Jump to content

Voorstellen

floortjefien

Recommended Posts

Dag allemaal!

Nieuw op het forum en nieuw met het fenomeen moestuin, dus tijd om een berichtje te plaatsen! Ik heb begrepen dat men hier gek is op foto's en wij kunnen denk ik ook wel wat feedback gebruiken, dus dit wordt denk ik een uitgebreid, lang bericht!

Na een aantal jaren in een appartement te hebben gewoond, zonder tuin of zelfs maar balkon, wonen we sinds december in ons eigen huisje. Dit huisje heeft wel een tuin... van maar liefst 400m2.

2014061812502969651403091132.jpg

De vorige bewoners waren 80 jaar oud en wilden voornamelijk een makkelijk te onderhouden tuin. Wij proberen er stukje bij beetje een eetbare tuin van te maken Dit proberen we zo te doen dat we de originele structuur van de tuin wel aanhouden. Ten eerste omdat het een mooie tuin is om te zien, ten tweede omdat het veel te veel geld kost en werk is om de hele boel om te gooien. We zijn begonnen met een rondje achterin de tuin (met een diameter van drie meter), waar een grote witte bloembak stond en wat vaste plantjes er omheen. Die hebben we er uit gehaald en toen zijn we begonnen aan ons project. Gebaseerd op het boek 'je eigen groentetuin op 1m2', maar vertaald naar de ruimte die wij beschikbaar hadden, zijn we naar de bouwmarkt gegaan om alle benodigdheden te kopen en zie hier... het resultaat. Wat materiaal betreft hebben we alleen biologische potgrond gebruikt, we hebben dit niet gemengd met andere grondsoorten.

2014061812512578811403091142.jpg

Voor de geïnteresseerden, een overzicht van wat we allemaal in ons moestuintje hebben gezet. Hierbij hebben we geprobeerd om planten van dezelfde familie niet te dicht bij elkaar te zetten en hebben we rekening proberen te houden met de stand van de zon. Het is wat dat betreft trouwens een prima plek: het krijgt lekker veel zon en niet al te veel wind (voor dat laatste waren we eerst een beetje bang). We hebben de moestuin redelijk laat in het jaar aangelegd, in de eerste week van juni. We hebben daar rekening mee proberen te houden in de keuzes tussen zaaien of planten.

Van links onder naar rechtsonder (de cirkel rond):

Cherrytomaatjes. Plantje kant en klaar gekocht bij het tuincentrum. Het eerste tomaatje hebben we er net van af gehaald en er kleuren steeds meer tomaatjes rood.

tomaatje59951403093103.jpg

Rucola. Ook redelijk kant en klaar gekocht bij het tuincentrum (biologisch). Misschien al tijd om eens wat te oogsten?

rucola41531403093066.jpg

Spinazie. Deze hebben we gezaaid. In één hoekje begint wat te komen, maar verder is er nog niks zichtbaar.

spinazie15901403093087.jpg

Basilicum. Een kant-en-klaar biologisch plantje uit de supermarkt. Doet het verrassend goed in de tuin!

basilicum98491403092974.jpg

Aardbei. Gekocht als hele kleine plantjes bij het tuincentrum. Laat die aardbeien maar komen! Al zullen we tegen die tijd waarschijnlijk wat moeten gaan verzinnen tegen de vogeltjes.

aardbei57151403092969.jpg

Oregano. Van een vriendin gekregen, een stekje van de plant die zij zelf in de tuin heeft staan. Naast de oregano een bloemkool, die hadden we nog over.

oregano84951403093023.jpg

De andere twee bloemkolen. We zijn heel benieuwd of de ruimte waarin ze staan groot genoeg is. Waarschijnlijk zullen deze, net zoals de broccoli en misschien de prei, in een volgend seizoen op een ander plekje in de tuin komen te staan, maar die moeten we dan nog bedenken en vrij maken.

bloemkool30831403092983.jpg

Tijm, een kant-en-klaar biologisch plantje uit de supermarkt.

tijm29781403093096.jpg

Knoflook. We hebben gewoon wat teentjes in de grond gestopt als een soort van experiment en zowaar, er groeit wat!

knoflook79331403093001.jpg

Rode bieten. Deze hebben we gezaaid. Hier en daar komt wat op, maar het houdt nog niet over.

rode-bieten74161403093051.jpg

Sla. Als ienieminieplantjes gekocht en beginnen al flink te groeien. Ook hier zou de ruimte die ze hebben een probleem kunnen gaan vormen. We weten eigenlijk ook niet zo goed of ze een krop gaan vormen (zoals op de afbeelding van het zakje zaadjes staat) of dat het meer zoals de rucola wordt, waarbij je de losse blaadjes kan oogsten.

groene-sla32971403092996.jpg

Radijs. Zaadjes gekregen van een vriendin. Deze lijken het goed te doen! Misschien moeten we binnenkort wat uit gaan dunnen.

radijsjes39251403093044.jpg

Rozemarijn. Kant-en-klaar biologisch plantje uit de supermarkt.

rozemarijn25151403093059.jpg

Wortel. Zaadjes uit het tuincentrum. Ze doen nog niet heel veel, het is meer een zoekplaatje

wortel28331403093110.jpg

Prei. Hele kleintjes gekocht bij het tuincentrum. Doen het voor zover we kunnen zien prima. Alleen het blad van de komkommerplant ernaast hangt een beetje in de weg.

prei80661403093036.jpg

Snackkomkommer. Deze kant-en-klaar gekocht bij het tuincentrum en er al best wat komkommertjes van af kunnen halen! Nu lijkt er even niks aan te groeien.

snackkomkommer55621403093080.jpg

Minipaprika. Ook deze kant-en-klaar gekocht bij het tuincentrum en er al wat af kunnen halen. De volgende is ook bijna klaar!

minipaprika51451403093016.jpg

Salie. Van een vriendin gekregen, deze had ze van haar eigen salieplantje gehaald. Deze gaat het niet overleven zo te zien.

salie44821403093073.jpg

In 1 vakje: peterselie en bieslook. Ergens gelezen dat dit een erg goede combinatie is om bij elkaar te zetten.

peterseliebieslook29571403093030.jpg

De broccoli.

broccoli95951403092992.jpg

Braam. Kant-en-klaar uit het tuincentrum. Hier kom ik later nog op terug.

braam93881403092988.jpg

Blauwe bes. Kant-en-klaar uit het tuincentrum. Ook hier kom ik nog op terug.

blauwe-bes21711403092978.jpg

Zo, mocht je nog steeds verder hebben gelezen, dan heb je nu een goed beeld van ons moestuintje. Zoals gezegd, kom ik nog even terug op de braam en de blauwe bes. We hebben namelijk recentelijk een housewarming gehouden en van vrienden ook nog een gele kruisbes en een blauwe honingbes gekregen. We zitten er nu aan te denken om toch ook nog een ander plekje in onze tuin vrij te maken voor al deze planten, die veel ruimte en veel zon nodig hebben. We zouden dan ook graag een courgette en een pompoen planten. Voor dit project hebben we de rand naast onze garage in gedachten.

2014061812522276751403091152.jpg

We waren eigenlijk van plan om voorlopig niet meer aan een nieuw project te beginnen, maar we zijn al wel tot de conclusie gekomen dat de braam te groot gaat worden voor het moestuintje en de blauwe bes waarschijnlijk ook. Bovendien hebben we nu die twee nieuwe planten die een plekje moeten krijgen en we eten zo vaak courgettes en pompoenen dat ik die ook gewoon graag zou willen hebben. De rand naast de garage is daarvoor ideaal: veel zon en beschut tegen de wind. Nu nog passen en meten of dit gaat lukken.

tekening-border19881403093089.jpg

Na me wat ingelezen te hebben dacht ik dat we de braam misschien mooi langs een rozenboog omhoog zouden kunnen leiden en ik weet dat de blauwe bes eigenlijk ook geleid moet worden. Het is wel veel uitzoekwerk hoor! Zeker als je, zoals wij, alles tegelijkertijd willen doen... een bekende valkuil van zowel mij als mijn partner... we doen het goed of we doen het niet

Alle tips en adviezen zijn daarom ook van harte welkom en ik zal regelmatig rondneuzen op dit forum. O ja, en mocht er ook nog iemand zijn die verstand heeft van vijvers... onze is sinds een paar dagen opeens enorm troebel. Opeens is er geen vis of kikker meer te zien en we weten eigenlijk niet wat er aan de hand is. Plan is nu om een testset te kopen om de waardes van het water te kunnen meten en van daaruit verder te kijken.

Heel erg bedankt voor de tijd die je hebt besteedt aan het volledig doorlezen van dit bericht!!

Groetjes,

Floortjefien

Welkom! En gezien ik een minstens even lang voorstelbericht heb geplaatst ooit heb ík er iig van genoten.

Mooie tuin met heel veel mogelijkheden... De ronde moestuin in het midden ook goed gelukt.

Rozemarijn: mag je toppen door de lange scheuten te knippen (en lekker te gebruiken) zodat ie wat in de breedte uitlopers gaat maken.

Sla: Welke naam staat er op het zakje? Misschien wordt het dan duidelijk of ie krop gaat vormen.

Radijs: gewoon laten staan en lekker laten groeien, als er straks bolletjes boven de grond uitsteken kan je ze zo nodig gaan uitdunnen door selectief te gaan oogsten.

Verstand van vijvers heb ik ook niet echt maar het is wel erg warm geweest de laatste tijd dus misschien teveel algvorming en dus verstikking?

Met het verplanten van de bessenstruiken wachten jullie hopelijk toch wel tot het najaar??

En om over de verdere verrichtingen in jullie tuin te berichten kan je hier op het forum een blog bijhouden.

blog/

Hoi , welkom bij het moestuinforum !!

Wat woon je mooi zeg !Je hebt wel een tuin met 1000 mogelijk

heden. Ook ik vind de ronde tuin erg leuk om tezien, en je gewassen

staan er mooi voor. Ik hoop dat je het hier leuk gaat vinden,en

dat we wat vaker wat van je mogen horen

Heyy ik ben Malus ben ook nieuw op dit forum en heb zelf ook een redelijk grote tuin, trouwens,

Je tuin ziet er heel mooi uit, echtk nap werk.

Hopelijk heb je binnenkort een mooie oogst.

Veel succes!

Groetjes, Malus.

-Vele handen maken licht werk.-