Randy Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Heyhey, Ik ben Randy en 22 jaar. Ik ben 3de jaars student Voeding & Diëtetiek en ben veel bezig met gezond eten. Wat is er nou lekkerder dan groenten uit eigen tuin te eten?In het plaatselijke streekkrantje stond van de week een advertentie dat er volkstuinen beschikbaar waren. Nou woon ik nog thuis en houdt mijn moeder erg van tuinieren, maar door de vele katten hier in de wijk die bij ons in de tuin graag hun behoefte doen (veel planten, geen gras dus lekker losse grond om in te graven) mocht ik in onze eigen tuin geen groente en kruiden meer planten Een volkstuintje leek me dus wel wat! Volgende week zaterdag heb ik de laatste afspraak om alles rond te maken en krijg ik definitief een stuk tuin toegewezen:) Het is 10 x 15 meter dus een behoorlijk stuk. Nou kan ik op 150 vierkante meter erg veel dingen kwijt, maar ik wil mezelf ook niet over de kop werken in het eerste jaar. Ik wil voornamelijk groente verbouwen. Ik ben op zoek naar goede handige tips over hoe ik dit het beste aan kan pakken en welke producten erg lonen. Nou ben ik eergister en gisteren al naar de intratuin en de welkoop geweest en laten ze bij de welkoop nou heel veel gratis informatiemateriaal hebben liggen over moestuinen. Dit heb ik allemaal goed doorgelezen en ik ben dus al een stukje wijzer. Ik heb gelezen dat:- ik de tuin het beste in 4 stukken kan delen voor de: Veelvraters, matige eters, kleine eters en blijvers. De blijvers krijgen een vaste plek. de andere 3 vakken draaien elk jaar door.- Mest en compost wat anders is.- welke soorten groente goed naast elkaar kunnen en welke niet Nou begin ik dus aan een stuk tuin waarvan ik niet weet wat er afgelopen jaren mee is gebeurd. Ik ben al even langsgereden en volgens mij staat er behoorlijk wat onkruid op. Dit wil ik volgende week eerst weg gaan halen en dan de tuin omspitten, gelukkig wil mijn vriend me hier wel bij helpen want helaas heb ik geen tuinfrees. Hoe kan ik de tuin daarna het beste bemesten? Ik heb al een doos van 5 Kg mest bij de action gekocht om erop te strooien. Moet ik dan de hele tuin doen of alleen het stuk voor de "veelvraten"en de blijvers?En is het aan te raden om ook nog compost te strooien over de tuin voor een betere bodem? Ook ben ik benieuwd welke groenten jullie mij aanraden. ik heb al de volgende zaden in huis :- Veelvraten --> Pompoen, Bloemkool (heb ik gisteren al gezaaid in een kweekkastje) Ik wil hier eventueel ook nog boerenkool bijzetten - matige eters --> wortels, plantuien, knoflook, rode bietjes, snijbieten, en bij de action een kweekkastje met sla om te proberen - Kleine eters --> Peultjes, lage slabonen, stoksnijbonen, peterselie, bieslook en tijm (deze kruiden heb ik al voorgezaaid in een kweekkastje gisteren) - Blijvers --> aardbeien (stekjes kan ik van de aardbeienplanten van mijn moeder halen straks), rabarber en de zonnebloemen. Zijn er nog meer leuke makkelijke groentensoorten? en in welk vak horen die dan thuis? Overige vragen:- Ik heb gelezen dat Zonnebloemen in de tuin aan te raden zijn omdat er dan musjes aangetrokken worden die de rupsjes van groenten afhalen (klopt dit?)- Kan ik komkommer ook in de tuin zetten? Ik heb geen kas om ze in te planten.- Ik een paard, paardenmest met stro kan ik dus erg makkelijk aankomen. Maar kan ik dat nu nog gebruiken of kan ik dat beter in het najaar doen? Hopenlijk kunnen jullie mij een eindje op weg helpen want vooral van het bemesten heb ik geen verstand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Leuk je verhaal te lezen, welkom en veel moestuinplezier.Persoonlijk heb ik de groentetuin in meer dan 4 vakken, in 7 vakken meer dan nodig maar werkt voor ons. 6 jarige vruchtwisseling en een jaar rust, dus 7 jarigewisseling totaal. De vakken zijn in de familie verdeeld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Welkom Heb je oude paardenmest (minimaal een jaar oud) liggen of alleen verse? Dan zou ik de verse mest ergens op je tuin in een hoek neerleggen en pas komend jaar gebruiken Succes met je tuin !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Randy Posted March 1, 2014 Author Share Posted March 1, 2014 Bedankt voor jullie reacties Er staat veel bruikbare informatie op de site! Als ik even flink in de mesthoop graaf vind ik vast wel oude paardenmest denk ik! En moet ik dan naast de mest ook nog compost erop doen voor ik kan gaan planten? Of is alleen mest voldoende voor nu? Hmm er zijn heel veel teeltwisselschema´s zie ik. Hoe meer vakken van teeltwissel ik maak des te beter het is? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Of meer vakken beter is, 7 werkt voor ons goed maar voor anderen misschien niet. 6 vakken werken vele mee, afwachten met hoeveel vakken de experts van dit forum werken.Het gaat er om dat er genoeg tijd tussen de beplanting van dezelfde familie tussen zit ivm ziektes. En zo kan men ook rekening houden met de hoeveelheid mest aan-/inbrengen per vak afhankelijk van gewas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eveline68 Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Welkom... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beertjerinke Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Welkom Quote een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Welkom ! Veel vragen zo te zien Ben je hier aan het goede adres. kijk eerst maar eens goed rond. Op vele vragen al reeds vele antwoorden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Randy Posted March 1, 2014 Author Share Posted March 1, 2014 Ik ben al flink aan het doorlezen en er is inderdaad heel veel informatie te vinden hier Komkommer kan ik met een gerust hart in de tuin zetten zie ik. Het afval van de tuin moeten we zelf afvoeren. Hopenlijk mag ik er een bak neer zetten waar ik compost in kan maken. Zit ik qua planten een beetje op de goede weg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Welkom en als je in je tuin zet wat je ook graag eet ? dan zit je op de goede weg. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Leuk weer iemand er bij.En ben ik zelfs op mijn leeftijd toch nog ineens hip Over wisselteelt is hier genoeg geschreven. Ff zoeken. Nog een overzicht De meeste mensen houden, volgens mij minstens 5 vakken aan (excl. vaste gewassen). Maar laat je ook niet gek maken. Er zijn heel veel verschillende schema's uitgewerkt. Niet één is perfect voor iedere grond, gewassenkeuze, etc.. Nog wat losse ideetjes:- aardappels zag ik er niet bij? zijn niet heel moeilijk, probeer de eerste keer vroege- courgette is ook niet heel lastig en brengt veel op. Ev klimmend ras- palmkool en spruitjes vind ik zelf ook leuk. En allerlei bladkolen- stengelui of Welsh Onion. Zitten een beetje halverwege bieslook en lenteui.- als je er ruimte voor wil maken: aalbessen. Kun je ook als smalle haag telen. En nu hou ik op.Succes er mee Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Randy Posted March 2, 2014 Author Share Posted March 2, 2014 Dat overzicht is erg handig:) daar moet ik me nog maar eens goed in verdiepen vanmiddag. Stel ik verdeel het in 6 vakken. Zijn 6 vakken van 5x5 handiger of 6 vakken van 10X2,5? Wat is jullie ervaring daarmee? Courgette, spruiten en palmkool had ik inderdaad nog niet aan gedacht, die schrijf ik op! Aardappelen krijgen we altijd van kennissen dus die zijn een beetje overbodig. Maar misschien als ik een stuk over houd is het wel leuk om een keer te proberen:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Welkom Randy!10 x 2,5 is handiger..dan kan je vanaf de paden werken/schoffelen etc zonder dat je op de bedden hoeft te komen..lopen op je teeltaarde is nl zonde van de structuur die door de wormen en andere beestjes in de grond wordt gebracht..( en dat helpt de planten weer voeding te vinden..dat is veel moeilijker voor ze op keiharde belopen grond) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ilona Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Heej Randy, Zelf ben ik beginner, en ik heb al 2 jaar mooie resultaten geboekt met komkommers, courgette, pompoenen, tomaatjes en paprika's gewoon buiten. Pompoenen en Komkommers heb ik laten klimmen langs van die trellis schermen, ging perfect. Courgette wilde ik dat ook mee doen, maar bleek geen klimsoort te hebben kan gebeuren.Dit jaar heb ik een kleine koude kas gekocht van 2bij2 en wil daar verder in experimenteren, andere groente soorten erbij proberen en ook een beetje aan wisselteelt gaan doen.Aangezien ik niet zo'n joekel van een tuin heb als jij wil ik meer gaan kijken naar het vierkantemetertuin principe, althans vakken van 30x30cm. Heel veel succes !! Groetjes Ilona Quote http://www.moestuinforum.nl/blog/Ilona/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 welkom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Welkom! Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 Veel succes met de opstart. Leuk om zien dat je al plannen hebt en opzoek werk gedaan hebt over wat er bij elkaar past enzo. Ik probeer het dit jaat zelf met vakken van 1 op 1 waarbij ik erg let op soorten die samen passen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts