Jump to content

Meloen:vlekjes op vrucht (foto pag. 3)

Katja1604

Recommended Posts

Ik heb in mijn foliekas 2 meloenplanten(sugar baby).

Op beide planten is nu 1 vrouwelijke bloem al heel vrolijk aan het bloeien, de 1 sinds eergister, de ander sinds vandaag.

Maar... alle mannelijke bloemen zijn nog maar hele kleine knopjes, denk niet dat die de komende dagen al open gaan.

Gaat dit goed? Binnen hoeveel tijd moeten debloemen bestoven worden?

Eerste keer meloen, heel spannend, heb nl geen idee hoe of wat

Edited by Guest

Dat begrijpt ge inderdaad verkeerd geloof ik.

Zolang er geen mannelijke bloemen open zijn hebt ge niets aan vrouwelijke bloemen en na een dag beginnen ze toch al te verslensen.

Dan zijt ge beter die bloemen te verwijderen, er komen snel genoeg nieuwe vrouwelijke bloemen die ge dan kunt bestuiven met een mannelijke bloem.

zeker in een kas waar weinig of geen insecten komen is dat nodig.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Ja, dat wist ik wel

Ik heb 2 planten in me kas staan en het probleem is dat er dus niks te bestuiven valt.

Vorige week bloeide een vrouwelijke bloem, die ik op advies van Willy heb verwijderd en nu zijn er

alleen mannelijke bloemen.

zoals vrouwen niet in verwachting geraken omdat ze er te veel mee bezig zijn , is het in de tuin ook vaak zo.

Laat gewoon de natuur zijn gang gaan , ga niet elke 5 minuten gaan kijken , en binnen de kortste keren heb je bevruchting.

Ik heb ook sugar baby voor het eerst in de kas staan samen met andere meloenen. Bij de oogmeloen zijn er enkele gezet (niet zelf gedaan) terwijl er bij de sugar baby nog niets zet. Het kan zijn dat de sugar baby meer tijd nodig heeft om er klaar voor te zijn, ik wacht het nog even af. Mijn meloenen heb ik nog nooit zelf bestoven en toch altijd een rijke oogst gehad. En eigenlijk ga ik toch ook wel ieder 5 minuten kijken hoe het erbij staat

Dag Katja,

Ik ben er zeker van dat het goed komt, bij de courgettes net hetzelfde lopen ook bijna nooit synchroon in het begin maar eens er komen dan volgt de ene na de andere dus wat geduld nog. Soms volstaan een paar minuten dat een mannelijke en vrouwelijke bloem bestoven worden en het is raak ook al hebben we het niet gezien. Insecten zijn er overal ook in de kas. Ik zou me ook geen zorgen maken over energie in de bloem want is toch niet in een bloempot te doen hé.

Nog steeds niet erg, verdorde bloemen zonder vruchtbeginsel mag je afhalen maar valt meestal vanzelf af.

Zulke planten groeien wel krachtiger in volle grond zie ook pompoen, courgette, augurk ... maar je kan eventueel wat koe-en kippenmestkorrels aan de oppervalkte van de pot inwerken en steeds voldoende water blijven geven. Hou ons op de hoogte van de evolutie. vriendelijke groeten

Leuk, jouw oogst is dus in zicht. Wil lukken dat ik in de tuin drie zaailingen bij mij heb ontdekt, blijkbaar van de composthoop want ik zag de omhulsels van het zaad liggen en door een mol opgegraven grond waardoor ze zijn gekiemd. Benieuwd of dat nog deze zomer iets zal geven, heb tot nu toe nog geen meloenen geprobeerd.

Zeker geen ervaringsdeskundige hier. Mijn meloen ( de ' Oranje Ananas' ) staat in het koude kasje. Deur en raam open.

Niets aan gedaan, buiten het te veel aan uitlopers op het 3e blad wegknippen. Bloeit als een tierelier en dat al heel lang. Meeste bloemen verdwijnen zonder success, maar inmiddels is het bij een aantal bloemen vanzelf gelukt. Natuurlijk hebben de insecten toegang. De plant heeft inmiddels een maat dat ie aan de vruchtvorming toe is en doet dat dus ook: vanzelf.

Lekker extra water geven bij grote warmte, nog niet bijgemest, maar zal van de week daar mee beginnen.

image40721404808816.jpg