Jump to content

Aardappels langer laten staan, probleem?

MartinH

Recommended Posts

Mijn aardappels beginnen nu langzaamaan knoppen te ontwikkelen en zullen dus binnenkort in bloei staan.

Normaal oogst ik mijn aardappels na de bloei, dus over een week of 2 a 3.

Nu ga ik echter over een week, vijf weken op vakantie. Daardoor kan ik de aardappels pas over een week of 6 -7 oogsten.

Geeft dat problemen of worden ze alleen maar groter?? Ik kan me voorstellen dat je rot krijgt als het weken gaat regenen, maar bij normaal weer??? Wel of geen problemen??

Als ik dat tegenkom op mijn werk dan snoei ik het loof tot op een paar cm van de grond af. Kan de plaag er niet in komen en kan ik telkens als er nood aan is, aardappelen rooien.

Ist vandage ni tis vo morge

Zolang het loof er op staat en groen is groeien de aardappelen

Je kunt een buur vragen het loof er af te knippen op een bepaalde datum

Maar die moet dan eerst wel een pant rooien? Om te kijken of de aardappelen groot genoeg zijn

Aardappelen de hele winter laten zitten is dom.

Een beetje vorst periode zal de aardappel doden en landurig nat ook, 24 uur onder water en de aardappel gaat rotten

Nu ga ik echter over een week, vijf weken op vakantie.

Heb je een bepaalde reden waarom je 2 a 3 weken na de bloei oogst ? Zolang het loof nog groen is zullen de aardappels nog steeds dikker worden en is er , zolang de planten gezond blijven , geen noodzaak om ze te rooien.

Ik zou iemand uit jouw omgeving vragen de planten in de gaten houden wat het ontstaan van phytophtora betreft en als dat gebeurt het loof laten afsnijden. Heb je zo iemand niet dan zou je de aardappels kunnen laten staan met het risico op ontstaan van phytophtora . Bij een afwezigheid van 5 weken lijkt me zoiets wel een linke zaak. Blijft over het vlak voor je vertrek afsnijden van het loof , en de aardappels nog laten zitten , maar dan moeten de knollen zich wel al voldoende ontwikkeld hebben . Aan alleen krieltjes heb je straks ook niet veel.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Na afsnijden van het loof gewoon laten zitten . Tegen de vorst beschermd door een pak bladeren en dekzeil. Niet ieder ras leent zich even goed voor deze methode heb ik ondervonden. Met de Nicola die ik ieder jaar teel gaat zoiets uitstekend maar de Ratte d'Ardeche die ik een keer liet zitten begon al vroeg met het produceren van uitlopers .

Tegen de vorst beschermd door een pak bladeren en dekzeil.

Ok, maar als je ze beschermt tegen vorst met bladeren en dekzeil gaat dat toch al meer naar inkuilen dan "gewoon laten zitten".

Ik vind het wel jammer dat een duidelijk beslagen en ervaren tuinier als jij hier zo'n dubbelzinnig advies geeft aan newbies. Je had ook wel eens bij je foto kunnen vermelden dat je ze beschermd had tegen vorst. Voor hetzelfde geld denken beginnende moestuiniers inderdaad dat ze hun aardappelen "gewoon kunnen laten zitten" in de winter.

Hetzelfde met die minitomaten in dat kleine potje in een ander topic.

Je hebt duidelijk heel wat kennis waar velen hier van kunnen leren maar als je maar de helft van het verhaal vertelt...

Béétje overdreven reactie misschien...

Was toch al duidelijk genoemd dat het ook afhangt van je soort grond, soort aardappel en mate van natheid.

En op de foto is toch duidelijk de bladlaag en het plastic te zien...

Afgaande op die informatie denk ik toch wel dat die door jou genoemde "newbies" slim genoeg zijn om, uitgaande van hun eigen omstandigheden, te kijken of zoiets geschikt is voor hun tuin of niet.

Nu ga ik echter over een week, vijf weken op vakantie.

Heb je een bepaalde reden waarom je 2 a 3 weken na de bloei oogst ? Zolang het loof nog groen is zullen de aardappels nog steeds dikker worden en is er , zolang de planten gezond blijven , geen noodzaak om ze te rooien.

Ik zou iemand uit jouw omgeving vragen de planten in de gaten houden wat het ontstaan van phytophtora betreft en als dat gebeurt het loof laten afsnijden. Heb je zo iemand niet dan zou je de aardappels kunnen laten staan met het risico op ontstaan van phytophtora . Bij een afwezigheid van 5 weken lijkt me zoiets wel een linke zaak. Blijft over het vlak voor je vertrek afsnijden van het loof , en de aardappels nog laten zitten , maar dan moeten de knollen zich wel al voldoende ontwikkeld hebben . Aan alleen krieltjes heb je straks ook niet veel.

De reden waarom ik 2-3 weken na de bloei oogst??? Tja dat is een goede vraag. Ik weet het eigenlijk niet, dat heb ik vanaf het begin zo gedaan, zal het wel ergens gehoord of gelezen hebben

Ja er is wel iemand die een oogje op de aardappels kan houden en als het nodig is ze afknipt. Dan ga ik het op die manier regelen.

Het loof staat er nu nog prachtig bij, wie weet houden ze het nog wel 6 weken vol.

Bedankt voor de opmerkingen en tips iedereen

Ok, maar als je ze beschermt tegen vorst met bladeren en dekzeil gaat dat toch al meer naar inkuilen dan "gewoon laten zitten".

Ik vind het wel jammer dat een duidelijk beslagen en ervaren tuinier als jij hier zo'n dubbelzinnig advies geeft aan newbies. Je had ook wel eens bij je foto kunnen vermelden dat je ze beschermd had tegen vorst. Voor hetzelfde geld denken beginnende moestuiniers inderdaad dat ze hun aardappelen "gewoon kunnen laten zitten" in de winter.

Je hebt duidelijk heel wat kennis waar velen hier van kunnen leren maar als je maar de helft van het verhaal vertelt...

Hallo, ik heb ze gewoon laten zitten en NIET afgedekt afgelopen winter en in het voorjaar liepen ze weer netjes uit en de aardappelen waren geheel gaaf. Misschien dat het in een zeer strenge winter niet lukt maar deze afgelopen winter wel. Heb nu geen aardappelen maar misschien kunnen wat leden het uittesten deze winter en degenen die aardappels in een mand hebben kunnen er ook 2 of 3 laten zitten om het resultaat te zien. Ik vind dat je wel makkelijk voorbijgaat aan mijn ervaring want waarom zou ik hier zitten te liegen???

Misschien goed om toch nog even een misverstand proberen weg te werken

@Bavadu

Aardappelen de hele winter laten zitten is dom.

Een beetje humor en zelfspot , vooral dat was de bedoeling van mijn reactie op deze opmerking. Als 'zijsprongetje' bedoeld en niet als antwoord op de vraag van topicstarter. Door deze zin te quoten met alleen toevoeging van foto en avatars (avatars zijn altijd belangrijk) leek me dat duidelijk te zijn. Niet dus.

Verder wil ik geen halve verhalen vertellen of dubbelzinnig advies geven zoals je dat noemt en probeer ik in antwoorden/reacties rekening te houden met de 'newbie' . Echter als je wat meer ervaring in deze hobby krijgt zijn er zoveel dingen vanzelfsprekend voor je geworden dat je soms vergeet dat het voor een newbie niet zo vanzelfsprekend hoeft te zijn. Buiten dat is het sowieso al moeilijk om iets op schrift te zetten dat bij iedereen gelijk over komt. Laat een aantal mensen dezelfde tekst lezen , de kans is klein dat iedereen die tekst precies hetzelfde interpreteert.

Om verder misverstand te voorkomen .. je weet maar nooit ... deze reactie is geen aanval op jouw persoon.

Tsja ... alleen moet je dan als je smileys bedoelt niet het woord avatars gebuiken. Ik begin een beetje oud te worden.

Hallo, ik heb ze gewoon laten zitten en NIET afgedekt afgelopen winter en in het voorjaar liepen ze weer netjes uit en de aardappelen waren geheel gaaf. Misschien dat het in een zeer strenge winter niet lukt maar deze afgelopen winter wel. Heb nu geen aardappelen maar misschien kunnen wat leden het uittesten deze winter en degenen die aardappels in een mand hebben kunnen er ook 2 of 3 laten zitten om het resultaat te zien. Ik vind dat je wel makkelijk voorbijgaat aan mijn ervaring want waarom zou ik hier zitten te liegen???

Beste Ron,

ik heb helemaal niet op jou gereageerd. Laat staan dat ik je beschuldig van liegen of wat dan ook.

Om inhoudelijk op je post te reageren: het heeft (hier althans) deze winter niet gevroren noch was er overdreven veel neerslag.

Ik denk inderdaad dat je aardappelen laten zitten gedurende de winter meestal gelijk staat met het vernietigen van je opbrengst.

Het kan inderdaad een interessant experiment zijn om het eens te proberen. Ik zal er echter niet aan meedoen gezien ik dit jaar enkel vroege patatten heb. Maar ik sta open voor ervaringen van anderen.

Beste Frans,

Geen probleem. Maar ik kreeg de indruk dat je met je eerste post wou zeggen: "laat maar zitten die aardappelen, zonder afdekken en vorstbescherming." Blijkbaar heb ik je verkeerd begrepen en een béétje overgereageerd. Mijn excuses als ik te aanvallend was. Om duidelijkheid te scheppen: zou je aanraden om aardappelen te laten staan op het land zonder vorstbescherming en zonder afdekking? En zo ja, waarom?

vriendelijke groet aan allebei.

Alma Huisken http://www.almahuisken.nl/ laat ze altijd op het land staan en pakt wanneer ze honger heeft. Dit heeft als voordeel dat je ze niet hoeft op te slaan, kan handig zijn ivm ruimtegebrek of niet de juiste temperatuur in de opslag. Zodra het gaat vriezen, (wat dus pas erg laat in het seizoen kan zijn, of zoals dit jaar helemaal niet op sommige plekken) dan graaft ze het restant in 1x op. Let wel, als je veel last van muizen hebt is dat weer niet handig, al kunnen die ook altijd in je opslag flink schade aanrichten natuurlijk maar dat is beter controleerbaar.