Jump to content

Heel raar: 's nachts alle topjes van mijn appelboompjes afge

mijnstulpje

Recommended Posts

Ik heb een paar jonge appelbomen in mijn tuin staan.

Heel vreemd, maar sinds een paar dagen zijn telkens een of meerdere topjes van de scheuten afgeknaagd. Doorgeknaagd. Sommigen zijn op de grond gevallen, maar de meeste topjes hangen er uitgedroogd bij.

In het begin dacht ik dat iemand voor de fun de topjes eruit had gebroken, maar dat is niet het geval.

Weet iemand wat hier aan de hand is? Sommige boompjes zijn alle groeitoppen al kwijt.

Bedankt!

gr. Jacob

hoi, waarom denk je dat het 's nachts gebeurt?

ik had hetzelfde met een jonge kweepeer: die werd een paar keer per dag belaagd door een horde mussen, die zich tegoed deden aan de jonge knoppen. resultaat was heel triest

sindsdien hang ik al vroeg in het voorjaar van die blinkers in de boom en nu laten ze 'm met rust!

• 11 months later...

Even topic omhoog.

Bij mijn bomen gebeurd het regelmatig, appels, peren, pruimen, abrikozen en zelfs kersen, die staan onder net. Ik dacht dat het is werk van vogels, maar onder net wie doet dat?

Iemand weet, misschien?

Bij mij gebeurt het ook, elk jaar komt dit verschijnsel vooral in de maand mei terug, appel peer pruim abrikoos... meestal zo'n 10 cm onder de top voor 3/4 doorgeknipt zo lijkt het wel, meestal blijft het 'doorgeknipte topje' hangen, het gebeurt ook midden op de dag dus niet alleen 'snachts.

Nee dit is geen vogelschade daar ben ik 99% zeker van, ik heb het vermoeden dat het een kevertje moet zijn.

abrikoos-vraat173321431631092.jpg

is windschade een optie ? Ik ken het verschijnsel ook. Duiven ging ik van uit. Maar onder een net ? ( hoewel ik inderdaad ook wel eens met eigen ogen gezien heb dat een groep kraaiachtigen met z'n allen bovenop een net ging zitten om dan daarna dóór het net heen van de kersen te snoepen. Maar of vogels zóveel moeite doen voor alleen de bloesem/ bladknoppen en jonge toppen ?

yuras,

wat is de maat van het net?

staan de bomen vrij van het net of zakken de vogels met net op de bomen als ze erop gaan zitten?

misschien zegt een foto veel meer?

De maat van het net is 22mm, bomen staan vrij (soort van kooi). Foto's volgt later (hoop dat volgt niet ).

Bij mij gebeurt het ook, elk jaar komt dit verschijnsel vooral in de maand mei terug, appel peer pruim abrikoos... meestal zo'n 10 cm onder de top voor 3/4 doorgeknipt zo lijkt het wel, meestal blijft het 'doorgeknipte topje' hangen, het gebeurt ook midden op de dag dus niet alleen 'snachts.

Nee dit is geen vogelschade daar ben ik 99% zeker van, ik heb het vermoeden dat het een kevertje moet zijn.

Dat denk ik ook. Is geen sprake van windschade... Foto van Persica is precies als met mij bomen.. Welke kevertje en hoe te bestrijden?

Hier hetzelfde fenomeen met een mispel. Misschien een gevolg van de harde stormwind een dikke week terug? Mijn braamstruik was toen ook losgerukt van zijn ondersteunend hekwerk en helemaal op een hoopje gewaaid. Of toch een of ander fruitboomprobleem? Krulziekte? Zou ik wel willen weten voor we deze herfst wat fruitbomen aanplanten zodat de mispel kan behandeld worden voor hij de rest aansteekt. Ik luister mee...

Toevallig vanmorgen de ’dader’(s) op heterdaad kunnen betrappen op het afbijten van een topje van de pruimenboom.

Misschien dat het bijten een soort paringsritueel is en er bij hoort. Ik heb het vermoeden dat ze het sap van de plant drinken.

De kevertjes van amper 3 mm hebben een kobalt blauwachtige kleur en kunnen vliegen, het doorknagen van zo’n topje nam zo,n 20 min. in beslag, dus mooi de tijd kunnen pakken om het gehele verloop op beeld vast te leggen.

Misschien dat iemand op dit forum of eventueel een Entomoloog mij kan vertellen om welk insect het hier gaat.

Wat ik ook graag zou willen weten of deze kevertjes lokaal in Gelderland voorkomen of vrij algemeen voorkomen.

152661431688992.jpg

2a51821431689023.jpg

2b42581431689046.jpg

4a13401431689161.jpg

5a74701431689176.jpg

7a41201431689186.jpg

1038721431689198.jpg

1137671431689205.jpg

Wauw! Op heterdaad betrapt... Mooi vastgelegd!

Zou je dit gebeuren ook in het Insectentopic willen plaatsen? Erg bijzonder...

insecten-foto-s-en-verhalen-t5261-880.html

Het lijkt mij trouwens een snuitkever... maar welke weet ik niet, ben aan het zoeken maar vinden lijkt nochtans niet gemakkelijk.

Het lijkt dat de onderste kever verantwoordelijk is voor het knagen. Dit zal dan het vrouwtje zijn. Misschien gebruikt ze de sappen voor eitjes? oid?????

Edited by Guest

Das beroerd zoeken in de "familie" van de snuitkevers die eigenlijk geen familie zijn en wel 60.000 soorten bevatten...

Dit is degene die er het meest op lijkt... (maar heb geen idee hoe groot deze is...)

Ff scrollen in de pagina tot: Neocoenorrhinus pauxillus

http://www.flickriver.com/photos/tags/rhynchitidae/interesting/

En nu geef ik het op voordat ik straks scheel zie van het keverstaren.

Mooie en duidelijke foto's en een zeer leerzame bijdrage daarmee!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Dank je wel !

Sinds ik met het kweken van fruitbomen bezig ben..en dat is al heel lang heeft deze vraag me beziggehouden : hoe kan het toch gebeuren dat de topjes van jonge scheuten met uiterste precisie zo vernield worden, was zelfs van plan om zelf deze vraag hier te stellen, tot vandaag. Kon het bijna niet geloven dat zo'.n kevertje van amper 3 mm klein dit in no -time klaar speelt.

Denk dat er weinig tegen te doen valt, de beestjes kunnen vliegen, dat maakt de bestrijding extra moeilijk, maar misschien hebben ze wel een hekel aan een of ander plantenaftrekseltje? Daar heb ik weer geen kaas van gegeten en nodig iedereen uit om eens mee te denken over deze optie.