Bit Geplaatst: 20 augustus 2013 Geplaatst: 20 augustus 2013 Tja. Ik weet niet. "Heirloom" vind ik eerlijk gezegd een erg vaag ( wel mooi hoor , heeft iets mysterieus ) begrip he ? Maar inderdaad. Het zal ook een heirloom zijn. Zoals de Rose de Bern ook zal zijn ? ( weet ik eigenlijk niet ) Heirloom , is dat niet per definitie altijd 'onbenoemd' ? Maar dan wel een 'ras' wat al jaren en jaren zonder veel invloeden van buitenaf doorgaat en doorgegeven wordt ? Dat is toch Heirloom ?Dan is die Oekraïner een Heirloom ja. Ik denk dat je alle anderen er steeds uit zou moeten halen. De gele en de andere. Alleen die ene grote gelobte roze-rode. Je ziet het trouwens al als zaailing. De zaailingen zijn bijna paars-grijze planten. dun slank blad. Onverwisselbaar met andere tomaten. Maar nee. Heirloom is niet speciaal 'closed'. Tomaten zijn nooit closed. Maar kunnen bestaan door de enigszins "zonder invloeden van buitenaf " Quote
geedee Geplaatst: 20 augustus 2013 Geplaatst: 20 augustus 2013 Ja mysterieus wel inderdaad...n linkje: http://www.levenvanhetland.nl/groenterassen.htm maar of we daar nu wijzer van worden? Quote
Frans Geplaatst: 20 augustus 2013 Geplaatst: 20 augustus 2013 Ik denk dat open pollination en closed pollination zich het best als volgt laten omschrijven : Closed pollination .Een bevruchting waarbij geen andere bloem nodig is omdat de bloem zowel een stamper als meeldraden bevat. Closed pollination is dus zelfbevruchting zeg maar . Tomaten zijn closed pollinated al is kruisbestuiving best mogelijk. Open pollination .Een bevruchting waarbij meerdere bloemen noodzakelijk zijn , mannelijke en vrouwelijke , omdat de een meeldraden bevat en de ander een stamper . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
dennislp Geplaatst: 20 augustus 2013 Geplaatst: 20 augustus 2013 Bit, dat die zaden opdrogen.. Zo te zien had je ze in open bakjes? Ik deed dat altijd in gesloten bakjes die op een warme plek zette. Lekker warm en het vocht kon geen kant op. Ontstond een vieze zooi, maar na het spoelen in een zeef had ik schone zaden. (Maar de zand-methode heeft m'n voorkeur) Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
geedee Geplaatst: 20 augustus 2013 Geplaatst: 20 augustus 2013 @ Frans ....Dat klinkt inderdaad heel aannemelijk hoe jij t vertaald .... wil je tóch nog s even voor me kijken op de volgende site? : http://www.tomatofest.com/about-our-tomato-seeds.html en wel de 2e alinea naast t 2e plaatje "Gary Cleaning Tomato Seeds " (daardoor was ik namelijk aan t denken geslagen, omdat ze kweken met alleen "open" en ik me nu afvroeg bij jouw vertaling, hoe die fa. dan zaadgaranties kan geven want dan zouden er van allerlei soorten tomaat uit je zaadjes kunnen groeien...toch?) Let op ...ik vond dit een geweldige pagina met heel veel info en ik was er zomaar 3 dagen in verdwaald Quote
Frans Geplaatst: 20 augustus 2013 Geplaatst: 20 augustus 2013 Het ziet er naar uit dat ik mijn verklaring over open en closed pollination terug moet nemen geedee . De site waar ik die uitleg vond vind ik jammer genoeg niet zo snel meer terug . Wat ik nu vooral vind doet denken dat closed pollination de techniek is om hybride zaden te produceren en dat de term open pollination alle wijzen van natuurlijke bevruchting omvat. Open pollination is natural cross-pollination by insects, birds, wind or water or by self-pollination from male and female flower parts on the same plant. Open-pollinated plants tend to produce seeds that grow into descendants that closely resemble the parents. These seeds can be saved from year to year. The opposite of open pollination, according to the National Gardening Association website, is closed pollination. This is pollination between two selected parent strains under controlled conditions to produce hybrid seed. Seeds from hybrid varieties generally can’t be saved because they may be infertile or will produce plants that don’t resemble the hybrid. Niet-hybride tomaten zijn dus open pollinated. The heirloom tomato is one of the most basic examples of an open pollinated (or non-hybrid) cultivar. Heirloom tomatoes are typically grown organically and by small farmers, and they rely on nature to evolve and change season after season. Heirloom tomatoes are typically grown by saving the seeds of one generation of tomatoes, to be planted in the next growing season. This means that each tomato plant is generally unique and has distinct characteristics. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
speets Geplaatst: 20 augustus 2013 Geplaatst: 20 augustus 2013 (aangepast) 30 juli 2014 aangepast door Gast Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
malouis Geplaatst: 20 augustus 2013 Geplaatst: 20 augustus 2013 Het schimmelproces is nix voor mij omdat ik die schaaltjes dan vergeet... en dan is het één hele koek opeens... Heb ik vorig jaar geprobeerd. Voor attente mensen is het waarschijnlijk wel wat... En misschien waren de tomaten nog niet rijp genoeg Bit? Dat ze daardoor misschien minder vocht hadden... misschien (ik bedenk ook maar wat... ) Wat dan te doen... Keukenpapier is ook niet geschikt want daar blijft het aan kleven... Ik drapeer/verdeel ze op de achterkant van een gebruikte envelop... zaadjes laten drogen en later met de nagels de zaadjes eraf wippen... (kan die flopjes dan zelfs op de verwarming leggen om het proces te verspoedigen... )Das wat wel voor mij werkt... misschien niet helemaal ok... maar de zaden kiemen wel dus... Ik neem gewoon een lap ( stuk van een oud laken of zo), mik daar de tomatenzadendrab op en wrijf die even stevig.De drab zit dan aan de lap, en de zaden mogen verder drogen op een stukje papier. Quote
geedee Geplaatst: 20 augustus 2013 Geplaatst: 20 augustus 2013 Wat ik nu vooral vind doet denken dat closed pollination de techniek is om hybride zaden te produceren en dat de term open pollination alle wijzen van natuurlijke bevruchting omvat. Dwz dat ik tomatenzaad uit elke tomaat haal en kan zaaien om een(bijna)zelfde nazaat te krijgen, zolang het geen F1 betreft.......heerlijk simpel Thanks! Quote
speets Geplaatst: 21 augustus 2013 Geplaatst: 21 augustus 2013 (aangepast) 30 juli 2014 aangepast door Gast Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
henkg Geplaatst: 9 september 2013 Geplaatst: 9 september 2013 Weer terug naar zaadwin methodes:Als het ervan komt (bijna al mijn tomaten zijn al rijp geplukt en op) ga ik met de zaden van een tomaat alle drie de methodes toepassen. En daarna een kiemtest doen, om eventuele verschillen in kiemen te zien. Wordt wellicht vervolgd ... O ja, over uitdrogen bij de gist-methode: ik voeg wel wat water toe, en dek af met folie met daarin een paar gaten geprikt. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
geedee Geplaatst: 9 september 2013 Geplaatst: 9 september 2013 Ik heb in 2011, behalve supermarktzaden uit een vleestomaat, heel eigenwijs, óók zaden uit een Tros-tomaat genomen die in 2012 weliswaar mooi kiemden en dezelfde plantjes gaven, maar in juli/augustus 3 totaal verschillende vruchten : roze kleintjes, dunne langwerpige niet als tros, en redelijke tomaatjes in trossen van 5. Dat zaad heb ik weggegooid.....de vleestomaat zaai ik nog steeds Quote
henkg Geplaatst: 16 september 2013 Geplaatst: 16 september 2013 De verschillende methoden vergeleken: ik ga ze testen. Iedereen zweert bij zijn eigen methode. En als dat gewoon goed werkt, waarom iets anders proberen? Toch wil ik de verschillen weten (als ze er al zijn). Een tomaat gekocht (al mijn eigen tomaten zijn al rijp geoogst en op).Hieronder zie je achtereenvolgens:- de gistmethode- de zandmethode- de bakpapier / keukenrolmethode. Over twee weken -als de zaden kurkdroog zijn- doe ik al een eerste kiemtest. En ergens in maart volgend jaar de definitieve test. Wordt vervolgd. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Berry Geplaatst: 16 september 2013 Geplaatst: 16 september 2013 Interessant onderwerp!Ik blijf het even volgen. Quote http://www.hetnieuwemoestuinieren.nl
Erny Geplaatst: 16 september 2013 Geplaatst: 16 september 2013 Moet even lachen hoor... want... probeer ik ook eens de gist-methode... Zaden van Bit's zn gele Oekrainse reuzen, laten gisten, afgespoeld, op schoteltje in de vensterbank om te drogen... dacht ik...Want keek net of ze al droog waren... zie ik dit: Lekker potent hoor die russen... Denk dat ik maar weer overstap op mijn envelopmethode want hier moet ik echt teveel in de gaten houden zo te merken... Quote
malouis Geplaatst: 16 september 2013 Geplaatst: 16 september 2013 He, je bent begonnen met Tomaten met Kerstmis?!? Quote
henkg Geplaatst: 23 september 2013 Geplaatst: 23 september 2013 De vier verschillende methoden: kiemtest met zaden van een en dezelfde tomaat is nu gestart.(De definitieve test komt begin maart volgend jaar)Vlnr: Gist; zand; bakpapier; keukenrol Wedden dat de ?? het eerste opkomt? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
henkg Geplaatst: 30 september 2013 Geplaatst: 30 september 2013 Zes dagen later: Bij een temperatuur van ongeveer 21 graden. Geen bodemverwarming.Weinig tot geen verschil dus.Edit: Van de keukenpapier set is er slechts 1 van de 3 zaden goed opgekomen. Nu zijn drie zaden te weinig om conclusies te trekken. Maar goed: deze test is niet geheel representatief. Zaaien doe je normaal pas in het volgende voorjaar. In maart herhaal ik dit, uiteraard met de bewaarde gewonnen zaden. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
thea Geplaatst: 25 september 2014 Geplaatst: 25 september 2014 Als ik tomaten zaad wilt winnen.een rijpe tomaat de inhoud in een potje met water en deksel doen .Elke dag even schudden en na een week door een theezeefje halen en misschien nog na spoelen. Zo krijg ik hele mooie zaadjes. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Pietl Geplaatst: 25 september 2014 Geplaatst: 25 september 2014 Ik doe gewoon een potje, zaadjes erin, redelijk wat water en wegzetten op een plek waar niet teveel gepasseerd wordt (geur).Ik doe ook vaak klein beetje gist er al bij om het proces te versnellen maar dit is strikt genomen niet nodig. Als je er genoeg water hebt bijgedaan heb je hier geen omkijken naar, dan mag je het "vergeten". Quote
geertlaurent Geplaatst: 25 september 2014 Geplaatst: 25 september 2014 Klopt, ik zet ze meestal in de garage boven op het rek met ruim voldoende water in een potje (babyvoeding) en dan laat ik ze staan tot alle schimmel bovendrijft.Daarna voorzichtig afgieten, zo gewoon in de afwasbak en wat in het potje overblijft lepel ik uit op een stuk keukenrol en laat ik drogen in de veranda. Lukt goed, maar zie dat ze in het potje geen licht zien of ze gaan kiemen (had ik aan de hand toen ik 3 dagen lang de garage aan het opruimen was en er constant licht was daar waar de garage normaal aardedonker is. Quote
dirk71 Geplaatst: 3 oktober 2014 Geplaatst: 3 oktober 2014 Ik heb de methode met droog zand uitgeprobeerd en het resultaat was super. Geen stinkend gedoe en tamelijk proper zaad. Quote
Groentjuh Geplaatst: 3 oktober 2014 Geplaatst: 3 oktober 2014 Keukenpapier heb ik geprobeerd maar daar was ik snel van genezen, plakt veel te veel. Ik spoel ze af in een zeef, en droog ze dan op een theedoek. Ze worden misschien niet 100% schoon maar zou dat over een paar maanden het kiemen nog remmen ? Quote “The cost of sanity is alienation” - Terence McKenna
runninggirl Geplaatst: 3 oktober 2014 Geplaatst: 3 oktober 2014 Ik heb het voor het eerst gedaan met van dat goedkope schurende wc-papier, dat ging prima! Quote
Roland Geplaatst: 19 juni 2016 Geplaatst: 19 juni 2016 Hoeveel jaar blijft tomatenzaad goed kiemkrachtig? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.