Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik vond het GISTEREN tijd om voor het allereerst iets van mijn Rumtopf experimenten te proeven:

2017091017131541501505068773.jpg

De drie vruchtsoorten staan elk in een aparte pot. Aardbeien: echt lekker. Aalbessen: helemaal niks mis mee, maar voor mij niet heel lekker. Zure kersen (van buur L.): prima, ze zijn echt zoetig geworden. Alledrie staan ze fors in het conserveringsmiddel: vandaag rijd ik geen auto meer …

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Zo, het laatste inmaken 2017 zit er op (op het bottelen van de 2017 wijn na). Nu Rumtopf dus. Nou ja, aparte potten voor de zure kersen en voor de aardbeien, voor pure smaken.

Ik vond het nuttig om het spul over te doen in kleinere potjes. Zo kan er veel minder lucht bij.

rumtopf201770671512651608.jpg

De kleur van de aardbeien is redelijk goed gebleven. Veel belangrijker: van beide is de smaak prima! Zeker ook de smaak van de zure kersen.

Ik twijfel nog een beetje om er een paar weg te geven. De kans is groot dat ik dan vragen krijg -van subtiele hints tot opdrachten- "volgend jaar weer, en dan graag nog wat meer?"

Voor het mooi ben ik dus ook weer even aan de slag geweest met etiketten, het oog draagt immers bij aan de smaakervaring:

2017120713410486871512651629.jpg

Hoe? Zie: etiketten-maken-met-microsoft-word-t18759.html#p290456

Oeps. Het laatste inmaken/bewaren/invriezen 2017 is toch nog niet gedaan, ik zie hier binnen nog acht grote flespompoenen liggen ...

• 6 maanden later ...
Geplaatst:

Begin juni 2018: het is weer tijd.

De eerste 2L pot -nu voor de aardbeien- staat klaar, een kleine liter alcohol 50% erin, en 100 gram suiker. De suiker staat nu rustig op te lossen. Dat duurt wel een paar uur. Verhitten zou een stuk sneller gaan, maar daarvoor verdampt er een ingrediënt dat ik er juist in wil houden.

Vanaf morgen kunnen de aardbeien erbij, tot de pot vol is.

Aalbessen doe ik niet meer (ik houd niet zo van die bessen), en de zure kersen van buur L. zijn nog lang niet rijp: de spreeuwen zijn mijn kersen-alert.

Echte rumtopfs worden het niet, ik heb liever de smaak van één soort vruchten.

Geplaatst:

Lekker, leuk ook hoe smaken verschillen, ik vond de aardbeien net niet wat, maar de aalbessen heerlijk. Die staan dus alweer op alcohol.

Geplaatst:

Ik ga wat pruimen op alcohol zetten; die vond ik het lekkerst. Ik doe ze zonder suiker....kan altijd later nog eroverheen...ideaal voor diabetici op bezoek

Geplaatst:

Hier dit jaar ook heel veel pruimen en misschien wel genoeg Reine Claudes over van de jam. Dat lijkt me wel een mooie combi. Welke alcohol gebruik je Gé?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

De pitten van steenvruchten (kers is een steenvrucht) bevatten een beetje cyanide (blauwzuur). Dat is giftig. De pitten van abrikoos schijnen het meeste cyanide te bevatten.

Bij vers nuttigen van kersen is dat geen probleem, zolang je de pitten niet fijnkauwt. En mocht je een hele pit doorslikken, dan ligt die pit binnen 24 uur in de WC pot.

In een rumtopf staan ze niet 24 uur, maar maanden in een water/alcohol oplossing. Hoeveel giftige stof uit de pitten dan in de vloeistof terecht komt? Daar kan ik niets over vinden.

Daarom zou ik ze vooraf ontpitten. En dat doe ik zelf ook. Het is een rotklusje, maar later wel zo prettig bij het consumeren.

https://www.dokteronline.com/blog/fruitpitten-opeten-of-niet

Geplaatst:

Daarom zou ik ze vooraf ontpitten.

Aiaiai en hoe moet dat dan met onze ongepitte kersen op eau de vie? Hele groepen Franse stammen drinken en eten dat..ik ook trouwens. ( errug lekker )

Edit, ik ben er nog maar even op gaan googlen..ik vond er niets over in t Frans, een enkele vraag van een Amerikaan op een blogpost over drank. Als je op afbeeldingen zoekt met de zoekterm cerise en eau de vie zie je dat zoooveel Fransen dit doen..en Engelsen. Dus ik geloof niet dat er cyanide of cyanure "lekt"uit de pitten van de kersen in de drank..ja misschien als je de pitten kraakt

Enfin, Lie en ik nemen vanavond als toetje nog maar eens een glaasje kersen op pruimen eau de vie..proost!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 1 year later...
Geplaatst:

Mijn Rumtopf werk voor Kerst 2019 is zonet gedaan. Enkel aardbeien:

2019062713421217741561637263.jpg

En alcohol, en een beetje suiker.

Het was wel weer eventjes rekenen hoeveel milliliter alcohol van 58% (want die heb ik) op een pot van 2,65 liter. Het geheel -na maandenlang staan is alles vanzelf gemengd- zou op ruim 20% alcohol uit moeten komen.

Ja, daar ben ik weer, met meten is weten. Bij te weinig alcohol t.o.v. de hoeveelheid vruchten wordt het geheel minder goed houdbaar (en minder lekker). Het zou jammer zijn als tijdens de kerstdagen blijkt dat de boel inmiddels bedorven is.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Rumtopf 2019 nummer 2: Zoete kersen (meikersen). Ook weer 2,65 L:

2019071409271960481563089651.jpg

1,5 kg kersen, 1 liter alcohol 55%. Dat wordt dan gemiddeld 21%, dus waarschijnlijk goed houdbaar.

Net zoals de aardbeien geen echte rumtopf, want van één soort vruchten. Dat vind ik lekkerder.

Geplaatst:

Hoe kom je aan die alcohol??? Ik moet het tot nu toe doen met brandewijn, maar die voegt smaak toe, en is minder sterk met groter risico van versnotten. Reden waarom ik alleen nog pruimen doe.

Geplaatst:

Je kunt ook wodka nemen; die is smakeloos. Op rum = erg lekker.

In de Colruyt in Belgie kun je alcohol van 96% kopen; kost iets van 45 euro/ltr. In Luxemburg en Italië stukken goedkoper dus als je er in de buurt komt....of iemand die je kent...

of zelf stoken...

Geplaatst:

Inderdaad: 96% kopen. In Luxemburg kost een liter ca € 20.-. B.v. daar verkrijgbaar bij grote benzinestations.

Heet daar alcool neutre, is geschikt voor consumptie, uiteraard na verdunning.

(Gedenatureerde alcohol is ander spul: dat is ondrinkbaar gemaakt, giftig).

Brandewijn: ik lees dat dat 28% alcohol bevat. Dan kun je beter wodka 40% nemen, een goedkope (Esbjaerg of zo). Die is vrijwel smaakloos.

Wellicht ten overvloede: voor een goede houdbaarheid (het moet immers minstens een paar maanden rijpen) zou het totaal (drank + vruchten) minstens 18% alcohol moeten bevatten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...