Katja1604 Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 (edited) Ik heb in mijn foliekas 2 meloenplanten(sugar baby).Op beide planten is nu 1 vrouwelijke bloem al heel vrolijk aan het bloeien, de 1 sinds eergister, de ander sinds vandaag.Maar... alle mannelijke bloemen zijn nog maar hele kleine knopjes, denk niet dat die de komende dagen al open gaan.Gaat dit goed? Binnen hoeveel tijd moeten debloemen bestoven worden?Eerste keer meloen, heel spannend, heb nl geen idee hoe of wat Edited July 10, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 Als er geen mannelijke bloemen zijn dan kunt ge beter de vrouwelijke er uit knippen denk ik, is met courgette ook zo, er kruipt energie in en vruchten krijgt ge toch niet. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katja1604 Posted June 18, 2014 Author Share Posted June 18, 2014 De mannelijke bloemen zijn er wel, maar gaan maar niet open.De vrouwelijke eruit knippen? Dan heb ik dus geen vruchten, dan kan de plant toch helemaal weg?Of begrijp ik dat verkeerd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 Dat begrijpt ge inderdaad verkeerd geloof ik. Zolang er geen mannelijke bloemen open zijn hebt ge niets aan vrouwelijke bloemen en na een dag beginnen ze toch al te verslensen. Dan zijt ge beter die bloemen te verwijderen, er komen snel genoeg nieuwe vrouwelijke bloemen die ge dan kunt bestuiven met een mannelijke bloem.zeker in een kas waar weinig of geen insecten komen is dat nodig. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katja1604 Posted June 18, 2014 Author Share Posted June 18, 2014 Dat word dus morgen mijn 2 minimeloentjes verwijderen....*snik* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katja1604 Posted June 25, 2014 Author Share Posted June 25, 2014 Nee!! Dit is niet leuk meer.Sinds eergister bloeien er 2 mannelijke bloemen en nu zijn er geen vrouwelijke te zien.Heeft iemand ervaring met deze meloenen? Zijn ze altijd zo lastig of heb ik gewoon pech? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 25, 2014 Share Posted June 25, 2014 Misschien hier even kijken ? Ook bij meloen werkt dat zo.Nee, meloenen zijn op zich geen lastige planten en nee, je hebt niet speciaal pech. Geduld. wat-gaat-er-fout-met-mijn-bolgourgettes-t14622.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katja1604 Posted June 25, 2014 Author Share Posted June 25, 2014 Ja, dat wist ik wel Ik heb 2 planten in me kas staan en het probleem is dat er dus niks te bestuiven valt.Vorige week bloeide een vrouwelijke bloem, die ik op advies van Willy heb verwijderd en nu zijn eralleen mannelijke bloemen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted June 25, 2014 Share Posted June 25, 2014 zoals vrouwen niet in verwachting geraken omdat ze er te veel mee bezig zijn , is het in de tuin ook vaak zo.Laat gewoon de natuur zijn gang gaan , ga niet elke 5 minuten gaan kijken , en binnen de kortste keren heb je bevruchting. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katja1604 Posted June 25, 2014 Author Share Posted June 25, 2014 Ik ga zeker niet om de 5 minuten kijken, maar zelf bevruchting lijkt me onwaarschijnlijk aangezien ze in een kas staan.Het probleem is dat ik enkel mannelijke bloemetjes heb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted June 25, 2014 Share Posted June 25, 2014 Niks doen behalve de deur van uw kas overdag openlaten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katja1604 Posted June 25, 2014 Author Share Posted June 25, 2014 Die staat overdag open, dat komt wel goed! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sluipwesp Posted June 26, 2014 Share Posted June 26, 2014 Ik heb ook sugar baby voor het eerst in de kas staan samen met andere meloenen. Bij de oogmeloen zijn er enkele gezet (niet zelf gedaan) terwijl er bij de sugar baby nog niets zet. Het kan zijn dat de sugar baby meer tijd nodig heeft om er klaar voor te zijn, ik wacht het nog even af. Mijn meloenen heb ik nog nooit zelf bestoven en toch altijd een rijke oogst gehad. En eigenlijk ga ik toch ook wel ieder 5 minuten kijken hoe het erbij staat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruitfanaat Posted June 26, 2014 Share Posted June 26, 2014 Dag Katja, Ik ben er zeker van dat het goed komt, bij de courgettes net hetzelfde lopen ook bijna nooit synchroon in het begin maar eens er komen dan volgt de ene na de andere dus wat geduld nog. Soms volstaan een paar minuten dat een mannelijke en vrouwelijke bloem bestoven worden en het is raak ook al hebben we het niet gezien. Insecten zijn er overal ook in de kas. Ik zou me ook geen zorgen maken over energie in de bloem want is toch niet in een bloempot te doen hé. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katja1604 Posted June 26, 2014 Author Share Posted June 26, 2014 Ehmm....ze staan allebei in een grote pot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruitfanaat Posted June 27, 2014 Share Posted June 27, 2014 Nog steeds niet erg, verdorde bloemen zonder vruchtbeginsel mag je afhalen maar valt meestal vanzelf af.Zulke planten groeien wel krachtiger in volle grond zie ook pompoen, courgette, augurk ... maar je kan eventueel wat koe-en kippenmestkorrels aan de oppervalkte van de pot inwerken en steeds voldoende water blijven geven. Hou ons op de hoogte van de evolutie. vriendelijke groeten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katja1604 Posted June 27, 2014 Author Share Posted June 27, 2014 Zal ik doen!Ja, volle grond is beter, maar in mijn foliekasje helaas niet mogelijk.Ik heb universele vloeibare voeding speciaal voor de moestuin, is dat ook goed ipv mestkorrels? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruitfanaat Posted July 1, 2014 Share Posted July 1, 2014 Ja hoor, indien voor moestuin dan ok, wel de dosis respecteren, zal in gietwater te vermengen zijn waarschijnlijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katja1604 Posted July 6, 2014 Author Share Posted July 6, 2014 Yes! Net me eerste 2 meloenen bestoven!En morgen of overmorgen kan de derde bestoven worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruitfanaat Posted July 7, 2014 Share Posted July 7, 2014 Leuk, jouw oogst is dus in zicht. Wil lukken dat ik in de tuin drie zaailingen bij mij heb ontdekt, blijkbaar van de composthoop want ik zag de omhulsels van het zaad liggen en door een mol opgegraven grond waardoor ze zijn gekiemd. Benieuwd of dat nog deze zomer iets zal geven, heb tot nu toe nog geen meloenen geprobeerd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katja1604 Posted July 8, 2014 Author Share Posted July 8, 2014 Dat zou wel leuk zijn!Op internet las ik dat een watermeloen na bestuiving 35 dagen nodig heeft om te groeien en te rijpen, dus ben echt benieuwd!Heb er inmiddels 5 bestoven dus WIJ ETEN DEZE ZOMER WATERMELOEN!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 8, 2014 Share Posted July 8, 2014 Zeker geen ervaringsdeskundige hier. Mijn meloen ( de ' Oranje Ananas' ) staat in het koude kasje. Deur en raam open.Niets aan gedaan, buiten het te veel aan uitlopers op het 3e blad wegknippen. Bloeit als een tierelier en dat al heel lang. Meeste bloemen verdwijnen zonder success, maar inmiddels is het bij een aantal bloemen vanzelf gelukt. Natuurlijk hebben de insecten toegang. De plant heeft inmiddels een maat dat ie aan de vruchtvorming toe is en doet dat dus ook: vanzelf.Lekker extra water geven bij grote warmte, nog niet bijgemest, maar zal van de week daar mee beginnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katja1604 Posted July 8, 2014 Author Share Posted July 8, 2014 Wat zien die er leuk uit, Bit! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katja1604 Posted July 10, 2014 Author Share Posted July 10, 2014 Me meloenen gaan goed, tenminste dat dacht ik.Ik zag net dat 3 van mijn meloenen zwarte plekken hebben, kan dat kwaad?Ze hebben nu het formaat van een flinke aalbes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katja1604 Posted July 11, 2014 Author Share Posted July 11, 2014 Niemand die dit weet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts