Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Jubeltopic

Featured Replies

Geplaatst:

Gister stond er een artikel in de VK over drop en hoge bloeddruk. Daarin zegt Prof. Geleijnse van de WUR dat 500 gram zoete drop of 1000 gram zoute drop een stijging van 14 punten ofwel ruim 10 % geeft.

Dat valt best mee vinnik, temeer omdat het effect 'maar' 2 uur aanhoudt

Ik loop al tijden te kwijlen bij die bakken van die drogisterijketen. Ga morgen een pond drop scheppen en opeten, hoera

drop40871466936728.jpg

animaatjes-happy-0431816.gifanimaatjes-happy-3461421.gifanimaatjes-happy-0431816.gifanimaatjes-happy-3461421.gifanimaatjes-happy-0431816.gifanimaatjes-happy-3461421.gifanimaatjes-happy-0431816.gifanimaatjes-happy-3461421.gifanimaatjes-happy-0431816.gifanimaatjes-happy-3461421.gifanimaatjes-happy-0431816.gifanimaatjes-happy-3461421.gifanimaatjes-happy-0431816.gifanimaatjes-happy-3461421.gifanimaatjes-happy-0431816.gif

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
Ik heb vanaf september een tuin van 70m2! danse007.gif

Wat leuk voor je! Kan je groot gaan denken en veel nieuw spul verzamelen!

Geplaatst:

Toch nog een jubel over het weer. Ik weet het, er valt veel te klagen ...m'n moestuin bestaat nu ook grotendeels uit blubber, maar toch: dit weer geeft schitterende luchten. Tijd te kort om er genoeg naar te kijken image13041466976675.jpgimage53791466976683.jpgimage73711466976684.jpg

Geplaatst:

Hee... pssst... Enjoy... daar is zelfs een speciaal topic voor:

wolkenpracht-t5744-90.html

Geplaatst:

Dat wist ik niet Erny. Dank je wel.

Toch wel een reden om te jubelen vind je niet?!

Geplaatst:

drop40871466936728.jpg

Oooh. Ik wil ook.

Ik ben dol op drop, zoet en zout en hard en zacht en alles, maar sinds een tijdje eten we zo min mogelijk glucose-fructosesiroop (omdat het een raar kunstmatig verzinsel is van de mais-maffia als goedkope vervanger van suiker, en omdat je er dik en dom en ziek van wordt, maar goed dat even terzijde ). En dus eten we alleen nog maar bio-drop van Zonnatura (wel heel lekker hoor) en zo heel af toe moet ik toch Engelse drop kopen, of van die Parkeerwachters of een van al die andere lekkere dropdingen. Maar je helemaal gek vreten aan zo'n zak van Jamin met tien soorten drop en dat je dan bijna misselijk wordt, dat is verleden tijd.

Voor een hoge bloeddruk of extra calorieën ben ik niet bang, ik beweeg meer dan genoeg en we eten ook dankzij de tuin grotendeels bio.

(Ik vraag me trouwens af of je zoethout hier kan telen, en dan met laurier en andere dingen je eigen drop zou kunnen maken. Is wel een gaatje in de markt als ik naar mezelf kijk. )

En nog even jubelen: De ananaskers bloeit eindelijk! En de aubergine bloeit eindelijk! En de aubergineplant die ik echt over had na hier en daar al uitdelen van plantjes, en die ik dan maar op de composthoop had gegooid, bloeit nog harder. Nou, we zien wel wat daarvan komt.

Geplaatst:

België eindelijk op een goed niveau gevoetbald.

Nu kan ik hun icoontje van dit forum gebruiken

Geplaatst:
omdat je er dik en dom en ziek van wordt [...] maar je helemaal gek vreten aan zo'n zak van Jamin met tien soorten drop en dat je dan bijna misselijk wordt, dat is verleden tijd.

Bedankt, jij weet mijn jubel wel grondig te versjteren

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Speets......lekker kopen en opeten die drop!

Geplaatst:

Verkeerde topic maar vooruit voor wie het wil proberen, zelf drop maken:

Benodigdheden:

Water

gesneden zoethout

stroop of bruine suiker

salmiak

gelatine blaadjes

tarwebloem

ingevet aluminiumfolie

Dit moet je doen:

1.Kook stukjes zoethout in 250 ml kraanwater.

Pas op dat het niet overkookt!

2.Schenk na 5 minuten het zouthoutextract door het zeefje in een ander pannetje. Zet het nieuwe pannetje met het zoethoutextract terug op het vuur.

3.Damp het extract in tot er nog ongeveer 50 ml over is. Zet dan het vuur laag.

4.Los 3 theelepels stroop of bruine suiker op in het zoethoutextract.

5.Voeg een halve theelepel salmiak toe voor gewone drop of anderhalve theelepel salmiak voor zoute drop.

6.Laat een vel gelatine 5 minuten op een schoteltje water weken.

7.Maak ondertussen op een ander schoteltje een papje van 3 theelepels tarwebloem en een beetje water.

8.Voeg aan het kokende zoethoutextract de gelatine en het bloempapje toe, terwijl je blijft roeren. Er mogen geen klonten ontstaan!

Let op het mengsel brandt snel aan.

9.Als het mengsel glad en gebonden is, giet je het op een stuk ingevet aluminiumfolie.

10.Laat de drop enkele dagen uitharden. Eet smakelijk

Geplaatst:

@Jootje, Jorieke: lief

Geplaatst:

Ik heb een gieter!

Dit klinkt misschien heel suf, maar ik ben zo blij dat ik niet meer 10x met een pul water van mijn badkamertje naar het balkon hoef te lopen

Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)

Geplaatst:

@Enjoy, zéker zijn mooie wolkenluchten het jubelen waard...

Daarom heb ik er ook een speciaal topic voor opgericht.

Heb zelf ook nog wat recente prachtige zonsondergang na een bui foto's liggen maar kan gewoon niet kiezen welke het mooist van het mooist zijn...

Geplaatst:

Het regent niet, het hagelt niet, het stormt niet, geen wolkbreuken, geen supercel Sterker nog, ik zie zelfs een soort van zon (uitleg hier)

Geplaatst:

Vandaag een 2 cm grote paprika tussen wat bladeren gevonden en ik bleek een bloeiende vrouwelijke pompoenbloem en 2 bloeiende vrouwelijke courgettebloemen te hebben Tevens eindelijk iets wat op een knol lijkt in mijn bietjesvak boven de grond uit zien steken en het lijkt alsof mijn kleine stekelige augurkjes aan het groeien zijn. Voor mijn moestuin een topdag!

Geplaatst:

Eindelijk een mooie oogst van de 'sjalot gris' van Jet!

Die had ik een paar jaar terug al gekregen om te poten. Eerst te laat geplant, daarna in arme grond, en er kwamen veel preimineervlieglarven in. En nu eindelijk netjes onder een tunneltje van gaas, in voedzame grond.

Ik heb net alles uitgegraven omdat het loof was neergeslagen door de regen en ook nog eens werd bedekt door het neergeslagen loof van de worteltjes er naast. Het was al gelig, maar hier en daar ook nog wel heel goed. Maar goed. Alles ligt nu te drogen in de schuur.

Geplaatst:

Mijn dochter is over! (MBO, ze gaat nu -eindelijk- naar het laatste jaar.

Bizar dat die kinderen soms in een week met allemaal herkansingen meer kunnen produceren en studeren en veel meer zelfdiscipline kunnen opbrengen dan in die maanden daarvoor toen allerlei andere dingen blijkbaar belangrijker waren.

Geplaatst:

gefeliciteerd!

(heel bekend schoolprobleempje, hadden de kindertjes op onze school ook steeds meer last van wegens sterk toegenomen afleidingsmogelijkheden (3x woordwaarde) en ze zijn toch bijna allemaal goed terecht gekomen

reactie van veel scholen is meer toetsen, elke week een paar erbij, werkt niet want leerlingen werken dan alleen nog maar voor de toetsen; bedrijven hebben het ook door, werken met veel deadlines, ongeveer elk project....

de oplossing? leuke interessante motiverende lessen organiseren met een hoog doe-gehalte )

Geplaatst:

Pippi, dat vind ik helemaal niet raar. En gefeliciteerd!

Die ervaring had ik vroeger ook. De uitvinding van de toetsweken vond ik perfect. Dan kon ik mij steeds een dag op een paar vakken concentreren en de benodigde lesstof naar binnen stampen en hoefde ik de rest van de weken niet de hele tijd op te letten wanneer er misschien een keer iets interessants of leerzaams verteld werd... wat bijna nooit gebeurde omdat het continu herhaling was omdat er steeds weer leerlingen waren die oude stof voorgekauwd wilden krijgen ten koste van de nieuwe leerstof.

Het tempo werd dus aangepast aan de traagste leerlingen en ik was een snelle leerling. Was voor mij geen doen om te blijven opletten bij al dat herkauwen dus ik deed tijdens de les hele andere dingen... Breien en klaverjassen bijvoorbeeld.

Conclusie: het schoolsysteem van toen paste totaal niet bij mij en heeft ervoor gezorgd dat ik uiteindelijk mbo niveau heb gedaan ipv hoger niveau wat ik gemakkelijk had kunnen doen qua intellegentieniveau. Verveling als grootste oorzaak.

Geplaatst:

Op de middelbare school kreeg ik straf omdat ik de oplossing van de som in 1 keer had opgeschreven.

Zonder tussenstappen. Ik weet niet wat ik "fout" deed, misschien dacht hij dat ik had afgekeken. Treurig!

Dan ga je je dus maar dommer voordoen dan je bent

In sommige gezelschappen doe ik dat trouwens nog steeds: ik gebruikte een keer het woord 'serpentines', omdat die dingen zo heten.

Toen sneerde iemand 'goh, wat praat jij deftig'

Geplaatst:

Inderdaad, hatelijk wanneer een leerkracht iets fout rekent bij te weinig tussenstappen. Sorry dat ik het antwoord wat sneller wist hoor.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Geplaatst:

komt zo bekend voor

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

of een reken/wiskunde vraagstuk fout rekenen omdat er een spelfout in je tekst staat

Geplaatst:

Er is heel veel mis met het hedendaagse onderwijs. Bij de meeste kinderen wordt de lust tot leren er al heel snel uit onderwezen. Terwijl kinderen van nature juist ontzettend leergierig zijn en alles willen weten. Het hele systeem is fout.

Maar goed, jubeltopic hier he?

IK HEB VANAF VANDAAG VIER WEKEN VAKANTIE!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.