Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

De wespen hebben mijn oogst 'uitgedunt' waardoor de overgebleven wat groter konden worden.

De zwaarste was 340 gram. Hebben we met ons 2-en gelijk een maaltijd aan.

Groetjes,

Bram

• 2 weeks later...
Geplaatst:

@acpronk, ik had vier peren en de zwaarste was 247 gram, de rest iets minder. Het is waarschijnlijk Nijisseiki, zelfbestuiver zonder rasnaam gekocht. Ik heb pas twee dagen geleden geoogst dus jouw oogst was wel een stuk vroeger. Ze blijven bij mij een beetje groen.

Ze zijn heerlijk, bijna te zoet, en heel sappig. Ik heb een Ph-papiertje gebruikt en het sap lijkt iets boven 6 te zitten, dus geen zuur. Brix niet gemeten. De bewaarbaarheid lijkt me beperkt. 

IMG_20220915_170216.jpg

Geplaatst:

Waar gebruiken jullie het overschot aan Nashi peren voor?. Ik meng ze bij in de appelmoes. 

B013270B-40C7-42E2-8087-8653029B740F.jpeg

Geplaatst:

Geen vruchtdunning toegepast  

23B02A1B-EAD3-447C-B8D6-9A1DF725D860.jpeg

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

heeft iemand in de buurt van Breda enthout van nashipeer, ik houdt me aanbevolen, 

wil wel graag de varieteitnaam weten!

Geplaatst:

Ik wil ook eens een (één) Nashi peer gaan zetten, nog aan te schaffen bij fruitbomen.net.

Maar welke soort?

Ik denk aan de meest gangbare: Nijisseiki, struikvorm.

Goede keus?

Na hoeveel jaar de eerste oogst?

Kan ik deze, in struikvorm, en met snoeien, op uiteindelijk maximaal ca. 2,5 meter houden?

Geplaatst:

Mijn 'Nijiseiki' gaf na 3 jaren de eerste peren. Deze soort mag dan bekend staan als 'zelfbestuivend' maar een echt rijke vruchtdracht heb ik hier nog niet gehad ondanks goed weer tijdens de bloei. Mijn exemplaar komt uit Duitsland van een betrouwbare kweker. Hou er rekening mee dat veel Nashiperen met onjuiste cultivarnaam worden aangeboden.

Of je een struikvormige Nashipeer op 2,50 meter kunt houden zou ik niet weten. Zal deels ook afhangen van de gebruikte onderstam.

Geplaatst:
3 uren geleden, henkg zei:

Kan ik deze, in struikvorm, en met snoeien, op uiteindelijk maximaal ca. 2,5 meter houden?

Terughoudend zijn met snoeien als je ze klein wilt houden!!!! Snoeien doet groeien (tenzij je leivorm technieken toepast met overwegend zomersnoei!!!!) Door snoeien hou je het niet klein, wel door een onderstam te kiezen die zorgt voor sterk gereduceerde groei. Vruchtbaarheid van zo een boom treedt ook snel in, omdat de geremde groei door zwakke onderstam bloei stimuleert. Snoei is niet anders dan een peer en als ik me niet vergis heb je enkele peren staan, waardoor bestuiving ook geen probleem zal zijn.

Als je een kiest die een kwee-tussenstam (bijvoorbeeld kwee MC of kwee Adams)*  heeft is een kleinblijvende boom heel goed mogelijk. Ik vrees alleen dat je daarvoor bij Fruitbomen.net niet gaat slagen. Ik kocht er ooit 3 bij Aatree, ik denk op de sterkere kwee-MA tussenstam met een zaailing onderstam en die werden rond de 2,5 a 3 meter na een jaar of 5. Maar ook daar vind je niet echt wat jij zoekt als uitgangs-struik-boom.

Er zijn een heel aantal nashisoorten die van nature ook zwakker groeien. Zeker Chojuro. Bart 646 gebruikt die soorten nashi als tussenstam precies ook om bomen klein te houden. (Informeer eens bij hem, hij heeft er veel ervraing mee en kennis uit eerste hand over!). 

* Zoals je eerder in dit topic kunt lezen is de verenigbaarheid van nashi's op kwee een mogelijk probleem. Alleen via diverse kwee tussenstammen zijn perenbomen echt klein te houden, waarbij kwee C of kwee Eline de sterkste groeiremming geven. Van sommige peren weten we uit ervaring dat ze soms moeilijk direct samengaan met kwee en dan wordt er 2x geent en zo een heel klein stukje tussenstam ingebouwd van een perenras dat wel heel goed samengaat met kwee. Peer op peer is nooit een probleem. Bij nashi's is er eigenl;ijk niks met zekerheid over bekend, maar ervaringen (ook van mij) wijzen er op dat het moeilijk gaat zonder die tussenstam. Zonder kan het zijn dat na 1, 2 of zelfs 5 jaar - meestal na stress, bijvoorbeeld droogte - de enting alsnog afsterft. Perenonderstammen zijn vooral zaailingen (zeer sterke groei) of een dure iets minder sterk groeiende en moeilijk te verkrijgen soort die via weefselkweek wordt gemaakt, met de naam Pyrodwarf. Die groeit echter nog steeds harder dan zelfs de sterkste kwee onderstam (ookal wordt door reclame-napraters op internet iets anders beweerd!). 

Misschien eens kijken (overleggen) of ik of iemand anders die niet te ver weg woont je kan helpen, Henk , om het boompje te maken dat je graag wilt.  😉

aangepast door weknow

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ik heb een Kosui en Nijiseikki via eetbaargoed gekocht. Bloeien het eerste jaar al en staan op Kirchensaller onderstam. Na twee jaar is de Kosui pas 1,3m. Onder de 2,5m houden zal altijd een uitdaging zijn, zelfs met een juiste onderstam lijkt me. Dat merk ik bij alle fruitboompjes die als struik verkocht worden. Nashi wordt ook voor zover ik weet niet commercieel geteeld hier dus we hebben er geen onderstammen voor uit de professionele teelt zoals bij appels en peren. 

Geplaatst:
2 hours ago, MSDG said:

fruitboompjes die als struik verkocht worden

Het is volgens mij ook maar een beschrijving van het punt waar de kroon begint, niet voor de groeikracht.

Ik heb zelf twee keer een spil staan van het lokale tuincentrum, ik denk Nijiseikki. Dus met een standaard onderstam. Ze groeien hard, ondanks de zandgrond hier. Ik zit op 2,2 meter hoogte bij de twee jaar oude. Daarvan had ik wel het tweede jaar al drie heerlijke peertjes. Ik heb uitgebogen en aan stokken gebonden om de groeikracht te remmen.

IMG_20230108_094616.thumb.jpg.696b5e8aa4a155b195a38ff1d07098b4.jpg

De takken gaan namelijk vrij steil omhoog. Uitbuigen bij een struikvorm geeft geen goed model, dus een spil is misschien geschikter om de boom in toom te houden. En dan dus jaarlijks uitbuigen. 

aangepast door fre3ke

Geplaatst:
2 uren geleden, MSDG zei:

. Dat merk ik bij alle fruitboompjes die als struik verkocht worden. Nashi wordt ook voor zover ik weet niet commercieel geteeld hier dus we hebben er geen onderstammen voor uit de professionele teelt zoals bij appels en peren. 

De onderstammen zijn voor bij ons precies dezelfde als voor andere peren. De meeste perenboompjes uit de commerciele fruitteelt staan tegenwoordig op de zwakste kwee-onderstam  (kwee MC of kwee Eline, die een beschermde selectie is uit kwee MC + evt. een tussenstam in verband met verenigbaarheid)  omdat fruittelers hun boompjes zeer uniform en zo klein mogelijk willen houden. Dat maakt namelijk veel mechanische "zorg" mogelijk  (weinig arbeid) en geeft de hoogste opbrengst per hectare. Het is dus in principe geen enkel punt om ook voor nashiperen en andere Aziatische peren boompjes te maken die niet hoger worden dan ca. 2 meter en zonder te denken dat je daarvoor flink moet snoeien. De groeikracht van nashi's (Pyrus pyrifolia) is door de bank genomen wat minder dan de meeste varieteiten van Europese peren. 

Dat het overgrote deel van de handelaren (niet de kwekers die zelf hun bomen vormen, maar dat zijn er niet heel veel!) geen flauw benul heeft van de onderstammen die voor hun koopwaar worden gebruikt en - blijk dat je geen kennis hebt in mijn ogen -  verkoop-praatjes over hoogstam en laagstam houdt en niet over de combinatie van groeikracht van ras en onderstam, is een ander verhaal. 

Nog een misverstand in reacties kan zijn dat de mate waarin een boompje het eerste jaar en tweede jaar groeit de groeikracht is. Groeikracht is een combinatie van de groeikracht van het ras, de onderstam en de vruchtbaarheid van je bodem over meerdere jaren. Een voorbeeld:

De extreem zwak groeiende onderstam M27 voor appel, groeit de eerste 2 jaar meestal toch vrij sterk...maar daarna zal de groeiremming wel sterk afnemen.

Ik kan maar herhalen: Een boom die meer groeikracht heeft dan iemand eigenlijk plaats heeft (die dus te hard groeit voor je plek) is een MISKOOP en kun je nooit en goed vruchtbaar en klein houden door sterk te snoeien. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Om het verschil te kunnen zien heb ik Tama op zowel Kirchensaĺler mostbirne als op kwee Adams geënt (zonder tussenstam). Dat scheelt het eerste jaar toch wel een meter in groei, het tweede jaar nog meer.

De Nijisseiki spil van 10 jaar is ruim twee meter hoog, de groei wordt geremd door de enorme vruchtbaarheid. Gekocht boompje op kwee Adams (zonder tussenstam) lijkt me.

Uitbuigen doe ik niet, alleen correctie takstand door middel van snoei, soms tot op kroonsnede om takstand beter te krijgen.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Vraag m.b.t. de nashipeer heeft er hier iemand ervaring met de soorten honeyball en chojuro? Wat zijn de ervaring m.b.t. deze bomen dan eventueel op 2,5m houden. Zover ik deze soorten al kan kopen vindt ik weinig informatie m.b.t. of deze geent zijn of niet.

Geplaatst:

De Tama en Nijiseike de afgelopen week in bloei stonden. 

F328C7FB-01FE-4AA3-AEC2-7B4C9F242402.jpeg

Geplaatst:

Afgelopen jaar een Chojuro gekocht bij Fruittuin.com in Buurse. Honeyball heb ik volgens mij wel eens op de Website gezien van Arborealis in Wilhelminaoord. Bij mij staan ze 3 meter uit elkaar in de rij en de rijen op 4 meter. Alle soorten zijn geënt. http://www.kwekerijdezoetewei.be/Fruit_peer.php

aangepast door Martijn

Geplaatst:
5 uren geleden, Kevins Moestuin zei:

Zover ik deze soorten al kan kopen vindt ik weinig informatie m.b.t. of deze geent zijn of niet.

Benaamde soorten van de Nashi-peer zijn altijd geënt aangezien stekken niet gaat. Welke onderstam er wordt gebruikt zul je aan de verkoper moeten vragen maar wederverkopers weten dit vaak niet.

Soortechtheid is bij de Nashi-peren een punt van discussie. Ik heb sterk de indruk dat er maar een cultivarnaam wordt opgeplakt.

• 1 year later...
Geplaatst:

Mochten er nog mensen twijfelen om een nashi aan te planten, bekijk het dan eens vanuit economisch perspectief. De vruchten kosten €0,90 per stuk bij Lidl en smaken bij lange lange lange na niet zo goed als de zelf geoogste. 😉 Er hangt weer een stuk of 6 vruchtjes aan m’n 3 jaar oude boom, en met een kostprijs van €15,- ben ik volgend jaar al uit de kosten. Enige wat ie van mij verlangd is een beetje snoeiwerk. 😄

Ik heb Kosui en Nijiseikki en op de klei groeien ze als vanzelf. Ze laten zich makkelijk snoeien, kennen voor zover ik nu kan inschatten geen beurtjaren, hebben geen last van de gangbare problemen bij peren en zelfs de vogels en wespen laten ze met rust. Snap eigenlijk niet waarom ze nog niet commercieel in Nederland geteeld worden. 🤔

1DE1B907-7D7F-498C-A3E3-C5435956227C.jpeg

Geplaatst:
10 minutes ago, MSDG said:

Snap eigenlijk niet waarom ze nog niet commercieel in Nederland geteeld worden.

De bulk van de Nederlandse fruitteelt is voor de export. Misschien hebben die buitenlandse klanten niet zo'n trek in Nashiperen...

Geplaatst:

@MSDG precies de rede waarom ik ook  nashi peren ben gaan aanplanten, de prijs per stuk is echt zo hoog waar de smaak in de winkel echt tegenvalt, in mijn geval heb ik mijn boom in het eerste jaar er al uit sinds er nu zo 20-25 vruchten aan hangen nadat ik deze al uitgedund heb 🙈

Geplaatst:

Ik dacht dat nashiperen juist heel geliefd waren bij wespen.

Iemand ervaring met Tama? Ik heb Kosui en Tama aangeplant als spil najaar 2022, waren me eigenlijk te klein achteraf. Kosui gaat goed, maar tama is maar trage. Ze staan op kirschenaller (of hoe je het schrijft).

Geplaatst:

Het probleem met een voldoende rijpe Nashipeer is dat die lastig te vervoeren is (butsen die gaan rotten) en niet goed houdbaar. De 'oplossing' is dat de Nashipeer zeer onrijp/groen geplukt wordt en zo verkocht wordt. De meeste peren rijpen na als je die in huis hebt liggen. Of dat bij een Nashipeer ook goed werkt is mij niet duidelijk. Mijn nichtje had bij de toko groene/onrijpe Nashiperen gekocht maar die kwamen volgens haar niet goed op smaak. Als iemand hier meer over weet dan is die informatie zeer welkom.

Verder: Nashipeer begint nu wat bekender te worden meer de meeste mensen hebben er nog nooit van gehoord. Voor commerciële teelt duurt het een aantal jaren voordat je echt productie hebt. Daarnaast is de Nashipeer / Pyrus pyrifolia vatbaar voor een aantal aantastingen (o.a. Erwinia pyrifoliae) waarvan onvoldoende bekend is of de toegelaten chemische middelen daar effectief tegen zijn.

Rijpe Nashiperen zijn zeer geliefd bij wespen. Vorig jaar was bij mij meer dan de helft 'aangetast'  door wespen.

aangepast door Brabantse Tuinprins

Geplaatst:

Nashiperen worden al heel lang in Nederland verkocht, toen ik nog jong was (<10 jaar, dus meer dan 30 jaar geleden) verkocht de lokale groenteboer ze als appelperen. Maar inderdaad, je moet goed zoeken.
Nu zie ik ze bij de Chinese toko en inderdaad de Lidl liggen.

Bij mij zitten er altijd mieren in, de wespen gaan meer naar de pruim toe die er naast staat (stond, ik heb deze eind vorig jaar weggehaald, het is de achtertuin en die moet meer siertuin worden). Wespen volgens mij niet vaak.

Geplaatst:

@Brabantse Tuinprinsje opmerking over de houdbaarheid vind ik zeer opmerkelijk! Ik heb dit jaar een goed rijpe nashi vanaf september tot begin maart in de groentela gelegd, van alles erop en er tegenaan gelegd en de schil was absoluut beschadigd. Toch was de vrucht niet rot en in perfecte staat. Vandaar dat ik me des te harder verbaas dat ze niet goed te vervoeren zouden zijn en kwetsbaar, mijn ervaring is anders. En ik heb ze dus ook verder niet bijzonder bewaard. Vanwege de overvloedige bloei en sterke groei snap ik ook niet waarom het heel lang zou duren voordat je echt productie hebt... Ik vermoed eerlijk gezegd eerder dat het aan de onbekendheid en daardoor gebrekkige afzetmarkt ligt?

Geplaatst:

Onbekendheid zal het zijn, ik zag in een video over voedselproductie in een voedselbos waarin die man beweerde dat een nieuw product, in dit geval nashi peer, 2 generaties duurt voor het bekend is en voor iedereen normaal. Om die reden was hij van allerlei soorten tomaten terug gegaan naar rode ronde tomaten.

De schil is wat mij betreft te vergelijken met een cantaloupe meloen, ik vind het niet lekker, verbaasd me dat dat zo gevoelig is.

Geplaatst:

@MSDG

Jij hebt die Nashipeer met zorg behandelt. Dat is even wat anders dan hoe er bij een commerciële kweek mee wordt omgesprongen. Peren komen vanuit een emmer in een pallet (buts!). Lopen over een lopende band en worden in een kist geplaatst (buts!). De winkelmedewerker gaat er ook niet zachtzinnig mee om (buts!). Een klant knijpt in de peer (buts!). Te veel risico op beschadiging daarom worden die peren onrijp geoogst zodat ze meer kunnen hebben.

Als je als supermarktketen een product wil verkopen dan wil je dat het in de meeste filialen ligt, niet alleen in Rotterdam of Groningen. Je hebt niet van de ene op de andere dag 20.000 kilo Nashiperen. Verder: waar kan ik 1000 jonge spillen kopen van de Nashipeer (zelfde cultivar i.v.m. oogsttijdstip, vorm en smaak)? Voordat je goed in de productie zit ben je al snel 10 jaar verder.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic