Ga naar inhoud

Handleiding: Zoete Aardappel / Bataat

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Deze avond ook de zoete aardappels uitgezocht en (nu nog) op de potgrond gelegd. Binnenkort een beetje ingraven.

Nieuw dit jaar: Hektor en Orleans (van de Tuinen van Weldadigheid).
Voor de rest: Witte van Ecohoeve (de beste van vorig jaar, de 2 planten gaven veel knollen van goed formaat), Tainung 65, Beauregard Improved, S17-003, Erato White, PurpleTwo, Okinawa en de onbekende oranje van AH.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

za_47.thumb.JPG.9e57a25b9e1e0749ec19779aef34503d.JPG

De spontane uitlopers van mijn overjarige zoete aardappels (oogst 2020) gingen in kwaliteit achteruit vandaar dat ik de mooiste een dag of 14 geleden van de knollen heb los gebroken en op water heb gezet.

za_48.thumb.JPG.efde1cf133ea5a140c57388be7eb7728.JPG

Tijdens die 14 dagen zijn ze goed geworteld en vandaag heb ik de stekken in aarde over de bakjes verdeeld. Om ze apart op te potten en in mei als plantmateriaal te gaan gebruiken zijn ze niet geschikt. Omdat ze zo vroeg zijn zouden ze namelijk halverwege mei een dusdanig compact wortelgestel hebben gevormd dat knollen zich niet meer goed kunnen ontwikkelen. Vandaar dat de stekjes nu gebruikt gaan worden om er op de vensterbank een groen tapijtje uit te laten groeien. Eind maart kunnen dan daar de definitieve stekken van gesneden worden.

za_49.thumb.JPG.09e7e2a00147bb0125fdbad9973830d5.JPG

za_50.thumb.JPG.3376261bccf07a5ce5c0128a9485ee9b.JPG

• Like 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Ik heb mijn uitgelopen knollen van vorig jaar nog steeds levend en wel. Ga ze meegeven aan mijn moeder die ze in de Turkse tuin gaat planten. Gaat het daar vast beter doen dan hier.
Lijkt me leuk als daar straks hordes mensen aan de zoete aardappel gaan.

Geplaatst:

@Jane Doe

Misverstandje blijkbaar.

Als je even terug leest zul je zien dat deze plantjes slechts een tussenfase zijn bij de productie van de voor dit jaar benodigde stekken. 

De enige reden dat ik dat dit jaar op zo'n rare amateuristische  manier doe heeft er alles te mee maken dat er voor mij dit keer een flinke 'fun factor' mee speelt. Knollen oogstjaar 2020 (!) die vergeten het hele jaar 2021 doorbrachten in een donker hoekje van de kelder,  uiteindelijk spontaan uitlopers gaan produceren, gun je na al hun moeite toch zeker een kans op voortbestaan i.p.v. op de composthoop te dumpen ?  ;) 

Volgend jaar ga ik het weer doen op de manier zoals 'het hoort'.  Begin maart jonge knollen in een bakje met vochtige aarde leggen en daar stekjes van trekken. 

za_52.thumb.JPG.797351dbb6c44c540ae293a35faf8361.JPG

Geplaatst:

Ik vond begin januari nog 2 zoete aardappel knollen in de garage die toch wel erg 'slecht' eruit zagen... bij wijze van test op potgrond gelegd (in 2 gesneden) en de ene doet het fantastisch, de andere komt NIETS op.. (gepoot op 30 januari. ) wat is nu de volgende stap?? IMG_1213.thumb.jpg.01b2657a51dcc8d30310a1683867c2b3.jpg

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Geplaatst:

Frans geen misverstand over slips toch, die ga je nog in de volle grond planten neem ik aan. Zo lang je het niet met een knol boven water doet in een glas of zo, is het toch goed. Knollen in een bak met zand, slips kun je tijdelijk zoals op de foto onderbrengen voor planten in volle grond. Kan de knol ondertussen meer slips geven.

Geplaatst:

@Karietje ik neem aan dat je bedoelt dat de 2 bovenkanten volop aan de groei zijn, en beide onderkanten nog niet?
Mijn beperkte bevindingen zijn dat er uit de bovenste helft meer takken komen, en uit de onderste helft meer wortels. Maar uit de onderste helft kunnen net zo goed takken komen, alleen iets minder. Tot zover mijn beperkte bevindingen.

Geplaatst:

@Karietje 

Vorige jaar had ik 2 aardappels op een zelfde manier in de potgrond liggen. Daar uiteindelijk ook hetzelfde resultaat als jij nu. 1 met heel veel uitlopers en 1 met nauwelijks uitlopers. Ook dit jaar zie ik weer een duidelijk verschil tussen 2 aardappels die hier liggen, al liggen ze er nu natuurlijk nog niet zo lang. 

Geplaatst:

@acpronk

nee hoor, de geen die nu nog niets geven is gewoon 1 aardappel die ik in 2 gesneden heb, die wordt een beetje plat nu dus ik denk dat het niets wordt met die aardappel

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Daar was ik al bang voor. Aangezien het mijn eerste poging is ga ik het er dan maar niet op wagen. De onmogelijke shuffle voor een plekje bij het raam continues haha 

Geplaatst:

@Lsjr33 vorig jaar hier de zoete aardappels op 9 maart naar de kas in de grond.  Dat was toch wat te vroeg omdat ze een maand niets deden. Gelukkig niet bevroren en het is toch nog goed gekomen.

Geplaatst:

@sluipwesp oh ik had niet het idee ze in de grond te stoppen nu. Maar wel ze daarheen te verplaatsen zodat ze daar verder kunnen spruiten? Hoe noem je het proces van zoete aardappel scheuten verkrijgen eigenlijk 

Geplaatst:

Aan de groei zijnde stekken van overjarige zoete aardappels die binnenkort op hun beurt de stekken gaan leveren voor de planten seizoen 2022. Als je nog begrijpt wat ik bedoel   :?  ;-)

za_53.thumb.JPG.d4f6aeff35d3c0025846b6d89f13d888.JPG

za_54.thumb.JPG.52d9e7d2d28d9a787dfa693a8d5eab49.JPG

• Like 3

Geplaatst:

Ergens in december zijn hier een 5-tal kleine droge knollen in een pot gepoot, niet in 2 gesneden want zeer klein. Die pot stond eerst in een ruimte met 20°C maar ze hadden weinig licht en redelijk weinig water. Alle 5 knollen zijn snel beginnen spruiten. Ergens begin februari is de kleinste knol beginnen verdorren, eigenlijk kon je het geen knol noemen, dus verwonderd het me niet echt. Ondertussen staat de pot al 3 weken in onze leefruimte waar er meer licht is en worden de planten niet echt groter maar wel groener en steviger.

Daarnaast ook een 5-tal harde knoletjes op water gezet in een glas met tandenstokers om ze bovenaan te houden. Dit is de eerste keer dat ik het doen. Er gebeurd niet veel. 2 hebben een 1cm lang worteltje onwikkeld en dat is het. Ze staan op de vensterbank in de keuken waar het wat frisser is. Of ik ben te ongeduldig of het is daar te koud voor hen.

Een conclusie dusver is dat de eerder gevonden literatuur correct is in dat de knollen van de zoete aardappel best sterk zij en lang kunnen bewaard worden indien ze droog, donker en bij +/-12°c gehouden worden.

Geplaatst:

@Lsjr33 Verplaatsen kan natuurlijk wel zolang het niet vriest binnen. Zou zelfs beter zijn als ze nu te weinig licht krijgen maar de groei zal afnemen door de koude nachten. Of je ze verplaatst is afhankelijk van hoe groot de planten nu zijn. 

Geplaatst:

Als je nog begrijpt wat ik bedoel   :?  ;-)

Ja hoor.
Je had zoete aardappels van ruim een jaar geleden, die gingen vorig jaar al spruiten. Daarvoor heb je stekken genomen, die staan op de foto. Deze ga je niet in de grond planten maar gebruiken om er stekken van te knippen (die dan wel in de grond of in casu pot geplant worden voor de grote oogst eind van het jaar).
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Hoog tijd voor het nemen van de eerste stekken al zijn ze best wat aan de vroege kant.

za_57.thumb.JPG.b66058069fef2dae0780637c9ebe269c.JPG

za_58.thumb.JPG.e76082f9a5e3f3864b48880d7c214a49.JPG

De lampen konden weer wat lager worden gezet.

za_59.thumb.JPG.72c5f28e1b463f653ee768504cf0200b.JPG

Op naar de volgende serie. Omdat er na de 'onthoofding' van de planten zich nu meer stekken gaan ontwikkelen vanuit de oksels zullen dat er waarschijnlijk wat meer zijn.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...