Yiasya Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Even een misschien wat rare vraag. Ik heb een nieuw stukje tuin erbij, en daar lag zoveel rotzooi op dat je de grond haast niet zag, en waar dat wel kon stond hoog onkruid.Eind deze maand is alles eraf en dan heb ik een stuk grond waar niks op is gebeurt aan groente teelt.Echter ook niet aan bodemverbetering. Mest heb ik momenteel niet, maar ik heb wel dozen vol met kunstmest.Kan ik niet 5 kilo of desnoods 10 kilo kunstmest over die grond strooien? Of is dat totaal nutteloos?Gaat om ongeveer 120 a 140 vierkante meter. Alvast bedankt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simke Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Hoi Ik zou het niet doen. Kunst mest is heel zout en maakt je bodem leven kapot. Maar dat is mijn mening. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijke Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 met kunstmest verbeter je de bodem niet, je maakt hem slechter. Een bodem is goed (van structuur, qua waterhuishouding, en qua voedingsstoffen) als er veel micro-organismen in leven. Als je goede gewassen wilt dan voer je de micro-organismen (met organisch materiaal zoals bijvoorbeeld compost), en de micro-organismen voeren vervolgens de plant. Kunstmest voert de plant zelf, in plaats van de micro-organismen. De micro-organismen zullen dan sterven, waardoor je na de kunstmest een slechtere bodem hebt dan ervoor. Ik zou de kunstmest lekker op marktplaats zetten en van het geld ergens een boel compost aanschaffen! Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yiasya Posted March 1, 2014 Author Share Posted March 1, 2014 Ok bedankt voor de snelle antwoorden. Dan kan ik beter compost halen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Imho is de vraag wel een beetje algemeen gesteld. Wat voor grondsoort heb je (klei, zand, veen, ..., voedselrijk door de zooi, of juist niet), wat voor kunstmest, wat voor groente wil je telen? Dan is het veel beter mogelijk een zinvol antwoord te geven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Daarbij komt, dat óók niet waar is , dat als je kunstmest zou inzetten ( wat voor kunstmest ? wat is kunstmest eigenlijk ? ), dat je dus een soort van gif zou strooien hoor. Dat lees ik hierboven een beetje tussen de regels door. Je maakt de grond er ook niet slechter mee: je maakt hem er niet beter mee. Toch net een verschil. Iets meer nuance. Kunstmest is gewoon een snelwerkende groeistoffen-'boost' voor de planten. Je grond heeft er niks aan en ook niet het hele bodemleven. Je voegt gewoon niets toe. Blijf je daar op telen, dan put je de grond uit en wordt je grondje slechter en slechter ja. Maar dat komt dan door het doorgaande oogsten: uitputten van de grond. Kunstmest kun je voor 'erbij' heus wel eens inzetten hoor. 2 jaar terug toch es ingezet bij wat prei die niet op gang wou komen.Ik praat dan over de hier normale kunstmestkorrels 18-18-20 ofzoiets. Bodem verbeteren met kunstmest: je oorspronkelijke vraag: nee. geen verbetering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Strikt genomen heb je helemaal gelijk, Bit. En van wat relativeren: daarvan ben ik voorstander! Maar als je wat verder kijkt (en waarom zouden we dat niet doen, want dat kan in je eigen moestuintje heel goed) dan heeft kunstmest 2 nadelen voor ons milieu.1. Productie is nogal vervuilend en energieverslindend. 2. Risico van uitspoelen van stikstof en nitraten, die in water en lucht terecht komen. (Vooral een risico bij ondeskundig en overmatig gebruik...geldt voor alle verse mest, ook organische...maar kunstmest maakt inderdaad weinig binding/opslag met de grond en daardoor risico nog groter.) Bij benaderingen van tuinieren waarbij sterk wordt ingezet op gezond bodemleven wordt kunstmest inderdaad vaak als een kwaad gezien. Reden zou zijn, dat het het bodemleven verstoort of zelfs schaadt. In hoeverre dat meer een "gevoel" is of een aantoonbaar gegeven (en wanneer, in welke mate en bij welke kunstmest het dan gebeurt) overzie ik nog niet helemaal. Maar dat maakt me in ieder geval voorzichtig om te beweren dat het per se verkeerd is, maar ook voorzichtig om zo maar te beweren dat het onschuldig en zonder invloed is. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holland Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Koemestkorrels dragen ook bij als organische mesttof. Maar zitten hier ook nog microorganismen in? Wat is eigenlijk het exacte nut van koemestkorrels naast kunstmestkorrels ? Quote Vriendelijke groeten, Holland Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Ik heb geen moeite met kunstmest, al gebruik ik het zelf niet. Ik strooi beendermeel, bloedmeel... dat is ook geconcentreerde bemesting. Zogenaamde kunstmest is ook vaak natuurlijk van oorsprong. Bewaken van evenwicht is het belangrijkste. Het totaalplaatje blijven zien. Van wat kunstmest gaat je bodem niet dood. Het totaalplaatje is dat bij kunstmest vaak monocultuur samen gaat, gaat vaak samen met afvoeren van organisch materiaal na de oogst etc. etc. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Koemestkorrels zijn oude en verteerde koemest, gedroogd en geperst. De voedingsdosis is veel lager dan van verse mest of kunstmest. Daardoor kun je ze veilig gebruiken (zonder risico van verbranding) in alle fasen van een teelt. Bevatten dus inderdaad ook wat organisch materiaal: dat is altijd gewenst. Geven voedingsstoffen ook langzamer en geleidelijker af dan kunstmest. Daardoor gunstiger voor planten en minder risico van negatieve invloed op milieu, want de voedingszouten erin zijn chemisch gebonden en spoelen/dampen daardoor niet uit. Ik vind het erg handig om mee te mesten. Eigenlijk om mee BIJ te mesten, want de basis is bij mij compost, deels met verteerde paardenmest + kippenmest die mee worden gecomposteerd. Paar handjes rond een plant die veel voeding vraagt bij het poten. Om de 4 a 6 weken wat bijstrooien en even inharken op een bedje waar nodig. Wat voor mij een vraagteken is, is de afkomst van de koemestkorrels. Komt die uit de intensieve veehouderij? Hormonen? Bijmengingen in het voedsel van de runderen? Dat kan ik niet nagaan.In België is een betaalbaar alternatief in de handel: mengsel van koe-, kippe- en paardenmest van biologische afkomst. Dat gebruik ik zo mogelijk als "koemestkorrels". Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holland Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Hartelijk dank voor dit snelle en uitgebreide antwoord! Quote Vriendelijke groeten, Holland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Even terug naar de vraag van de topic-starter:Ik denk dat we het er wel allemaal mee eens zijn dat daar het antwoord is : nee. Kunstmest verbetert de grond niet voor teelt.Je kán er wel op telen ja. Dat dus wél, maar is niet verstandig dat langer vol te houden : dan put je de grond uit. Daarnaast inderdaad, weet ook ik niet de effecten op het bodemleven of op de complexe schimmel en mycorrhiza samenwerkingsverbanden in de bodem.Ook kan kunstmest, zeker bij overmatig gebruik, een grote bron van vervuiling zijn ( te hoge graad van vruchtbaarheid van bodemwater en dus ook oppervlaktewater ) Maar dat laatste kan ook zeker bij overmatig gebruik van koemest of koemestkorrels of welke andere mest dan ook. Té veel mesten is sowieso heel belangrijk dat je dat probeert te voorkomen. Dingen groeien er heus niet beter door. Veel spoelt uit.Dan het tijdstip van bemesten. Doe je dat jaarrond ( er zijn écht mest-verkopers ( ook ecostyle ) die bijna jaarrond willen dat je mest ), dan spoelt het meeste weg in de niet groei-maanden.Het kan zelfs voor een aantal teelten een nadeel zijn als ze nog groeiprikkels krijgen in het latere seizoen. Mest gewoon liever niet na augustus. Dat heb je in het voorjaar al gedaan.Ik zie koemestkorrels als voorraadbemesting. Iets wat je vroeg inzet, en waar ze bijna het hele seizoen wat aan hebben. Ik mest daarnaast per teelt wisselend wat extra's bij. En ik doe dat ook nog eens heel afwisselend kwa stoffen , kwa soort mest, kwa dosering. Je kan gerust een teeltvak ook eens een jaar onbemest houden. Voor de uien, voor de knoflook, voor wortelen. Zeker als er het jaar daarvoor behoorlijk gemest is geweest ( kolenvak ) Misschien moet iemand hier ook eens een info-topic aan wijden. En nogmaals: wat is kunstmest ( zijn al heel wat topics over ) ? Is dat spul van Ecostyle met mycorrhiza-sporen-toevoegingen geen kunstmest dan ? ech wel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijke Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Uit de vraag van de topicstarter proef ik eigenlijk ook een beetje de vraag 'HOE verbeter ik mijn bodem', of heb ik dat mis? Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yiasya Posted March 5, 2014 Author Share Posted March 5, 2014 (edited) Uit de vraag van de topicstarter proef ik eigenlijk ook een beetje de vraag 'HOE verbeter ik mijn bodem', of heb ik dat mis? Ehm ja en nee. Hoe ik de bodem kan verbeteren snap ik op zich wel (denk ik tenminste), alleen weet ik niet hoe ik het in deze situatie moet doen.Want tegen de tijd dat ik wat aan bodemverbetering kan doen moeten mijn plantjes er al in. Ik ben namelijk zeker nog wel 3-4 weken bezig met rotzooi opruimen voor ik met de bodem aan de slag kan.Dus als klakkeloos kunstmest strooien niet goed is dan ga ik dat niet doen. Ik vroeg het me alleen af voor het geval het wel goed zou zijn, aangezien ik er zat van heb. (Dozen van de action).Maar als compost goed is dan ga ik er straks een paar aanhangers compost over kruien. Enige twijfel die ik daarover heb is de herkomst van de compost. Deze word door de gemeente gemakt uit het GFT afval van de bewoners. Geen idee wat die mensen allemaal in hun kliko gooien. Kom ik straks batterijen tegen in de compost Inmiddels al wat over gevonden https://www.moestuinforum.nl/post172402.html?hilit=gemeente%20compost#p172402 Dus het gaat/ging om bodemverbeteren vlak voor het planten. Edited March 5, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yiasya Posted March 5, 2014 Author Share Posted March 5, 2014 Imho is de vraag wel een beetje algemeen gesteld. Wat voor grondsoort heb je (klei, zand, veen, ..., voedselrijk door de zooi, of juist niet), wat voor kunstmest, wat voor groente wil je telen? Dan is het veel beter mogelijk een zinvol antwoord te geven.Grond is voornamelijk kleigrond. (Op sommige stukken heb je na het spitten een sloophamer nodig om de kluiten te breken als ze opgedroogt zijn).De groentes zijn : Aardappels, uien, boontjes, peultjes, tomaten, courgette, pompoen, rode bietjes, sla, andijvie etc. etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts