appelvrouw Geplaatst: 7 april 2012 Geplaatst: 7 april 2012 Nou mijn Frans/Nederlandse stroop is klaar. ik vind hem niet erg dik, maar ik heb net al een lekker yoghurtje met deze stroop gegeten..heerlijk en geurig. Ook de visite vind het lekker ( en het zijn zeurpieten met eten )Het verschil is misschien dat we alle groene delen van de bloemen hebben gehaald? 365 Bloemen, 4oo gram sinaasappelen in schijven en 250 gr citroen.Uurtje koken.Na een nacht uitlekken had ik 1 liter sap, dat heb ik met 1,4 kg suiker ingekookt. In het originele recept gaat vloeibare vanille..dat vond ik zonde van een smaak die ik nog niet kende..Het groen van de bloem afhalen ging snel met de jonge vingertjes van de gasten. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 8 april 2012 Geplaatst: 8 april 2012 Waarom moest al het groene er af? Of blijven de blaadjes in de stroop?Mijn stroop is net wat dikker dan die van vorig jaar. Die liep nogal gauw van je broodje, veel gesmeer. Nu blijft het mooi 'liggen' Ik had trouwens 1350 ml vocht, en 3 kilo suiker. (van het recept, uit dit topic. Daar moest je 450 ml op 1 kilo suiker doen...) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 8 april 2012 Geplaatst: 8 april 2012 (aangepast) Ik denk voor de smaak Jorieke..minder bitter. ik heb natuurlijk geen vergelijking. Tussen de middag gaan we pancakes met deze stroop maken Wow, dat was heel erg lekker op de pancakes! het is dat ik zo druk ben, anders ga ik morgen weer maken ( ik heb al de helft van mijn potten weggegeven..iedereen wil het proeven...) 8 april 2012 aangepast door Gast Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Indy Geplaatst: 8 april 2012 Geplaatst: 8 april 2012 Hier staan ook 4 potjes.Heerlijk,maar de mijne is inderdaad wel wat dun,misschien de volgende keer nog langer koken laten.Maar lekker!! Quote
geedee Geplaatst: 8 april 2012 Geplaatst: 8 april 2012 Ik heb nog nooit paardenbloemstroop gemaakt maar jullie verhalen hebben me overtuigd....ik ga morgen op paardenbloemjacht. Heb dit topic even doorgespit maar vind nergens het originele recept... ...wel bij appelvrouw een beschrijving van haar Frans/Nederlandse versie.(sinaasappel en citroen toegevoegd?) Ik pluk dus 400 bloemen en kook die een uur in 1 liter water? en dan de dag erna laten uitlekken en het sap laten inkoken met 1,4 kg suiker, moet er nog iets bij? of anders? Quote
Dennis29 Geplaatst: 9 april 2012 Geplaatst: 9 april 2012 Nee dat is het recept voor paardebloemen jam, het recept voor stroop staat op de eerste pagina 2de bericht Quote
geedee Geplaatst: 9 april 2012 Geplaatst: 9 april 2012 O, ik dacht dat dat een tussendoor recept was "golden syrop"omdat ik nergens zag staan hoeveel gram paardenbloem Quote
Jorieke123 Geplaatst: 9 april 2012 Geplaatst: 9 april 2012 @Geedee: Ik heb 500 bloemen geplukt, en daar wat meer dan 1 liter water aan toegevoegd en toen gekookt. Ik heb onderstaand recept dan ook 3 maal genomen. Dus 1350 liter water, 3 kg suiker, etc. Ingrediënten * VOOR 1 LITER* 1 kg witte kandijsuiker (ik heb normale kristalsuiker gebruikt)* 450 ml water (paardebloem water in dit geval.. lekker een tijdje laten koken, dan zeven)* 3 el citroensap (ik heb 1 sinaasappel, en 1,5 citroen genomen. De schillen heb ik meegekookt met de paardebloemen) Bereiden Breng in een pan de kandij met het (paardebloem)water aan de kook. Voeg zodra de massa kookt het citroensap toe en laat de stroop op een zacht pitje ca. 10 minuten zachtjes doorkoken. De suikerstroop zou nu ingekookt moeten zijn tot 1 liter. Haal de suikerstroop van het vuur en laat hem afkoelen. (waarom dat zou moeten...? Je wilt de boel toch heet in potten gooien? Nou ja... beetje gezond inmaak-verstand is wel nodig.) Giet over in een schone pot met deksel. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
geedee Geplaatst: 11 april 2012 Geplaatst: 11 april 2012 Pannetje staat hier te pruttelen....kon het niet laten....even geproefd...heel erg zoet! Quote
eva1986 Geplaatst: 11 april 2012 Geplaatst: 11 april 2012 Oké, ik heb net ook even de vingers vuil gemaakt (of geel eigenlijk ) had maar één boterhammen zakje in de auto liggen (kwam van de kapper af en had nog wat tijd over toen ik ineens een geel veld zag ... Maar heb er maar iets meer dan 200 (bloemen) dus dan kan ik dat in een halve liter water koken met citroen (en sinaasappel) voor 1 liter stroop??? Ik heb wat foto's gemaakt van het proces, en zal dat blijven doen, leuk voor als het klaar is en de proevers van niets weten Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
eva1986 Geplaatst: 11 april 2012 Geplaatst: 11 april 2012 Terwijl ik de potten aan het afwassen was, kookte de stroop natuurlijk over Maar ik heb net al even geproefd... Heerlijk!!! (ik heb overigens 1 hele citroen toegevoegd aan 500 ml water en 212 bloemen, maar had geen sinaasappel meer) Verslagje in mijn seizoen Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Jooze Geplaatst: 11 april 2012 Geplaatst: 11 april 2012 Hier ook vandaag paardenbloemen stroop gemaakt. Heel zoet (niet gek met zoveel suiker). Man lief vindt het niks, hij vindt dat we de bijen aan het werk moeten laten en geen kilo's kristalsuiker hoeven te smelten. Maar ik ben enthousiast. De kinderen ook overigens die hebben keihard geplukt. . En toen ik ze vroeg hoe het smaakte zeiden ze beide in koor "honing". Ze waren al weg van de film bee-movie dat komt dus helemaal goed, we hoeven geen bijen meer te misbruiken Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
Helly Geplaatst: 11 april 2012 Geplaatst: 11 april 2012 Ik zie dat velen het toch wel erg zoet vinden. Kan het dan ook met minder suiker worden gemaakt? Quote Good things come in small packages
bonnie f Geplaatst: 11 april 2012 Geplaatst: 11 april 2012 Helly: ik zou dan voor de jam-variant gaan. Die is natuurlijk minder zoet. Ik heb ook sinaasappel en citroen erdoor heen gedaan. Dat geeft iets fris. En ook erg lekker!! Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Jooze Geplaatst: 11 april 2012 Geplaatst: 11 april 2012 En man lief geeft inmiddels schoorvoetend toe dat het wel het zelfde smaakt als honing , maar het bijen verhaal loslaten is moeilijk..... Wat betreft de suiker, tja als je het als vervanging voor honing wil gebruiken, is zoet niet zo erg. Maar de Jam variant is ook een goede optie lijkt me. Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
eva1986 Geplaatst: 11 april 2012 Geplaatst: 11 april 2012 Ik vind het HEERLIJK zoet Het zou me niets verbazen als het potje het weekend niet haalt Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
appelvrouw Geplaatst: 11 april 2012 Geplaatst: 11 april 2012 Ik heb de stroop met Frans recept vrijdag gemaakt. Hij was eerst vloeibaar als maple sirup, maar nu wordt hij toch een stuk steviger.Heeft er iemand het recept van de jam met geleisuiker speciaal gemaakt? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jooze Geplaatst: 11 april 2012 Geplaatst: 11 april 2012 Ik heb gewoon kristal suiker gebruikt (en een bergje rietsuiker klontjes omdat ik te weinig suiker in huis had). Ik denk dat gelei suiker echt een hele andere werking heeft. Net als bij jam (waar je toch veel minder suiker bij gebruikt). Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
appelvrouw Geplaatst: 11 april 2012 Geplaatst: 11 april 2012 Dat denk ik ook Jooze..je krijgt een ander product. Ik wilde het weten voor de paardenbloemenjam. Ik zag trouwens op een foto van jou bij wat heb je ingemaakt dat jouw stroop donkerder is dan mijn stroop..die licht goudgeel van kleur is. Misschien is dat het verschil tussen het Franse recept en het NLdse..de kleur.Behalve dat mijn stroop dikker wordt lijkt het ook minder zoet na een paar dagen .Ik vind hem heerlijk in de sladressing. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 11 april 2012 Geplaatst: 11 april 2012 Er is ook een topic over de jam-variant. Mijn stroop is deze keer donkerder geworden dan de vorige keer. Ik heb hem ook wel iets langer laten inkoken. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Geplaatst: 11 april 2012 Geplaatst: 11 april 2012 Ik gebruik de gelei suiker speciaal voor alle jam/gelei, voornamelijk omdat het dan echt goed opstijft, nooit meer vloeibare jam, met gelei is het net bijna zo'n doorzichtige trilpuddingidee. Quote Players only love you when they're playing.
Jooze Geplaatst: 11 april 2012 Geplaatst: 11 april 2012 Ik heb hem ook langer laten inkoken (terug gedaan in de pan omdat ie koud niet dik werd), ik denk dat de kleur daarmee te maken heeft. Ik zou dit echt als vervanging van honing kunnen gebruiken bij vlees in combi met tijm, of in combi met mosterd, bij sla en bv bij geitenkaas! Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
eva1986 Geplaatst: 11 april 2012 Geplaatst: 11 april 2012 Dat was ook het eerste wat ik dacht Jooze... Jammer dat de geitenkaasjes op zijn Hier bleef het trouwens ook echt vloeibaar (15 min gekookt), maar heb een potje in de koeling gezet om het iets sneller af te laten koelen, en hij is nu echt een stuk stroperiger! Goudgeel van kleur Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Dennis29 Geplaatst: 14 april 2012 Geplaatst: 14 april 2012 Het lijkt me ook wel leuk om er een siroop voor limonade van te maken. Gewoon 1 liter paardebloemen aftreksel + 1 kilo suiker en opwarmen tot de suiker is opgelost en dan in flessen doen? Quote
bonnie f Geplaatst: 14 april 2012 Geplaatst: 14 april 2012 Het lijkt me ook wel leuk om er een siroop voor limonade van te maken. Gewoon 1 liter paardebloemen aftreksel + 1 kilo suiker en opwarmen tot de suiker is opgelost en dan in flessen doen?Het is bijna zo simpel. Kijk nog even naar de juiste verhoudingen.Ik vond het lastig om de juiste dikte te verkrijgen. Het werd te dik voor de flessen. Houd dus ook potten bij de hand. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.