Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Pukkels op druivenbladeren

Christine

Recommended Posts

Hopleijk weet iemand hier wat mn druivenplant mankeert. Zag gister dat ie een soort pukkels heeft op de bladeren.

2l8iy4171901375728959.jpg

als je het blad omdraaid zit er een wit goedje in de pukkels

images48611375728970.jpg

De druivenplant zit in een pot en loopt over de reling van mn balkon, aan de ene kant heb ik dus die bladeren met pukkels en aan de andere kant zijn de bladeren helemaal uitgedroogd.

Druivengal of Wijngaardgal op het blad van de Druif (Vitis spec.) veroorzaakt door de galmijt Colomerus vitis (Pagenstecher, 1857), ook wel bekend onder de naam Eriophyes vitis

hier vindt je ook foto van druif met de bewuste gal, heeeeeeeeel interesant al die foto's

http://people.zeelandnet.nl/grada/gallen/

Players only love you when they're playing.

Getsie, erg smakelijk allemaal. Maar ziet er inderdaad zo uit. Nu maar op zoek gaan naar een middeltje, om het weer te verwijderen.

Ik heb hier nog een spuitbus staan tegen ongedierte en wespen van ecostyle, zou ik dat kunnen gebruiken??

Ik heb hier nog een spuitbus staan tegen ongedierte en wespen van ecostyle, zou ik dat kunnen gebruiken??

Vergeet dat maar Christine want het werkt niet. De bladeren die het meest aangetast zijn zou je kunnen verwijderen maar mits de aantasting niet extreem is heeft de druif er geen last van. Het tast ook de kwaliteit van de druiven niet aan. Je kunt ter bestrijding een bespuiting uitvoeren met spuitzwavel maar dat is achteraf meestal niet zo succesvol . Een volgend jaar tijdig preventief behandelen met een spuitoplossing van zwavelpoeder geeft betere resultaten.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

En dat bij de ene helft van mn plant de bladeren helemaal uitgedroogd zijn? Heeft dat ook iets te maken met die galmijt of heeft dat weer een andere oorzaak?

Die uitgedroogde bladeren lijken me een serieuzer probleem. plaats eens een foto.

Ik heb precies hetzelfde probleem op mijn druiven. Al een aantal jaren, ik kon op internet destijds niet vinden wat het was dus ik ging uit van meeldauw maar dat bleek het ook niet te zijn.

Op onderstaande link wordt het ook omschreven en de remedie die hier wordt aangegeven is ook bladeren plukken misschien helpt dat dit jaar wel nu we nog in een vroeg stadium zitten.

http://www.dewijnhoek.nl/database/info83.html

Ik had meerdere problemen met mijn druiven. Ik kreeg toen de tip om in de winter de hele plant (dus echt alle takken) in te smeren met plantaardige olie, dit zou de ziekte dood maken/ verstikken... Weet dus alleen niet waartegen het helpt of dat de galmijt is of iets anders.... Nadeel is dat je dit pas kan doen voor het volgende seizoen.

Jooze

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Heb het hier ook. Maar de bladeren heb ik weggehaald. Nu even afwachten of de nieuwe bladeren van dat takje ook daar last van hebben. Zo ja, dan toch daar maar de groei eruit halen. Het is gelukkig tot nu toe bespaard gebleven tot 1 tak.

En dat bij de ene helft van mn plant de bladeren helemaal uitgedroogd zijn? Heeft dat ook iets te maken met die galmijt of heeft dat weer een andere oorzaak?

Die uitgedroogde bladeren lijken me een serieuzer probleem. plaats eens een foto.

29wtlbo40131375729061.jpg

2mq16iv27601375729063.jpg

Lijkt mij een compleet dode tak, mischien kun je kijken of hij ergens geknikt is, ik zou ook stukje bast wegkrabben van de tak kijken of het

daaronder nog groen is.

Aan het begin van die tak zitten nog wel groene blaadjes, verderop drogen ze nu uit en helemaal aan het eind is de tak inderdaad dood gegaan.

Wat zouden jullie doen? Gewoon laten zitten of afknippen? De zgn sapstromen zijn nu natuurlijk al op gang gekomen en dan mag je eigenlijk niet meer snoeien natuurlijk

Ik zou voorlopig even laten zitten en waneer je bepaald heb tot hoever de tak dood is,

afknippen maar in het dode hout boven het nog levende stuk.

Het is nu zonde dat een tak dood is maar ze groeien zo hard over poosje zie je niks meer van dat een tak doodgegaan is.

Het is gek dat de tak plots doodging na eerst uitlopen, heb je deze tak mischien laatst vast gezet ?

Of ik noem maar wat een lompe glazenwasser (de mijne sloopt altijd dingen )

nee ik verwacht zeker geen verloren zaak hoo druiven zijn best sterk als ze op goed zonnig plekje staan.

Ik heb em vorig jaar gekocht, toe is ie heel erg gegroeid. Ergens in de winter is het uiteinde van een uitloper doodgegaan en nu dus de rest van die uitloper. Ik heb em begin dit jaar wel verplaatst en opnieuw vastgezet maar het uiteinde was toen al afgestorven.

Ja dat kan best ik vindt bv een tak of top die in winter afsterft normaal dat kan een x gebeuren, maar jouw tak is recent doodgegaan,

eerst netjes uitgelopen dus leefde nog kort geleden en vrij plots doodgegaan vandaar dat ik denk aan een breuk,

Toevallig heb ik dit jaar een complete druivenstruik van enkele jaren oud verloren nadat deze eerst keurig was uitgelopen . Plots gingen de scheuten verwelken en in korte tijd was de plant dood. Ik ben op het internet gaan zoeken en denk nu dat het door een schimmel gebeurd is , de Phomopsis viticola. Het zou best kunnen dat dat bij jou ook het geval is Christine want de plant hoeft niet helemaal af te sterven maar kan ook gedeeltelijk aangetast worden. Als remedie wordt aangegeven de aangetaste delen tot ongeveer 30 cm in het gezonde hout terug te snoeien en het aangetaste hout te verbranden. (Afvoeren via je vuilnisbak kan natuurlijk ook).

En of het nu in jouw geval al of niet om deze schimmel gaat , dat terugsnoeien tot in het gezonde hout zou ik in ieder geval zeker doen !

• 2 years later...

Nav voorgaande posts begrijp ik dat ik ook last heb van de galmijt. De druif is behoorlijk aangetast, en ik blijf maar blaadjes plukken.

Nu zijn enkele druiventrossen ook nog eens overdekt met een witte waas. Ik las dat dit er ook bij kan horen.

Kan ik de druiventrossen laten hangen of moet ik die er ook afplukken?

Misschien kun je 2 foto's plaatsen. 1 van de hele struik en standplaats. En 1 van de tros.

Het kán zijn dat je die waas als meeldauw duidt, waar het de natuurlijke 'waas' zou kunnen zijn die veel druivensoorten hebben van zichzelf.