Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wie eet nog uit de tuin / inmaak?

mw vogel

Recommended Posts

Die hele lange draad over inmaken vind ik altijd leuk om te lezen, maar nu de 'Hunger Gap' nadert, ben ik ook wel erg benieuwd wie er nog voorraad heeft van de eigen tuin in deze tijd van het jaar! Ik bedoel vooral de groenten, want jam, chutneys en dat soort inmaak kun je natuurlijk langer bewaren.

Een bescheiden aftrap van mij:

In de diepvries nog een paar zakjes gehakte knolselderij, een vergeten bakje tomatensap en diverse bijna lege bakjes met groene kruiden. In de kelder nog een paar sjalotjes, knoflook en één pot ingemaakte witte bonen die eigenlijk al op had moeten zijn...

Wordt dus niks he, als we hierop moeten overleven...

Ben benieuwd naar jullie overlevingspakket voor de vasten!

(maar gelukkig een flinke rij potten jam, zeker nog tot juni!)

Alle groenten en de meeste kruiden komen bij mij nog steeds uit de kelder, de vriezer of de tuin, of van zolder.

In de kelder staat nog een behoorlijk voorraad ingemaakte groenten, zoetzuur, chutney en relish en ook nog fruit op sap, jams, sambals en sauzen.

Onbewerkte groenten die in nog heb zijn: sjalotten, twee soorten wortels, rammenas, bietjes, koolrapen, pastinaken en palmkool.

In de vriezer liggen nog sperziebonen, sugarsnaps en tuinbonen.

Ik heb nog 1 bak tomatensoep in de vriezer staan.

En er liggen nog 3 bollen knoflook, in de kelder liggen nog rode, witte en gele uien.

En op de tuin staat nog boerenkool, verder niks meer.

Het nieuwe is inmiddels in de maak

Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....

Wij eten nog steeds uit de tuin, niet veel vers meer maar toch nog pastinaak en witloof, ook rammenassen staan er nog buiten.

Voor de rest zit er een diepvriezer vol groente en kippen en ik weet echt niet hoeveel potten gesteriliseerde groente er nog staan.

De dochters moeten helpen opeten of we raken er niet door en nu ook nog dagelijks zes of zeven eitjes......

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Ik heb nog een beetje paprikas in de vriezer en HEEL VEEL erwten. Geen idee wat met ze te doen (geen zin in erwtensoep en pasta met ham en erwten eten we al vanavond). Oh, en nog een klein beetje zongedroogde tomaten hebben we ook. De rest is allemaal op, maar we hebben ook niet zoveel ingemaakt of in de vriezer gezet. Hopelijk wordt het deze jaar heel anders.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Hoe nog 2popmoenen waar een van 7 kilo. Prei spinazie veldsla andijvie in de tuin en nog bietjes courgette en bonen en kruiden in de vriezer. En ingemaakt nog druiven sap Jam. Nog uien en knoflook en sarlotten maar waar gebruik je die voor.

Ik heb nog een pompoentje of 7 ( moet ze weer snel nakijken ) die op volgorde van de eerste tekenen van rot opgegeten worden) verder in de vriezer nog 1x asperges en heel veel zakken aspergeschillen( bedoeld om soep van te trekken, maar dat vergeet ik steeds) Nog 6 bakjes tomatensaus, 3 bakken rode kool met appeltjes, 2 zakken tuinbonen, 2 zakken prei, 2 zakken licht gewokte spitskool, grote zak pepers idem peterselie, 4 zakken dikke courgetteplakken, 2 kilo witte bessen(mag fruit ook?) 1 zak kwetsen, 1 zak mirabellen.

In de voorraadkast nog een kilo of twee ui en echalotte, en in een ton met zaagsel nog ongeveer 2 kilo bietjes.

Verder nog enkele knolkapucienknolletjes.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Ik heb ook nog een paar pompoenen liggen. Verder zit de vriezer vol met bonen en erwtjes en de soepen die ik gemaakt heb van de courgettes, komkommers, bonen en tomaten. In de kas heb ik nog (veld)sla, rucola, mizuna, snijbiet, dwergpaksoi en tatsoi. Op de vensterbank kiemgroenten en in de tuin staat nog wat boerenkool.

Bieslook nu weer vers uit de tuin, Palmkool staat er nog, Rucola ook. Crosne zit nog in de grond. Aardperen ook nog in de grond.

Pompoen, uien, knoflook, wit en rood kooltje heb ik nog liggen.

In vriezer aan fruit nog bramen, zwarte bes, frambozen en pruimen.

Groenten: Bloemkool, peultjes, worteltjes, bieslook, sjalottengroen, boontjes, bietjes, pepers.

Tomatensaus en tomaatjes uit 2012. Pompoen- en courgettesoep uit 2013.

En nog wat potten met dingen in het zuur uit diverse jaargangen.

Zo ongeveer.

Hoe nog 2popmoenen waar een van 7 kilo. Prei spinazie veldsla andijvie in de tuin en nog bietjes courgette en bonen en kruiden in de vriezer. En ingemaakt nog druiven sap Jam. Nog uien en knoflook en sarlotten maar waar gebruik je die voor.

Vraag je je nou af wat je met de sjalotjes moet doen?

Nou... gebruiken als uitjes... Rauw door de salade e.d. Inmaken kan ook.

Maar vooral ook erg lekker om helemaal (met schil) mee te laten sudderen naast het vlees bijvoorbeeld. Of in sauzen en stoofschotels e.d. Daarna kan je ze lekker leegslurpen...

oja...

2 pompoenen aardpeer, apios, zuurkool en in the fridge: rode kool, pompoen, snijboon, zuurkool, nz spinazie, tuinbonen, capucijners, knolselder, pruimen, bessen, rabarber, pastinaak, appelmoes, aardbeien...we komen de hungry-gap wel door, denk ik

ennuh...gedroogde snijbonen, geweckte rode kool, gedroogde bonen en tomaatjes...pfff ...ik sla maar een jaartje over denk ik

Edited by Guest

Wij hebben nog :

8 pompoenen, een enkele ui, gedroogde pepers, heel veel potten tomaten/paprika/aubergine saus, sambal, appelmoes, perzikchutney, mirabellensaus, tomaten/paprika/pepersoep. In de vriezer nog andijvie, spekbonen, wortelen en courgetteplakken. Ook in de vriezer eerder gemaakte maaltijden als risotto met wilde paddenstoelen, pompoensoep, macaroni met groente etc..

In de tuin nog aardpeer, een palmkool, witlof met slakken, veldsla, winterpostelein en wat spruitjes. In de kelder nog een doos appels. Ohja en stoofpeertjes, walnoten, en een boel jam. Dan nog gedroogde paddenstoelen en kant en klare paddenstoelensaus in de vriezer.

We kopen alleen aardappels en knoflook bij omdat die helaas op zijn. De uien gaan het ook niet halen tot de nieuwe oogst.

De kruiden lopen alweer uit, er is tijm (hele winter oogstbaar geweest) oregano (ook), bieslook en mini-peterselie komt nu vers weer op net als de citroenmelisse en de munt.

Hier zou ik de winter niet overleefd hebben hoor; alleen een paar restjes bevroren kruiden en een vergeten bakje rabarbermoes in de vriezer. En nog een pot ingemaakte courgette....het resultaat vind ik alleen niet zo lekker dus die staat er nog wel even vrees ik

Hier nog: droogbonen, pompoen, ingemaakt bietjes zoetzuur, ingevroren biet, rode kool, snijbiet, andijvie,rabarber, tuinbonen, doperwten, boerenkool, sperziebonen, zuurkool uit eigen pot, aardbeien en bramen. Dus nog even dooreten!

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

Groetjes! Meekje