Stadsagrarier Posted June 24, 2014 Share Posted June 24, 2014 hallo allemaal, ben net begonnen alles in mijn tuintje doet het leuk. echter de bolcourgetten zodra de bloem er af is gevallen gaan ze rotten WAT DOE IK FOUT.Gaarne jullie hulp en advies Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelsientje 60 Posted June 24, 2014 Share Posted June 24, 2014 Dan is de bevruchting niet goed verlopen.Je kan het ook makkelijk zelf doen door een mannelijk bloemetje te plukken daar voorzichtig de bloemblaadjesaf te halen en dan de bloem tegen een vrouwelijke bloem te wrijven zodat het stuifmeel verplaatst wordt.Een vrouwelijke bloem herken je aan het vrucht beginsel wat er al is en een mannelijke bloem heeft een dun steeltje. Je moet dus beide bloemen tegelijk hebben en het beste is om dat in de ochtend te doen want de bloemen sluiten vrij snel. Succes! Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 24, 2014 Share Posted June 24, 2014 Wat appelsientje zegt dus. Vele tuiniers overkomt dit met courgettes, pompoenen, meloenen en komkommers ook trouwens.Je kunt ook helemaal niks doen. Iets verder in het seizoen zijn de hoeveelheden van beide bloemen zó groot, dat de natuur het zélf gaat regelen ( gewoon bestuiving door insecten, als die er toegang toe hebben tenminste ) en komt de productie lekker op gang zonder tussenkomst van jou.Je kán dus helpen ja, maar mijn ervaring is dat je ook niks kunt doen, komt vanzelf goed wel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limoen Posted June 24, 2014 Share Posted June 24, 2014 Om de kans op bevruchting groter te maken helpt het ook goed om twee courgetteplanten te hebben, dan is de kans dat een mannelijke en vrouwelijke bloem tegelijkertijd bloeoen groter. Nu een aantal jaren uitgeprobeerd en succes en opbrengst is veel groter dan met 1 plant. (Ook als je het aantal courgettes door 2 deelt ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted June 24, 2014 Share Posted June 24, 2014 De planten maken bovendien eerst flink wat blad aan en dan kunnen ze aan de productie beginnen; wat Bit zegt....ff afwachten....vanaf juli heb je courgette tot over je oren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mariekeenfrance Posted June 25, 2014 Share Posted June 25, 2014 Mijn ervaring met bol gourgettes is dat ze zoiezo eerder gaan rotten dan de normale gourgettes. Ook als ze al wat gegroeid zijn. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
els Posted June 25, 2014 Share Posted June 25, 2014 Dan is de bevruchting niet goed verlopen.Je kan het ook makkelijk zelf doen door een mannelijk bloemetje te plukken daar voorzichtig de bloemblaadjesaf te halen en dan de bloem tegen een vrouwelijke bloem te wrijven zodat het stuifmeel verplaatst wordt.Een vrouwelijke bloem herken je aan het vrucht beginsel wat er al is en een mannelijke bloem heeft een dun steeltje. Je moet dus beide bloemen tegelijk hebben en het beste is om dat in de ochtend te doen want de bloemen sluiten vrij snel. Succes! En wat als er geen mannelijke bloemetjes zijn?(Ik vraag het maar even omdat ik momenteel een pompoen in de gaten houd waar 2 kleine bolletjes op staan met bijna uitgebloeide bloem en waar de mannelijke bloemen nog niet geopend zijn) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thijs Posted June 26, 2014 Share Posted June 26, 2014 Ik weet niet of je op een volkstuinencomplex zit, maar je zou eventueel een mannelijke bloem bij de buren kunnen lenen? Of ergens anders uit de buurt? Succes ermee! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stadsagrarier Posted June 29, 2014 Author Share Posted June 29, 2014 Allen bedankt voor jullie advies heb nu een mannetje en ga het proberen bij de volgende bloemJullie gegevens sla ik op voor de volgende keer .Nogmaals bedankt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Ik denk dat het soms aan de plant gelegen is. Elk jaar heb ik wel een courgette die het tegenover de andere laat afweten. Zo had ik vorig jaar 1 bolcourgette die enkel mannelijke bloemen en uitlopers maakte, en 1 die waanzinnig productief was en massa's courgettes heeft gegeven... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Debbyd Posted July 7, 2014 Share Posted July 7, 2014 Hallo, Ik heb 6 plantjes die enkel mannelijke bloemen krijgen en zelf de blaadjes groeien niet echt denderend.... Ik heb dus zelf geen kans om ze te bevruchten :-s Iemand een idee wat ik hiermee moet doen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted July 7, 2014 Share Posted July 7, 2014 Haal de kop eruit zodat er zijscheuten aankomen, anders gewoon afwachten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted July 8, 2014 Share Posted July 8, 2014 Ik heb hier een gelijkaardig probleem met mijn courgette... de courgette bereiken een dikte van 1 tot 2 duimen en een lengte van zeker 10tot 15 centimer, plots begint de neus van de courgette 'mals' te worden, een dag later kleurt die al wat geel en nog iets later is heel de courgette rot... Ik heb er nu 6 zeer dikke kunnen oogsten (van 4 planten) maar alle opvolging is eraan voor de moeite. Is dit ook door een slechte bevruchting of speelt hier toch iets anders? Het is dus niet net na het vallen van de bloem maar echt tijdens het groeien van de vruchten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted July 8, 2014 Share Posted July 8, 2014 De vruchten bevatten geen zaad en groeien eerst een heel klein beetje, om vervolgens als "niet nodig"fgestoten te worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TimHoorn Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Voor komend seizoen willen wij ook bolcougettes nemen. Maar kan je die planten combineren met "normale" courgettes (bv 1 bol- en 1 normale courgette) of geeft dat problemen met de bestuiving? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Heb geen problemen gehad dit jaar, gaat dus prima. Alleen als je voor een volgend jaar zaden wilt winnen uit je courgettes dan heb je wel kans op kruisbestuiving. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted November 14, 2014 Share Posted November 14, 2014 Kruisbestuiving is inderdaad enkel een probleem als je de zaden volgend jaar wil 'oogsten' om het seizoen nadien terug te zaaien. Maar gewone courgette op bolcourgette is niet zo'n drama, zou het erger vinden als er ook en pompoen of een meloen gaat bestuiven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts