Geplaatst: 25 april 20214 j Hier gaan ze in de oven en daarna leegscheppen.... De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 25 april 20214 j De magnetrontip kende ik nog niet, zo leer ik elke dag wat bij. 👍 Ik schil pompoenen altijd met de kaasschaaf en na afloop zit altijd de hele keuken onder de pompoenschillen. Met de dunschiller kan ik ook wel proberen, die is scherper en dat heb ik nog nooit geprobeerd. Dank voor de tips!
Geplaatst: 25 april 20214 j Auteur Nog niet binnen maar aangeboden gekregen drie tomatensoorten die ik niet had gezaaid maar wel gewenste: Bleuberry, Besace en Blue Beauty. Nu heb ik mijn lijst met 2 soorten rond. En een enorme bak daslook, 10 km verder blijkt het bos er vol mee te staan wat wel gek is want ons eigen best wel grote bos daar groeit het niet. We hebben daarentegen wel weer veel bosasperges. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 28 april 20214 j Een doos vol chocolade biggen voor mijn verjaardag! Drie maal raden van wie! En tot mijn verbijstering zijn ze zelfgemaakt! Happy Jootje Bedankt Jorieke! 😊😘 28 april 20214 j aangepast door jootje
Geplaatst: 28 april 20214 j Een vuilniszak vol kippenmest gekregen van mijn sportgezel uit de buurt. Zojuist naar de moestuin gebracht voor op de composthoop. Zo blij met een zakje poep. 🤸♀️ Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Geplaatst: 28 april 20214 j Auteur Anderhalve uitgedroogde biet van iemand die dolblij was dat ik het aan wou nemen..haar man wou geen bieten meer eten en ze wou ze niet weg gooien. Ze staan nu in een pannetje met water, morgen eens kijken of het wat geworden is. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 30 april 20214 j verjaardagskaartjes, veel verjaardagskaartjes, & een nieuw handschupje, & zaadjes van de cosmos ... en de rest weet ik nog niet Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀
Geplaatst: 1 mei 20214 j Ik krijg de laatste tijd van alles en er zit vaak een bamboe potlepel houder bij gemaakt van een hele dikke bamboe steel, ik gebruik die nu op de moestuin om oorwurmen een huisje te bieden. op zijn kop ophangen en vullen Of het werkt weet ik nog niet 🤔
Geplaatst: 2 mei 20214 j Budget voor fruitbomen op leidraad 😎 Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀
Geplaatst: 8 mei 20214 j Een mooie persicariasoort, Firetail. Een medetuinder had een paar stukken in de berm van een van de paden gelegd. Dat gebeurt wel vaker, maar meestal staat er geen naam bij. Dit is een mooie kleur, dus nam ik een stuk mee. (Foto van Google).
Geplaatst: 9 mei 20214 j Ik heb een zakje Allium tricoccum zaden gekregen. Iemand hier ervaring mee? Het lijkt op onze Europese daslook (Allium ursinum) maar is toch op een aantal punten anders. De bloemen komen bijvoorbeeld pas als de bladeren zijn afgestorven. Of in mijn geval geplukt... De smaak schijnt iets meer van ui weg te hebben? Dat gaat dus nog een hele tijd duren voor ik dat kan kan proeven. Dit is de info die ik er zo over heb kunnen vinden: www.blackgold.bz/how-to-grow-ramps-and-ramsons/ Op het zakje staat in het najaar zaaien en het kan 1 a 2 jaar duren voor ze ontkiemen. Zou in de diepvries bewaren tot die tijd het proces iets kunnen versnellen? Ik hoor het graag! En dit is het zakje:
Geplaatst: 10 mei 20214 j Op 9-5-2021 om 09:18, Annem@rie zei: Op het zakje staat in het najaar zaaien en het kan 1 a 2 jaar duren voor ze ontkiemen. Zou in de diepvries bewaren tot die tijd het proces iets kunnen versnellen? Ik hoor het graag! In de koelkast bewaren tussen de 1-5 graden is de gebruikelijke manier van stratificatie. Bedenk wel dat ze dan gezaaid moeten zijn, droog werkt het niet. Persoonlijk geef ik daarvoor aan zaaien in vochtig vermiculiet. En wanneer ze beschrijven dat het opkomen 1 a 2 jaar kan duren, wil dat doorgaans zeggen dat de zaden die in het eerste voorjaar niet opkomen, het tweede voorjaar nog een goede kans maken. Daarmee zorgt de plant voor risicospreiding. Ik heb echter niet kunnen vinden hoeveel weken stratificatie Allium Tricoccum nodig heeft. Bij soorten tot 4 weken kun je de gok nog wel wagen, maar er zijn enkele soorten die 13 weken stratificatie nodig hebben.
Geplaatst: 11 mei 20214 j Bedankt @geert h voor de info! Ik zal nog eens verder gaan zoeken, nu heb ik weer een nieuwe zoekterm. Ik ga er in ieder geval een zakje aan wagen.
Geplaatst: 13 mei 20214 j Ik kreeg van het plantenasiel een flinke toren p9 potjes, blij mee want ik was er helemaal doorheen nadat ik veel overtollig spul daar afgeleverd had. Daarnaast nog wat kratten, ook fijn want altijd handig met transporteren van veel plantjes, of het geordend bewaren van veel zooi. 13 mei 20214 j aangepast door Arja
Geplaatst: 13 mei 20214 j Ik 'kreeg' gisteren een Weber BBQ. Stond bij het grofvuil. Eerder al een hardhouten stoel gevonden en twee betonnen bloempotten. Gekkenwerk, wat mensen weggooien terwijl de kringloopwinkel, op 500 meter afstand, gewoon open is. 13 mei 20214 j aangepast door fre3ke
Geplaatst: 13 mei 20214 j Oeh ik kreeg nog een paar rode koolplantjes van mijn buurvrouw. De rabarber enz taart ging in tegengestelde richting de heg over.
Geplaatst: 13 mei 20214 j Wat zijn jullie verwend en wat een geluk. Hier niks gekregen, maar zitten ineens wel honingbijen in een van de insectenhotels.
Geplaatst: 15 mei 20214 j Mijn bordjes (die van de rabarber enz taart) kreeg ik weer terug over de heg. Lagen stukken appel/haver/enz/taart op. Smullen! Best leuk om leuke buren te hebben.
Geplaatst: 25 mei 20214 j Ik kreeg van een vriendin die het ouderlijk huis opruimt: een raam voor de koude bak, een rolcontainer, een stratenmakershamer, een gieter, heel veel meststoffen, twee lange schaartjes om druiven te krenten, een natuurstenen vijzel die vogelbad gaat worden en veel tuinboeken. Helaas kreeg ik op de terugweg autoproblemen, dus de volgeladen auto staat nu bij de garage. Toen ik te voet naar huis ging, vond ik nog een bosje bamboestokken, ergens op straat.
Geplaatst: 30 mei 20214 j Van mijn meneer kreeg ik gisteren een leuke strip over het maken van een biodiverse tuin. Geen nieuwe kennis, wel erg leuk om te lezen. https://www.bol.com/nl/p/de-oase/9300000037078882/?bltgh=ubWGkejWwgIefgBTub5LfA.2_9.10.ProductTitle 30 mei 20214 j aangepast door mdubbelm
Geplaatst: 2 juni 20214 j Ik heb om rabarber gevraagd, en dat gekregen. In ruil voor een potje vensterbankpesto Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.