Jump to content

Wat gaat er fout met mijn bolcourgettes

Stadsagrarier

Recommended Posts

Dan is de bevruchting niet goed verlopen.

Je kan het ook makkelijk zelf doen door een mannelijk bloemetje te plukken daar voorzichtig de bloemblaadjes

af te halen en dan de bloem tegen een vrouwelijke bloem te wrijven zodat het stuifmeel verplaatst wordt.

Een vrouwelijke bloem herken je aan het vrucht beginsel wat er al is en een mannelijke bloem heeft een dun steeltje.

Je moet dus beide bloemen tegelijk hebben en het beste is om dat in de ochtend te doen want de bloemen

sluiten vrij snel. Succes!

De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!

Wat appelsientje zegt dus. Vele tuiniers overkomt dit met courgettes, pompoenen, meloenen en komkommers ook trouwens.

Je kunt ook helemaal niks doen. Iets verder in het seizoen zijn de hoeveelheden van beide bloemen zó groot, dat de natuur het zélf gaat regelen ( gewoon bestuiving door insecten, als die er toegang toe hebben tenminste ) en komt de productie lekker op gang zonder tussenkomst van jou.

Je kán dus helpen ja, maar mijn ervaring is dat je ook niks kunt doen, komt vanzelf goed wel.

Om de kans op bevruchting groter te maken helpt het ook goed om twee courgetteplanten te hebben, dan is de kans dat een mannelijke en vrouwelijke bloem tegelijkertijd bloeoen groter. Nu een aantal jaren uitgeprobeerd en succes en opbrengst is veel groter dan met 1 plant. (Ook als je het aantal courgettes door 2 deelt )

Dan is de bevruchting niet goed verlopen.

Je kan het ook makkelijk zelf doen door een mannelijk bloemetje te plukken daar voorzichtig de bloemblaadjes

af te halen en dan de bloem tegen een vrouwelijke bloem te wrijven zodat het stuifmeel verplaatst wordt.

Een vrouwelijke bloem herken je aan het vrucht beginsel wat er al is en een mannelijke bloem heeft een dun steeltje.

Je moet dus beide bloemen tegelijk hebben en het beste is om dat in de ochtend te doen want de bloemen

sluiten vrij snel. Succes!

En wat als er geen mannelijke bloemetjes zijn?

(Ik vraag het maar even omdat ik momenteel een pompoen in de gaten houd waar 2 kleine bolletjes op staan met bijna uitgebloeide bloem en waar de mannelijke bloemen nog niet geopend zijn)

Ik denk dat het soms aan de plant gelegen is. Elk jaar heb ik wel een courgette die het tegenover de andere laat afweten. Zo had ik vorig jaar 1 bolcourgette die enkel mannelijke bloemen en uitlopers maakte, en 1 die waanzinnig productief was en massa's courgettes heeft gegeven...

• 2 weeks later...

Hallo,

Ik heb 6 plantjes die enkel mannelijke bloemen krijgen en zelf de blaadjes groeien niet echt denderend.... Ik heb dus zelf geen kans om ze te bevruchten :-s

Iemand een idee wat ik hiermee moet doen?

Ik heb hier een gelijkaardig probleem met mijn courgette... de courgette bereiken een dikte van 1 tot 2 duimen en een lengte van zeker 10tot 15 centimer, plots begint de neus van de courgette 'mals' te worden, een dag later kleurt die al wat geel en nog iets later is heel de courgette rot... Ik heb er nu 6 zeer dikke kunnen oogsten (van 4 planten) maar alle opvolging is eraan voor de moeite.

Is dit ook door een slechte bevruchting of speelt hier toch iets anders? Het is dus niet net na het vallen van de bloem maar echt tijdens het groeien van de vruchten.

• 4 months later...