Dano Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Beste allen, Een vraag over kweekgras. Ik weet het, het forum staat er vol mee. Ik heb alle topics gelezen (thanks voor de info!!) En ben aan de slag gegaan. Even een check, ben ik goed bezig? Namelijk... Net gestart met een moestuin. In een deel van de tuin staat gras (zo'n 40m2 gok ik). ik weet niet zeker of het kweekgras is, maar het heeft lange wortels het is een grasachtige... Dus ik dacht, het zal wel kweekgras zijn. Googlend op dat onderwerp heb ik het volgende plan van aanpak gemaakt: Het stuk met een riek helemaal omschudden om zo het gras en alle wortels te kunnen verwijderen. Nu vraag ik mij af; moet echt ieder miniscuul worteltje eruit gehaald worden? Of kan het niet heel veel kwaad wanneer er hier en daar een klein stukje wortel blijft liggen? Anders zal ik er toch met een zeef ofzo door moeten? Daarna wil ik frezen of omspitten, zodat hetgeen wat er nog zou zitten, in ieder geval in losse grond zit en makkelijker te verwijderen is. ik weet dat frezen eigenlijk een no go is bij kweekgras, maar als ik eerst alle probeer te verwijderen..? Is dit voldoende denken jullie? Zo niet, dan ga ik met karton aan de slag, compost erover en een pompoen erop of courgettes ofzo. Als laatste troef heb ik nog winterrogge. Ik begreep dat dit ook nog wel eens wil werken. Dus als dit jaar geen succes was, zaai ik het eind van het seizoen winterrogge en dan volgend jaar een nieuwe start. Nog tips? Ik hoor het graag! Super bedankt voor alle info! groet,Dano Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Elk stukje rhizoom (wortel) wordt dus al snel weer een stuk kweek met gras...Het hangt af van de weersomstandigheden hoe snel ze groeien en hoe ze zich ontwikkelen. Je zou het komend jaar het schoongemaakte stuk heel goed kunnen bij houden... Elk grassprietje dat zn kop opsteekt even uitgraven tot je het hele ding te pakken hebt. Hiervoor is het handig als je grond lekker los is. Aan de sprietjes trekken heeft vaak geen zin omdat ze dan heel snel afbreken en de wortel achterlaten in de grond. Als je dat niet doet, of niet kan/wil doen zou ik voor de kartonoplossing gaan want anders heb je je tuin zo weer vol staan met kweek. Het is een geduchte vijand... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dano Posted January 23, 2014 Author Share Posted January 23, 2014 Thanks! Misschien kan ik het beste dat stuk een jaartje braak laten liggen. Dat zie ik meer zitten dan de karton actie. hij heeft een geduchte tegenstander... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Maak je geen zorgen. Je methode is goed. EN vervolgens gewoon lekker zaaien en doen. Ieder sprietje wat de kop op steekt kun je gemakkelijk, maar voorzichtig er uit trekken omdatje de grond los hebt gemaakt. Ik hoop wel dat je zandgrond hebt......Volgende spitronde, na een jaar, doe je weer hetzelfde: ieder sprietje wat je dan nog tegenkomt is van jou. Dan ben je er echt wel vanaf, zeker als je je werk serieus neemt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Dano. Kun je een foto maken van het gras en hier plaatsen? Dan kunnen anderen meekijken of het inderdaad kweek is. Waarom ik dit zeg is, dat de aanpak met karton van kweekgras toch wat anders (langer en vaker) moet zijn dan bij "gewone" grassen. Ik heb intussen wat ervaring opgedaan met gras- en onkruidvrij maken van stukken grond middels karton en compost. Als je het toepast op een grasveld of stukje met eenjarige onkruiden, dan volstaat het om karton te leggen, zorgen dat de stukken elkaar wat overlappen, met 4 a 5 cm. compost af te dekken. Zelfs als het gras vrij lang is en de eenjarige volop bloeien. Dan kun je na een maand of 3 gaten in het verterende karton maken en daarin al iets telen. Na ca een half jaar vind je van het karton weinig tot niets meer terug en heb je een mooi schoon bed. (Wel blijft wat schoffelen nodig, zoals in elke tuin). Wortelonkruiden echter zijn moeilijker te verwijderen. Sommige (zoals vooral fluitenkruid , maar ook ridderzuring, bosrank, distels en zevenblad als belangrijkste waarmee ik te maken had/heb) groeien soms na een aantal weken al weer door het karton heen. Mijn aanpak is het sindsdien om toch eerst een paar maanden systematisch alle wortels uit te steken en dan pas de kartonmethode toe te passen, waarbij ik het karton dubbel leg. Charles Dowding adviseert een 2x aanpak. De eerste keer verzwakken de wortelonkruiden als kweek, zevenblad , distels e.d. en tegen dat ze weer de kop opsteken leg je opnieuw een laag karton met compost erover. Op die manier is de grond een jaartje bedekt en volgens zijn ervaring is dat afdoende. Zijn 2x methode heb ik zelf nog niet geprobeerd, vooral omdat ik wat sneller resultaat wilde. Hoewel ik zelf nog weinig te maken had met kweekgras, is wat Erny zegt zeer waar! Systematisch en geregeld uitsteken met wortel en al is nodig....dat is aan het begin veel werk, maar wordt allengs gemakkelijker. En vooral: zorg dat een wortel of een zaadje nooit meer de kans krijgt om zich echt te vestigen, lange wortels te vormen of in het zaad te gaan. Dan is op den duur het vrijhouden van je tuin van echt lastige onkruiden eigenlijk een makkie. Zeker als je een losse bodem hebt met een compostrijke bovenlaag, dan schoffel je ze zo weg of trekt ze even uit voordat ze echte lastpakken kunnen worden. Succes! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Braak laten liggen zou ik zeker niet doen. Wat Dennis zegt, gewoon zaaien. En dan zo mogelijk de de kop opstekende sprieten verwijderen (niet bij de aardappels want die kunnen daar dan weer níet tegen), als dat niet kan doe je het gewoon als de oogst klaar is. Elke keer als je de grond bewerkt dus.Volharding loont zeker in dit geval. Observatie die ik heb gemaakt laatste jaren:Bij droogte steekt de rhizoom zn kracht niet in lange woekerende wortels maar maakt allemaal kleine uitlopertjes (als een octopus/of een hand...)... zodra het dan gaat regenen gaan die als een gék groeien en racen dan je hele bak/grond door... Rhizomen van meer als een meter lang zijn niet zeldzaam dan. En dat groeit eventueel in een maand (of 2)... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dano Posted January 23, 2014 Author Share Posted January 23, 2014 Ik heb nog geen detaill foto's, maar dit helpt misschien ook vast wat:Zo trof ik de moestuin aan in oktober. Ik kon nog niets doen, want ik kreeg de sleutel pas in januari: Na al het hoge onkruid te hebben verwijderd (klusje van niks, het zat allemaal heel erg oppervlakkig) hield ik het volgende over: De vorige eigenaar heeft nog geprobeerd met het oranje zeil wat op te lossen, maar dat is niet echt gelukt (zoals je op de foto's kan zien). Aan de rechterkant groeit op een aantal stukke gras. Dit ben ik nu aan het verwijderen. Dat gaat best goed, maar kost een hoop tijd. Ik zal dit weekend foto's maken van het gras, dan is het wellicht duidelijker of dit ook kweekgras is. Een hoop werk, maar een leuk stukje toch? Groeten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Poeh, dat is een behoorlijke klus. In dit geval zou ik in etappes gaan werken. Dus niet verwachten het hele stuk in één keer tegelijk kweekvrij te hebben maar de teelt erop aanpassen.Sommige groentesoorten kunnen wat beter tegen onkruid om zich heen als andere. Voor courgettes en pompoenen kan je bijvoorbeeld een broeibult maken met mest en compost en aarde waaronder dan het onkruid ligt. Als de oogst daarvan voorbij is kan je dat stuk weer een diepe cleansing geven wat betreft het onkruid en de kweek. Sommige groenten kan je op worteldoek (met gaten) telen bijvoorbeeld... en ook daarná dus weer een diepe cleansing geven. En dan kan je eerst je energie steken in wat stukjes land die je dan echt goed schoon maakt en die dan geschikt zijn voor bijvoorbeeld wortels/bietjes ed. En voor je voorjaarsbladgroente teelt een stuk schoon maken voor de wat fijnere gewassen... Aardappels kan je dus ook op een stuk zetten maar die mag je dus tijdens de groei niet verstoren anders maak je de "draadjes" kapot waaraan je aardappels moeten gaan groeien... Komkommer en augurk schijnen ook slecht te zijn in hun grond te delen met onkruid... Zo wordt het geheel misschien wat meer behapbaar... En zo probeer ik het dus ook te doen gezien alles in één keer mij echt niet gaat lukken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dano Posted January 23, 2014 Author Share Posted January 23, 2014 Ja stukje voor stukje, dat het behapbaar wordt en leuk blijft. Vast het grove werk nu en dan bed voor bed werken. het is een enorme klus. Maar zo leuk! Alleen aan het onkruid ruimen heb ik al plezier. Je ziet het gewoon opknappen! die pompoen is een goeie tip! ik heb ruimte genoeg, dus laat ik maar groot denken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Je hebt al heel wat advies gekregen en ook allemaal bruikbaar denk ik. Daar heb ik niet veel aan toe te voegen. Toch wat anders. Als je heel eerlijk bent, moet je even nagaan wat voor tuinier je bent. Je komt enthousiast over, Je hebt er zin in , maar denk je dat je dat lang gaat volhouden ?Zo ja. Dan hoef je je niet ál te veel zorgen te maken. Dan is het een gevecht om de langste adem. Het is het onkruid of het is jouw adem. 1 van beide wint.Wortelonkruiden zijn erg lastig ja. En ze hebben een lange adem ja. Maar niet het eeuwige leven ! Ik geloof dat ik een deel van de tuin dicht zou leggen, op welke wijze dan ook, moet je zélf de afwegingen maken hoe dat aan te pakken. Maar wel echt dicht zou ik doen. Dat is niet al te best voor je grondje. Maar ik redeneer zo: Dat is een tuin vol wortelonkruiden óók niet en in de verdere toekomst beloon je de grond.Je legt een deel van de tuin dicht. En een ander deeltje, dat ga je verder schoonmaken en ga je wat dingen telen. Je neemt een realistische maat. Gaat je dat goed af, neem je een stukje van de tuin erbij en maak je dat ook weer heel goed schoon en ga je telen. Ondertussen komen in je 1e teel-deel de onkruiden boven. Die blijf je echt heel systematisch weghalen. Jaren achtereen.Je neemt pas weer een nieuw stuk tuin erbij als je zeker weet dat je de eerste stukken wekelijks weet te behappen. Wekelijks het wortelonkruid weghalen. Het hele seizoen lang. Jawel , dat is echt veel werk hoor. Maar ondertussen heb je een tuin. Heb je teelt, heb je oogst. Kortom , de fún van een tuin.Zelf heb ik helemaal geen hekel aan onkruid weghalen , ik kruip graag door de tuin, maar er zijn er zat, die het op een gegeven moment ( een héél seizoen lang he ? ) toch écht wél zat worden. Het principe erachter is, dat welke plant dan ook, de plant leeft van het groen op de wortel. Haal je van die onkruiden zeer consequent het groen weg, zal de plant eerst verzwakken , en na een jaar of 3 volhouden ( na 1 jaar wordt het al minder werk ) Vrijwel verdwenen zijn. echt helemaal verdwijnen , na volhouden en volhouden, toch wel na een jaar of 5. Dan wied je nog maar weinig hoor ( van die wortelonkruiden dan he ? ) Ik vermoed overigens dat de groene grasdelen op het rechter deel van de tuin, geen kweek is. Dikke kans dat de echte hoeveelheden kweek links staan. Maar daar moet je dan een foto in detail van maken. Ik hoop dat je je niet de adem laat benemen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dano Posted January 23, 2014 Author Share Posted January 23, 2014 Dank voor jullie reacties! Dit gaat goed komen hoor! en ja, het is een enorme klus die veel tijd kost.Maar zoals ik al zei, het onkruid heeft aan mij een hele slechte.. Ik heb een heeeele lange adem. Stukje voor stukje, veel wieden en vooral bijhouden. Ik zullen zeker momenten zijn dat ik het onkruid helemaal beu ben... Dat kan ook niet anders. Maar ik hoef niet van mijn grond te leven, wat niet lukt, haal ik bij de super. Het is vooral een plek voor ontspanning, hoofd leeg en lekker bezig zijn. Tot nu toe heeft de tuin mij daarin nog niet teleurgesteld! Veel slechter dan het afgelopen jaar zal de tuin er dit seizoen niet bij liggen . Het kan dus alleen maar vooruit gaan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Je instelling is de juiste. Lekker je kop leegmaken en gewoon gaan. Hier op de tuin zie ik ook mensen die leggen hele stukken af met anti-worteldoek, landbouwplastic en wat voor spul nog meer. DEn aan de randen schiet het kweek hoog op. Karton heb ik hier niet gezien, maar zoals Bit al aangeeft is het niet echt goed voor je bodem. Even los van het gezicht wat het geeft. Ik wil niemand beledigen, maar ik noem dat lui tuinieren. Dan is of je tuin te groot, of je hebt te weinig tijd, maar er zullen vast nog wel andere geldige redenen zijn. Maar bovenal kun je dat stuk heel lang niet gebruiken! En je wilt toch lekker aan de slag of niet? Ik heb altijd geleerd schouders er onder. Als je aan iets begint, moet je het goed doen. Geloof me, ik kreeg een stuk tuin toegewezen, vier jaar terug, waar de honden nog niet op wilde schijten. Zo vol stond het met pispot, brandnetels en kweekgras, in de dikste mat die je maar kunt bedenken! Maar: als dit soort onkruid wil groeien, dan doet het ook iets goed voor je bodem! Ik heb met een greep steek voor steek alle wortels verwijderd. En iedere steek die ik nam, heb ik uitgeschud, zo hard dat alle zand en fijne deeltjes op de tuin bleven. Die toplaag is namelijk superrijk aan bodemleven en humusdeeltjes. Veel meer dan je in een aangeharkte moestuin vindt! En hoewel de grond bestaat uit zand en grind heb ik in het eerste jaar al erg goede oogsten gehad. Ik heb natuurlijk wel de tuin van een dikke laag paardenmest was het de eerste keer, voorzien. Na drie zaterdagen had ik 140 m2 schoon. En nadat ik de mest had ondergespit, gezaaid, gepoot en gekweekt, heb ik regelmatig alle onkruiden die nog de kop opstaken verwijderd. Zoals je al hebt kunnen lezen moet je vasthoudend zijn. Niet gaan lopen klooien met gif of plukken, maar gewoon als je iets ziet met wortel en al verwijderen. In het begin van het tweede jaar kwam er nog steeds hier en daar wat op, maar het was echt de moeite niet. Al in het begin van het tweede jaar was ik he-le-maal vrij van wortelonkruiden. Het enige wat je dan nog ziet zijn zaadonkruiden. maar ook die krijg je eronder, als je ze maar niet in het zaad laat schieten en lekker schoffelt op momenten dat de zon lekker schijnt. In het derde jaar, afgelopen jaar, was er aan het bijhouden geen moeite meer nodig. Zaad zit nog steeds in de bodem, maar het is heel beperkt. Ik heb nu meer tijd nodig voor watergeven dan voor wieden. Als laatste bedenk ook dat waar groenten groeien, geen onkruid kan groeien. Ik bedoel, een bed met andijvie op de juiste plantafstand, groeit lekker tegen elkaar waartussen geen onkruid kan groeien. Aardappels zijn daar ook goed voor, kropsla ook, spercieboontjes, aardbeien, rabarber en nog veel meer. Uien is wat lastiger. Dus goed aanplanten en je grond goed gebruiken. Dan heb je ook al minder kans op onkruid. Op je foto's te zien lijkt het me wel mee te vallen. Heel veel succes, je hebt een jaloers makend mooi stukje! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woezel Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 Heb de tuin vorig jaar 3 spit diep afgegraven los geschut en alles wat geen zand was verwijderd ik ben er nu aardig van af hier en daar nog een beetje kweek veel werk maar het is mogelijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dano Posted February 5, 2014 Author Share Posted February 5, 2014 Ben hard aan het werk gegaan en al een eind gekomen. Hierbij nog wat detailfoto's van het onkruid dat ik aantrof. Hele bergen van deze wortels heb ik uitgegraven... Maar er lijkt (voorlopig) een eind aan te komen. Het hele stuk met een riek voorzichtig omgespit, en ieder worteltje wat ik tegen kwam helemaal gevolg tot aan het plantje zodat ik het geheel kon verwijderen zonder het af te breken. Brengt me tot de volgende foto: Weer een eindje opgeschoten dus. En ik heb nog genoeg adem over . Groeten! dano Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kroongj Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 Dat ziet er goed uit! Voordeel van die berg met wortels is dat je in ieder geval resultaat van je werk ziet Quote Groet, Geert-Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 Dano, ik wil je nog enkele tip's mee geven. je bent nu lekker op weg naar een schone-tuin. Als je straks met je tuin plan rekening houd met waar de meeste en minste wortel-ongwenste vegetatie groeide kan je op de plaekken waar het minst overlast was b.v. de aardappels die met ruist gelaten willen worden zoals Erny al aangaf. Op plekken waar de meeste overlast is/was beplanting die heel dicht groeien wil(dus veelblad/massa(gaat pas op vanaf het voorjaar)Dus wat gebruik maken van b.v. permacultuur en je laat op die plekken geen stukje onbedekt met soorten die jij graag zou willen en is er dus minder ruimte voor wat je er niet wil. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 In ieder geval is het voor mij duidelijk te zien op je 2e foto: Ja. Dit is kweekgras. Maar volgens mij ga je er als een Rambo tegenaan om het aan te pakken, Dano! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dano Posted February 6, 2014 Author Share Posted February 6, 2014 Dank allen voor de reacties. Ik ga inderdaad nog eens goed naar het teeltplan kijken. Ik heb ook een aantal groenbemesters zoals lupine, winterrogge en klaver. Zou het een idee zijn om het meest vervuilde stuk daarmee te beplanten? Ook een collectie pompoen zaden. De tip om een compost over het opgeschoonde vervuilde stuk en dan de pompoen erop, daar voel ik ook wel wat voor! We houden de moed erin En dank voor het compliment, weknow. Een echte Rambo ben ik in de moestuin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Zeker kan dat Dano, compost er op veel groenten met veel blad en gaan. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Esthe76r Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Je hebt volgens mij een prachtstukkie zo te zien... Succes ermee! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 @ Dano. Als ik het zo lees, zal de meeste kweek wel weg zijn. Wellicht dat het gedurende het seizoen nog hier of daar op nieuw de kop opsteekt. Dan is het uit de losse compost relatief gemakkelijk te verwijderen. Als je dat een seizoen blijft doen, ben je er snel vanaf. Ik zou dat stuk gewoon beplanten met groenten en dan groenten kiezen waartussen vrij gemakkelijk (met de hand?) even te wieden of iets uit te graven is, mocht dat nog nodig zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan courgettes (forse planten met een duidelijk groeipunt die toch een meter of zo van elkaar staan, of tuinbonen die je nu zaait en waarna je in juli - na de oogst -of zo nog eens zo nodig dieper kunt wieden om eventuele resterende kweekwortel uit te halen. Ook bijvoorbeeld Nieuwzeelandse spinazie die je in juni uitplant zou het goed doen in de compost en heeft een m2 rondom een duidelijk wortelingsgebied, waar het de bodem rondom goed gaat bedekken. Komt daar dan nog kweek op, dan kun je de stelen gewoon even wat opzij leggen en de kweek weghalen. Zo maar wat ideeën, naast die al gegeven zijn. Van de groenbemesters die je noemt, is de lupine niet zo een bodembedekker (wordt vooral op zandgrond ingezet) en is zeker de winterrogge eerder iets om einde zomer of begin herfst te zaaien. Met die compostlaag zal bodemstructuur niet zo een probleem zijn, dus daarvoor heb je ze niet nodig. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts