Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Heimwee!

Featured Replies

Geplaatst:

Nee, geen heimwee! Denk dat in dit geval mijn glas halfvol is! vind het wel een lekkere tijd. Lekker oogsten, steeds een vak leeg, netjes maken, hoop plannen voor volgend jaar maken. Ik vind het eigenlijk ook wel lekker om effe niet veel op de tuin te zijn. Duurt maar even hoor, ben in oktober al weer blij als ik knoflook mag gaan poten. En voor je het weet is het weer februari- maart en ben je alweer aan het zaaien!

Bovendien is de herfst mijn favoriete seizoen, dus kom maar op!

Geplaatst:
  • Auteur

Ik begrijp iets niet, in de lijst in de link staan echt heel veel dingen die ik nog kan zaaien, maar op de verpakking van bijvoorbeeld mijn spruitjes staat dat het maar tot juni kan?

Ik zou heel graag nog wat spruitjes bijzaaien aangezien er een stuk of wat zijn omgekomen door knolvoet, kan dat dan nog wel?

Geplaatst:

ja suus, dat probleem loop ik als beginnend tuinder ook constant tegenaan. De verschillen tussen bijvoorbeeld de adviezen hier, de Groente & Fruit Encyclopedie, op bepaalde websites en op verpakkingen van zaden lopen ZO verschrikkelijk uiteen, soms wel een half jaar! Dat ik ook echt geen idee heb soms welke richtlijn ik in vredesnaam aan moet houden.

Geplaatst:

bekend

hangt af van de soort spruitjes bijvoorbeeld en het hangt ook nog af van het weer van de rest van het seizoen...

gewoon proberen wat je nog leuk/lekker vindt en ik kijk gewoon op de zakjes, ik neem maar aan dat de leverancier de goede zaaiperiode geeft bij die soort

Geplaatst:
Nee, geen heimwee! Denk dat in dit geval mijn glas halfvol is! vind het wel een lekkere tijd. Lekker oogsten, steeds een vak leeg, netjes maken, hoop plannen voor volgend jaar maken. Ik vind het eigenlijk ook wel lekker om effe niet veel op de tuin te zijn. Duurt maar even hoor, ben in oktober al weer blij als ik knoflook mag gaan poten. En voor je het weet is het weer februari- maart en ben je alweer aan het zaaien!

Bovendien is de herfst mijn favoriete seizoen, dus kom maar op!

Jootje, ik sluit me helemaal bij jou aan!

Geplaatst:

Wat mij betreft mogen we de winter weg laten, maar dat zou ook niet goed zijn dus laat de god zijn gang regelen.

Heerlijk plannen, moestuin voorbereiden, zaaien en planten, oogsten en zaadgoed, nuttigen en inmaken. En vooral het schenken genoeten, wat je mensen dan blij kunt maken.

Geplaatst:

Ik had hier nog helemaal niet over na gedacht. Dit is mijn eerste seizoen en ik vind het zo leuk allemaal. Echt jammer als het niet meer 'kan' zometeen.

Geplaatst:
  • Auteur

Nou dat dus Balto!

Geplaatst:
Ik had hier nog helemaal niet over na gedacht. Dit is mijn eerste seizoen en ik vind het zo leuk allemaal. Echt jammer als het niet meer 'kan' zometeen.

wacht maar af.

de voorpret in de winter is minstens zo leuk als de zomer.

Geplaatst:

De winter weglaten??? Dat lijkt me nou helemáál geen goed idee. Afgelopen winter was ook al nix en dat is te merken qua slakkenplaag en ander ongediertegespuis. Hoop dat er een lekkere strenge winter komt dit jaar.

Geplaatst:

een hele korte maar strenge winter??

even kunnen schaatsen en dan weer lente.

Geplaatst:

Ja, lange nazomer, mooie herfst, even echt vorst en dan meteen de lente

Geplaatst:
De winter weglaten??? Dat lijkt me nou helemáál geen goed idee. Afgelopen winter was ook al nix en dat is te merken qua slakkenplaag en ander ongediertegespuis. Hoop dat er een lekkere strenge winter komt dit jaar.

Hey, hou es op! Ik hou helemaaaaaal niet van kou! Laat staan van nat- en gladheid! Sterker nog, ik HAAT het! Sneeuw is ff leuk (als tenminste de zon schijnt en het niet dooit, maar ook niet te koud is), maar ook alleen maar als je niet echt ergens naartoe hoeft. Kunnen we misschien een compromis sluiten met een paar weekendjes sneeuw met zon, en hooguit een week strenge vorst zodat al het ongediertegespuis doodvriest, en voor de rest weer net zon lekkere laffe winter als dit jaar?

Geplaatst:

Zolang ik genoeg strenge vorst krijg mag dat van mij. Regel jij dat dan ff met de weergoden?

Geplaatst:

wat ik me net bedacht...

groenbemesters zaaien werkt ook goed tegen de herfstdip.

geen lege tuin maar een tuin vol met mooie en nuttige plantjes.

Geplaatst:

veldsla en boerenkool Ik heb dit jaar allerlei kleurtjes kool (blauwige palmkool, groene savooie, paarse boerenkool en rode spruiten). Daartussenin ga ik wintersla en veldsla zaaien telkens wanneer er een stukje grond vrij komt. Hopelijk blijft het dan ook wat groen. Een kale tuin in de winter is tot daar aan toe, maar in het vroege voorjaar vind ik het zo matig

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Bloemkool in weeuwenteelt planten, hebt ge eind februari al mooie bloemkolen in uw tuin. Bij harde vorst afdekken met vliesdoek.

Ikzelf ga er half september nog planten.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

ik heb net eens 5 pagina's doorgelezen hier...............................

en lees dat niemand hier eigenlijk weet wat heimwee is

het gaat hier om niet te kunnen tegen de overgang van de seizoenen

en dat hoort nu eenmaal bij moestuinieren!!!!

en heft dus niets en dan ook helemaal niets te maken met heimwee!!!!

Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

Geplaatst:

Noem het weemoed Greetje. Weemoed en heimwee ligt wel heel sterk naast elkaar kwa begrip. Weemoed. Misschien zelfs mistroostig ? Of 'Sehnsucht ' ??

Sehnsucht is wel een mooie. Is wat veelomvattender. Inclusief heimwee zelfs.

Sorry, ik laat me even gaan, maar ik zoek dus een begrip wat het verlangen omschrijft naar vervlogen tijd. Vervlogen plek incluis.

Ik vind heimwee niet zo gek hoor.

Weemoed toch eigenlijk

Ik geniet nog bijna dagelijks trouwens. En mooi dat ik dat door geen heimwee laat kleuren hoor ! Ikke niet. Eind oktober misschien. Nu nog laaaange niet

Geplaatst:

wat ik hier lees is mistroostig.....het moeilijk accepteren dat iets even voorbij is, maar wetende dat de lente/zomer weer komt

weemoed kan ook nog

maar als je ooit echt heimwee of Sehnsucht echt beleefd hebt......

nouja......

moestuinieren is lijkt mij toch niet zo melodramatisch zoals ik het hier lees...

sta stevig met beide voeten in de grond en geniet van wat elk seizoen je te bieden heeft

zo zit het hele leven ook in elkaar

Geplaatst:
  • Auteur

Ik denk Greetje, dat jij het veel dramatischer leest als dat het daadwerkelijk is.

Heimwee, weemoed, melancholie, gewoon even mijmeren. Niets meer, niets minder.

Geplaatst:

en dan denk ik:

dat jullie het veel te dramatisch schrijven.........

er zit een heel groot verschil tussen heimwee en mijmeren hoor!

Geplaatst:

haha, mooi gesprek zo

Geplaatst:

Heimwee..weemoed....wat maakt het uit? Ik denk dat heimwee een prima woord is....! We begrijpen toch wat er bedoeld word?

Ja, we weten dat er straks weer een nieuw seizoen komt, maar voor nu mag je best heimwee hebben naar wat geweest is!

En ik denk dat bijna iedereen hier wel echt heimwee beleefd heeft! Is toch een heel breed begrip!

Ik kan wel heimwee hebben naar de tijd dat mijn ouders, broer en zus nog leefden.....of naar de tijd dat mijn kindjes nog klein waren! Maar je kan ook gewoon heimwee hebben naar de leuke tijd in de tuin die achter je ligt.......ook al weet je dat dat terug komt!

Geplaatst:
  • Auteur
en dan denk ik:

dat jullie het veel te dramatisch schrijven.........

er zit een heel groot verschil tussen heimwee en mijmeren hoor!

Ik denk dat dat voor een ieder zelf te bepalen is en dat daar geen regels voor zijn of iets onder de noemer heimwee, mijmeren, of melancholie valt. Dat er voor jou een verschil in zit, dat kan. Voor mij misschien niet. Misschien gebruik ik andere woorden als die jij zou gebruiken maar het drama dat jij toeschrijft aan dit topic , daar kan ik mij totaal niet in vinden. Wellicht is dat jouw perceptie

Het is niet zo dat ik al wenend tussen mijn vergelende bonenstokken zit.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.