Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Geert, niks houdt je tegen om met andere Belgen een envelop te beginnen. Maar je kunt denk ik het beste een nieuw topic aanmaken om de interesse te peilen. Veel Belgen zullen uit praktische overwegingen dit topic niet volgen wellicht? Bovendien is het met de 3 "nederlandse" enveloppen al wel een tikje onoverzichtelijk soms

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Als het goed is krijg ik de evenlop over een paar maanden (lol). Ik heb alvast wat zakjes klaar staan om er in te stoppen (van alles en nog wat).

Geplaatst:

Wauwie, wat een keuze was dat... Had alleen weinig echt originele dingen om aan te vullen, dus heb er vanalles ingestopt wat ik over had. De "envelop" is weer wat dikker geworden en al onderweg naar de volgende! Wederom als brievenbuspakket, dus goed te volgen.

Geplaatst:

En enveloppe a is hier net binnengekomen! Ik stuur ze maandagavond of dinsdagochtend door naar de volgende!

Geplaatst:

Tuin1991 heeft PM.

Eindelijk komt de volgende ronde dan toch echt in zicht mensen Gaarne even laten weten als je de volgende (voorlopig laatste) ronde niet (meer) meedoet. De envelopstarters staan voor komende ronde op het einde van de lijst, zodat zij de zaden kunnen uitzoeken op houdbaarheid/kiemkrachtigheid. Komt dat voor een van jullie om welke reden dan ook niet uit? Dan hoor ik het graag!

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Een paar ideeën voor volgende jaar/ronde, zo dat het meer succesvol kan zijn. Dit is maar mijn mening.

1. Meer info over de zaden dat je in de envelop gooit. Ik zie vaak zakjes met alleen "tomaat"erop, dat zegt me niks. Geef een soort + expiratiedatum en een korte beschrijving mee. Ook je naam, want het is leuk om te weten wie ik moet PB sturen om extra info te vragen. Het neemt maar 30min om iets in te typen in Excel over, bijvoorbeeld, 5 zakjes zaad dat je in de envelop stopt en dan moet je het text maar uitprinten. Ook geen probleem als je het met de hand doet, maar doe het aub.

In beide envelopen dat ik heb gekregen heb heb ik zakjes gevonden zonder naam, met verkeerde naam of zonder info. Bijvoorbeeld in laatste envelop was een zakje met Red Coral erop, ik moest 30min in internet zoeken wat dat was. Uiteindelijk denk ik dat het een sla was met een foutje in de naam of zoiets.

2. Vaak zie ik zip-zakjes met 500 zaden radijsjes erin. Dat is niet alleen heel zwaar (en hoe meer gewicht, hoe meer het kost om te versturen), maar niemand heeft zo veel nodig. Als je heeft radijszaad over, doe dan een beetje in, maar niet voor 100 mensen. In de tweede envelop heb ik een grote zak met radijs Rambo gevonden. Zeker 10% van het gewicht van de hele envelop was onder die radijs, wat jammer, anders zou ik daarin meer leuke zaden hebben kunnen stoppen.

3. Bijna hetzelfde als nr 2. Sommige zaden zijn heel massief en zwaar. Denk hier aan bonen en pompoen. Van een geoogste pompoen krijg je 100 zaden en dan heb je natuurlijk te veel. Als je ze allemaal in de envelop doet + 2 zakjes erwten en bonen erbij is die zo zwaar, dat niks anders past meer bij. Ik vind het leuk als elke envelop wat pompoen, erwten en bonen heeft (zeg maar 5 zaden van verschillende rassen of 1 ras van elke drie), maar ik zie vaak dat envelopen 5 soorten bonen hebben en dan past niks anders meer in. In de eerste envelop dat ik heb gekregen heb ik een hele grote Lidl zak van pronkbonen gevonden. Ik dacht dat sinds ik de envelop zo heb gekregen kan ik hem ook zo doorsturen. Het resultaat was eigenlijk dat ik voor een postpak moest betalen in de postkantoor en niet voor de brief want hij was door die bonen te zwaar. Dat was niet leuk, maar ik had geen andere keuze.

4. Gooi nooit een hele nieuwe zak van zaden in de envelop, zeker als het nog helemaal vol is. Ik snap als het een kleine zakje is, dan doet het geen kwaad of een zakje met 5 komkommerzaden erin, ook geen probleem. Die karton zakjes zijn mooi, maar heel zwaar en groot en meestal zitten er 500 zaden in (je kunt op de zak lezen hoeveel er in staan).

5. Diversiteit! Dit is een zadenenvelop voor beginners. Als je een beginner bent dan doe je wat je maar over hebt, dat snap ik, maar als je thuis een keuze heeft denk dan aan wat de envelop nog niet heeft. Iets dat een beetje speciaal is, en je hoeft zeker niet 100 zaden weg geven, doe maar een paar. Ik denk dat iedereen heeft al thuis sla en radijsjes, dus een envelop met 100 soorten radijsjes en sla....mmm ja, liever een envelop met 5 soorten aubergine, paprika en tomaat, want dat is wat beginners ook voor zoeken. Hetzelfde met bonen, erwten en pompoenen. Ja, ze zijn leuk, maar veel beginners tuinieren in potten of hebben weinig ruimte, ik denk dat ze kunnen beter een nieuwe komkommersoort gebruiken dan dat ze ruimte hebben voor 3 soorten bonen.

Daarom heb ik in mijn eerste envelop fruit gegooid, zoals watermeloen en meloen. Dat is iets dat niet iedereen heeft, en van die 5 zaden kunnen veel mensen fruit kweken, want meestal heb je maar 1 nodig. Ook heb ik schorscheneer zakje erin verstop, een vergeten groente, leuk om te proberen dacht ik (en ik vind hem nu al heel erg lekker).

In de tweede envelop heb ik paprika, aubergine en tomaat toegevoegd, want er waren geen vruchtgewassen in die envelop en dat was best schandalig

Wat denken jullie?

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Geplaatst:

Ik doe de volgende ronde graag mee

En ik ben het grotendeels met je eens Estemy afgezien van het feit dat ik wel op verschillende soorten radijsjes zit te wachten . Die zakjes zijn in de winkel erg groot en ik kan dat nooit kwijt voor de datum verloopt. Sla zaadjes idem dito bovendien wegen deze nagenoeg niets .

Ik vind het erg fijn als de naam, de expiratiedatum en de naam van de donateur op of in het zakje van de zaadjes te vinden is.

Over de diversiteit van de enveloppe die ik kreeg heb ik niet te klagen maar daar zat dan ook meloen en schorseneer in

Extra puntje gezien de enveloppe die verdwenen/ vertraging opliepen: ik ben dus pro brievenbus pakket a €3.84 met track code. Zo betaald iedereen hetzelfde en kunnen we het volgen.

Suus: dank voor het regelen en bijhouden van het topic

"Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"

Geplaatst:

Ik zit inderdaad ook weldegelijk te wachten op 100 soortjes sla, radijsjes, worteltjes, peultjes, boontjes,..., want ik heb met mijn kleine moestuintje op het balkon niet de plaats noch de omstandigheden om met succes grote tomaten, komkommers en aubergines te kweken . En sinds ik ook niet de plaats heb voor veel radijsjes, maar wel graag afwisseling zie, is het voor mij leuker als er wel veel verschillende soorten radijsjes de revue passeren . Iedereen heeft nu andere omstandigheden en de diversiteit zou er idd in moeten zijn dat iedereen er wat uit kan pikken, ook de mensen inderdaad die wél plaats hebben voor de tomaten, komkommers en aubergines. Kortom, ik ben er mee eens dat we best wat meer diversiteit kunnen gebruiken, maar dan zowel diversiteit in soorten als diversiteit binnen soorten .

Verder ben ik het helemaal eens dat het fijn zou zijn moest er wat meer info bij gestopt wordt. Bij sommige dingen heb ik me echt rot zitten zoeken achter wat meer info (@ Estemy: ik gok dat de misana red coral de mizuna red coral moet zijn.... maar dat is ook een gok, ga zometeen eentje zaaien geloof ik . ).

Het voorstel om de enveloppen op te sturen met een barcode vind ik een hele goede, doe ik zoiezo al.

@ Pascc: envelop is ondertussen onderweg naar je .

Geplaatst:

Ik denk dat ik een ander envelop heb ontvangen...

Ontzettend veel keuze, zowel aantal soorten zaden als diversiteit binnen de soorten. Ik werd er echt heel erg blij van Ik vond t juist fijn dat er veel zaden per zakje inzaten, zo kon er uithalen wat ik wilde, in de wetenschap dat degenen na mij ook nog genoeg hadden als ze hetzelfde zaad wilden hebben. (zou me schuldig voelen als ik de laatste zaadjes overal uitpik). Ook ik zie graag veel soorten, juist omdat ik op deze manier als beginner overal kennis mee kan maken.

Ik ben ook voorstander van het brievenbuspakket. Wat is die paar euro nou, als je nagaat wat je ervoor krijgt! Daar kan de winkel niet tegenop hoor.

Geplaatst:

Envelop is binnen! Ziet er zo op het eerste gezicht goed uit, ga op m'n gemak wat leuks uitzoeken én toevoegen. Volgende ronde doe ik graag weer mee!

Ik sluit me zowel bij Estemy als bij Kim aan; iets meer verschillende soorten is leuk maar niemand heeft 500 radijsjes nodig.. Aan de andere kant; die zakjes uit de winkel zitten er 2000 ofzo in en ze zijn niet lang houdbaar dus snap heel goed dat mensen ze via de envelop wegdoen; zo hebben er meer mensen wat aan. Maar als na een paar rondjes blijkt dat niemand die radijsjes pakt dan kunnen er rustig wat radijsjes uitgehaald worden. Dus als de envelopstarter uiteindelijk eens kijkt wat 'populair' was en wat totaal niet, dan kun je daar de volgende ronde op inspelen met z'n allen.

Wat betreft de optie om alleen kleine soortjes in de envelop te stoppen ook al is het een beginnersenvelop; op een balkon kan je (hoop ik, ga het dit seizoen uitproberen ) prima drie soorten bonen kweken (grote pot met 3 tonkinstokken en per stok een andere soort stokbonen) dus ik vind het wel aan de ontvanger zelf om te kijken wat je wel en niet op je balkon kwijt kunt; dus alle soorten en maten mogen van mij in de envelop. Graag zelfs

Het probleem van zware bonen etc. ondervang je dan inderdaad door altijd als buspakje te verzenden, dan mag je tot 2kg verzenden volgens mij. De zaden waren nu trouwens ook keurig verzonden als buspakje in een envelop met bubbeltjesplastic; goed dichtgeplakt etc . Dan heb je die gewichtsbeperking ook niet toch?

Wat betreft het doorsturen; ik word morgen geopereerd (niks ernstigs verder hoor) en kan dus pas maandag het pakje weer verzenden. De volgende heeft 'm dus als het goed is dinsdag. Naar wie moet ik de envelop doorsturen?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...