Posted April 15, 201411 yr Beste forumleden, Het valt mij op dat er elke keer zoveel nieuwe mensen beginnen met moestuinieren. Helemaal top Nou was ik wel eens nieuwsgierig hoelang de gemiddelde gebruiker al moestuiniert. Het is natuurlijk iets waar veel werk in gaat zitten en als het niet je passie is, ook iets is wat snel verwaarloosd of waar de interesse weer voor afneemt. Ik zal zelf de aftrap geven. Dit wordt voor mij weer mijn derde seizoen op rij, na een pauze van een aantal jaar. Daarvoor heb ik "vroeger" ook al eens twee jaar een moestuintje gehad. (Ik heb gezocht of er al een soort gelijk topic bestond, maar kon het één, twee drie niet vinden. Mocht het toch bestaan mijn excuses voor het aanmaken van deze poll ) Vriendelijke groeten, Holland
April 15, 201411 yr Gestemd ( ik dacht ook niet dat een precies dezelfde poll ooit was aangemaakt hoor )Dit is mijn 3e jaar pas. Al zit daarvóór toch ook al heel wat, maar een échte moestuin heb ik nu pas kort. Een fruittuin al tig jaar. En rozen enzo al tig tig jaar Maar aardappelen zetten en bloemkolen kweken doe ik dus eigenlijk pas kort.
April 15, 201411 yr Zo stem uitgebracht, al heel wat jaartjes. Maar leer nog dagelijks en dat is maar goed ook.
April 15, 201411 yr eerste echte moestuinjaar.vorig jaar al wel proef gedraaid op het balkon. en als kind had ik een eigen moestuintje.
April 15, 201411 yr Inmiddels al weer zo`n 4 jaar.Time flies Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....
April 15, 201411 yr Bij mij hetzelfde als bij Loes: als kind tuintje gehad, toen heel lang niets, toen een jaar balkonbakken en bladgroenten enzo, en nu het vierde jaar op rij volle grond. Bij de poll heb ik alleen de vollegrond-jaren laten tellen. Als kind heb ik mijn vader ook eens gek gemaakt door in mijn tuintje siergras te zaaien.... dáár was hij blij mee..... NOT!! http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
April 15, 201411 yr Gestemd!Ik heb al 8 jaar mijn moestuin maar de eerste 7 jaar woonde ik er 1500 km vandaan dus kwam ik er maar 4 of 5 x per jaar, dus die heb ik niet meegerekend. http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
April 15, 201411 yr Leuk topic. Ik had 42 jaar geleden mijn eerste moestuin bij mijn eerste eigen huis, en sindsdien altijd wel zoiets bij huis of bij een volkstuinvereniging.Ik heb nu geen volkstuin / grote moestuin, alweer 2 jaar niet, maar ik verbouw zoveel groente en kruiden in mijn huidige voor- en achtertuin dat ik dit er gewoon maar bij optel.
April 15, 201411 yr Tja, ik weet het eigenlijk niet goed. Ik denk 7 of 8 jaar? We wonen hier nu 5 jaar, en hadden daarvoor al een moes-hoekje in het tuintje van ons rijtjeshuis. En daarvoor eigenlijk ook al tomatenplanten op ons balkon bij ons flatje. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
April 15, 201411 yr Mijn eerste herinneringen gaan terug tot mijn tweede/derde levensjaar; toen al mocht ik van mijn vader de peultjes en doperwtjes in de geulen leggen Ik ben dus eigenlijk altijd in de groentetuin te vinden geweest, kreeg ook een eigen tuintje, maar daar vond ik niks aan want alles moest in het klein Dus toen weer terug bij mijn vader in de moestuin en daar langzaam aan mijn eigen dingetjes zijn intrede laten doen, waaronder een behoorlijke kruidentuin. Haha de restanten daarvan zijn nog altijd aanwezig, vooral de chichorei blijft maar komen. Ik vind ze prachtig als ze bloeien maar mijn vader haatte ze, hoewel hij er nu om kan lachen hoor als we samen door de tuin struinen...'die is nog van jou' zegt ie dan met een zuur lachje. Ben al ruim dertig jaar geleden op mezelf gegaan; kun je nagaan...Toen ik uit huis ging bleef ik bij mijn ouders tuinieren, maar had ook iedere meter in mijn eigen tuin vol staan met potten en bakken en heel veel kruiden in bakken aan de tuinmuur hangen.Inmiddels ga ik mijn vierde moestuinjaar op een volkstuinencomplex in; dit jaar voor het eerst op een nieuwe tuin dus het voelt een beetje als een doorstart nu Maar ik heb dus 45 jaar of meer ingevuld
April 15, 201411 yr Als je moestuinieren in bakken en potten meerekent, zit ik nu aan mijn vierde seizoen. Elke keer leer ik weer iets nieuws bij of denk ik van: volgend jaar probeer ik dat ook eens! Het zal echter mijn eerste jaar zijn dat ik zal moestuinieren in volle grond. Is even afwachten hoe dat gaat, maar ik denk er veel uit te kunnen leren Mijn moestuinseizoen
April 15, 201411 yr Ik heb niet goed ingevuld. 38 jaar geleden kreeg ik met een groepje vrienden een stukje grond van een nu bekende tv presentator zijn tuin.Hij vond het wel leuk dat we groente wilden telen...dat was mijn eerste echte tuin. Tot 35 heb ik ingevuld...foutje dus. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
April 15, 201411 yr Echt moestuinieren, nu 2de jaar op rij. Daarvoor siertuin en her en der is een pot met groene of kruiden maar goed die "ervaring tel ik nu niet mee". 2 dingen vallen mij off-topic op:- in onze moestuinvereniging ben ik met mijn 30 jaar met grote voorsprong de jongste, en vinden we geen jonge leden - op internetfora wemelt het van het jonge moestuingeweld en opstartende moestuinders
April 15, 201411 yr Dik 20 jaar maar nu niet een echte moestuin meer(ook moestuinen op het werk gestart waarbij eerst een ieder iets had van he wat ? en als het dan bijna kon worden geoogst wilden ze wel mee doen ). Het is wel zo dat waar ik maar kan zal ik groenten en fruit verbouwen. Een echte moestuin zal ook heus wel weer gaan komen(ooit eens) Nu heb ik slechts 30 ? vierkante meter met combi moes en sier(dit jaar is veel sier ook eetbaar in de vorm van peper ornamentals) en de paddenstoelen binnen dus ben ik het jaar rond lekker in de weer. Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
April 16, 201411 yr Thuis was er een groente en fruit zaak en ook een kruidenierswinkel.Vader kweekte heel veel zelf, daar was meer aan te verdienen.Op mijn twaalfde kende ik reeds alle groentesoorten die gekweekt werden en wist ik van veel hoe ze op kwamen want toen al moesten we de tuin wieden, en groot was die hoor, er staan nu zes huizen en een appartementsblok op die grond, jammer dat het niet allemaal van ons was Verder heb ik altijd ofwel een moestuin of een siertuin gehad op eens enkele maanden op een appartement na.Dus mag ik zeggen dat ik al meer de 55 jaar een tuin heb, alleen, intensief groente kweken doe ik nu nog maar een jaar of zeven.Sedertdien moeten we toch geen groente meer kopen want er staan twee vriezers en ik maak ook veel in.Nu staat er nog prei, pastinaak en schorseneren om te oogsten en de zevenjaarse spinazie en zurkel zijn ook al een paar keer geplukt.De oogst van vorig seizoen is nog niet weg of het verse begint al. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
April 16, 201411 yr Ik zit nu aan mijn 5e moestuinseizoen.Als kind vond ik het altijd al heerlijk om mee te helpen in vaders moestuin, en sinds 2010 heb ik zijn moestuintje overgenomen.
April 16, 201411 yr Tegenwoordig is er natuurlijk veel te doen over het eten in de supermarkt. Bespoten groente, kunstmest en diverse vleesschandalen. Daardoor zijn er ontzettend veel nieuwe moestuinierders! Baas over eigen moestuin.
April 16, 201411 yr Echt moestuinieren, nu 2de jaar op rij. Daarvoor siertuin en her en der is een pot met groene of kruiden maar goed die "ervaring tel ik nu niet mee". 2 dingen vallen mij off-topic op:- in onze moestuinvereniging ben ik met mijn 30 jaar met grote voorsprong de jongste, en vinden we geen jonge leden - op internetfora wemelt het van het jonge moestuingeweld en opstartende moestuinders dat komt denk ik ook doordat veel mensen in de voor/achtertuin een moestuintje maken. die zie je wel op het forum maar niet bij de moestuinvereniging.
April 18, 201411 yr Author Korte tussenstand: Momenteel 56 stemmen uitbracht, waarvan 68% van de stemmers maximaal 5 jaar bezig is met moestuinieren Voor de rest allemaal leuke verhalen over hoe het begon Vriendelijke groeten, Holland
April 20, 201411 yr Een week of 3 toch al gauw... Daarvoor wel geregeld mijn vader geholpen met grote klussen/onderhoud. En heel wat jaartjes (van mijn 6e verjaardag af) in weer geweest met waterplantjes maar die heb ik nog nooit opgegeten.
April 20, 201411 yr Eind 2009 zijn wij hier komen wonen en begin 2010 begonnen met een stuk van de weide om te zetten in een moestuin ca. 80 m2. Waarvan het eerste jaar nog bijna de helft leeg bleef omdat ik er niet genoeg tijd voor had. In de loop van deze 4 jaren ook een stuk weide omgezet in een kruidentuin, waar ik als kind al van 'droomde'. Door schade en schande leert men: het eerste jaar begreep ik niet waarom er véél meer wortelen opkwamen dan ik dacht gezaaid te hebben, tot ik onderscheid begon te maken tussen wilde en echte wortel. Na het vakkundig schonen bleek ik alle wilde wortel te hebben laten staan . Ik heb dus aangegeven minder dan 5 jaar. Mijn kinderjaren waarin mijn vader een moestuin had reken ik maar niet mee, dat was voor ons kinderen meer een 'moeten', behalve als we die heerlijke zoete aardbeien mochten plukken. 2 dingen vallen mij off-topic op:- in onze moestuinvereniging ben ik met mijn 30 jaar met grote voorsprong de jongste, en vinden we geen jonge leden - op internetfora wemelt het van het jonge moestuingeweld en opstartende moestuinders Mogelijk maken beiden gebruik van andere kanalen en vinden 'ze' elkaar zo niet. Wellicht inderdaad dat mensen beginnen in eigen tuintje zoals hier eerder geopperd werd, maar dat kan leiden tot 'groter' werk (al dan niet gezamenlijk). Ik vind het heerlijk om mensen en ideeën samen te brengen (een 'tic' van mij), dat moet hier toch ook zeker mogelijk zijn.
April 20, 201411 yr Als kind tuinierde ik al in de tuin van mijn ouders.Heb van mijn opa de gen gekregen alles te zaaien en stekken.En dat vind ik het leukste zaaien en stekken.Na 8 jaar met problemen aan de knie (kon niet meer lopen enz) en 8 fisio kan ik 1 uur in de tuin werken kwartier rusten en dan weer 1 uur.Zo kan ik mijn achterstellige werk misschien weer in halen?? http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
April 21, 201411 yr In 2011 werd het voor het eerst een beetje serieus, dus dan is het dit jaar m'n 4e serieuzere seizoen. Daarvoor ook wel beetje getuinierd (gewoon struiken snoeien, een enkel eetbaar plantje, paar dingetjes). Maar in 2011 begon het in ene echt met een flink aantal soortjes zaaien. Edited April 21, 201411 yr by Guest > Planten kopen? Doe het bewust!
April 21, 201411 yr Echt moestuinieren, nu 2de jaar op rij. Daarvoor siertuin en her en der is een pot met groene of kruiden maar goed die "ervaring tel ik nu niet mee". 2 dingen vallen mij off-topic op:- in onze moestuinvereniging ben ik met mijn 30 jaar met grote voorsprong de jongste, en vinden we geen jonge leden - op internetfora wemelt het van het jonge moestuingeweld en opstartende moestuinders Ik ben zo'n jonkie Nu 19, toen ik (beetje serieus) begon 15. In mijn geval kies ik bewust voor de beperkte ruimte in de achtertuin i.p.v. een volkstuin. Door het in de achtertuin te houden kan je het gemakkelijk even tussendoor te doen en hoef je er denk ik minder rekening mee te houden: je kan het even gemakkelijk tussendoor doen, wanneer je wilt. Misschien dat er meerdere jongeren zo over denken, geen idee. En als je iets in de achtertuin doet kan je je hobby lastig met iemand delen, dus zoek je een forum op. Ideaal! En ik denk toch ook dat jongeren uiteindelijk gemakkelijker omgaan met dingen zoals forums. Volwassenen ook wel, maar toch blijft er ook een groot deel van de volwassenen die minder 'technologisch' zijn ingesteld. > Planten kopen? Doe het bewust!