Bee Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Ben eindelijk bijna klaar met de bouw van een kleine serre boven op één van mijn verhoogde bakken. Heb alles wat bijgehouden op foto dus misschien heeft iemand er iets aan. Frame is gemaakt van balkjes 40 * 40 en de ramen zijn gemaakt van balkjes van 40 * 30 omdat dit eenvoudiger zou zijn om open te doen was mijn idee.Alle zijkanten zijn gemaakt zodat ze open kunnen, het dak ligt voorlopig nog plat maar daar ben ik nog aan bezig om er een helling in te krijgen ( extra balkje aan een kant plus 2 van de 5 ramen dienen ook open te gaan met een automatische raamopener ). Glas is tweedehands van een tuinbouwer die er een pak van verkocht, dit glas heeft alle afmetingen bepaald ! een noodzakelijk item is wel een afkortzaag : alles afkorten onder een hoek van 45° en met de bovenfrees een uitsparing erin gemaakt waar later het glas komt in te liggen. samenvoegen in de hoeken met een inox vijs. eventjes uittesten of het glas erin past ( maten van het frame en de serre zijn aangepast aan het glas want die laatste is het moeilijkste te bewerken ) alles in de grondverf gezet : Alles in een kleurtje zetten : Alles opbouwen zonder glas om te zien ofdat alles past zoals ik het in gedachten had : Het "eindresultaat" glas erin en overal handvaatjes eraan, nu nog afschilderen, de ramen die klemmen wat bijschaven en het dak afwerken en dan is alles klaar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salamandertje Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Prachtig hoor! Wat een luxe kas. Afgelopen zomer wilde ik iets dergelijk maken in het klein, maar ik heb geen frees.. Ben benieuwd hoe het dak er straks uit ziet. Quote Bzzzz... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Connie Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Dat heb je strak gemaakt zeg!2 gouden handen dat is wel te zien Quote Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelsientje 60 Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Wauw zeg dat is mooi gemaakt!! Knap hoor! Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Inderdaad prachtig! En hij doet het zo gemakkelijk lijken... dat zelfbouwen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Wat prachtig, wat mooi en slim gedaan. Verhoogd bed is slim. En bereikbaar van alle kanten is ook slim. En het totaal is mooi sober en strak afgewerkt. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Old Rose Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 wow, echt geweldig geworden .Komplimenten hoor. zo praktisch hoog en veel ruimte Quote ~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~ Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Ik vind hem echt prachtig.....ik droom er wel es van.....zo'n mooie kas in de tuin! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bazarie Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 Jaa zo'n afkortzaag heb ik wel Geweldig hoor ziet er strak uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted March 24, 2014 Author Share Posted March 24, 2014 Bedankt allemaal voor de fijne reacties !Het is vaak een kwestie van er gewoon aan te beginnen en het je zelf niet te moeilijk maken ( bv. maatzetting glas gebruiken om alles uit te tekenen, alles onder een hoek van 45° doen enz... ).Het dak zelf zal niet veel meer veranderen ( ligt er nu al op ), enkel ligt het nu waterpas dus er blijft water op liggen. Aan de ene lange kant komt er gewoon een extra balk over de lengte waar dan terug de ruiten op komen liggen zodat het dak onder een schuine hoek gaat liggen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 Mooi gemaakt, wat een plezier zullen jullie daar van krijgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T0M Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Dat ziet er erg leuk uit. Quote http://www.miemuis.be Voor vrolijke, handgemaakte kinderkledij uit biologische stofjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted April 7, 2014 Author Share Posted April 7, 2014 nog eventjes een update voor zij die het dak willen zien. voorzijde hoger gemaakt zodat er een helling in het dak komt : helling aan de zijkant dmv een spie : zo ziet het er aan de bovenzijde uit, de twee iets hogere ramen zullen dmv een automatische raamopener open en dicht kunnen gaan bij te warm ( ramen wegen 11,5 kg dus moest voor een zwaar model gaan, kosten bijna evenveel als mijn ganse serre samen ) : rest mij alleen nog alles een finale laag te geven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kris1984 Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Ik vind hem echt heel mooi gewoorden. Ook een inspiratie. Ik wil er zelf ook graag een. Maar ik wis niet hoe ik het aan moest pakken. We gaan er na het moestuin seizoen aan beginnen. Heb mijn vriend al zo ver. Hij was aan het moperen dat de keuken vol met stond met planten. Gezecht dat ik een kas nodig heb dan hoef het niet in de keuken. Zal hem deze fotos eens laaten zien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valerie Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Erg mooi Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelsientje 60 Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Super gaaf zeg!! Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis! Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Ja, zeker supergaaf!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnoud Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Zoheeee, dat heb je echt netjes gedaan,wat een mooie kas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnneB Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 Jeetje, wat een mooi ding is het geworden zeg! Mag ik vragen of het in budget veel scheelt t.o.v. een 'echte' kas? Hoeveel klusuren zitten erin? Quote Home is where the harvest is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted April 13, 2014 Author Share Posted April 13, 2014 Tja, mijn uren heb ik niet echt bijgehouden, is een werkje dat ik heb gedaan wanneer ik wat vrije momenten had in een weekend en s'avonds na het werk...het bewerken van het hout gaat zeer snel, reken op een dag om alles op de juiste maat te zagen, de raamframes in te frezen en ineen te steken. Je verliest wal wat tijd met het schilderen omdat je de droogtijden moet respecteren maw je springt dan al snel van weekend naar weekend tenzij je de twee dagen eraan kan spenderen.Puur als gok zou ik een volle week nemen.Qua budget heb ik het wat in de gaten gehouden ( bestelling geplaatst voor het hout en thuis laten leveren ) reken op 200€ voor het hout inclusief de scharnieren en de inox vijzen. Houtlijm had ik nog staan.De verf alleen al was 150€ en ik moet eigenlijk nog een laatste laag geven dus dat zal nog meer worden want heb waarschijnlijk niet meer genoeg over. Het glas was tweedehands 1.5 € voor een paneel van 140cm op 70cm, de serre heeft 17 panelen.Dus al met al rond de 400€ voor een serretje van 320cm * 165cm * 160cm ( L*B*H ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Mooi gemaakt. Complimenten van mij en van de plaatselijke timmerman.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frel Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Hier is een meestertimmerman aan het werk geweest, complimenten hoor . Ik moet zeggen dat ik serres meestal lelijk vind (behalve die antieke, sierlijke, volstrekt onbetaalbare serres), maar deze zou ik dolgraag in mijn tuin hebben. Het blijft bij dromen voor mij . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted May 15, 2014 Author Share Posted May 15, 2014 nog eventjes een update want eindelijk zijn de automatische raamopeners toegekomen, ondertussen komt het serretje al aardig vol...zonder de ramen te openen kwam het al snel richting 40 graden wanneer de zon uitzat, dat zal nu niet meer gebeuren hoop ik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 Wat een luxe, hier nog met de hand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michiel78 Posted August 12, 2014 Share Posted August 12, 2014 Beste Bee, ook mijn complimenten voor jouw schitterende/serre kas, wat mij heel veel inspiratie geeft voor een serre op het balkon. Doordat er niet veel ruimte is wil ik een serrekas bouwen met elementen van jouw ontwerp. Ik vroeg me wel af welke houtsoort jij hebt gebruikt; en of je bij het afwerken hebt gekozen voor beits of lak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts