Jump to content

Recommended Posts

Posted

Knoflook- aftreksel zou helpen ( een nogal lang 'hangende' geurstof ), meen ik mij te herinneren. Bij nader inzien had ik wel eens van dit gebeuren gehoord, nooit zo ervaren dat dit het dus ook echt is. Echt wat geleerd. thnx !

Posted

Wat ik erover via Google heb kunnen vinden, is dat het alleen bij de bron aangepakt kan worden, oftewel bij het broedsel.

Fruitboomkwekers gebruiken aaltjes en/of een speciale schimmel om de (ondergrondse) larven te doden.

Posted

Dat een aantal takjes op deze manier wordt afgeknaagd...is dat echt schadelijk voor de boom?

Ik zie het ook wel in bessen en in fruitboompjes....enkele jonge takjes inderdaad en alleen in het voorjaar eigenlijk. De schade valt hier dan al met al wel mee en er groeien voldoende andere jonge scheuten... ik lig er dus niet echt wakker van. Los van het idee dat het misschien niet zo leuk is dat er "iets" huishoudt in onze planten, is het echt een bedreiging van de conditie van de planten.....?

Edit: Als ik de fotoreeks opnieuw bekijk, lijkt het doorzagen van een takje te gebeuren in een soort extase tijdens de paring van dit kevertje. Zou dat zo zijn??? Los van allerlei beelden en vergelijkingen die dit idee kan oproepen, is het de vraag hoe vaak snuitkevers dan seksueel actief zijn.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Posted

De larven van dit soort kevers leven ondergronds en voeden zich met plantenwortels, dat lijkt me een groter probleem (vooral voor jonge aanplant) wat onzichtbaar gebeurt.

Posted

ach, was ik maar een snuitkevertje.

ik ga morgen gelijk kijken of ik ze ook kan vinden. elzehaantjes in overvloed hier, maar die halen het niet bij deze ontroerende snuitjes, die ons laten zien dat seks ook heel goed mogelijk is meteen zaag.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Posted

Frans, denk dat je een paar soorten kevers door elkaar haalt.

Ik heb het vermoeden dat jij de beruchte Taxus kever / Rozenkever of lapsnuitkever bedoelt, larven van deze soorten leven idd in de grond er vreten aan de wortels.

Misschien dat de larven van de kleine 3 millimeter kevertjes dit ook doen, maar ben nog zoekende naar de wetenschappelijke naam van dit kevertje, pas dan kun je zeggen of achterhalen welke leefwijze dit insect heeft.

Posted
Dat een aantal takjes op deze manier wordt afgeknaagd...is dat echt schadelijk voor de boom?

Ik zie het ook wel in bessen en in fruitboompjes....enkele jonge takjes inderdaad en alleen in het voorjaar eigenlijk. De schade valt hier dan al met al wel mee en er groeien voldoende andere jonge scheuten... ik lig er dus niet echt wakker van. Los van het idee dat het misschien niet zo leuk is dat er "iets" huishoudt in onze planten, is het echt een bedreiging van de conditie van de planten.....?

Edit: Als ik de fotoreeks opnieuw bekijk, lijkt het doorzagen van een takje te gebeuren in een soort extase tijdens de paring van dit kevertje. Zou dat zo zijn??? Los van allerlei beelden en vergelijkingen die dit idee kan oproepen, is het de vraag hoe vaak snuitkevers dan seksueel actief zijn.

Nee, tuurlijk is dit zeker niet schadelijk voor de boom, die gaat op dit beschadigde punt opnieuw vertakken. Maar heel vaak wil ik deze vertakkingen niet, bij jonge entjes wil ik o.a eerst een recht stammetje maken bv...

Al jaren merk ik dat in het vroege voorjaar wanneer de groeitopjes nog groen zijn de kevers actief zijn. Ik ga er even vanuit dat ze maar eenmaal zo actief zijn.

Posted

Volgens mij bronnen legt vrouwtje eitjes in afgezaagde deel, verder dit topje valt af en larven blijven voeden van die topjes. ...

Het is niet dodelijk voor het boompje, maar wel vervelend. Maakt het vormen van de kruin heel moeilijk, met vertraging...

Posted

@Persica; Ik zag een algemeen artikel over snuitkevers waar dit in vermeld werd, het kan zo zijn dat dit niet voor alle soorten geldt.

Zou een lijmstrook trouwens geen optie om te proberen zijn?

Ik zag dat er zowel sterk naklevende lijmband als lijm in de handel is, dat je op een stam kan smeren of plakken en bedoeld is tegen kruipend ongedierte.

Naar ik aanneem doet zo'n kever niet alles vliegend en gebruikt ook de benenwagen om zich te verplaatsen over plantdelen.

Je weet vooraf welk plantdeel zijn doel is, dus zo'n lijmval is dan makkelijk goed te positioneren.

Posted

Of inpakken in IKEA-gaas? Als deze kevertjes alleen in het voorjaar actief zijn, kun je hetzelfde gaas naderhand over de kolen hangen ofzo....

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Posted
Volgens mij bronnen legt vrouwtje eitjes in afgezaagde deel, verder dit topje valt af en larven blijven voeden van die topjes. ...

Het is niet dodelijk voor het boompje, maar wel vervelend. Maakt het vormen van de kruin heel moeilijk, met vertraging...

Ik heb het hele proces van het 'doorknippen' van dichtbij gevolgd, het grootste kevertje was het vrouwtje met het mannetje op haar rug, tijdens het doorzagen zoog ze plantensappen op met haar snuitdeel, ik heb niet waargenomen dat ze haar achterlijf heeft gebruikt om eitjes af te zetten .

Achtergebleven plantendelen droogden heel snel in en het lijkt mij niet dat dit deel als broedkamer dient. Verder nooit iets verdachts opgemerkt aan deze afgezaagde topjes.

@ Marijke fijnmazig gaas over je bomen spannen? Onbegonnen werk, zelfs bestuivende insecten kunnen dan niet meer bij de bloesems en trouwens dit type kevertje lust geen kolen.

Trouwens het was, en is ook niet mijn bedoeling om deze kevertjes uit m'n fruitbomen te weren, het is soms lastig en de reden hiervan heb ik reeds al genoemd maar verder kan ik er heel goed mee leven, mij ging het er echt om, om er achter zien te komen welk mysterie hier achter zat en daar ben ik nu eindelijk achter.