Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi

Mijn kool soorten lijken telkens opgegeten te worden boerenkool, witte kool, bloemkool, broccoli, chinese kool. Kan iemand mij advies geven wat ik hier tegen kan doen. telkens heb ik gaatjes in de bladeren of de plantjes zijn geheel weg gevreten heb al tegen slakken korrels neer gegooid maar werkt niet echt. heeft iemand een idee ?

Geplaatst:

Telen onder insectengaas zou deze tegenhouden.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Je zou je koolplantjes eventueel ook eerst wat groter kunnen laten worden voordat je ze in de volle grond zet. Dan kunnen ze wat meer vraat aan en kunnen er dan doorheen groeien...

Geplaatst:

Wel even goed afspoelen dan, voor je die zelf wilt gaan oogsten Zal eens kijken of ik hier ook wat kooltjes kan peperen, baat het niet dan schaadt het vast ook niet. Werkt vast ook kaalgevreten rabarber.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Ik heb mijn koolplanten onder de bekende vitragegordijnen staan in een kooi die echt aan alle kanten dicht is. De planten met een flinke maat uitgeplant, slakkenkorrels gestrooid de hele ratteplan uit de kast gehaald en het mocht alkemaal niet baten. Alles totop de nerf tie weggevreten. Hoe het kan, ik weet het niet.

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

met witte peper zal ik zo is proberen ben benieuwd maar ga wel zoon insectengaas erom heen doen van zoon gordijn dit houdt de vogels ook weg en met slakken korrels is maar net welke je hebt want had van Bayer en die werkte helemaal niet heb goedkopere merk bij de welkoop gehaald en die werkte wel heel goed op zowel naakt als gewone slakken

Geplaatst:

Ik heb hier ook last van maar vooral bij in de grond gezaaide groenten.... Radijsjes, wortels, snijbiet en spinazie... Opkomen en.... Weg!!

Nou hoorde ik van ervaren moestuinders bij ons op het complex dat door de zachte winter ( lees: geen winter) er heel veel aardvlooien zijn dit jaar en tja dan kan je er nog zo veel tegen doen maar die zitten gewoon in en op de grond!! Goed nat houden was het advies en blijven zaaien... De aanhouder wint altijd zeiden ze!!!!!

Geplaatst:
Ik heb mijn koolplanten onder de bekende vitragegordijnen staan in een kooi die echt aan alle kanten dicht is. De planten met een flinke maat uitgeplant, slakkenkorrels gestrooid de hele ratteplan uit de kast gehaald en het mocht alkemaal niet baten. Alles totop de nerf tie weggevreten. Hoe het kan, ik weet het niet.

Wellicht toch nog slakken dan die nog in de grond zaten of dergelijke en de slakkenkorrels gemist hebben.

Daarom zet ik, voor de veiligheid, altijd nog een rand rondom mijn kolen. Ik knip zo'n oude plantpot in twee en zet die met de scherpe rand naar boven rond de kleine kolen. Daar kan geen slak over heen.

Geplaatst:

Het is ook de tijd van het jaar, vorig jaar rond deze tijd werden mijn kolen allemaal weg gegeten. Maar ze zijn er doorheen gegroeid en de rest van het jaar nergens last van gehad.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Door wat worden kolen opgegeten ?

Kan heel de plant opgegeten worden door slakken ?

er schiet bij mij bijna niks van over..

Mijn vriend zegt dat een net niet zou helpen ?

Dat slakken er nog altijd door kunnen of onder kunnen kruipen ?

Geplaatst:

Bij mij zijn dit duiven:

image15611400419919.jpg

Geen slakken, ben ik zeker van. Inmiddels zit er een net over.

Met veel dingen hier: denk je: zal wel meevallen even. In 1 dag waren ze allemaal kaal. Die van een buurman ook. Ik was dus gewoon te laat met dat net.

Trekt nog wel bij.

Geplaatst:

Bij mij hebben de duiven ook flink huisgehouden. Zaterdag mijn vliesdoek van de kolen afgehaald en gisteren was er nog maar weinig over van de meeste plantjes.

Ik heb het vlies er weer overheen gelegd en wil de restanten van de plantjes gewoon laten staan en kijken of het nog wat wordt.

Iemand die hier ervaring mee heeft? Zijn de plantjes ten dode opgeschreven, of komt er toch nog iets oogstbaars vanaf?

Geplaatst:

Ik laat ze staan. Zolang het hart niet uit de plant weggegeten is, hersteld de plant zich, duurt wel even. Het bevordert nu niet echt de groei he ?

Maar helaas. Dan maar wat later

Geplaatst:

Wat bedoel je Thea ? Op die laatste foto ? ( dan is gewone bloemkool )

( mijn Toscaanse kool staat ergens anders onder een eigen kooitje, doet het prima )

Geplaatst:

Binnenkort maar eens kijken of het hart er nog in zit dan.

Wel als voordeel dat ik dan wat makkelijker gespreid kan oogsten, en niet alles tegelijk klaar is

Gisteren in ieder geval enkele soorten weer thuis gezaaid.

• 1 year later...
Geplaatst:

Ik had nog bloemkool geplant onder die gordijnen van Ikea en nu zag ik ineens veel vraat van rupsen.

Op bijna ieder plantje zat er een rups van het koolwitje, echt een per plant hé.

Zoals Bit al eens schreef, ze leggen hun eitjes dwars door de gordijnen.

Geen enkele plant raakt die gordijnen, dus....

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...