Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wie eet er nog meer lamsvlees?

Featured Replies

Geplaatst:

Zijn er nog meer die net als wij lamsvlees eten?

Wij eten geen varkensvlees en schaaldieren, maar rund-, lams-, kippenvlees en vis.

Geplaatst:

Vroeger wel, vond het lekker vlees, nu eet ik geen vlees meer.

Geplaatst:
  • Auteur

Helemaal geen vlees meer, vegetarisch of ook geen melkproducten en eieren?

Knap dat je zonder kan, wij hebben veel regels en wetten wat eten betreft. Maar geen vlees zou wel erg wennen zijn. Hoewel wij ook veel vegetarische gerechten kennen.

Geplaatst:

ik eet het eigenlijk nooit, voornamelijk omdat het bij de appie makkelijk 26 euro per kilo kost. Maar ze hebben hier onlangs een internationale supermarkt geopend waar het voor 9/kg over de toonbank gaat... daar ga ik binnenkort eens kijken denk ik! Lekker lekker!

Geplaatst:

Nooit lamsvlees, is gewoon niet lekker vinden wij.

Anders komt hier heel veel op tafel en toen ik overzees werkte at ik steeds de plaatselijke keuken, meestal lekker maar soms teveel gepeperd zoals in Thailand, niet te vreten in het begin, maar alles went, uitgenomen ne vent. Moest het wel zelf schrijven want anders kreeg ik het toch op mijn neus zeker?

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:
  • Auteur

Mijke bij "Turkse" slager, waar halal en kosher vlees te koop is, zijn de prijzen voor vers vlees goed.

Willy, er zijn meer die het niet lusten door de smaak. Ben gek op arabisch en Indonesisch eten, de kruiden en verschillende gerechten. Thais is niet zo mijn smaak, zal ook wel wennen zijn zoals je schrijft.

Maar de hollandse pot is ook heerlijk. Boerenkool heerlijk, anderen stampotten ook.

aangepast door Gast

Geplaatst:

We eten het wel maar het heeft niet echt mijn voorkeur, geef mij maar een lekker speklapje of een karbonade en ik ben gelukkig .

Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....

Geplaatst:
  • Auteur

Kan begrijpen dat varkensvlees ook smakelijk kan zijn, vooral wat ik hier zo op het forum gezien heb van die mooie scharrelvarkens.

Geplaatst:

Hier eten we ons eigen lamsvlees.

Persoonlijk vind ik geit wel beter dan lam, maar die breken teveel uit :/

Voorts rund van de boer, we kopen meestal 1/4 koe.

Af en toe slacht ik wel eens een kip, maar tegenwoordig niet zoveel meer.

Geplaatst:
  • Auteur

Dat is mooi eigen vlees, van begin tot eind onder eigen hoede. Welk ras, texelaar, swifter of ander ras?

Geitenvlees is ook smakelijk, maar weinig verkrijgbaar. En zijn goede uitbrekers en afbrekers.

Geplaatst:

Zie zelf eigenlijk niet dat lamsvlees on-hollands zou zijn. Lekker hoor, lamsvlees. Ik ben er gek mee. Gewoon lam, spinazie en een lekkere rozeval erbij in eendenvet ( of vet van het lam mag ook hoor , wel veel rozemarijn aub )

Geplaatst:

Ik vind het erg lekker, vooral zo'n mooie bout of lekker gekruide koteletjes. Kan af en toe een lam kopen van onze buren en aan de slachter kun je dan precies zeggen hoe je het verdeeld en uitgebeend wil hebben. De onderdelen die wij niet lekker vinden zoals pens en zo, daar is onze hond dan weer gelukkig mee.

Geplaatst:
  • Auteur

Gezond voor de hond, zo ook lamsvet.

Geplaatst:

Wij eten heel regelmatig lamsvlees. Dat is afkomstig van de schaapskuddes die die op de heide lopen.

Heerlijk scharrelvlees.

Geplaatst:

@Mijke, bedoel je Nazar die net verhuist is naar het Boterdiep? Prachtige vleesafdeling, heel mooi lamsvlees daar, als ook voorheen op oude locatie alleen nu met meer plek.

Heerlijke lamsbouten en koteletjes etc etc.

@Jane, je zegt steeds WIJ mogen dit en dat niet. Graag hoor ik wie WIJ dan zijn en vanuit welke overtuiging je jezelf dat oplegt... zo klinkt het wat vaag....

Geplaatst:
Dat is mooi eigen vlees, van begin tot eind onder eigen hoede. Welk ras, texelaar, swifter of ander ras?

Op dit moment hebben we Hampshire Down. Dat is echter helemaal geen vleesras.

Dat komt omdat we ooit eens 2 HD gekregen hebben en dan maar zijn blijven voortdoen met dat ras.

Onlangs nog een schaap en een lam laten slachten, toch weer gemerkt dat er véél teveel vet aanhangt.

Een beetje vet kan geen kwaad, maar teveel is teveel.

Daarom dat ik waarschijnlijk ga overschakelen naar een ander ras ... alleen is de vraag ... welk ras.

Het beste vleesras zijn Texels, maar die lammeren moeilijk.

Vermits wij moeten gaan werken hebben we liefst een ras dat zelf kan lammeren, zoals de HD's.

Nu zoek ik dus in feite een goed vleesras dat makkelijk lammert ... heeft iemand tips?

Eigen vlees eten vind ik persoonlijk heel interessant, je weet tenminste wat ermee gebeurd is en de dieren hebben een mooi leven gehad.

Anderzijds moet je daar natuurlijk wel tegen kunnen ... schapen slachten (ik help mee), kippen slachten....je mag geen band hebben met die dieren hoor.

In de winter jaagt men ook in het bos achter ons huis en de omliggende weides. Eerst was ik nogal tegen die jagers, maar onlabngs kwamen ze bij mij met een voorstel ...

Als ze over mijn weiland mogen om te jagen krijg ik elke winter een aantal fazanten/konijnen/duiven.

Vorige winter heb ik dus op oudejaar 4 lekkere (gekuiste!) fazanten kunnen voorschotelen aan de familie vanuit de achtertuin ... en het was lekker

En wees gerust, dit voorjaar heb ik al véél fazanten gehoord, dus het is niet dat ze elk dier afschieten.

Anderzijds schieten ze dan weer op vossen ... maar goed, dat is off-topic

Geplaatst:
  • Auteur

Dacht dat swifters na texelaars het meest voor vlees gefokt werden, kruizing texelaar en vlaams heideschaap. http://www.swifter.nl/joomla/ , maar verbeter me die het beter weten.

Je schrijft het goed, wat het houden en slachten aan gaat. Respect voor het dier is voor ons belangrijk, vanaf begin tot eind, ook bij het het slachten, bereiden en eten.

Wij hebben niet de mogelijkheid grote dieren te houden, nog even geduld en dan eindelijk kippen.

Geplaatst:

Wij eten eigenlijk alleen varkensvlees We slachten wel schapen/oudere lammetjes, maar voornamelijk voor de honden. Liefst zijn de lammetjes dan al geen lammetjes meer, want er zit gewoon amper vlees aan zo'n jong dier.

En: (al zou dat natuurlijk de 1e reden moeten zijn) we laten dieren liever wat langer genieten van hun toch al zo korte leven.

Geef mij maar een stuk buikspek, een lekkere vette karbonade, of een ander stuk varken dat al een tijdje rondloopt (nee, is geen reclame voor onszelf )

Geplaatst:
  • Auteur

Jullie hebben ook mooie varkens en scharrelhuisvesting, kijk graag naar jullie foto's. Varkens zijn mooie inteligente dieren, mooi om naar te kijken.

Geplaatst:

@Jorieke: Volgens mij noemen ze die piepjonge lammetjes zuiglam en beesten die wij allang "schaap" zouden noemen nog steeeds "lam" (dacht tot 1 jaar zelfs). Volgens mij heeft het gemiddelde schaap/lam sowieso een beter leven dan het gemiddelde varken, om over kippen maar niet te spreken.

In een restaurant 1 keer schaap ipv lam voorgeschoteld gekregen, dat proef je direct. Smaakte naar ranzige olie en toen ik langs een schapenweitje naar huis fietste kwam m'n eten naar boven, getver echt goor was dat

Geplaatst:

Ja, piepjong heet een zuiglam, maar tussen piepjong en een jaar is ook nog te jong vinden wij. Er zit gewoon amper vlees aan, zonde om voor te doden. Maar dat vinden wij Wij hebben dan ook de ruimte voor eigen dieren, dus we kunnen ze langer laten lopen.

Ze worden bij ons dus ongeveer een jaar, net als onze varkens. We hebben ze wel eens eerder geslacht hoor, zeker rammetjes. Omdat die nou eenmaal hun moeders alweer gingen bespringen, en apart zetten op dat moment niet ging. Nu gaat dat wel, en lopen er 5 rammetjes van 8 tot 10 maanden oud. Gaat perfect, ze groeien goed.

Maar goed, we gaan off-topic

Geplaatst:
  • Auteur

Niet erg in dit topic off topic gaan, heeft nog betrekking tot dus ok.

Geplaatst:

Het lamsvlees dat wij eten komt van Drentse heideschapen en Schoonebeker schapen.

Mooi stevig en niet vet, maar dat komt natuurlijk ook door de manier van leven.

@jdw

Schapenvlees is zeker sterker van smaak, maar als het smaakt naar ranzige olie dan heeft het restaurant iets uit te leggen (te oud vlees/verkeerd bewaard/klaargemaakt met oud vet). Heb je het ook doorgegeven aan de VWA (Voedsel- en Waren Autoriteit)?

Geplaatst:

Jane, misschien heb je over mijn vraag heen gelezen?

wij hebben veel regels en wetten wat eten betreft

Mij is onduidelijk wie je met WIJ bedoelt...

Kan je daar wat meer over vertellen, gezien je het zelf zo stelt. Dat wekt wel nieuwsgierigheid op.

Geplaatst:
  • Auteur

Sorry heb ik over het hoofd gezien.

Met wij bedoel ik ons gezin, maar is voor het hele geloof van toepassing.

Vlees en melkproducten gescheiden te houden, vanaf het begin tot het eind. Ook met eten zit er minimaal een uur tussen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.