Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Aardappels zaaien

Thijs

Recommended Posts

Hallo,

Bij mijn aardappels (Texla) zag ik afgelopen week zaadbolletjes zitten en was benieuwd wat er gebeurd als ik hier aardappels uit probeer te kweken.

Iedereen werkt altijd met poters, is dit omdat het uit zaad gewoon niet goed lukt of is de opbrengst veel minder? Risico op ziekten of problemen met bestuiving o.i.d.?

Iemand het ooit uitgeprobeerd? Wat waren je ervaringen?

Zaadjes in de bloemen?

Of kleine mini-knolletjes?

Kijk eens hier: http://gardening.about.com/od/vegetable1/ss/What-Are-Seed-Potatoes.htm (In het Engels)

of hier: http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/overig/aardappel/

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ik heb er geen ervaring of verstand van. Maar natuurlijk kan je aardappelen zaaien. Hoe komen we anders aan al die varianten ?

Als jonge puber ooit es op een proefstation gewerkt op de Veluwe, waar ze aardappelrassen op proef teelden maar ook ontwikkelden. Niet goed opgelet toen trouwens; moest alleen maar rooien.

Maar een aardappel ( net als knoflook ) kan je natuurlijk zaaien, veredelen, kruisen. Pootgoed telen.

Zal een jaar extra nemen, commercieel niet voor de particulier haalbaar, maar voor de leuk best te doen natuurlijk.

Goed, dankjewel voor de antwoorden!

Ik hou het lekker gewoon bij pootaardappels. Dit gaat me teveel moeite kosten om er enkele jaren mee te gaan lopen knoeien en dan maar zien wat je eruit krijgt. Zeker ook omdat ik de Texla tussen een ander ras heb gezet (Anaïs) en er dus kruisingen mogelijk zijn en ik daar geen zin in heb.

• 2 years later...