Geplaatst: 16 april 201411 j Hallo! Wij zijn studenten Bio-Ingenieur aan de Universiteit van Gent en zijn voor een onderzoek de kennis van de bevolking aan het peilen over de zogenaamde vergeten groenten.De gebruikers van dit forum zullen ongetwijfeld weten wat deze zijn, maar we willen ook graag weten welke groenten allemaal 'vergeten' zijn. Vandaar dit bericht in een forum waar men er dagelijks mee in contact komt. Om ons onderzoek iet te vermakkelijken, hebben we een enquête opgesteld. U bent alleszins niet verplicht in het deelnemen, maar u zou er ons wel een enorm plezier mee kunnen doen! De enquête bevindt zich op de onderstaande link.https://ghentagriecon.qualtrics.com/SE/?SID=SV_8CcmXsFulBUxnbn 1000x maal dank als u ons uit de nood helpt!! Chak, Kevin, Wiam en Michiel Wijziging:Indien u de enquête even beu bent, kan u het altijd later nog hervatten (max. 1 week). Maar: de enquête is nu ferm ingekort met 2 grote vragen/tabellen die wegvallen om meer respondenten te hebben! 17 april 201411 j aangepast door Gast
Geplaatst: 16 april 201411 j Auteur Bedankt om het te laten weten! Met dank aan Saffraan, hierbij de correcte link! (Ik zal dit ook aanpassen in mijn eerste bericht). https://ghentagriecon.qualtrics.com/SE/?SID=SV_8CcmXsFulBUxnbn
Geplaatst: 16 april 201411 j Ik was begonnen maar ben bij 30% invullen (bij de barrieres) afgehaakt. Teveel in te vullen, te bedenken, leek wel een psychologische test oid. Oftewel... té uitgebreid voor mij.
Geplaatst: 16 april 201411 j "De enquête duurt ca. 20 minuten " facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 16 april 201411 j Tja en zo gaat het maar door, ben halverwege gestopt Er staat een fout in ook, groene kool wordt boerenkool genoemd.
Geplaatst: 16 april 201411 j 20 minuten is mij echt te lang, zeker na het lezen van de eerste vraag. Sorry jongens maar hier begin ik niet aan.
Geplaatst: 16 april 201411 j Groene kool is bij ons savooikool, boerenkool vind je niet in de winkel. Ik vind het gek dat dit vergeten groenten zouden zijn, wij hebben die van kleins af aan gegeten en kweken zelf wat we niet in de winkel kunnen vinden. Maar als je dan ziet dat men aan de kassa van de supermarkt vaak heel diep moet nadenken over de groenten die je meeneemt - tot je zelf aangeeft dat het een knolselder of whatever is... Eten mensen dan geen groenten meer?
Geplaatst: 16 april 201411 j Ik vond hem heel erg lang en een beetje vervelend. De vragen in de tweede helft waren vaak niet duidelijk (gaat het over mijn mening of wat ik van andere mensen weet?) en ze hadden ook te veel opties die vaak twee keer hetzelfde waren. De vragen met foto's waren wel meestal leuk.Ook had ik moeite met sommige foto's. Die paar bladjes sla: op die kleine beeld kun je toch niet zien welke salade het precies was (ruccola of iets anders) Ook ken ik geen warmoes maar WEL snijbiet, ze zijn eigenlijk hetzelfde ding (ik heb gegoogeld). Als een groente meer namen heeft moeten ze allebei toch in de opties staan.En in de vraag uit welke provincie ik afkomstig ben...wie zegt dat ik uit Nederland kom? Dat moet je toch eerst vragen. Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/223-estemys-sqfg-tuin/
Geplaatst: 16 april 201411 j Ik vind de opties ook redelijk langdradig en kenmerkend voor jongeren die zelf niet echt aan de kookpot hebben gestaan
Geplaatst: 16 april 201411 j Hahahha. Nou . ik dacht dat warmoes een woekeronkruid was met lange slingerende takken , dus ik heb geen warmoes ingevuld ( ik heb wat anders genomen waarvan ik ook eigenlijk dacht dat dat het niet was, maja ) Ik zag wél dat het snijbiet was. Maar dat was geen optie ! hahah. geeft niet hoor. Boeit ook niet zó toch ?Ik was wel sneller klaar dan 20 min trouwens.
Geplaatst: 16 april 201411 j die plaatjes vragen zijn leuk maar die lange lijsten.. daar is geen doorkomen aan. ook zijn veel vragen niet te beantwoorden met belangrijk of barrière bijvoorbeeld:"De meeste zijn mooi". moet ik het dan belangrijk vinden dat de meeste groentes mooi zijn? of bedoel je of ik het uiterlijk van de groente wel of niet belangrijk vind?in de barrière vragen komt dezelfde vraag terug "De meeste zien er lelijk uit". net waren de meeste groentes mooi, en nu opeens lelijk?eens/oneens vragen zouden hier misschien meer op zijn plek zijn. daarmee voeg je de 2 lijsten samen, dat scheelt een hoop. De volgende vragen zijn niet gemaakt voor mensen uit Nederland:"Van welke provincie bent u afkomstig?" "Wat is uw hoogst behaalde diploma?" ik heb de enquête wel helemaal doorgeklikt omdat ik benieuwd was naar de rest van de vragen, maar uiteindelijk niet op verzonden geklikt omdat ik de enquête niet fatsoenlijk kon invullen.
Geplaatst: 16 april 201411 j boerenkool vind je niet in de winkel. boerenkool ligt hier gewoon in de winkels maar het plaatje was zeker geen boerenkool... 16 april 201411 j aangepast door Gast
Geplaatst: 16 april 201411 j Auteur Voor mezelf sprekende, heb ik inderdaad weinig ervaring aan de kookpot!En inderdaad, het is wel wat lang. Hiervoor toch onze excuses!! De enquete kan je ook normaal op een later tijdstip hervatten indien je het beu bent. Over de onduidelijkheden: laat gerust weten welke vragen onduidelijk waren/zijn, en dan zullen we hier zeker rekening mee houden voor het vervolg. Momenteel kunnen we hier helaas niets meer aan veranderen aangezien we al een aan zeker aantal respondenten zijn, maar toch willen we jullie bedanken voor de moeite! De boerenkool die u ergens ziet opduiken is toch degelijk boerenkool! Althans volgens een bron die deze groente onder die naam verkoopt.
Geplaatst: 16 april 201411 j Auteur Bedankt Loes voor het maken van de enquête. Ook leuk dat u toch heeft besloten om het niet te verzenden want dat kan inderdaad een invloed hebben op onze resultaten. Over je vraag bij de barrières: Als u geen groenten eet omdat ze lelijk zijn, dan vormt dit een barriére voor u om ze te consumeren.Anderzijds vragen we ook waarom u ze wel eet zodat we dit kunnen vergelijken met de vergeten groenten. Op die manier hopen we toch de gangbare groenten te vergelijken met de vergeten groenten en redenen te vinden voor waarom het één wel en het ander niet wordt geconsumeerd. En inderdaad! We zijn afkomstig uit België, vandaar de vraag over provincies! Dan zijn we op zoek gegaan naar een aantal fora en de meeste blijken uit Nederland te komen. Dus hier hadden we op voorhand geen rekening mee gehouden.
Geplaatst: 16 april 201411 j Ja sorry hoor. Ben ik nogal een neuzelaar, maar die "boeren-kool" was écht geen boerenkool éééch niet !
Geplaatst: 16 april 201411 j Auteur Het trekt wel heel hard op een savooienkool inderdaad! Maar volgens deze site:http://nl.dreamstime.com/royalty-vrije-stock-foto-verse-boerenkool-image3384785 is het toch boerenkool! Maar u kan natuurlijk ook gelijk hebben en de site verkeerd! In dat geval zullen we op het einde de vraag schrappen waarschijnlijk wegens onduidelijkheid.
Geplaatst: 16 april 201411 j Over je vraag bij de barrières: Als u geen groenten eet omdat ze lelijk zijn, dan vormt dit een barriére voor u om ze te consumeren.Anderzijds vragen we ook waarom u ze wel eet zodat we dit kunnen vergelijken met de vergeten groenten. Op die manier hopen we toch de gangbare groenten te vergelijken met de vergeten groenten en redenen te vinden voor waarom het één wel en het ander niet wordt geconsumeerd. ik snap de bedoeling, maar zo stel je de vraag in de enquête niet wat verwarring geeft. dit was 1 voorbeeld maar dit is bijna met de gehele lijst het geval. de 2 lijsten (belangrijk en barrière) zijn mijn inziens ook nog eens dubbelop. bijvoorbeeld de vraag "het uiterlijk van groente is een barrière" eens/oneens. dan heb je de vragenlijst met belangrijk en barrière toch samengevoegd? dezelfde vraag kan je dan stellen bij de vergeten groentes om dit te vergelijken. zo kunnen bijna alle vragen gesteld worden als ze anders worden verwoord, dat scheelt 2 hele lappen aan vragenlijsten en maakt het een stuk duidelijker. ik weet niet hoeveel respondenten jullie al hebben... maar ik zou serieus overwegen om de enquête opnieuw te maken met een aanpassing bij de lange vragenlijsten. je kan dan de link vervangen voor een verse start en toch de oude respondenten bewaren voor het geval dat. door die extreem lange lijsten zullen veel mensen afhaken(gemiste kans), of de enquête snel doorklikken waardoor de vragen mogelijk niet naar waarheid worden ingevuld(waardeloze data). het is behoorlijk lastig om die waardeloze data te schiften van de nuttige data zonder dat daarmee de uitkomst wordt beïnvloed. (enquêtes maken was een van mijn favoriete onderdelen tijdens mijn studie . de opmerkingen zijn dan ook bedoeld als positieve feedback )
Geplaatst: 16 april 201411 j Ja sorry hoor. Ben ik nogal een neuzelaar, maar die "boeren-kool" was écht geen boerenkool éééch niet ! ik ook Bit, je haalt me de woorden uit m'n mond
Geplaatst: 16 april 201411 j Haal dan de vraag maar vast weg het kan nog wel een kool van een boer zijn maar dan is het nog geen boerenkool Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.
Geplaatst: 16 april 201411 j Auteur Bedankt voor uw feedback Loes! Onze eerste versie van de enquête zag er eigenlijk helemaal anders uit! Dus ik begrijp zeker wat u wil zeggen. Ons groepje staat echter onder begeleiding van een promotor en er werd ons benadrukt dat we de beide tabellen toch moesten vragen aan elke respondent. Het is met andere woorden een verplicht onderdeel.Helaas kunnen we hieraan niets veranderen.
Geplaatst: 16 april 201411 j "De meeste zijn mooi". ^Een vraag van universitairen die denken dat mensen van lager niveau hun groenten in de eerste plaats assortie met hun nagellak kiezen of zo? Ik koop groenten voor wat ze dienen - om op te eten, niet omdat ze bij mijn outfit, mijn interieur of mijn artistieke smaak passen De vraag "omdat ze er vers uitzien / vers aanvoelen" staat er niet eens bij en dat is voor mij een belangrijker factor dan "mooi zijn" voor groenten. Dat is ook het grootste probleem waarom die vergeten groenten minder in de winkels worden aangeboden: ze verleppen te snel en dan worden ze niet meegenomen. Op de markt is dat minder een probleem omdat marktkramers meestal dagverse zaken aanbieden. Grote ketens daarentegen kopen fruit en groenten in per container, zelfs per schip en dan duurt het wel even voor er weer verse aanvoer is.Ook niet genoemd: omdat het seizoensgroenten zijn, omdat ze lokaal geteeld zijn, omdat ze passen bij de omvang van mijn gezin (ik ken mensen die geen bloemkool kopen omdat ze dan de hele week bloemkool mogen eten bij wijze van spreken als ze het niet lekker vinden om de rest in de diepvries te bewaren). 16 april 201411 j aangepast door Gast
Geplaatst: 16 april 201411 j Auteur Beste Claudia, Dank voor uw antwoord! We denken niet dat mensen met een laag niveau de groenten kopen op basis van hun nagellak hoor. De meeste van onze vragen zijn gebaseerd op studies waarop soortgelijke enquetes en vragen werden gesteld. In dit geval werden de meeste van onze vragen geïnspireerd door vragen omtrent biologische groenten, vandaar de verantwoording voor de meeste van onze vragen. Andere factoren zoals de versheid zijn inderdaad ook belangrijk! Het is goed om dit te horen van meer ervaren mensen zodat we hier later rekening mee kunnen houden.Echter is het nogal moeilijk om alle keuzes op te nemen want anders wordt de tabel nog iets langer, maar het is toch iets dat we zullen meenemen naar later toe! Wijziging:Er is ook een balkje voorzien waar u andere barrières kan opsommen die voor u belangrijk zijn om geen groenten te eten.Dus daar kan u uw suggesties geven die wij over het hoofd hebben gezien. 16 april 201411 j aangepast door Gast
Geplaatst: 16 april 201411 j Bedankt voor uw feedback Loes! Onze eerste versie van de enquête zag er eigenlijk helemaal anders uit! Dus ik begrijp zeker wat u wil zeggen. Ons groepje staat echter onder begeleiding van een promotor en er werd ons benadrukt dat we de beide tabellen toch moesten vragen aan elke respondent. Het is met andere woorden een verplicht onderdeel.Helaas kunnen we hieraan niets veranderen. dat valt me eerlijk gezegd een beetje tegen van de promotor, die zou beter moeten weten...
Geplaatst: 16 april 201411 j ik heb aan je/jullie wens voldaan. Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.