Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Gisteren heb ik toegevoegd: paar kruisbessen, pruimen en een handje vol Japanse Wijnbes.

En natuurlijk weer een slokje geproefd. Is al een stuk lekkerder van smaak (niet zo zoet meer) en licht pittig...

IMG140627671405945616.JPG

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Prunus Cerasifera (zie mirabelle-jam-t2606.html) als laatste in mijn rumtopf gedaan. Ze zijn moeilijk te ontpitten en veel mooier zo, dus ik heb ze er mét pit ingedaan...n stuk of 15. De blauwe pruimen zaten er al in. Pot was zó overvol dat ik helaas een glaasje rum eruit moest halen

Voor peren en appelen is helaas geen plek meer. Komen bij jullie ook steeds de aardbeien in de bovenste verdieping hangen?

Prunus-Cerasifera67891406994730.JPGPICT815659421406996939.jpgPICT8159aaaaaa22981406996942.jpg

Geplaatst:

Topf maak ik niet maar, ik heb wel na het lezen van dit topic een soort van rumtopf gemaakt enkel doe ik de vruchten per soort in een eigen pot. Meer dat ik straks wat verschillen de soortjes likeur heb voor de feestdagen.

Ik heb nu wat kleine potjes met kersen op rum en heb vandaag een 2,5 kilo kroosjespruimen geraapt en daar een grote pot met rum van gemaakt.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Het zou moeten blijven staan tot kerst maar gisteren heb ik 10 familie leden te eten gehad en naar heerlijk uitgebreid tafelen kon ik het niet laten om mijn rumtopf te voorschijn te halen.

Koffie met slagroomijs, vers fruit, dot slagroom en overgoten met mijn Rumtopf was echt een kadootje......echt super lekker.... nadeel....de pot is half lees.

Vraag: kan ik deze nog aanvullen met nieuwe rum en vruchten of kan ik beter een nieuwe maken (wil dit graag voor kerst, nu er van geproeft is wordt dit een must )

Geplaatst:

Heel herkenbaar

Je kunt gewoon blijven vullen tot begin oktober; er kan nl. ook nog appel en peer bij, dus gewoon doen.

Ik zou wel dezelfde drank gebruiken om bij te vullen.

Je kunt trouwens altijd nog een tweede maken....

Geplaatst:

Ik ben nu ook een klein potje met Kornoelje gaan maken en wat blijkt ? noemen ze in griekenland Krana en als dat wat is dan volgend jaar maar wel een rumtopf maken en van de suc6jes ook een eigen likeur maken.

Maar hoeveel liter rum gaat ernu in zo'n pot met vruchten en al ? als deze klaar is ? Daar de rest hier het niet moet of mag(te jong) wil ik niet 10 liter allen op moeten maken.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

O, we willen best komen helpen met opmaken

Nou het is in 2 maanden klaar en dan kún je ervan eten/drinken, maar dat hóeft niet. Bederven doet het ook niet meteen dus tot met Pasen kun je elk weekeind een lekker toetje eten

Mijn pot is 3 liter en ik had een fles rum van 1,5 liter....ik heb, helaas..... , al een glaasje eruit moeten drinken, omdat de pot anders zou overstromen toen ik de laatste pruimen erin deed

Geplaatst:

Heb dezelfde pot als Gee en heb tot nog toe er 1 liter rum in. Reken er wel op dat ik nog wat moet bijvullen. Pot is nog niet vol met vruchten (zie mijn laatste foto). Gaat binnenkort een laag mooie dikke bramen bij. Denk dat ik daarna wel wat moet bijvullen.

En natuurlijk heb ik bij elke vruchtentoevoegsessie een glaasje geproefd om het proces goed te kunnen volgen.

Geplaatst:

Ja hè, dat laatste dacht ik ook..een beetje pit zal dat geven. Lie en ik hebben gisteren een beetje uit een soeplepel geproefd.ik zei heel gemeen tegen Lie proef even de nieuwe azijn van de azijnmoer...hij keek me aan na het proeven en zei: zo!

Nu hij weet wat het is vind hij het toch een beetje zuur ( ik heb er een stuk minder suiker in gedaan..beetje op de gok) ikzelf vind het heerlijk

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Is het te laat hier nu mee te beginnen??? Zal het wel leuk vinden ook. Heb pruimen genoeg en bosbessen en nu met de Rusland kwestie is er zat fruit voor weinig te halen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...