Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten in de serre: indeling voor 2x3m


Dakoina

Aanbevolen berichten

Voor jullie me afschieten: ik weet dat er een aantal topics over tomaten in de serre bestaan, maar dit zou een specifiekere vraag moeten zijn.

 

Over't algemeen zie ik "in de boekskes" voor tomaten een plantafstand van 75x45cm +- ongeveer. Als ik dat zou doen in een serre van 2 op 3 meter, dan kan ik eigenlijk maar 2 rijen tomaten zetten en wat basilum, afrikaantjes etc tussenin. Op deze volgende foto van Diana's moestuin, zie ik ze wat meer bij elkaar staan zonder tussenrijen van 75cm:

 

Vruchtwisseling_kas.jpg

 

Als ik dit (wiskundige) principe (van gelijkzijdige driehoeken) een beetje toepas op de mijn beschikbare oppervlakte kan ik eigenlijk 3 rijen aanmaken en dus stijgt mijn opbrengst ongeveer met 50% - van 10 naar 15 planten - zoals op mijn onderstaande schema:

 

serre-indeling96481397738350.png

 

Ik blijf bij 3 rijen omdat het anders te moeilijk is om nog te bewegen in de serre (niet?). Zijn er mensen die zo ook een goede opbrengst krijgen? Een struiktomaat zal over't algemeen waarschijnlijk iets meer ruimte nodig hebben denk ik.

Nieuw stukje grond, tijd om te bloggen! http://jansmoestuin.wordpress.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga je het uiteindelijke antwoord niet kunnen geven. Wel was het mijn ervaring verleden jaar met een goedkoop folieserretje van ongeveer dezelfde maat, waarin ik ook dubbele rij zette, dat het niet erg praktisch was en uiteindelijk de opbrengsten beperkt heeft. Ik had net buiten het midden een tegelrij gelegd. Aan de ruimste kant de achterste rij tomaten aangebonden tegen de wand van de kas en daarvoor nog, verspringend, een rij. Aan de andere kant stond een enkele rij en komkommerplanten.

Er was erg weinig bewegingsruimte en diverse tomatenplanten gingen in elkaar haken en door elkaar groeien met een behoorlijk oerwoud-effect. Nu moet ik er bij zeggen, dat een deel van planten (waarvan ik dacht dat het kleinere cherries zouden zijn) een soort minibesjes waren, die enorm groeiden voor ze gingen bloeien en - omdat dieven noodzakelijk was in de beperkte ruimte - uiteindelijk vrij weinig opbrengst gaven. Ik zal die soort zeker niet meer in de serre zetten en dit jaar echt meer ruimte aanhouden...zonder dubbele rij.

 

Edit: Ik heb nu een kas van 2 x 4 m en me al voorgenomen (het zal moeite kosten ) dat 12 tomaten, 2 paprika's en 1 meloen echt het maximum is dat ik er in kan zetten. Voor de tomaten worden dat de late soorten...en dat zijn inderdaad meestal ook wat forsere planten.

 

Misschien kan het net wel, wat jij wilt. Maar dan zou je van elk ras dat je plant moeten weten hoe breed en groot de plant groeit. In de dubbele rij zouden dan rassen moeten komen die hun trossen dicht bij de stam maken en ook geen al te brede bladeren en groeivorm hebben. M.a.w. je zou de groeiwijze en vorm van de soorten die je zet al eens gezien moeten hebben en kennen. Het onderscheid stamtomaat en struiktomaat is daarvoor te grof. Veel stamtomaten worden echt wel flinke jongens en ik ken meerdere rassen met "struik"-vorm, die best wel zouden kunnen. Met rasbeschrijvingen van zaadfirma's en ook in diverse databases kom je dan niet echt veel verder, omdat er hooguit terzijde of toevallig iets over wordt gezegd.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal dit jaar die opstelling best eens willen proberen... althans voor een stukje.

Bij mij is de opstelling achteraan tegen de zijwanden de klimmers en vooraan de kleinere kruiden/bloemen/groenten.

Omdat ik momenteel echt teveel tomaten heb ga ik - of een tomatenkasje moeten bijzetten

- of de indeling van m'n kas moeten herbekijken.

Er staan al trostomaten in in de opstelling " tegen de wand klimplant en vooraan kleinere plant " ( in dit geval is de kleine plant daslook )

De "V" opstelling kan ik evt nog wel toepassen voor de plaatsen ernaast. ( de trostomaten heb ik pal in het midden gezet.... slim... )

Weknow: Ik heb in m'n kas een loopruimte met aan beide kanten bakken van 80 cm diep. Als je dan ongeveer 40-45 cm per tomatenplant aanhoudt, zou dit dan voldoende ruimte zijn zodat ze niet in elkaar groeien?

De kas is 2m breed en 3m diep.

Curieus wat het me zal opleveren

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tomaten op de bovenste foto lijken mij zo weinig blad te hebben? Waarschijnlijk dus flink gesnoeid. Met stam tomaten moet je idee inderdaad wel lukken. Ik doe het zelf ook in driehoeksvorm. De achterste tomaten (tegen het glas) zijn bij mij de grote struiktomaten. De voorste zijn stamtomaten.

 

dscf007462581368112577.jpg

image00376531375024851.JPG

 

En de kas bij huis op dezelfde manier met alleen stam tomaten:

image03284441375025302.JPG

 

Kortom, wel vol maar gaat prima. Het is wel zaak om de grote bladeren tot de helft in te korten om er voor te zorgen dat er voldoende licht en vooral lucht in en rond de planten kan. Anders krijg je geheid te maken met schimmels. Licht, lucht en toegankelijkheid zijn vaak redenen dat de boekjes een wat grotere plantafstand hanteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We gaan het eens proberen met die v-vorm, misschien hou ik iets meer dan 50 in de v. En ja, ik lees toch regelmatig dat mensen die bladeren, vooral vanonder, afknippen voor de luchtcirculatie. Die foto van Diana is misschien al wat later in het seizoen gemaakt? Wie weet... Ik ga zeker niet overdrijven met de struiktomaten, die zullen wel wat plaats krijgen. Misschien ook wat opletten met de brandnetel gier

Nieuw stukje grond, tijd om te bloggen! http://jansmoestuin.wordpress.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst even het idee wat dus misschien bij jou en wellicht ook bij anderen leeft, dat je afgeschoten wordt als je een nieuw topic opent. Dat gevoel zou wel jammer zijn. Een intelligente vraag met net weer een ándere toegevoegde waarde wordt wel degelijk zeer gewaardeerd hoor ! Echt wel.

 

Denk dat je benadering van de beperkte ruimte de juiste is. En logisch dus ook, als je voor het maximale gebruik gaat.

Zelf doe ik dat niet. Ik tuinier niet altijd via de logica

Bij tomaten zijn een paar specifiek aan die teelt inherente factoren van belang. Lucht / doorluchting / luchtstroom. Daarnaast licht, en een niet té vochtige omgeving.

Met name verder in het seizoen zijn tomaten nogal ziekelijke dingen. ( nou ja: ze kúnnen het zijn ). En in je teelt/planning wil je daar een voorschot op nemen.

Ik heb ook zo een maat kasje ( iets groter ). Ik zet 2 rijen tomaten. Moet ik wél er bij zeggen: de mijne zijn nogal aan de maat; gróte bladeren , forse groeiers. Ik top al na 3 lagen , misschien 4.

Ik ben geen knipper in mijn tomaten ( nooit begrepen waar dát nou goed voor zou kunnen zijn ( tenzij de bladeren sterk achteruit lopen natuurlijk, geel worden, whatever )

Ik kies er dus voor volle bossige struiken ook zo te laten, inclusief de trossen , die ik wel dun trouwens.

Meer blad geeft meer 'stofwisseling' in het planten-lichaam, denk ik dan = lekkerdere tomaten. Ik ben een simpel mens hoor.

Ik ga voor lekker / lekkerder / lekkerst. Nooit voor kwantiteit.

Maar dat maakt dat elke plant dus de ruimte moet hebben en wat wijder moeten staan dus. Buiten staan ze iets dichter opeen.

 

Denk dat het wel zou moeten gaan , maar nét an. Véél luchten. kasje bv nooit helemaal dichtdoen 's nachts na 1 juni bv, en/of je raam altijd open.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij staat de achterraam continue open, en omdat de kas met velcrobandjes aan de frame hangt is er altijd wat luchtcirculatie dat door de voor - en achterkant stroomt. Het meeste wind komt echter van het zuiden ( waar de ingang van de kas is, deze staat zuid-noord gericht ) dus kan ik deze misschien 's nachts dan ook beter open laten later op het seizoen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn plastiek tunnelserre heeft enkel langs één kant een opening, ik twijfel eventueel om met wat creativiteit een "raampje" te maken langs achter met wat velcro ofzo voor een betere circulatie te creëren.

 

@jorg, hoe groot is jouw serre? Ook 2 op 3 meter? Kan je daar überhaupt nog wel in bewegen?

Nieuw stukje grond, tijd om te bloggen! http://jansmoestuin.wordpress.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag een tunnelserre van 2x3m opgezet en direct volgeplant:)

In totaal 20 tomatenplanten: langs de ene kant 7 en langs de andere 7 en dan nog eens 6 ervoor.

Tussenin staan wat basilicumplantjes.

In het middenstuk op het einde ga ik zelfs nog een meloen proberen kweken en leiden achter de tomaten.

Best vol maar we zijn er elke week in bezig dus moet wel lukken.

 

veel succes met de jouwe

Link naar reactie
Delen op andere sites

In m'n 3x5 serre heb ik 9 paprika, 14 tomaten, 1 pepino en 1 komkommer.

Er komt nog 1 meloen bij.

Ze hebben veel plaats, zodat ik gemakkelijk tussen de tomaten kan om te dieven en de bloemtrosjes te tikken.

En ik wil phytophtora zo lang mogelijk uitstellen.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een kasje van 3 x 5 meter heb je 150% méér ruimte dan het kasje van topicopener ( waar dit topic over gaat ) he ? 6 m2 of 15 m2, is nogal een aardig verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

sorry om het oude topic boven te halen. Maar denk dat deze vraag momenteel bij velen speelt.

Hier is mijn voorlopig indeling voor dit jaar. Ik pak het dit jaar wel iets anders aan dan de vorige jaren qua indeling.

Mogelijks wordt de komkommer nog vervangen door een extra paprika/aubergine want dat zal krap worden in die hoek.

Alle afmetingen staan erbij, zou moeten kloppen

 

29pubr8.png

 

Suggesties zijn meer dan welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ook de layout zijn moge, de norm oppervlakte per plant is:

- Tomaat 0,4 m2

- Paprika 0,4 m2

- Aubergine 0,4 m2

- Komkommer 0,9 m2

 

En, bij normale teelt, eens deze norm overschreden: wat men "wint" aan kwantiteit, verliest men aan kwaliteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant topic.

Ik ga mijn kasje ook komend weekend inrichten met mijn tomaten, komkommer, aubergine en paprika.

Oppervlakte is 3 x 3 meter dus iets meer ruimte maar wel met schuine wanden. Ik ja aan de wanden de lagere soorten zetten en meer naar het pad de hogere soorten.

 

Verder heb ik ook nog tafels aan de achterkant en aan een zijkant. Is het dan niet mogelijk om de kleinere soorten in twee lagen te telen? Scheelt namelijk behoorlijk. Bovenste laag dan natuurlijk wel in potten

Bijvoorbeeld Tiny Tim of Red Robin in potten op de planken?

 

Gelukkig heb ik ook nog een andere half open kas, een ruimte met een dakje en zijkant van polycarbonaat en de voorzijde open (vogelgaas). Daar wordt het ook aardig warm en is een goede ventilatie. Lijkt me prima voor mijn overschot aan tomaten (veel te enthousiast begonnen natuurlijk).

 

Wat dan nog over is gaat buiten in potten of de grond... ik kan straks met geluk de hele wijk hier van tomaten voorzien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie mijn topic weer boven water komen. Hier zijn mijn ervaringen van vorig jaar met de zigzag setup:

 

Als de planten nog niet groot zijn, is er geen probleem om ertussen te geraken voor het onderhoud in de serre. Het oogsten en dieven van de achterste planten werd problematisch naarmate ze groter werden. Ook het onkruid aan de voet van de planten weghouden was niet eenvoudig. Het is in deze setup belangrijk van wat sneller de onderste bladeren telkens te verwijderen voor de luchtcirculatie en snellere afrijping.

 

De oogst begon zeer goed en overvloedig, maar tijdens de natte zomer heeft de gevreesde schimmel zijn weg gevonden naar de tomaten en alles moest eraan geloven. Ook de geënte tomaten.

 

Over de plastiek serre: die heeft héél wat meegemaakt en is tijdens het najaarsonweer helemaal kapot gewaaid ondanks de verstevigingen; hetzelfde geld voor de 2de serre. We gaan wel proberen wat materiaal te recupereren en toch nog eentje te hermaken.

 

Momenteel heb ik een nieuwe tunnelserre (6x3m) en experimenteer ik met een afstand van rijtjes van 3 planten met tussen de planten 30-35 cm en tussen de rijen 60-70cm over de helft van de serre. Aan de andere kant komen komkommers, aubergines en paprika's.

 

Denk dat ik morgen al mijn plantjes ga halen

Nieuw stukje grond, tijd om te bloggen! http://jansmoestuin.wordpress.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ook de layout zijn moge, de norm oppervlakte per plant is:

- Tomaat 0,4 m2

- Paprika 0,4 m2

- Aubergine 0,4 m2

- Komkommer 0,9 m2

 

En, bij normale teelt, eens deze norm overschreden: wat men "wint" aan kwantiteit, verliest men aan kwaliteit.

Dus eigenlijk max. 17 planten in zo'n serre (6.91 m²). Heb al gemerkt , minder is soms beter. Zeker naar het einde van de teelt toe. Vandaar dat ik nog wat wil sleutelen aan mijn indeling (nu ze er nog niet in zitten).

Heb het wat aangepast en kom nu bij deze indeling:

2dbjw2d.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik dit (wiskundige) principe (van gelijkzijdige driehoeken) een beetje toepas op de mijn beschikbare oppervlakte kan ik eigenlijk 3 rijen aanmaken en dus stijgt mijn opbrengst ongeveer met 50% - van 10 naar 15 planten - zoals op mijn onderstaande schema...

 

Ik zat met dezelfde vraag vorig jaar. Heb de helft van mijn gekweekte plantjes moeten wegdoen uit plaats gebrek. Er is daarna zelf nog een tomatenplant doodgegaan, dus nog meer (plaats) verspilling dacht ik. Ik heb zijn buur op deze plaats laten uitgroeien (een tak omgebogen en gesteund). Die plant heeft 2 keer zoveel tomaten gegeven als de andere planten.

 

Kortom, wiskundig heb je 50% meer planten in je serre staan, maar volgens mij wil dit nog niets zeggen over je opbrengst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...