Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dingen die er leuk uit zien qua vorm of kleur of gewoon apart zijn maar die we niet eten omdat we het niet lekker vinden. ( maar het staat zo leuk.. )

Nee, dat doe ik niet meer. Zonde van mijn tijd en ruimte.

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Ik heb dat ook gehad Gemma; ik mag nu van mezelf niet meer dan 3 plantjes voor de "uitprobeer" en de rest is allemaal nodige en lekkere gewassen.

Volgend jaar wil ik de pompoenen laten klimmen; ze houden dan een veel mooiere vorm. Ook zet ik geen tomaten meer buiten. De oogst vanuit de kas is ruim voldoende en dan kan ik buiten weer andere dingen zetten op die plek.

Geplaatst:

- Volgend jaar wil ik meer met pompoenen gaan doen (wat is een goed gemaakte pompoensoep van eigen pompoenen toch lekker!) Twee planten wil ik dan neerzetten, deze eerst laten ontkiemen in huis en dan in de kweekbak laten afharden.

Wat ik volgend jaar zeker ga doen is ALLE bloemen van de pompoenplanten zelf bestuiven. Eerst deed ik dit niet en er was er geen een bestoven. Door de weinige bijen en insecten denk ik.

- Van zakjes waar veel zeden inzitten minder zaaien (sla bijvoorbeeld) vorig jaar had ik dit me al voorgenomen en dit jaar ook gedaan, maar het was nog steeds te veel, kan het niet verspeend krijgen allemaal.

- Goede anti-insecten netten kopen tegen koolvlieg en rupsen, etc. Dit jaar zijn weer veel planten helemaal aangevreten. Wat had ik toch mooie koolrabi staan (met koolkraag en bespoten met knoflookthee), ineens groeide de planten niet meer... .

- Goede aardbeiplanten kopen samen met mijn vader, daar verwacht ik meer opbrengst mee dan ik dit jaar had met uitlopers van uitlopers van uitlopers. Wel heb ik van een aantal sterke planten weer de uitlopers genomen om ze te vergelijken met de planten van de kweker.

- Betere vakindeling maken in de tuin om ook makkelijker aan teeltrotatie te doen.

- Goed inlezen over ecologische teelt en no-dig teelt. Ook een beetje experimenten met verschillende middelen om het land af te dekken of mulchen. Nu heb ik een aantal weken een vierkante meter met een mulchlaag afgedekt en het stikt er van de wormen .

- Een wormenboerderij op proberen te zetten (wel zelfgemaakt uiteraard).

- beter onkruidvrij houden van de tuin!!!

Dat zijn wel de grootste punten waar ik zeker rekening mee ga houden

Geplaatst:

Heb mijn post in dit topic van vorig jaar er even bij gezocht. Heb mezelf er netjes aan gehouden, maar ik beloof mezelf dan ook liever niet téveel

Volgend jaar proberen ( die gaat moeilijk worden ) minder dingen, stekjes en bijzondere dingen die natuurlijk weer niet winterhard zijn, in potten te houden. Staan nu toch nog zeker rond de 50 dingen in pot, terwijl ik de afgelopen maand al heel veel in vaste bodem heb gezet. Al die potten zijn toch echt handenbindertjes.

Wil tuin II een klap minder arbeidsintensief maken. Meer kleinfruit plaatsen, meer vaste zaken. 2 rijen bramen op z'n minst. De bramen bij mijn tuin in de buurt ( staat er helemaal vol mee ) zijn gewoon niet zoet genoeg, en dat met zo'n zomer ? Dan moet dat dus de braam 'Himalaya' worden, ik denk 2 stuks.

De aardappelen keren terug, dat was een succes; nog wat soortjes erbij.

Minder tomaten. Minder bonen. Tuinbonen blijven, maar 1 rij is genoeg. Peulen: es een ander soortje proberen, een gele ofzo.

Wat druiven varianten er bij halen: rijtje aanvullen.

De waterplaats op de tuin, die nog steeds niet afgewerkt is, afmaken. Kan van de winter wel. Regengoot aan mijn huisje maken, ook deze winter.

Meer Dahlia's plaatsen. Minder courgettes, of een keer helemaal geen. Op een bloemkool en de boerenkool na, alle kolen eruit gooien: moeite om niks.

De pruimen en de kersen tijdig onder netten.

Meer uien, minder sla, en heel veel minder andijvie. Meer spinazie.

Es zoeken naar iets wat ik niet goed ken, niet in de winkel te krijgen is, maar ik wél lekker vind.

Ow ja: minder aardbeien ? ( nog 1 jaar aankijken ) Meer kruisbessen ( zelf stekken )

Geplaatst:

Ik ben al bezig met dingen die anders moeten.

Ik ben 1 hoek van de tuin anders in aan het delen, ook zijn er wat bessen struiken uitgehaald en is de rest grof gesnoeid.

Het nieuwe aarbeien veld is compacter dan het oude maar er staan toch ongeveer evenveel planten in.

Ik had dit jaar stam snijbonen de opbrengst was prima maar misschien volgend jaar toch gewone snijbonen.

Ik had vorig jaar te veel sla maar dit jaar eigenlijk te weinig dus ik moet daar een middenweg in zien te vinden, ik wil wel de verschillende soorten blijven behouden die ik dit jaar ook heb gehad.

Ook moet ik sommige dingen beter markeren ik ben bijv mijn winterwortelen kwijt nu vermoed ik dat ik ze samen met de gewone wortelen heb geoost

En sommige plantjes ga ik denk ik kopen ipv zelf voorzaaien. Maar dat weet ik nog niet zeker.

Geplaatst:

meer bonen op tijd zaaien (citroenboontjes, jinjangboontjes, soldaatjes)

wat dahlia's erbij

uien beter in de gaten houden, heb nu veel koprot wegens nat oogsten na valse meeldauw

wortels vóórzaaien in een gootje en dan eruit schuiven = methode belgique

zonnebloemen anti-mees behandeling geven voordat 80% opgegeten is

lekkere rode herfstframboos planten ipv slappe gele framboos

tijdig tomaten (laten) tikken, wegens vakantie een maand niet getikt = minder vruchtzetting

veel meer groenten drogen = lekker & makkelijk

veel meer pruimen drogen wegens idem

snijbiet twee keer zaaien ipv een keer te vroeg

delphiniums eerder zwavelen tegen echte meeldauw

Geplaatst:

Hier:

Meer knoflook, 300 ipv 65

Meer uien

Meer wortels

Meer prei (was een probeersel maar oei wat lekker)

Minder O.I kers grote versie langs de moestuin, het overgroeide alles

Geen zonnenbloemen meer van 3 a 4 m hoog maar korte versie met grote bloemen

Meer bloemen

Tegels in pad tussen de bedden aansluitend maken ipv hier en daar 1 ivm veel onkruid

Meer dan 1 aardappelras, misschien ook vroege

Eerder sproeien bij hittegolf

Meer sla

Meer spinazie

Meer rode kool (nu 1)

Meer groene kool (nu 1)

Geplaatst:

Nou goed dat ik deze bijdrage nog even zie, ik had namelijk allerlei goede voornemens die nu al min of meer verdwenen zijn. Maar hier een dwarsdoorsnede

* prei niet in de schaduw. Is nutteloos

* Mais vroeger zaaien

* Geduld met worteltjes

* Meer vaste beplanting aan de randen (aardbeien en Indische kers) tegen onkruid

* Enige ruimte op de vensterbank (die plastic bakken gebruiken). Vrouwlief ook weer blij

* Labelen

* Meer, en meer pompoenen

* Courgettes nazaaien (kan ze nu nog steeds oogsten. Was laat dit jaar)

* Geen stamstruikbonen onder de klimbonen (overzicht even kwijt)

* Me niet meer ergeren aan medevolkstuingebruikers die denken dat ze alles weten omdat ze de oorlog hebben meegemaakt

* Geen oerwoud laten ontstaan van de tomaten

* De grond regelmatig los maken zodat deze sneller opwarmt

* Geen impulsaankopen

* (nog) eerder beginnen met aubergines

* geen preiplantjes kopen maar het geduld hebben om te zaaien.

kan zo wel ff doorgaan geloof ik

Geplaatst:

Een tunnel van Ikea vitrage voor mijn kolen, prei en uien. Helaas... De rupsen in de kolen kan ik ook wel handmatig verwijderen, maar als ik toch een tunnel maak voor de uien en prei (best een flinke aantasting van ui-vlieg dit en vorig jaar), dan maak ik hem meteen groot genoeg voor kolen.

Verder maak ik grotere vakken met hetzelfde gewas. Veel meer suikermaïs, ook een groot stuk met erwten/capucijners. En meer droogbonen en pompoenen.

Vooral van de maïs en erwten wil ik zoveel kunnen wecken (voor 2 jaar) dat ik ze volgend jaar alleen maar voor vers gebruik hoef te telen (en me dan dus kan richten op een ander gewas waar ik voor 2 jaar van ga wecken)

Bijna geen tomaten komend jaar, omdat ik daar nu al erg veel van heb geoogst en ingemaakt.

Geplaatst:

Ook meer kolen onder gaas. Ik heb het mooie gaas van Bors gekocht daarvoor. Geen meloen en paprika en chayotte en olijfkomkommer meer in de kas. Meer tomaten. ananastomaat, coeur de boeuf en andere vleestomaten tomaten en oekrainers. Meer droogbonen dan dit jaar. Meer mest en mulch in de kas.Minder snijbiet.Meer peterselie.Minder courgetteplanten, ik had er nu 3 waaronder de long green trailing..die kan vrijwel in zijn eentje aan onze behoefte voldoen..of anders twee niet rankende.Meer blauw/grijze pompoenen.Meer ui. Minder prei.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Jorieke schreef:

tunnel van Ikea vitrage voor mijn kolen, prei en uien

Ik heb het deels gedaan en deels kwam het er niet van...en dat merk je meteen. Ook zinvol bij worteltjes, bietjes, raapjes, radijzen e.d.

Een tunnel maken met buisjes, stokken of draad is erg mooi. Maar die Ikea-vitrage is zo licht en groot ( 3 m x 2,8m) dat je ze er ook losjes over kunt draperen en met enkele stenen langs de rand vastmaken, zodat ze niet opwaaien. Als je het ruim legt, groeiruimte incalculeert, kunnen de plantjes zonder probleem het gaas mee optillen tijdens de groei. Ik vertel dit maar, omdat als het makkelijk is, het in de praktijk er eerder van komt om het ook te doen. (Zo werkt dat bij mij in ieder geval)

Trouwens: die vitrage werkt ook prima tegen vogels in de bessen, aardbeien en druiven. En ik heb nog nooit een verstrikte vogel er uit hoeven te bevrijden.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

De meeste vitrage is van katoen. Dat vergaat snel als het nat wordt. Nylon is minder geschikt als vitrage. De laagste en minst mooie kwaliteit, zeg maar. Maar die gaat in de moestuin veel langer mee. Vandaar dat die goedkope van Ikea (2 lappen 3 x 2,8m voor 3,50) zo populair is op dit forum.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 7 maanden later ...
Geplaatst:

De groei/bloei van eenjarige bloemen valt me toch wat tegen, ik denk dat ik die volgend jaar maar gewoon weer koop

petunia's, vlijtige liesjes, dahlias, pelargonium zijn bij mij nog verre van het ontwikkelen van bloemknoppen dus dat gaat nog wel even duren

Geplaatst:

volgend jaar, ga ik op tijd zonnebloemen, mais en pompoenen voor zaaien,

zodat ze al een voorsprongetje hebben in de groei ,en ik ga beter op ze letten en

beter beschermen tegen vraat, ziekte droogte etc

Geplaatst: (aangepast)

beter opletten bij beginnende schimmeltjes (zelfde voornemen als in 2013, 2012, 2011...)

niet te zuunig bij het opruimen van slecht dragende planten (weer een veldje verwend voor niks... )

niet te veel zaden aanschaffen (zie regel 1)

aangepast door Gast
Geplaatst:

Overigens neem ik bij de IKEA altijd een flinke tas lill mee. Ik kom er verder niet voor mijn lol...

Maar die vitrage... Beste tip die ik ooit kreeg. Ik kweek de mooiste prei op dit complex, en de kool gaat altijd probleemloos...

Volgend jaar ga ik de kapucijners toch maar weer voortrekken en goed afharden. Dit jaar vroeg in volle grond gezaaid en enorme schade door fazanten en bladrandkever...

Geplaatst:
volgend jaar, ga ik op tijd zonnebloemen, mais en pompoenen voor zaaien,

zodat ze al een voorsprongetje hebben in de groei ,en ik ga beter op ze letten en

beter beschermen tegen vraat, ziekte droogte etc

En ik had bedacht om juist meer zonnebloemen meteen in de volle grond te zaaien en juist niet voor te zaaien. Omdat dit in mijn ogen stevigere en grotere planten opleverd Daarnaast blijf ik er een paar voorzaaien omdat deze beduidend vroeger al bloemen geven. De voorgezaaide bloeiden afgelopen weekend al, die in volle grond gezaaiden denk ik deze week of volgende week

Vriendelijke groeten,

Holland

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...