Geplaatst: 20 februari 201412 j Iedereen heeft hun eigen smaak. Welke groente smaakt volgens jou het beste? Welke eet je helemaal niet en waarom? Zijn er ook groente die je nog nooit heb gegeten/gekweekt? Beste: 1. gekookte asperges met Hollandese saus - kan ik eindeloos van genieten2. wortels - zomaar vers als tussendoortje3. erwten - ook vers, super lekker en sappig Wat ik niet van hou: 1.spruitjes (!), te bitter2. witlof, saai3.bleekselderij (wel goed in pasta, maar rauw eet ik het niet), te...crunchy Wat ik nooit heb gegeten:1. Snijbiet (komt deze jaar in mijn tuin)2. Rammenas (komt deze jaar in mijn tuin)3. Artisjok? (heb gewoon geen idee wat om te doen met dat ding hahaa) Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/223-estemys-sqfg-tuin/
Geplaatst: 20 februari 201412 j Lekker: artisjok vind ik dus wel érg lekker. Spinazie, zo, rauw uit de kas, ter plekke in de mond stoppen .. mmmmmm..... Lekkere vettige vaste aardappeltjes: kan ik echt heel erg van genieten. Niet lekker: bietjes blijf ik maar niet echt lekker vinden. Andijvie van de tuin valt me tegen. Een gewone Doré aardappel van de tuin: een klap in je gezicht. Ooit nog es proberen ? Bietjes. Nog nooit zelf geteeld.
Geplaatst: 20 februari 201412 j Leuk idee. Kijk eens rond Estemy en ontdek de artisjok en het gebruik ervan, erg de moeite waard. Ik vind palmkool leuk om te zien maar niet te eten, heb het éénmaal verbouwd, afgelopen seizoen, misschien is er wat misgegaan. Maar bitter, brrr. Ik had nog wel een blad-mix met een blaadje van deze palmkool erbij, die ik weg moest gooien. Schorseneren, postelein, rucola, gedeelde 1e plaats. Maar straks eerst de toppen van de tuinboonplanten en de peulen ervan. Zo heeft elk seizoen zijn eigen lekkernijen. Bit plaatst nét voor me, maar geen probleem met die artisjok...
Geplaatst: 20 februari 201412 j Heel erg lekker: Spinazie, tomaten en bietjes. En spruitjes en broccoli en en... en..knoflook! Niet lekker: niks, ik ben een allesvreter Nog niet gekweekt maar wel proberen: groene asperges
Geplaatst: 20 februari 201412 j Bietensalade zalig in de zomer en ook nog eens makkelijk want je kunt hem de dag ervoor al klaar maken.Verse peultjes plukken en direct verwerken in bv noodles.Prei oogsten en in de soep of als salade verwerken.Tomaten zo hup de soep in met verse bos/lenteuitjes...overheerlijk.Spercieboontjes, gebakken met sambal en ketjap en een rode ui.Afijn, best heel veel eigenlijk en een voordeel dat ik er zomers veel overnacht en terplekke dan ook alles in de maaltijden verwerk, verser kan toch echt niet Artisjok heb ik nog nooit gegeten.En witlof nog niet geprobeerd om te kweken.Echt iets heel vies, geen idee eigenlijk Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....
Geplaatst: 20 februari 201412 j Vies:1. Artisjok. Gad. Ver. Damme!!2. Koolraap, of tenminste dat denk ik. Kleingesneden door de soep of in een stoofpot valt ie weg tegen de rest, maar ik heb ooit bij opa en oma eens aardappelpuree met blokjes gekookte zooi gehad, echt... dat komt er niet meer in! 3. Warme worteltjes. Lust ik trouwens best als je het grillt, marineert, of fijnsnijdt in sauzen, soepen en stoofpotjes, ik lust ook wortelsoep en rauw vind ik ze erg lekker, maar er is 1 Grote Gruwel en dat is: hutspot. Bah bah bah bah bah bah bah bah bah. BAH!!!!!!!!! Goddelijk:1. Broccoli, sperzieboontjes, erwtjes. Oh zijn dat er drie? Nou pech.2. Rauwe wortel. Van die kleine, frisse zomerworteltjes. Zelfgekweekt. Zoet, sappig en knapperig. Oh, wortel...3. Paksoi. Kort gekookt en dan vooral de witte stelen en het lichte middelste aan blaadjes. Niks geen kruiden of zout, gewoon zo. ZO sappig! OM NOM NOM OM NOM NOM! Nog nooit gegeten:1. Warmoes (ga ik kweken dit jaar)2. Ijskruid (ga ik kweken dit jaar)3. Hertshoornweegbree (ga ik kweken dit jaar)4. Mexicaanse komkommer (ga ik kweken dit jaar)5. Groenlof (ga ik kweken dit jaar)6. Rammenas (ga ik kweken dit jaar)7. Zal ik doorgaan? Nee? Beter van niet he. Ik ga nogal wat nieuws kweken dit jaar
Geplaatst: 20 februari 201412 j Wat een passie in je post, mijke Lekker: 1. paprika, jammieee zo sappig2. Sugar snaps3. Worteltjes! Vies: 1. Radijsjes (iewl, of ik doe wat fout)2. Bieten (brr)3. Selderij ( ) Proberen: Zelf geteelde versies van: 1. tomaten (is eigenlijk fruit, maar goed)2. Aubergine3. Broccoli4. Spinazie Bzzzz...
Geplaatst: 20 februari 201412 j Vies: Bittere groenten... Gekookte andijvie, gekookte witlof, spruitjes... (Rauw zijn andijvie en witlof prima te doen.)Melige bonen... dus erwten(soep), bonen(soep), sperziebonen met van die dikke bonen erin... gruwel... kapucijners, kikkererwten, tuinbonen etc... (Vers en rauw ben ik helemaal overstag wat betreft de erwten etc. Superlekker!)Postelein... slijmerig.. bah (mooi plantje... dat wel weer)Nieuw Zeelandse Spinazie... net postelein... bah... Lekker:Tja... alles wat ik verder ga zaaien... dus veel te veel om op te noemen... Een top zoveel dan maar... Gaat wel om eigengeteelde groenten natuurlijk.. Tijdens het eten van deze groenten kan ik zomaar gaan kreunen van genot... vaker nog ga ik blij neuriën... Spinazie - Aubergines - Tomaten en Pepers... - Broccoli, en verse jonge peultjes... Knoflook... Rucola en bieslook en uien mogen in deze opsomming ook niet missen...En met een speciale vermelding voor de worteltjes en bietjes en komkommer.etc... en sla en prei en dunne sperzieboontjes en mais en snijbiet en tatsoi en andere aziatische "wok"groenten en en courgettetjes en verse krieltjes en en en... Artisjokken ook heel lekker maar duurt wel 2 jaar voordat die groeien en dat is mij te lang voor zo weinig opbrengst. Paksoi ook geweldig lekker maar lastig met de vraatzuchtige vliegjes dus gebruik de Snijbiet, Groene Witribbige, daarvoor.
Geplaatst: 20 februari 201412 j huh, kun je erwten rauw eten? Met of zonder peul? Volgens mij zag ik Alys Fowler dat ook al eens doen in een aflevering. Ze groeit ook erwtscheuten om die rauw te eten. Maar ik was in de veronderstelling dat ze ongekookt een bepaalde gifstof bevatten?
Geplaatst: 20 februari 201412 j Ik heb erwtenscheuten nou in de vensterbank staan, om te eten als groente... ik leef nog, en (ik vind het ook nog lekker) http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 20 februari 201412 j ja het lijkt mij ook walgelijk lekker maar ik durfde niet... gewoon doen dus? Gewoon doen! Nu al? Op het zakje erwtjes staat zaaien vanaf april. Gewoon doen?
Geplaatst: 21 februari 201412 j Bij groente ligt het r ook heel erg aan hoe het is klaargemaakt. Verse bietjes ben ik niet gek van. Dat komt vooral doordat mijn ouders eens een overschot hadden aan bietjes. Bietjes,bietjes en nog meer bietjes. Inmiddels kan ik ze uit pot wel weer waarderen maar ik waag me niet meer aan het zelf schoonmaken. Verder kan ik eigenlijk niets noemen wat ik niet lust. Zelfs als kind vond ik dingen als spruitjes heerlijk.
Geplaatst: 21 februari 201412 j Eigenlijk vind ik alles lekker uit de tuin...bovenaan met stip: rode bietjes, maar ook spinazie, snijbiet, en boontjes (die heerlijke lucht tijdens het koken!), postelein...o ja en sla natuurlijk (een mooie stevige krop i.p.v. die slappe dingen uit de winkel)...en in het vroege voorjaar raapsteeltjes en rabarber. Ik zou werkelijk geen keus kunnen maken. Alles lekker vers uit de tuin...wat een rijkdom! Even tussen haakjes...in de Gezinsgids van deze week staat een hele special over moestuinieren.Echt de moeite waard om te lezen
Geplaatst: 21 februari 201412 j Vies 1. Bietjes! Ooit een trauma aan opgelopen in mn jeugd in de schooltuinen brrrt nooit meer!2. Rode kool, idem zie boven 3. Selderij, de structuur is wel lekker dat knapperige maar die smaak! Heerlijk1. Knolvenkel uit eigen tuin, echt een super smaak2. Rucola en andere verse slaatjes en spinazie uit eigen tuim yum yum3. Lekkere verschillende tomaatjes en aubergines uit eigen tuinTsja en al die andere dingen natuurlijk, verse kruiden, rabarber, pompoen, courgette...tuinkers! Proberen1. Ananaskers, erg benieuwd ziet er altijd zo feestelijk uit!2. Snijbiet, lijkt me ook al zo'n feestelijk toppertje3. Zuring en artisjok (ik ben fan van die dingen uit pot ) dus toch maar een keer zelf proberen dit jaar.
Geplaatst: 21 februari 201412 j Auteur Hoe ik bieten eet: kook ze (of koop gekookt) + rasp ze in een kom+ pres een teentje knoflook bij (ik doe altijd meer) + mayonaise/room mengsel bij (zoals bij aardappel salade). Mengen en voila! Beste salade ooit. We zeggen altijd in Estland dat bieten-knoflook salade tegen alle ziektes goed is, maar je moet het nooit maken als je gasten heeft, want dan stinkt iedereen naar knoflook Erwten: ja, je kunt ze rauw eten, maar alleen als ze vers zijn, want dan zijn ze lekker. Gif? Erwten hebben geen gif, ze zijn juist heel gezond en vol van vitaminen als ze vers zijn. De schil eet ik niet (maar je kunt het wel proeven, hetzelfde als bij sugarsnaps, maar een beetje steviger). Ik heb vorige jaar erwten uit mijn eigen tuin meegenomen naar mijn werk en niemand wilde proeven. Gekke Nederlanders: wat ze niet kennen, proeven ze ook niet Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/223-estemys-sqfg-tuin/
Geplaatst: 21 februari 201412 j Grappig topic! Wat ik echt niet eet zijn rode kool, schorseneren en gekookte andijvie. Yuk! Verder eet ik het meeste wel. Veel dingen leren eten sinds ik de tuin heb, zoals spinazie, bieten, pastinaak , pompoen, enz. Van de spinazie en bieten kan ik nog niet helemaal roepen dat het superlekker is, maar ik eet ze nu tenminste. Erg lekker vind ik alle bonen en peulen, met als favoriet: droogbonen! Verder vind ik de groenten die vruchten leveren zoals tomaat, paprika, courgette, en pompoen erg lekker, en leuk. En natuurlijk de aardbeitjes, de bessen, kruisbessen, peertjes en frambozen! Yum!
Geplaatst: 21 februari 201412 j Alles wat ik zaai en/of plant wordt opgegeten, alleen de boerenkool moet ze niet, ze noemde dat 'arme mensen kost'. Tja, dochter van een beestenkoper hé. De nieuwe dingen welke ik op de MTFD ga krijgen daarvan zullen we wel zien of ze in de smaak vallen of niet. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 21 februari 201412 j Allerlekkerste groente zijn voor mij rode bietjes ! Die heerlijke aardse geur, zalig !! Ik ben ze nu al aan het kweken Verder ben ik dol op spruiten, sperziebonen, rode kool, andijvie, witlof, peultjes, spitskool, asperges en worteltjes. Niet bijzonder lekker: prei. Aardperen en pastinaak heb ik nog nooit geproefd.
Geplaatst: 21 februari 201412 j Erwten: ja, je kunt ze rauw eten, maar alleen als ze vers zijn, want dan zijn ze lekker. Gif? Erwten hebben geen gif, ze zijn juist heel gezond en vol van vitaminen als ze vers zijn.De lectines in erwten en linzen zijn vrijwel ongevaarlijk, maar met die in de andere peulvruchten kun je toch beter maar wat voorzichtiger zijn.Ik eet ook wel eens rauwe kapucijners (familie van de erwt - zou moeten kunnen) en ook boontjes, maar zeker die laatste hooguit een paar zo van de plant: sommige lectines zijn niet best voor darmen en nieren.Voor iemand met gevoelige darmen is het eten van rauwe peulvruchten hoe dan ook af te raden.
Geplaatst: 21 februari 201412 j Ik kan het beter verwoorden met betrekking tot wat ik inmiddels zelf, vers, verbouwd heb. Lekker en lekkerder gaan vinden:Wortels, rode bieten en radijzen. Radijs vond ik uit de supers nooit zo lekker. Peulen, erwten en bonen vond ik altijd al lekker maar zekers sinds eigen smaakvolle oogst eten we dubbel zoveel.Rucola en sla-soorten zijn ook veeeel smaakvoller. Minder lekker, ronduit vies en dus niet meer zelf verbouwen:Boerenkool vind ik niet zoveel lekkerder, heb er nooit zo van gehouden. Andijvie is er ook niet veel beter op geworden. Snijbiet nooit gegeten, voor het eerst afgelopen jaar, maar de laatste keer want die vond ik vies. Dit gold ook voor sommige soorten tomaten en snijkolen. Doe mij maar een sappig sluitkooltje of een berg bieten uit eigen tuin met verse sla met tomaten toe, dan ben ik happy-moestuinder Dit jaar ga ik experimenteren met kouseband en een aantal andere minder voorkomende dingen, die ik normaal via de toko vergaar.... ben benieuwd.
Geplaatst: 21 februari 201412 j Welke groente vind ik het lekkerst? Ik kan niet kiezen! Allerlei wortel en knolgewassen: bietjes, wortels, pastinaken, schorseneren maar ook radijs, meiraap, rettich, koolraap, rammenas.(o lekker rammenas - binnenkort weer eens eten, ik heb nog een kilootje of wat in de kelder liggen. )Maar alle andere groenten zijn ook zo lekker ... Erwten, peultjes, boontjes, tomaten, courgettes, komkommers, paprika's, pepers, lenteui, knoflook allemaal o zo lekker.Kiezen? Moeilijk, moeilijk. Zelfs de groenten die ik vroeger niet te vr*ten vond gaan er prima in sinds ik ze zelf kweek:tuinbonen - lekkere witkokers (niet te groot laten worden) i.p.v. die bittere bruine dingen met zo'n stugge velwitlof - vers uit de kelder en absoluut niet bitter (zelfs -kort!- gekookt nog eetbaar al vind ik het rauw lekkerder) i.p.v. die bittere wilofsnot Laatst bij iemand spruitjes gegeten, kleintjes, heel kort gekookt (vrijwel geblancheerd): lekker! helemaal niet bitter!Iets heel anders dan die grote, bittere, slappe dingen van vroeger - alleen de herinnering aan de lucht al .Ga ik zelf ook toch ook eens proberen.
Geplaatst: 21 februari 201412 j Ik ben geen fan van groentes zoals witloof, spruitjes, andijvie, rode kool... Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Geplaatst: 21 februari 201412 j ikzelf eet alles..groentes kan je vele manieren bereiden om zo toch een heerlijke maaltijd op tafel te kunnen zetten.Hou van koken dus komt goed uit. maar de authentieke smaak van groentes zoals ze zijn vind ik ook heerlijk.neem bijvoorbeeld spruitjes heerlijk, maar vrouw en dochter eten ze niet, maar maak ik er een stamppot van met sugar snaps erdoorheen gestampt lusten ze het weer wel . Ik eet ze dan gewoon hea!! "Natura non nisi parendo vincitur "
Geplaatst: 21 februari 201412 j Ik eet veel groenten graag, zeker wanneer ik ze zelf gekweekt heb.Het smaakt gewoon allemaal veel beter dan groenten uit de winkel. Wat ik persoonlijk niet lekker vind, kweek ik ook niet. Dit zijn dan voornamelijk groenten als rabarber, witloof, verder eigenlijk alles dat een wat bittere smaak heeft. Mijn moestuinseizoen
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.