Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Aardappels zaaien

Thijs

Recommended Posts

Hallo,

Bij mijn aardappels (Texla) zag ik afgelopen week zaadbolletjes zitten en was benieuwd wat er gebeurd als ik hier aardappels uit probeer te kweken.

Iedereen werkt altijd met poters, is dit omdat het uit zaad gewoon niet goed lukt of is de opbrengst veel minder? Risico op ziekten of problemen met bestuiving o.i.d.?

Iemand het ooit uitgeprobeerd? Wat waren je ervaringen?

Zaadjes in de bloemen?

Of kleine mini-knolletjes?

Kijk eens hier: http://gardening.about.com/od/vegetable1/ss/What-Are-Seed-Potatoes.htm (In het Engels)

of hier: http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/overig/aardappel/

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ik heb er geen ervaring of verstand van. Maar natuurlijk kan je aardappelen zaaien. Hoe komen we anders aan al die varianten ?

Als jonge puber ooit es op een proefstation gewerkt op de Veluwe, waar ze aardappelrassen op proef teelden maar ook ontwikkelden. Niet goed opgelet toen trouwens; moest alleen maar rooien.

Maar een aardappel ( net als knoflook ) kan je natuurlijk zaaien, veredelen, kruisen. Pootgoed telen.

Zal een jaar extra nemen, commercieel niet voor de particulier haalbaar, maar voor de leuk best te doen natuurlijk.

Goed, dankjewel voor de antwoorden!

Ik hou het lekker gewoon bij pootaardappels. Dit gaat me teveel moeite kosten om er enkele jaren mee te gaan lopen knoeien en dan maar zien wat je eruit krijgt. Zeker ook omdat ik de Texla tussen een ander ras heb gezet (Anaïs) en er dus kruisingen mogelijk zijn en ik daar geen zin in heb.

• 2 years later...

Ik had nog een zakje oud zaad liggen van Vreeken van zaaiaardappels en die heb ik eind juli nog gezaaid en nu toch nog wat kleine plantjes, weet niet of ze de winter gaan overleven, maar ik wil het toch eens gaan proberen het komende jaar. Welke trendplannen/ideeen hebben anderen voor 2017?

[*]

Als je de planten laat staan en ze overleven de winter, dan heb je in ieder geval een variant die ons klimaat wel lijkt te verdragen. Maar zoiets blijkt pas na verloop van tijd. En elk zaadje zal een net iets andere variant geven, tenzij het een F1 is. Stond daar nog iets over op de verpakking?

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

• 3 weeks later...
Ben benieuwd of mensen ook webwinkels oid weten waar je zaaiaardappels kunt verkrijgen.

Het makkelijkste is om ze ergens te oogsten. Bijvoorbeeld op een veld van een boer of in een moestuin (even vragen). Kan tussen zo een beetje eind juni tot september, afhankelijk van het ras aardappel. De zaden zitten in planten die gebloeid hebben, in bruingele bolletjes. (Lijkt op trosje kerstomaatjes, maar dan bruinig). Met enkele bolletjes heb je al heel wat zeer vers zaad, met waarschijnlijk betere kiemkracht dan als je ergens zaad weet te kopen. (Vreeken zal het wel hebben bijvoorbeeld)

Maar, eerlijk gezegd, behalve dat het best leuk is om eens te proberen verwacht niet te veel opbrengst. Een poter kost heel weinig en geeft je 2 a 3 maanden voorsprong = aanzienlijk betere oogst. Als je zaait...gaat ongeveer zo als met een tomaat, je begint februari/maart heb je tegen de uitplanttijd een jong plantje dat veel voedsel en verzorging nodig heeft om tot een hoopje vrij kleine aardappeltjes te komen aan het einde van het seizoen - ben je dus altijd een stuk later en bovendien is het onzeker of er een lekkere en weinig ziektegevoelige plant uitkomt. Het resultaat is altijd een vrij onvoorspelbare kruising, Wat ik wil zeggen: Als je aardappels wilt kunnen eten is wat poters kopen een veel zekerdere weg en is je opbrengst veel groter.

Zo ziet het er uit, maar hier zijn de zaden nog niet rijp.

aardappel-vrucht-en-zaad-nog-niet-rijp52501473237142.jpg

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Maar, eerlijk gezegd, behalve dat het best leuk is om eens te proberen verwacht niet te veel opbrengst. Een poter kost heel weinig en geeft je 2 a 3 maanden voorsprong = aanzienlijk betere oogst. Als je zaait...gaat ongeveer zo als met een tomaat, je begint februari/maart heb je tegen de uitplanttijd een jong plantje dat veel voedsel en verzorging nodig heeft om tot een hoopje vrij kleine aardappeltjes te komen aan het einde van het seizoen - ben je dus altijd een stuk later en bovendien is het onzeker of er een lekkere en weinig ziektegevoelige plant uitkomt. Het resultaat is altijd een vrij onvoorspelbare kruising, Wat ik wil zeggen: Als je aardappels wilt kunnen eten is wat poters kopen een veel zekerdere weg en is je opbrengst veel groter.

Ik ben het niet met je eens.

Niks mis met pootaardappelen, dit jaar heb ik er ook weer heerlijke aardappels van gehad en ik ga volgend jaar ook zeker weer aardappels poten en ik ben al rassen aan het uitzoeken die ik wil proberen. Maar dat poten makkelijker is, wil niet zeggen dat het per definitie de beste manier is. Het is in elk geval niet de 'natuurlijke' manier, tenzij je een deel van de aardappels in de grond laat en ze als meerjarige plant behandelt, maar anders ben je toch alsmaar kunstmatig aan het klonen.

Die 2-3 maanden voorsprong met pootaardappels klopt niet. Ik heb mijn vroege aardappels begin juni geoogst, de iets latere begin juli, en de gezaaide aardappels eind juli. De opbrengst was inderdaad wel laag, maar ze stonden in een te kleine pot. Ze waren prima te eten trouwens.

Ik had ze gezaaid op 24 februari. Inmiddels ben ik wijzer, je kan ze al in december en januari zaaien, en ze kunnen natuurlijk veel eerder worden afgehard en naar buiten dan tomaten. Als alles (en vooral het weer) meezit, kan je ze in de volle grond zetten tegelijkertijd met het poten van de pootaardappels, en dan hebben die zaailingen dus juist een voorsprong. Ze zullen vervolgens minder snel groeien, maar afhankelijk van vroeg of laat ras zal het oogstmoment niet heel veel afwijken.

En ja, het is een beetje afwachten wat er uitkomt, maar dat geldt toch ook voor andere planten uit zelf geoogst zaad? (Ik had bijvoorbeeld Estonian Yellow Cherry tomaten uit de bio-envelop, heerlijke middelgrote tomaten van geoogst, en knalrood )

Ik heb me aardig ingelezen over aardappels zaaien, en ik kan me wel vinden in de theorie van over de jaren heen steeds blijven selecteren op smaak en ziekteresistentie en opbrengst, dus alleen zaad oogsten van kerngezonde planten die flink wat lekkere aardappels geven, niks gecontroleerd kruisen, gewoon de natuur een beetje haar gang laten gaan en kijken wat er van komt als je steeds wat verschillende rassen bij elkaar zet. En planten / rassen die geen zaad geven, niet meer gebruiken. Druiven zonder pitjes zijn ook absoluut lekker, maar voedselplanten die zich niet meer natuurlijk kunnen vermeerderen, zijn uiteindelijk niks meer dan gemanipuleerde gebakken lucht en nutteloos voor de toekomst.

In elk geval, ik heb dit jaar flink wat zaadbolletjes kunnen verzamelen (van de sterkste planten) , nog geen idee of er ook goed zaad in zit, maar ik vind het stikleuk en spannend om straks te kunnen gaan zaaien. Want als dat lukt, ben ik uiteindelijk niet meer afhankelijk van een leverancier van pootaardappels (of hoef ik niet moeilijk te doen om eigen pootaardappels te kunnen bewaren), en zijn een paar zaadbolletjes voldoende voor de oogst van volgend jaar.

Sorry lang fanatiek bericht.

Ik heb het dit jaar geprobeerd. Ook begin maart gezaaid. De eerste plantjes werden allemaal al totaal opgevreten door ws. slakken. Gelukkig had ik nog wat plantjes over en deze vijf planten staan nog te groeien in de tuin.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Het resultaat is altijd een vrij onvoorspelbare kruising

Dat is juist de lol ervan

Als je mazzel hebt, heb je een superras 'uitgevonden'. Resistent, lekker, houdbaar en ook nog eens een hoge opbrengst.

Dat heet 'veredelen'.

De kans is minimaal, maar je weet maar nooit ...

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.