet en zalm, ijs met aardbei uet toe2e kerstd: eten bij familie, verrassing uet?
Geplaatst: 24 december 201312 j Mijke zie : https://www.moestuinforum.nl/topic/6398-wat-heb-je-net-gegeten-uit-eigen-tuin-2 Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.
Geplaatst: 24 december 201312 j Auteur Dat verklaart absoluut niks. Sorry, voor deze blonde mevrouw zullen dat soort zaken wat beter uitgelegd moeten worden
Geplaatst: 24 december 201312 j uet = Uit eigen Tuin (zoals de titel van dat topic ook al zegt) Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.
Geplaatst: 24 december 201312 j Auteur OOOOOOOOOOOOooooooooooooooooooooooooooooooohhhhhhhhhhhhh........!!!
Geplaatst: 24 december 201312 j tsja... nuetuepvdguevvahg oplossing onder aan de bladzijde (even je pc op zijn kop houden)
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.